Formule 1 bez emisí. Královská disciplína motorsportu chce být do roku 2030 uhlíkově neutrální

f1

Foto: F1

Závody Formule 1 se zásadně promění

0Zobrazit komentáře

Být uhlíkově neutrální se stává cílem stále většího množství společností a projektů po celém světě a zelené myšlení se začíná dostávat i na místa, kde bychom to příliš nečekali. Jedním takovým je Formule 1, která chce postupně omezovat svou uhlíkovou stopu, aby se v roce 2030 stala zcela bezemisní, což se rozhodně netýká jen závodních monopostů.

O eliminaci uhlíkové stopy se v současné době horečně snaží doručovací logistické společnosti, automobilový průmysl a další výrobní podniky. Koho by však napadlo, že podobnou snahu bude mít i Formule 1, nejprestižnější motoristický podnik, pro který je řev motorů a vůně spáleného paliva naprosto neodmyslitelnou záležitostí.

Již za pár let by ovšem mohly oba elementární prvky z okruhů vymizet. Vedení Formule 1 se totiž rozhodlo učinit z F1 uhlíkově neutrální projekt.

f12

Foto: F1

Vizualizace monopostu F1 pro rok 2021

Jak uvedla sama Formule 1, během letošní závodní sezóny vyprodukovala 256 tisíc tun oxidu uhličitého. Monoposty řádící na trati však nejsou zdaleka tím hlavním faktorem, který se podílí na emisi tolik výrazné uhlíkové stopy. Celý seriál F1 je obrovský kolotoč, který vyžaduje neustálé přesouvání obrovského množství osob i techniky z místa na místo.

Deset týmů se musí během sezóny přemístit na 21 jednotlivých závodů (v příští sezóně na 22), odehrávajících se na tratích rozesetých po celém světě. A tak hlavním důvodem, proč divácky velmi atraktivní sport představuje pro planetu velkou uhlíkovou zátěž, jsou především neustálé letecké přesuny personálu a partnerů, služby pro týmy, ale i vývoj a výroba samotných vozů. Samotné monoposty se na celkové produkci CO2 podílejí jen z pouhých 0,7 %, doprava vzduchem, po moři a silnicích až ze 72 %.

V rámci nového plánu udržitelnosti, který je platný jak pro pořadatele, tak i samotné závodní týmy, se chce vedení F1 zaměřit především na ultra efektivní přepravu personálu a techniky. Zároveň chce využívat jen kanceláře a továrny, která jsou poháněny obnovitelnou energií. Uhlíková stopa, kterou nebude možné eliminovat, bude Formulí 1 kompenzována a změnami si projde i technika jednotlivých monopostů.

Nejčistší motor

Asi je vám jasné, že jeden okruh Grand Prix, po kterém se prožene dvacet monopostů atakujících rychlost až 350 km/h, si vyžádá pořádnou dávku vyprodukovaného CO2. I přesto, že hnací jednotky formulí prošly v posledních letech výraznými konstrukčními změnami, které jejich emise zásadně snížily, je stále co zlepšovat.

f11

Foto: Foto: Christine und Artes Max/Flickr

Monopost stáje Mercedes, jehož jezdec Lewis Hamilton se staví k plánům F1 velmi pozitivně

„Věříme, že F1 může být i nadále lídrem v automobilovém průmyslu a spolupracovat s energetickým a automobilovým sektorem na dodávce prvního hybridního uhlíkově neutrálního spalovacího motoru, který výrazně sníží emise uhlíku po celém světě,“ říká Chase Carey, předseda a generální ředitel Formule 1.

Znamená to tedy, že součástí nových opatření bude i zavádění inovovaných pohonných jednotek pro týmové monoposty. Ty by měly mít nulové emise a měly by být poháněny syntetickým palivem získávaným udržitelnou cestou.

