Fenomén Messi vyprodává americké fotbalové stadiony. A když nehraje, kluby to musí u fanoušků žehlit

Jeden z nejlepších fotbalistů historie hraje ve Spojených státech od roku 2023. A pro fanoušky je obrovským tahákem – i pro ty na straně soupeřů.

David ZlomekDavid Zlomek

messi-1

Foto: Filip Houska/CzechCrunch / Apple

Lionel Messi

0Zobrazit komentáře

Představte si, že zaplatíte tisíce za koncert své oblíbené kapely a dorazíte do arény plni očekávání, jen abyste zjistili, že hlavní hvězda vůbec nevystoupí. Přesně to zažívají desítky tisíc fotbalových fanoušků ve Spojených státech od chvíle, kdy argentinská superstar Lionel Messi hraje v Interu Miami.

Statistiky amerického magazínu Forbes odhalily pozoruhodný fenomén – podařilo se prodat více než 406 tisíc vstupenek na dvanáct venkovních zápasů Interu Miami, na kterých se nakonec ani na minutu neobjevil osminásobný držitel Zlatého míče. To přitom znamená průměrnou návštěvnost skoro 34 tisíc diváků na zápas, což výrazně převyšuje standardní počty diváků v americké fotbalové lize MLS. Například v minulé sezoně byl průměr lehce přes 23 tisíc.

Nejnovějším případem je nedávné utkání v Houstonu, kde Lionel Messi opět nehrál. Marketingové oddělení tamního Dynama se nakonec rozhodlo reagovat na rozhořčení fanoušků tím, že nabídlo všem přítomným divákům kompenzaci v podobě volné vstupenky na budoucí zápas. „Bohužel nemáme kontrolu nad tím, kdo nastoupí za soupeře,“ vysvětloval klub v oficiálním prohlášení, když se ukázalo, že argentinský útočník zůstal doma v Miami.

messi

Foto: Inter Miami CF

Lionel Messi v dresu Interu Miami

Nic přitom původně nenasvědčovalo tomu, že by sedmatřicetiletý fotbalista hrát neměl. V pátek, tedy den před zápasem, trenér Javier Mascherano na tiskové konferenci uvedl, že trénuje se zbytkem týmu a všechno je tak, jak má být. Zdroje portálu Miami Herald později uvedly, že Messi byl skutečně zdravý a šlo o odpočinek.

Ostatně o tom mluvil i Mascherano. „Museli jsme v důležitých soutěžích odehrát tři zápasy v šesti dnech. Požádali jsme o úpravu rozpisu, ale nešlo to. Musíme se snažit postarat se o hráče,“ vysvětloval bývalý obránce a Messiho spoluhráč z argentinské reprezentace postoj ke složité termínové listině.

Týmy po celé americké fotbalové lize tak vymýšlejí kreativní způsoby, jak zmírnit zklamání návštěvníků. Například Vancouver nabídl poloviční slevu na veškeré občerstvení, Chicago připisovalo kredity k permanentkám. Situace se o moc nelepší, přesto fanoušci dál ochotně platí za pouhou šanci, že by mohli vidět fotbalovou ikonu naživo.

Návštěvnost posledních zápasů Interu Miami

soupeř – počet diváků (průměrný počet diváků v sezoně)

  • Houston – 20 810 (19 717)
  • Chicago – 55 385 (21 328)
  • Cincinnati – 25 513 (25 237)
  • Charlotte – 47 218 (35 141)
  • Nashville – 30 109 (28 587)
  • Philadelphia – 19 513 (18 845)
  • Vancouver – 51 035 (26 121)
  • Orlando – 25 046 (22 804)
  • NY Red Bulls – 25 219 (20 146)
  • D.C. United – 19 365 (18 137)
  • Chicago – 62 124 (15 848)
  • Orlando – 25 527 (20 590)

Zdroj dat: Forbes.com

Data ukazují, jak návštěvnost vzroste, když do města zavítá tým z Floridy. V Chicagu v roce 2023 se na zápas dostavilo více než 62 tisíc diváků, což je čtyřnásobek běžného počtu a zároveň plná kapacita stadionu – Messi ovšem nakonec nehrál. O rok později se situace opakovala s 55 tisíci diváky. Vancouver zaznamenal dvojnásobnou návštěvnost oproti normálu.

I když týmy čelí kritice fanoušků, ceny vstupenek zůstávají astronomické i pro nadcházející zápasy. Vstupné na květnový duel v Minnesotě začíná v přepočtu na osmi tisících korunách, ačkoliv se hraje až za dva měsíce a nikdo netuší, zda Messi vůbec přicestuje. Přitom o několik dní dříve hraje Minnesota také a vstupenky vyjdou na pouhých 22 dolarů, tedy něco přes 500 korun. Jenže to nehraje s Interem Miami.

Pro americké kluby navíc vzniká paradoxní situace – floridský tým je silný i bez Messiho. Z téměř čtvrt milionu fanoušků protivníka, kteří nakonec neviděli argentinského mistra, jich více než osmdesát procent odcházelo se zklamáním kvůli prohře jejich týmu.

S blížícími se důležitými mezinárodními zápasy Interu Miami a následným mistrovstvím světa klubů se pravděpodobnost Messiho účasti v běžných ligových zápasech dále snižuje. Zároveň se blíží mistrovství světa v USA, Kanadě a Mexiku, na které Američané intenzivně připravují svou fotbalovou scénu – a Messi, byť nepřímo, hraje v tomto plánu důležitou roli.

