Fernando Alonso bude prodávat elektrokola z 3D tiskárny. Karbonové unikáty jsou překvapivě dostupné

Pilot F1 stojí v čele značky Kimoa. Pod ní přivádí na trh elektrokolo s unikátním karbonovým rámem na míru.

kimoa-kolo-alonso4-min

Foto: Superstrata

Karbonová novinka značky Kimoa

0Zobrazit komentáře

Fernando Alonso patří mezi nejznámější jezdce šampionátu formule 1. Proto není divu, že se značky předhání v tom, která jej uloví jako svého ambasadora. Vůbec nejčastěji je Alonso spojován a oblékán do oblečení značky Kimoa, což není tak překvapivé, protože je sám jejím zakladatelem. A právě pod touto značkou nyní přivádí na trh elektrokolo s unikátním karbonovým rámem. Ten jako jednolitý kus vzniká na 3D tiskárně

Být pilotem F1 je velmi náročné povolání, které si žádá spoustu energie i času. Přesto někteří z nich nacházejí síly i pro nejrůznější vedlejší projekty, jako je například svého času tajná hudební kariéra Lewise Hamiltona, který pod pseudonymem XNDA natočil i jednu skladbu s Christinou Aguilerou.

Svůj vedlejšák má také Fernando Alonso, který miluje pozorování západů kalifornského slunce v obklopení přátel. Tuto lásku zhmotnil do vlastní značky oblečení a doplňků s názvem Kimoa, což je havajský výraz právě pro tyto momenty.

Značka má jeden kamenný obchod v Alonsově rodném Španělku, konkrétně v Madridu, a zastoupení obchodem Simply EV v Miami. Ze svých internetových stránek však dodává zboží, jako jsou kšiltovky, košile, trička, brýle a další, zákazníkům až ze 150 zemí světa. Všechny její produkty by přitom měly být udržitelné a vyráběné právě ve Španělsku či Portugalsku.

Fernando Alonso si vedle F1 vyzkoušel také slavnou Rallye Dakar

Kimoa myslí také na cyklisty, a to nejen nabídkou dresů a kalhot s vycpávkami. Již brzy začne prodávat i své vlastní elektrokolo, které bude každému zákazníkovi vyráběno na míru pomocí 3D tisku.

Výrobu samotného rámu by měla mít na starosti společnost Arevo, která se primárně zabývá produkcí aditiv, ovšem od roku 2020 tiskne pod značkou Superstrata také rámy kol. Ty vznikají na základě údajů o výšce jezdce, délce jeho nohou a paží, řeší preferovanou jízdní pozici a samozřejmě i využití kola. Tedy zda jej zákazník chce pro jízdu na silnici, na štěrku nebo jej plánuje třeba jen jako přibližovací prostředek po městě.

Veškerá data se zadají do softwaru, který následně vytvoří model rámu kola s ideální geometrií pro daného jezdce. Pak se pustí do práce tiskárna. Rám, který se vyrábí z termoplastických materiálů a uhlíkových vláken, má tu výhodu, že může být vytištěný kompletně celý v jednom kuse. Je to unikátní metoda, která nahrává pevnosti, životnosti rámu i jízdnímu komfortu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Kolo by mělo být schopné na jedno nabití ujet přibližně 88,5 kilometru, tento parametr je ovšem u elektrokol vždy výrazně ovlivňován stylem jízdy, terénem i samotnými tělesnými proporcemi jezdce. Když ovšem baterie dojde, mělo by ji podle společnosti být možné nabít na plnou kapacitu přibližně za dvě hodiny.

