Francie vyhlásila konec jednorázovému nádobí. To z McDonald’s se lidem líbí tolik, že ho kradou
Ve Francii nastala odpadová revoluce. Ze zdejších restaurací totiž zmizelo jednorázové nádobí a nahradily ho omyvatelné obaly a myčky.
Jednorázové nádobí už ve francouzských restauracích řetězce McDonald’s nepotkáte. Namísto toho v nich narazíte na umělohmotné vroubkované obaly a kelímky a možná zaslechnete hučení myček, do nichž po použití putují. Ve Francii totiž od letošního ledna platí zákon, který zakazuje restauracím s více než dvaceti místy k sezení používat jednorázové obaly. Ani papír a dřevo totiž nejsou příliš ekologické, když po použití putují do spalovny nebo na skládku. A zdá se, že na udržitelnější časy se blýská i v restauracích se zlatými oblouky v Česku. Nehledě na to, kdy u nás vejde v platnost stejný zákon.
Vláda prezidenta Emmanuela Macrona bere Pařížskou dohodu o omezení emisí oxidu uhličitého vážně. V roce 2020 proto představila seznam environmentálních směrnic, které zahrnují stovky změn vztahujících se k jejich snížení. Ty vytyčují i cíl do roku 2040 zcela upustit od výroby jednorázových plastových obalů a nádobí, s čímž souvisí i dlouhodobá propagace recyklování a znovupoužitelných výrobků.
Aktuální zákon zakazující používání veškerého jednorázového nádobí se vztahuje na všechny podniky, které usadí více než dvacet hostů. Jakmile si bude chtít zákazník sníst jídlo přímo v jeho prostorách, nedostane nápoj v papírovém kelímku, jídlo v papírové krabičce a k němu bambusový příbor. Všechny fastfoodové řetězce, ale také kavárny, pekárny či kantýny jsou totiž od ledna vybaveny znovupoužitelným, snadno omyvatelným nádobím.
Bez přehánění jde o revoluci na poli stravování a ochrany životního prostředí. Ve Francii funguje podle serveru The Guardian třicet tisíc fastfoodových restaurací, které vyprodukují asi 180 tisíc tun odpadu ročně. Více než polovina přitom pochází ze stravování přímo v nich. Jde převážně o umazané papírové obaly, brčka a dřevěné příbory, které kvůli velké míře znečištění nelze dále recyklovat.
Nakládání s odpady má ale podle nových francouzských směrnic stát co možná nejvíce na cirkulárním přístupu. Cokoliv jednorázového, ať už z jakéhokoliv materiálu, je totiž neekologické. A i když na nové obalové paradigma musely ve Francii povinně naskočit všechny řetězce včetně Burger Kingu, Starbucksu či Subwaye, světla reflektorů se upřela hlavně na McDonald’s. Prezident Macron totiž na svém Twitteru přesdílel příspěvek jednoho z hostů řetězce, který obdivoval nové omyvatelné nádobí.
https://twitter.com/EmmanuelMacron/status/1594392859398078464?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1594392859398078464%7Ctwgr%5Ef057b4953fed4ea0b47617e5a86de4969606f1cc%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.ft.com%2Fcontent%2Fbaa23798-7c6b-45be-b6a1-00b446976331
„Zákon proti odpadu neznamená konec pouze pro plastová brčka. Podívejte se kolem sebe: ve Francii probíhají změny našich zažitých vzorců spotřeby, které sníží množství odpadu. Snažíme se o to globálně. Pojďme to změnit!“ apeloval Macron na svém účtu. Na fotce u příspěvku jsou vidět hranolky v červeném umělohmotném obalu a nápoj v plastovém kelímku. Tvrdý omyvatelný plast musí host po konzumaci odložit do nádoby, na které je napsáno, že z ní putují do šedesátistupňové vody.
Do papíru mohou restaurace balit jen burgery či wrapy, zatímco hranolky, nugetky, saláty, pizza, zmrzlina či nápoje už patří jen do znovupoužitelných obalů. Zákon se ale nevztahuje na jídlo, které si zákazník objednává s sebou. Francouzské ekologické nevládní organizace, jako je například Zero Waste France, ale podle serveru The Guardian doufají, že budou mít zákazníci v budoucnu možnost využívat také zálohované obaly, které by fastfoodové řetězce zbavily odpadu téměř úplně.
Stejný bezodpadový princip by mohlo začít uplatňovat i české a slovenské zastoupení společnosti McDonald’s. „Udržitelnost a obalová politika je i pro nás v České republice a na Slovensku jedním z hlavních témat, kterým se dlouhodobě věnujeme. Náš strategický přístup je nečekat na zákonná ustanovení, ale činit konkrétní kroky k šetrnějšímu podnikání hned, jakmile je to možné. V rámci McDonald’s dochází ke sdílení praxí a zkušeností z nejrůznějších trhů včetně Francie,“ komentuje Jitka Pajurková, ředitelka PR a komunikace McDonald’s pro Česko a Slovensko.