A stejně tak je důležitý i pro samotný klub. Když po odchodu z Paris St. Germain Messi přestupoval do Ameriky, podepsal smlouvu na dva a půl roku v celkové hodnotě asi 150 milionů dolarů (v přepočtu 3,56 miliardy korun). Radost z jeho příchodu měl tehdy i David Beckham, spolumajitel Interu. A loni byl vyhlášen nejužitečnějším hráčem sezony MLS. Sice vynechal 15 z 34 zápasů základní části Interu Miami, ale podílel se na 36 jeho gólech: dvacet vstřelil a na 16 nahrál. A klub podle svého vyjádření od jeho příchodu téměř zdvojnásobil své příjmy.

Silniční cyklistika jako nový golf? Letošní závod L’Etape pod hlavičkou Tour de France v Česku láká i firmy

Na českých silnicích se uskuteční pátý ročník cyklistického závodu pro veřejnost, který dává okusit slavnou Tour de France. Kdy a kde se jede?

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

letape1-optimised-jpg

Foto: L’Etape Czech Republic

Záběry ze závodů L’Etape Czech Republic by Tour de France

0Zobrazit komentáře

Na kole jezdí odjakživa všichni. V posledních letech se ale stala cyklistika výrazným fenoménem také mezi podnikateli a manažery, kteří dříve trávili volný čas na golfovém hřišti. Ne že by snad teď byly trávníky s jamkami prázdné, ale navléknout si dres, nacvaknout boty do pedálů a ujet několik desítek kilometrů na „silničce“ je stále populárnější. Potvrzuje to i letošní ročník závodů série L’Etape Czech Republic by Tour de France, která v Česku poprvé nabídne i firemní kategorii.

Speciální firemní soutěž L’Etape Business Champs v sobě spojuje jak zážitek z účasti v samotném závodě, tak právě i sociální aspekt cyklistiky a možnosti networkingu. „Silniční cyklistika v sobě má výrazný sociální rozměr. Ve srovnání s ostatními disciplínami nabízí příležitost si parádně povykládat, ať už v průběhu silničního švihu, nebo při tradičních zastávkách na kávu, které prostě k jízdě na silničním kole neodmyslitelně patří,“ říká Přemysl Novák, ředitel L’Etape Czech Republic.

A jak že je to s tím golfem? „Mnohdy slyšíme, že je cyklistika nový golf. Jsme přesvědčeni, že jde o mnohem silnější fenomén, protože je výrazně dostupnější,“ doplňuje Novák. CzechCrunch bude u toho jako mediální partner celé akce, za níž stojí agentura Petr Čech Sport, která má s cyklistikou velké zkušenosti.

Pořádá například největší amatérský seriál horských kol v Evropě Kolo pro život a před pěti lety do Česka přinesla také ochutnávku nejslavnějšího cyklistického závodu Tour de France v podobě série L’Etape Czech Republic. Jde o největší tuzemský podnik pro amatérské cyklisty, který se jezdí po zcela uzavřených silnicích. Letošní pátý ročník nabídne pro širokou veřejnost dva závody.

Kopcovitá L’Etape 2025 je rozdělená na tři vzdálenosti a startuje v Praze 21. června. Na krátké trase (66 kilometrů, 700 výškových metrů), střední trase (97 kilometrů, 1 000 výškových metrů) a dlouhé trase (139 kilometrů, přes 1 900 výškových metrů) v součtu pojede několik tisíc závodníků. Horská L’Etape 2025, startující v Prachaticích, bude dlouhá 110 kilometrů s převýšením 2 192 metrů a bude zahrnovat tři vrchařské prémie. Na start závodu se 2. srpna postaví až tisíc cyklistů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V obou závodech se představí i firemní formace. „Na základě dat ze seriálu Kolo pro život víme, že v závodech historicky startovalo až pětatřicet firemních týmů. Aktuálně se velká část bikerů i kvůli sociálnímu aspektu přelévá do silniční cyklistiky. Třeba u běžeckých akcí je trend zapojení firemních týmů samozřejmostí coby prostředek pro budování sociálních vazeb v rámci firmy i napříč segmenty,“ říká Ondřej Suchý, Partnerships Manager z agentury Petr Čech Sport, za níž stojí i bývalý fotbalový brankář Petr Čech.

Každý firemní tým musí mít minimálně pět závodníků a startovní balíčky jsou k dispozici buď na střední trasu Kopcovité etapy v Praze, nebo na Horskou etapu v Prachaticích. Každá společnost získá pro své jezdce vlastní dresy, které si sama navrhne ve spolupráci s táborskou značkou Kalas. Bonusem je, že firemní týmy budou vyjíždět v některém z předních koridorů, což představuje šanci získat dobrou startovní pozici.

Výsledky se budou započítávat i v individuální kategorii, ale o týmovém pořadí nerozhodne to, kdo dojede první. „Silniční cyklistika je individuální sport, ale jednotlivec bez parťáků z týmu nedokáže vůbec nic. V rámci našeho závodu chceme, aby kolegové spolupracovali a pomáhali si. Kdyby vyrazili každý jako střela na vlastní pěst, postrádala by týmová soutěž smysl. Proto je pro výsledek rozhodující čas čtvrtého závodníka. Je sice fajn mít v cíli jednoho zástupce mezi třemi nejrychlejšími, ale k čemu to bude, když ostatní dojedou ve třetí či čtvrté stovce?“ doplňuje Ondřej Suchý.

Kategorie Business Champs je zároveň rozdělena podle odvětví zapojených týmů, takže své cyklistické síly mohou poměřit třeba vzájemní konkurenti nebo partneři. Už teď se prý na start hlásí společnosti či skupiny jako Škoda Auto, Sazka, Penta, Syner nebo Veolia. Že nejde jenom o účast v závodě, se můžete přesvědčit sami – kompletní obsah firemního startovního balíčku najdete přímo na stránkách L’Etape Czech Republic. Deadline pro přihlášení je i s ohledem na tvorbu vlastní dresů do konce března.