Fiat 500e si nekupujte, prosil zesnulý šéf Fiatu. Italské legendě ale baterky zůstaly a nová generace je prý Tesla do města

fiat-500e1

Foto: Fiat

Fiat přichází v hned několika variantách

0Zobrazit komentáře

Hledat mezi evropskými automobilkami takovou, která ve své modelové paletě nemá, nebo nechce mít elektromobil, je velice těžký úkol. Nepochodili bychom ani u Fiatu, jehož legendární šéf Sergio Marchionne ještě před pár lety žádal zákazníky, aby si elektrické Fiaty nekupovali a jejich prodej označoval za masochismus. Časy se ale mění a dnes Fiat označuje svou 500e, na které si dalo opravdu záležet, za Teslu do města.

Jen těžko odhadovat, jak by dnes vypadal Fiat, pokud by otěže koncernu FCA ve svých rukou stále třímal Sergio Marchionne. Tento muž se stal ikonou celého koncernu a znovuzrození značky Fiat, ze které udělal celosvětovou automobilku. Spolu s tím byl také výrazným zástupcem těch, kteří se na elektromobilitu dívali skrz prsty, což dával i dostatečně hlasitě najevo.

Marchionne byl skutečně zásadový muž. Pro ostrá slova nešel nikdy daleko a mimo tradičního černého svetru, který si na sebe bral při každé příležitosti, si také pevně stál za svými názory. Mezi ně patřila i absolutní skepse vůči technologii elektromobility, kterou mu potvrzovaly potíže s elektrickou verzí legendárního Fiatu 500 s přídomkem e.

sergio-marchionne

Foto: Italy in US/Flickr

Sergio Marchionne na italské ambasádě v USA

Elektromobily komplexně označoval za dvousečnou zbraň, se kterou můžeme velmi jednoduše dostat naši planetu na kolena. V souvislosti s prodeji první generace 500e, která byla nabízena pouze v Kalifornii, v roce 2014 prosil zákazníky, aby si vůz nekupovali. V roce 2017 se nechal slyšet, že na každém tomto vozu Fiat tratí 20 tisíc dolarů (půl milionu korun) a navýšení jeho výroby byl absolutní masochismus.

Nikdy neříkej nikdy

Jenže Sergio Marchionne o rok později zemřel a všichni napjatě očekávali, zda Fiat na svůj elektrický počin naváže i s nejnovější generací modelu 500. Nakonec se tak stalo a vůz nyní hraje daleko významnější roli než jen úlitbu regulačním úřadům Spojených států.

Fiat se rozhodl, nově pod vedením Oliviera Françoise, že 500e bude skutečně adekvátním reprezentantem nové elektrické éry a vyvinul pro něj vlastní platformu určenou i pro další elektromobily koncernu.

„Není to plán B. Není to jen stará platforma vylepšená o možnost nést baterie. Je to něco úplně nového a důležitého. Je to naše Tesla do města,“ prohlásil o vozu François pro AutoExpress.

fiat-500e6

Foto: Fiat

Olivier François a Fiat 500e

Model 500e je sice od základu postaveným elektromobilem, jeho design se však hrdě hlásí ke svým slavným kořenům. A právě ona přidaná hodnota, která je s označením Fiat 500 spojena, je to, čím se podle italské automobilky podaří vozu prosadit v segmentu, kde začíná být poněkud těsněji. Svůj kompaktní městský elektromobil totiž dnes nabízí kde kdo, například i Škodovka se svým Citigo iV.

Fiat 500 se ale opírá o tradiční italský design a slavné jméno a jeho milovníci se budou moci rozmyslet, zda chtějí tradiční verzi či verzi novou, bzučivou a nutno říci povedenou. Elektrické provedení se totiž té klasické dokáže hrdě vyrovnat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Baterie o kapacitě 42 kWh poslouží dle cyklu WLTP až na 320 kilometrů dojezdu. Jelikož je 500e vozem, který je stavěn především pro pohyb ve městě, měl by být na jedno nabití schopen fungovat i celý týden. 117 elektrických koníků je dostatečnou zárukou toho, že se vůz dokáže schopně promotávat ulicemi v dostatečně rychlém tempu. A díky akceleraci, při které se dostane z 0 na 100 km/h za 9 sekund, může být i malé zaspání na semaforech velice rychle kompenzováno hlubším sešlápnutím plynového pedálu.

fiat-500e5

Foto: Fiat

Fiat 500 stále čerpá z neopakovatelného designu svého legendárního předchůdce

Aktuální cena elektrické pětistovky je v přepočtu 960 tisíc korun, což je cenovka, která není úplně malá vůz. François ovšem uvedl, že 500e je součástí vývoje značky a za deset let by tu mohla být opět nová 500, která nás může v lecčems překvapit, čímž narážel i na cenovku.

V turínském závodě Mirafiori by mělo ročně vzniknout 80 tisíc elektrických Fiatů 500. Jeho prodej se tentokrát nebude vztahovat jen na vybrané trhy v USA, ale půjde o celosvětově prodávaný model.

spaceti-tym

Přečtěte si takéFirmy už nebudou potřebovat tolik místa. Český startup Spaceti efektivně spravuje kanceláře a nabírá přes 90 milionů korunFirmy už nebudou potřebovat tolik místa. Český startup Spaceti efektivně spravuje kanceláře a nabírá přes 90 milionů korun

Strach z toho, že by si novinka své zákazníky nenašla, Olivier François rozhodně nemá. Na jedné straně podle něj budou zákazníky tvořit úplní nováčci, pro které se stane 500e prvním plavidlem pro průzkum neprobádaných vod elektromobility. Na straně druhé budou stát lidé, kteří jsou loajální značce 500 a nemusí jít nutně o ekologicky smýšlející řidiče.