Bez jednorázových plastů

Další z cílů Formule 1 se týká udržitelnosti pořádaných akcí, především samotných závodů. Do roku 2025 nebudou na jejích akcích k vidění žádné jednorázové plasty a budou používány jen takové materiály, které bude možné následně recyklovat či kompostovat. F1 chce zároveň motivovat fanoušky, aby pro přesun na tribuny okruhů volili ekologický způsob dopravy, tedy aby jezdili na kolech, chodili pěšky nebo přijeli v elektromobilech.

f13

Foto: F1

Celý projekt F1 jen v tomto roce vyprodukoval 256 tisíc tun CO2

„Využíváme ohromného talentu, vášně a úsilí o inovace všech členů komunity F1 a doufáme, že to bude mít výrazně pozitivní dopad na životní prostředí a společnost, ve které působíme. Změny, které dnes provádíme, sníží naši uhlíkovou stopu a zajistí, že do roku 2030 budeme uhlíkově neutrální, “ dodává Chase Carey.

tesla-gigafactory2

Přečtěte si takéTesla bude vyrábět elektromobily a baterie kousek za našimi hranicemi. Evropskou Gigafactory postaví v BerlíněTesla bude vyrábět elektromobily a baterie kousek za našimi hranicemi. Evropskou Gigafactory postaví v Berlíně

Dosáhnout tak ambiciózního cíle nebude pro Formuli 1 jednoduchou a už vůbec ne levnou záležitostí. Nicméně tato snaha je jasným důkazem, že zelené myšlenky se mohou prosadit i na místě, kde by to čekal jen málokdo. A pokud se vytvoří dobře propracovaný a efektivní plán, lze udělat zelenou i Formuli 1, aniž by byl nějak výrazně poznamenán spirit celého sportu.

Monoposty možná budou o něco méně hlučné a pozbudou svou charakteristickou vůni, ale adrenalin a rychlost i nadále zůstanou a ty jsou hlavní podstatou F1.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Rostlinná revoluce v Burger Kingu. V Česku se začíná prodávat Rebel Whopper s falešným masem

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

rebel-whopper-bk

Foto: CzechCrunch

Burger King začíná v Česku prodávat rostlinný Rebel Whopper

0Zobrazit komentáře

Burger King funguje už téměř 70 let, ale podobnou novinku ještě patrně nikdy nezažil. Americký řetězec s rychlým občerstvením se vždy specializoval především na hamburgery všeho druhu, které spojovalo jediné – chuť masa připraveného na otevřeném ohni. Tyto jistoty však již neplatí. Burger King totiž začíná hovězí maso u svého nejpopulárnějšího Whopperu nahrazovat rostlinnou alternativou a po Spojených státech s tím přichází i do Evropy.

„Za téměř sedmdesátiletou historii Burger Kingu jde o jedno z největších uvedení nového produktu na trh. Představujeme 100% Whopper s 0 procenty masa, který sklidil obrovský zájem ve Spojených státech a nyní přichází do Evropy,“ hlásil dnes v nedávno otevřené pobočce Burger Kingu v Praze na I.P. Pavlova Daniel Ryška, který americkému fastfoodu šéfuje v Česku a na Slovensku.

Očekávaná novinka ze Spojených států v podobně rostlinné náhražky hovězího masa nyní přichází také do České republiky, kde je od dnešního dne k dispozici ve všech 28 restauracích. Nový rostlinný burger se jmenuje Rebel Whopper a podle Ryšky je to přesně takový Whopper, jaký všichni znají a milují, jen již neobsahuje maso.

daniel-ryska-burger-king2

Foto: AmRest

Daniel Ryška, šéf Burger Kingu v Česku a na Slovensku

Burger King se nově stává největším řetězcem restaurací v Evropě, který má ve své nabídce burger s masem čistě rostlinného původu. Vedle České republiky totiž Rebel Whopper přichází také do dalších 24 evropských zemí, včetně Slovenska, Polska, Německa či Itálie, a zákazníci si ho tak budou moci vychutnat ve více než 2 500 restauracích.

Zatímco na domácím trhu ve Spojených státech vsadil Burger King na rychle rostoucí firmu Impossible Foods, jež se na rostlinné burgery specializuje, v Evropě se rozhodl pro nizozemského výrobce Vegetarian Butcher. Je to i proto, že Impossible Foods zatím v Evropě vzhledem k tomu, že má geneticky modifikované přísady, které nejprve musí projít na starém kontinentu testováním, nemůže prodávat.

