Filmy nominované na hlavního Oscara už nebudou moci tvořit jen bílí muži. Většina snímků to ale již dávno splňuje
V roce 2015 se poprvé objevilo heslo #OscarsSoWhite, reagující na fakt, že většina nominovaných na prestižní filmové ceny byli bílí, heterosexuální muži. O rok později se heslo kvůli podobnému problému objevilo znovu a letos zase – předtím, než hlavní cenu poprvé vyhrál neanglicky mluvený film Parazit. Spolu s ostrou kritikou Akademie se ale více začalo diskutovat také o problémech amerického filmového průmyslu, který zkrátka je převážně bílý ve vyšším procentu než populace země.
Před pár dny se Akademie filmového umění a věd, která Oscary uděluje, rozhodla po letech slibů změn představit nové standardy pro zařazení snímků do soutěže o nejlepší film. Největší pozdvižení vyvolalo hned to první, podle něhož musí být hlavní nebo vedlejší herec součástí rasové či etnické menšiny. Alternativami jsou třetinový podíl žen, rasové, etnické nebo sexuální menšiny či lidí s postižením v hereckém složení filmu. Další alternativou je příběh zaměřený na tytéž skupiny.
Tato trojice, u níž nominovaný film musí splňovat alespoň jednu, ovšem představuje jen čtvrtinu nových standardů. Další čtyři se týkají produkčního týmu, stážistů a marketingového týmu. To znamená, že na filmu musí pracovat lidé z výše popsaných skupin, ať už ve vůdčích rolích nebo obecněji jako součást štábu. Z celkem čtyř kategorií (herci, tvůrci, stážisté/pracovníci a lidé z marketingu) filmy nominované na hlavní cenu budou muset splnit jen dvě z podmínek.
I nadále tak bude platit, že například téměř všichni herci budou bílí heterosexuální muži, stejně jako režisér, scenárista i producenti. Stačit bude, pokud bude z menšinových skupin nezanedbatelná část štábu a marketingového týmu. Tyto role jsou přitom v celém životě projektu stejně důležité, jen jsou zkrátka mnohem méně vidět.
Je těžké zobecnit, co má vlastně filmová Akademie udělující Oscary oceňovat. Jistě, ceny mají svoje pojmenování, často ale zůstává široký prostor k interpretaci, což je ostatně zjevné z jejich historie nominací i vítězů. Pokud si ovšem Oscary chtějí zachovat nějakou kulturní relevanci, musí pochopitelně reagovat na kulturní trendy, které jsou minimálně v americkém kontextu jednoznačně inkluzivní.
Navíc nejde jen o reprezentaci v tom, jak filmy vypadají nebo kdo je natáčí. Stejně důležité jsou důsledky těchto aspektů, tedy odlišná témata, náhledy na ně, složení publika a podobně. Oscaři se typicky setkávají s kritikou, že vítězné filmy, ač mají nepopiratelné kvality, nebývají příliš inovativní a sklouzávají ke spolehlivému souboru témat – kostýmní drama, těžký životní příběh, zpracování významných historických událostí a tak dále.