„V obou případech je naším cílem přeorientovat řidiče z benzínu na elektřinu,“ říká Olivier François. Bezesporu by bylo velice zajímavé sledovat, jak by na taková slova reagoval Sergio Marchionne.

fiat-500e2

Foto: Fiat

Malé e je jasným odkazem na elektrický pohon

fiat-500e4

Foto: Fiat

Fiat 500e

fiat-500e3

Foto: Fiat

500 je tradiční stylovka určená do městských ulic

Pokud má být někdo zatčen, pak jedině já. Elon Musk ignoroval nařízení a opět rozběhl továrnu Tesly v Kalifornii

elon-musk-giga

Foto: Duncan Hull/Tesla

Elon Musk a americká továrna Gigafactory

0Zobrazit komentáře

Pokud bylo až doposud v kalifornském závodu automobilky Tesla kvůli nařízením spojených s pandemií koronaviru mrtvo, v příštích dnech by tomu mělo být zcela opačně. Nejenže se sem po téměř dvou měsících vracejí zaměstnanci v čele s Elonem Muskem, ale dost možná zde bude zasahovat i policie. Musk totiž podle krajských nařízení továrnu zatím otevřít nesmí. On sám to však kategoricky odmítá.

Stejně jako v jiných částech světa, i v Kalifornii byl provoz výrobních podniků omezen či zcela pozastaven z důvodu pandemie koronaviru. Konkrétně výrobní závod automobilky Tesla, nacházející se ve Fremontu, zásadně omezil své fungování 23. března. Od té doby se zde pohybovalo jen několik málo zaměstnanců, kteří zajišťovali základní chod podniku.

Vládní nařízení platná v Kalifornii se začala v posledních dvou týdnech uvolňovat a mimo jiné umožnila výrobním podnikům opět uvést své stroje do provozu. To by platilo i pro továrnu Tesly, pokud by ale nesídlila v Alameda County. Místní zdravotnické úřady totiž vydaly vlastní kritéria pro znovuotevření podniků a továrna, která zaměstnává přibližně 10 tisíc zaměstnanců a ročně vyprodukuje přes 400 tisíc vozidel, je bohužel nesplňuje.

Šéf Tesly Elon Musk

Žaloby, kalifornský exodus a ignorace nařízení

Tato informace doslova rozlítila Elona Muska, který počítal s tím, že se provoz továrny rozjede již minulý pátek s přibližně třemi stovkami zaměstnanců. Musk se začal k celé situaci vyjadřovat na svém tolik oblíbeném Twitteru. Nejdříve informoval o soudní žalobě podané Teslou na Alameda County za její rozhodnutí, které podle něj je v rozporu s rozhodnutím kalifornského guvernéra i kalifornskou ústavou.

V následujícím tweetu pak oznámil přesun vedení automobilky a všech budoucích programů pryč z Kalifornie do některého ze států Texas či Nevada.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Výhružné tweety nejsou jedinou Muskovou reakcí. Soudní žaloba byla skutečně podána a krajské nařízení se rozhodl jednoduše ignorovat. I přes zákaz by tak měla být výroba spuštěna. Jak informovalo NBC, parkoviště před továrnou bylo plné a z továrny odjížděly náklaďáky naložené vyrobenými vozy.

Agentura Reuters následně reportovala o tom, že Musk zaměstnancům rozeslal e-mail, ve kterém informoval o zcela bezpečných podmínkách, které na ně po návratu do zaměstnání čekají. Možnost nákazy ale není to jediné, čeho by se mohli zaměstnanci obávat.

Za porušení krajských nařízení může být udělena pokuta i vazba. Elon Musk proto včera na svém Twitteru napsal: „Tesla dnes obnovuje výrobu i navzdory nařízením Alameda County. Budu na lince se všemi ostatními. Pokud má být někdo zatčen, pak jedině já.“

tesla-fremont-factory

Továrna Tesly ve Fremontu

Mezi Teslou a tamními úřady měla probíhat jednání, na základě kterých mělo být Muskovi povoleno zahájit provoz od 18. května. Musk ale podle všeho nechtěl čekat další týden. Úřady na celou situaci zareagovaly vyjádřením, ve kterém opět potvrdily, že je Tesle prozatím umožněno provádět jen některé základní operace v souvislosti s chodem podniku, a případ Tesly bude řešen stejně jako u podniků, které tato nařízení již v minulosti porušila.

V současné chvíli úřady doufají, že bude Tesla nařízení respektovat a nebude nutné sáhnout k donucovacím prostředkům.

Elon Musk, který si v těchto dnech užívá čerstvě narozeného potomka jménem X Æ A-12, již dříve dával najevo svůj nesouhlas s nařízeními vydanými v souvislostí s pandemií koronaviru. V březnu označil koronavirus za hloupou paniku a začátkem května se prostřednictvím Twitteru dovolával po svobodě. Jak informovalo BBC, celkem se v oblasti San Francisco Bay Area nakazilo onemocněním covid-19 na 9 500 osob a 342 z nich zemřelo.

Muskovo nejnovější rozhodnutí o výrobě navzdory zákazu rozdělilo fanoušky Tesly na dva tábory. Zatímco někteří jej obviňují z hazardování se zdravím svých zaměstnanců, jiní v něm vidí příklad v boji proti nesmyslným nařízením úředníků.