Jelikož ve Spojených státech a v Evropě vyrábí rostlinný Whopper někdo jiný, nesou ikonické pokrmy i jiný název. Američtí zákazníci tak již několik měsíců chodí na Impossible Whopper a ti evropští si nyní budou v nabídce zvykat na Rebel Whopper. Přestože se jejich složení a výroba mírně liší, podle Daniela Ryšky jsou oba rostlinné plátky masa velmi podobné.

tramvaj-praha-prague-min

Přečtěte si takéPlastová Lítačka může od prosince zůstat doma. Cestující si do mobilu konečně nahrají i dlouhodobé kuponyPlastová Lítačka může od prosince zůstat doma. Cestující si do mobilu konečně nahrají i dlouhodobé kupony

„Rebel Whopper se skládá ze 79 % ze sójového a pšeničného proteinu. Museli jsme ho uzpůsobit tak, abychom mohli rostlinné maso i nadále připravovat na otevřeném grilu jako naše ostatní masa. Zároveň Rebel Whopper nekomunikujeme jako vegetariánský, ani jako veganský – jednak obsahuje majonézu a navíc ho připravujeme na grilu vedle ostatních mas,“ vysvětluje Ryška.

Falešný burger si naklikáte v samoobslužném kiosku

Složení Rebel Whopperu je tedy jinak proti klasického Whopperu standardní. Nechybí rajče, ledový salát, majonéza, kečup, okurka, cibulka a sezamová bulka, změna je jen ve falešném masu. A důležité je, že se podařilo Burger Kingu stlačit cenu za nemasový Rebel Whopper na cenu standardního Whopperu.

rebel-whopper

Foto: Burger King

Nemasový Rebel Whopper

Prozatím si mohou zákazníci v Burger Kingu dopřát novinku od Vegetarian Butcher jen v rámci Rebel Whopperu, ale Ryška prozradil, že během prosince se řetězec chystá po vzoru konkurence nasadit samoobslužné kiosky a od příštího roku v nich nabídne možnost, vyměnit ve standardních burgerech maso za nemaso.

Již nyní měl Burger King v Česku vegetariánskou alternativu v podobě zeleninové placky v tzv. Veggie Burgeru, ale v Rebel Whopperu vidí Ryška mnohem větší potenciál. Češi totiž spolu s Maďary patří k velkým milovníkům hovězího masa a zatímco třeba v Německu a v dalších západních zemích dnes již rychle roste obliba právě i zeleninových alternativ, v Česku je zatím tento trend teprve na začátku.

Proto chce Burger King na tuto vlno naskočit mezi prvními a slibuje si, že v Česku přiláká k falešnému masu ve svých produktech další zákazníky. Podle průzkumu, který si řetězec nechal vypracovat, je v Evropské unii zhruba 13 procent flexitariánů, což jsou lidé, kteří se zaměřují na vegetariánskou stravu, ale čas od času si dopřejí i maso, a právě na ně se chce Burger King zaměřit. V Česku je jejich podíl zatím přitom jen 4 procenta.

„Práce s Burger Kingem na Rebel Whopperu byla úžasná zkušenost a těšíme se, že ho budou moci nyní zákazníci Burger Kingu ochutnat,“ říká k novince Jaap Korteweg, zakladatel Vegetarian Butcher, který se jako farmář v roce 1998 po vypuknutí moru prasat rozhodl, že maso přestane jíst. Od té doby pracuje na rostlinných alternativách, které piluje k dokonalosti tak, aby strávník ideálně nepoznal, že nejí skutečné maso.

rebel-whopper-bk3

Foto: CzechCrunch

Rostlinný Rebel Whopper symbolizuje zelená barva

„I proto jsme si ostatně Vegetarian Butcher pro spolupráci vybrali,“ přitakává Ryška. (Ne)maso v Rebel Whopperu je tak v rámci všech ingrediencí chuťově skutečně vcelku snadno zaměnitelné, byť má trochu jinou strukturu. Na pravé hovězí si sice nepřijde, ale Burger King chuti pomáhá i tím, že rostlinnou alternativu připravuje rovněž na otevřeném ohni a navíc dobře ví, na koho míří.

Popularita rostlinných alternativ k masovým pokrmům roste po celém světě, protože zejména mladší generace začíná stále více řešit například dopad svého chování na životní prostředí i to, co dnes jedí. A na trend mezi prvními vedle samotných výrobců naskakují právě řetězce s rychlým občerstvením. Ve spolupráci s Beyond Meat, konkurentem pro zmíněný Impossible Foods, představil vlastní bezmasý burger McDonald’s a s falešným kuřetem si zase hrají v KFC.