Ford začíná experimentovat s 3D tiskem unikátních komponent pro svá auta
Výzkumné a revoluční centrum amerického Fordu se stává místem pro zajímavé, dá se říct i revoluční, použití technologie 3D tisku. Automobilka totiž ohlásila, že začíná využívat 3D tiskárny Infinite Build 3D od firmy Stratasys k modelování větších součástek (například spoilerů) pro svá auta. Zatím však tento proces, který by měl výrazně šetřit výrobní náklady, testuje pouze pro sportovní vozy řady Performance.
Metoda trojrozměrného tisku je dnes v určitých průmyslových odvětvích poměrně běžná, avšak u automobilek si své místo zatím nenašla. Ford se tedy stává jedním z prvních výrobců aut, kdo s 3D tiskem experimentuje. I když je využití k výrobě automobilových komponent teprve na svém začátku, mohlo by se do budoucna (při správném technologickém uchopení) jednat o značný průlom.
Detroitská automobilka totiž uvádí, že například takto vymodelovaný spoiler by byl až o polovinu levnější na výrobních nákladech, než tradiční verze z kovu. Lze tedy očekávat, že by z toho těžili i koncoví zákazníci, kteří by na pořízení nového auta mohli výrazně ušetřit, anebo si zažádat o návrh svého vlastního designu určitých komponent.
Výhody převažují nad nevýhodami
Benefitem je jak nižší hmotnost, tak časová náročnost. Tradičně se produkce nových součástí pohybuje v horizontu několika měsíců (především kvůli nástrojům, které musí být pro dokončení vyrobeny), ovšem s 3D tiskárnou by mohl být prototyp otázkou dní.
Automobilový 3D tisk patrně není ničím nereálným
V případě, že by tento proces plnohodnotně fungoval, daly by se očekávat i nástroje a technické pomůcky vyrobené 3D tiskem, které by tyto důležité komponenty mohly produkovat. To je však otázkou budoucnosti a především situace, zdali něco takového bude natolik dobře provedené a bezpečné, aby se to mohlo využívat i v jiných než závodních vozech.
Edit 6.3.2017 22:50: Mezi prvními automobilkami, které s 3D tiskem experimentují, je i švédský Koenigsegg, který vyrábí supersportovní vozy, pro které si v rámci vývoje technologií připravil koncept funkčního turba, jenž bylo kompletně vytisknuté na 3D tiskárně. Technologii výroby si pak Koenigsegg nechal dokonce patentovat.
Foto: Ford Media Center