Fiat a Peugeot potvrdily obří fúzi za více než bilion korun. Stellantis bude čtvrtým největším výrobcem aut na světě
Světu automobilového průmyslu dosud vládli tři giganti – Volkswagen, Toyota a aliance Renault-Nissan-Mitsubishi. Nyní se jim rodí velký konkurent v podobě hráče pod názvem Stellantis. Ten je výsledkem obří fúze skupin FCA (Fiat Chrysler Automobiles) a PSA (Peugeot Société Anonyme), která dává vzniknout čtvrté největší automobilce světa s roční produkcí pohybující se okolo 8,7 milionu kusů vozidel.
Zatímco Chryslery a Jeepy jsou vyloženě americkou záležitostí, Fiaty a Alfy Romeo stavějí na italské vášni a Peugeoty či Citroëny se řídí francouzskou elegancí. Nic z toho však nebrání tomu, aby se tyto značky staly součástí jedné globální rodiny. O jejím vzniku se hovořilo během celého loňského roku, kdy mezi sebou zástupci FCA a PSA vyjednávali co nejlepší podmínky fúze.
Veškeré snahy byly následně urychleny současnou pandemickou situací, která se negativně podepsala na prodejích automobilů (byť ne všech), a proto bylo nutné jednat co nejrychleji. K završení plánů ovšem bylo také zapotřebí získat svolení od akcionářů obou společností, což se tento týden podařilo. Fúzi v celkové hodnotě 52 miliard dolarů (zhruba 1,1 bilionu korun) tak nyní nestojí nic v cestě.
Zvučná jména a úspory
Součástí nové firmy se stane hned čtrnáct automobilových značek – vedle výše zmíněných jde také o Opel, Dodge, Ram, DS nebo Maserati. Prodeje modelů, které pod těmito výrobci vznikají, by měly Stellantisu generovat roční tržby ve výši 203 miliard dolarů (přibližně 4,4 bilionu korun). Důležité jsou zároveň i úspory, které fúze přinese.
Ty jsou vyčísleny až na pět miliard dolarů ročně (asi 106 miliard korun), přičemž značná míra ušetřeného kapitálu bude pramenit ze vzájemného sdílení know-how automobilek. Konkrétně až 40 procent všech úspor by mělo být dosaženo vzájemným sdílením platforem a pohonných jednotek mezi značkami.
Koncern navíc získá větší kupní sílu, kterou zoufale potřebuje pro investice do hybridních a elektrických technologií, bez nichž se žádná ze zakomponovaných značek do budoucna neobejde. To byl také jeden z důvodů rozhodnutí o sloučení, které napomůže plnit emisní limity, za jejichž nesplnění hrozí velké pokuty. Své o tom ví FCA, která se ve snaze vyhnout pokutám již dříve spojila s Teslou a za patřičnou úplatu využívala její zelené kredity.