Finanční poradci jednají ve svůj prospěch, ne klienta. Jiří Hluchý to po zkušenostech v oboru mění
Od roku 2019 buduje Jiří Hluchý startup Frenkee, který funguje jako online finanční poradce. Chce změnit pověst celého oboru.
Jiří Hluchý, zakladatel startupu Frenkee
Jiří Hluchý působil jako finanční poradce v různých společnostech téměř patnáct let. Frustrace z neférového chování mnoha jeho kolegů, kvůli nimž nemá ani celý obor mezi širší veřejností nejlepší pověst, ho pak dovedla k vlastnímu finančně-technologickému startupu. Pod názvem Frenkee vyvíjí digitálního finančního poradce, který má fungovat co možná nejvíce automatizovaně bez zásahu lidí a bez nutnosti uživatelů s kýmkoliv volat nebo sjednávat schůzky.
„Finanční poradci často jednají ve svůj prospěch, nikoliv ve prospěch klienta, a to nabídkou nevhodných finančních produktů. Často to ani nedělají naschvál. Neznalost a lenost zjistit si, jaké produkty vůbec nabízí, v kombinaci s extrémní provizí zlomí i lidi, kteří nutně nemusí být nemorální, ale dohromady to může mít takový výsledek. To je špatně,“ přibližuje Hluchý pro CzechCrunch svoji motivaci, proč se rozhodl založit firmu s cílem tento stav změnit.
Dnes sedmatřicetiletý Hluchý sám pracoval jako distributor finančních produktů, a to například v Kooperativě, v kontroverze budící společnosti OVB, poslední léta pak ve firmě OK Klient, jež spadá mezi největší hráče tohoto oboru. Od roku 2019 buduje vlastní startup – Frenkee.
Snaha o transparentnost
Když uživatel přijde na stránky Frenkee, může najít různé informace i související otázky a odpovědi o majetkovém, cestovním či životním pojištění, hypotékách, pojištění majetku nebo konsolidaci úvěrů. Po zadání základních údajů o tom, co konkrétně hledá, mu pak portál nabídne konkurenční nabídky různých produktů prověřených finančních institucí, a to včetně ceny.
Mnoho ostatních konkurentů přitom přesnou cenu nezveřejňuje – buď ukáže „cenu od“, nebo od člověka vyžaduje kontaktní údaje, aby se mu ozval telefonní operátor.
„My se na kontakt neptáme. Pokud s námi chtějí uživatelé uzavřít smlouvu, mohou, a pokud mají pocit, že jinde získají lepší nabídku, tak mohou odejít. Ceny, které uvádíme, garantujeme. V tom jsme transparentní a féroví,“ říká Hluchý s tím, že Frenkee následně vydělává na provizích, které má domluvené s pojišťovnami, bankami a dalšími institucemi.
Na otázku, jestli právě i Frenkee kvůli různé výši provizí od různých partnerů nemá tendenci nabízet produkty, které jsou výhodné pro něj a méně výhodné pro samotné uživatele, Hluchý reaguje jasně: „Takový faktor existuje, nemáme všude rovné podmínky. Je čistě moje rozhodnutí, které produkty na platformě budeme nabízet, já si ale nechci kazit reputaci. Nejde nám o maximalizaci zisků na úkor lidí.“
Hluchý pak doplňuje, že výběr konečného produktu je vždy na uživateli. Samotná platforma přitom nefunguje jako srovnávač, který by mu nabídl patnáct různých nabídek – to s sebou obnáší paralýzu z velkého výběru. Místo toho Frenkee coby „poradce“ vybere na základě získaných dat dvě nebo tři nejpodobnější a nejvhodnější nabídky.
„Nejpodobnější našemu systému bude platforma Rixo. I pro ně je ale důležité získat kontakt, pomocí kterého zákazníkům volají přes call centrum, což my neděláme. Věřím tomu, že dorůstá generace, která bude schopná nakupovat online bez podpory call center, za mě je to nejlepší odlišení,“ popisuje Hluchý.