Cena kola je vyčíslena na 3 999 dolarů, tedy přibližně 93 tisíc korun, což se může zdát jako závratná částka. Ovšem vzhledem k tomu, že se jedná o kolo stavěné na míru, které je z kompozitního materiálu, a navíc vybavené elektrickým pohonem, jedná se o částku, díky které by o ně měl být zájem. A ani nebude třeba tlačit marketing právě přes Alonsa.

kimoa-kolo-alonso1-min

Foto: Superstrata

Model Superstrata Electric

Plavidlo podle gusta Julese Verna. Hybridní loď dokáže létat nad hladinou i prozkoumávat mořské dno

Italská sci-fi ponorkoloď již zamířila do výroby. Aby byla připravená pobavit turisty.

deepseaker3

Foto: iSpace2o

Hybridní plavidlo Deepseaker DS1

0Zobrazit komentáře

Díky italskému startupu iSpace2o by se v přímořských letoviscích mohl brzy objevit technologický výstřelek kombinující schopnosti člunu a ponorky. Po hladině by toto plavidlo mělo být schopné plout rychlostí až 43 kilometrů za hodinu. A když by na to přišlo, mohlo by pasažéry dopravit až 50 metrů pod hladinu. Ke svému pohonu bude navíc využívat elektřinu, takže bude tiché a ekologické. Sci-fi? Deepseaker DS1 prý již zamířil do výroby.

Deepseaker DS1 je zkrátka světovým unikátem, který slibuje spoustu zábavy, zároveň však vyvolává řadu otázek. K pohybu využívá takzvaný hydrofoiling, tedy speciální křídla upevněná na trupu plavidla, která mezi ním a masou vody vytvářejí při určité rychlosti vztlak. Díky tomu se loď může vznést nad hladinu, po níž se pohybuje klouzavým pohybem. Nemusí tak příliš řešit odpor vody.

V kombinaci s elektrickým pohonem na tomto principu staví například švédský startup Candela, který hydrofoilingem efektivně řeší relativně nízký dojezd elektrifikovaných člunů se standardním typem plavby. Pohonné ústrojí Deepseakeru dodala společnost Sealence a iSpace2o u něj mimo efektivity vyzdvihuje také nízkou hlučnost.

deepseaker1

Foto: iSpace2o

Loď je kapsule s elektrickým pohonem a údajnou schopností samovýroby kyslíku

Jak daleko dokáže plavidlo s pomocí elektřiny plout, ale firma nezveřejnila. Nicméně prý již uvažuje i o využití určité formy vodíkového pohonu. Jedná se však o relativně vzdálenou budoucnost.

Jako sci-fi zní i schopnost plavidla ponořit se pod hladinu, o to více přijde-li řeč na možnost získávat kyslík během pobytu pod vodou. O to by se měla starat technologie společnosti s příznačným názvem Like-A-Fish. Ta měla vyvinout elektrickou odstředivku beroucí kyslík z mořské vody. Ovšem pohled na archaické webové stránky společnosti příliš velkou důvěru ve funkčnost takového zařízení nevyvolává.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Možná i to je důvod, proč společnost iSpace2o neopomněla přidat nafukovací záchranné balóny, které v případě nouze vynesou plavidlo zpět na hladinu. Dalším bezpečnostním prvkem je i dvouplášťová konstrukce, která chrání kabinu před fyzickými nárazy.

Aby však k takovým kolizím nedocházelo, měla by být kabina vybavena navigací s umělou inteligencí, která bude promítat informace i na velký head-up displej s rozšířenou realitou. Součástí kabiny budou také vestavěné GoPro kamery a neměly by chybět ani hydrofony pro snímání podvodních zvuků.

deepseaker2

Foto: iSpace2o

Deepseaker kombinuje technologické výstřelky jako je elektromobilita, hydrofoiling a časem třeba i vodíkový pohon

Byť Deepseaker může připomínat stroj z románů Julese Verna, výroba prvního exempláře již měla být zahájena. Projekt je financován národní italskou investiční agenturou pro rozvoj a podporu podnikání Invitalia a o výrobu by se měli postarat inženýři týmu Blaze Performance, který závodí v šampionátu extrémně výkonných člunů F1H20.

Deset exemplářů tohoto plavidla prý již objednala blíže nespecifikovaná společnost provozující výletní lodě. Právě pro tyto podniky by plavidlo mohlo představovat alternativu ke klasickými miniponorkám, které slouží pro pobavení turistů. Kdy přesně by mohli poprvé usednout do Deepseakeru je momentálně těžké odhadovat. Pokud se však podaří projekt dotáhnout do zdárného konce, budou se jistě na vyzkoušení nového plavidla stát fronty.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.