Francie zavádí digitální daň pro internetové giganty v čele s Facebookem či Googlem. Američané se hněvají

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

donald-trump-crop

Foto: Gage Skidmore/Flickr

Americký prezident Donald Trump

0Zobrazit komentáře

Pokud podnikáte v digitálním světě, vyděláváte hodně peněz a máte svůj byznys také ve Francii, můžete počítat s novou daní. Francouzští senátoři dnes definitivně schválili nový zákon, který v zemi zavede tzv. digitální daň. Jedná se o způsob, jakým chce získat Francie peníze do státní pokladny od nadnárodních technologických gigantů, kteří sídlí – a tedy i daní – jinde, ale přitom získávají peníze také od francouzských uživatelů.

O digitální dani se v posledních měsících diskutovalo na úrovni celé Evropské unie. Členské státy se však nedokázaly shodnout, když například Irsko, Dánsko, Švédsko nebo Finsko byly proti, a tak se rozhodla Francie jednat na vlastní pěst. Po dolní komoře dnes dal zákonu potvrzující zelenou také Senát a nová daň tak začne platit retrospektivně už za rok 2019.

Nový odvod do francouzské státní pokladny se dotkne všech velkých internetových firem, jejichž globální roční obraty z digitálních aktivit převyšují 750 milionů eur (přes 19 miliard korun) a z toho z Francie plyne alespoň 25 milionů eur (640 milionů korun). Takové firmy budou muset odvést 3 % ze svých výnosů ve Francii.

francie-france-flag-vlajka

Podle odhadů by mohla digitální daň Francii přinést jen za letošní rok přes 10 miliard korun a padne především na americké giganty v čele s Facebookem, Googlem, Amazonem nebo Applem. Zdaleka však nepůjde pouze o tuto čtveřici jedněch z nejhodnotnějších firem na světě.

Celkem se má digitální daň dotknout zhruba 30 firem, mezi nimiž bude například také Uber, Airbnb, ale i evropské nebo čínské firmy. A pokud bude mít příliš vysoké obraty i francouzská firma, bude platit tuto další daň taky. To je například případ reklamní společnosti Criteo.

martin-masarik-sqldep

Přečtěte si takéUnikátní českou datovou firmu SQLdep kupuje za stovky milionů korun belgický startupový jednorožecUnikátní českou datovou firmu SQLdep kupuje za stovky milionů korun belgický startupový jednorožec

Kolem zdanění nadnárodních internetových firem panují od začátku velké vášně a nelibě to nesou zejména Spojené státy, kteří digitální daň vnímají jako útok na své firmy. Jak informovala agentura Reuters, prezident Donald Trump už proto nařídil vyšetřit, zda nová francouzská daň právě americké firmy nediskriminuje. Francouzští zákonodárci však zůstávají klidní.

„Spojenci by mezi sebou neměli řešit rozepře výhrůžkami, ale jinými způsoby. Francie je suverénní stát, její daňové rozhodnutí jsou suverénní a nadále budou suverénní,“ sdělil senátorům před závěrečným hlasováním francouzský ministr financí Bruno Le Maire. Podle Francouzů je daň plně v souladu s mezinárodními úmluvami.

facebook-hq-menlo-park3-min

Foto: Facebook

Sídlo Facebooku v kalifornském Menlo Parku

To však Američanům pochopitelně nestačí a mnozí se obávají, že by schválení digitální daně mohlo zhoršit obchodní situaci mezi Spojenými státy a Evropskou unií. Pokud by se totiž přístup ukázal jako nespravedlivý, mohl by Donald Trump na starý kontinent uvalit cla, což se stalo například v případě Číny. Ostatně právě na to upozorňoval už v květnu i irský ministr financí Paschal Donohoe.

Irsko je nicméně častým místem, kam právě nadnárodní internetoví giganti umisťují svá sídla, jelikož v zemi platí nižší daně, než by platili jinde po Evropě. Francie by ovšem neměla zůstat v EU sama, podobný zákon o digitální dani připravují také například v Rakousku, Španělsku, Itálii nebo Velké Británii a bude zajímavé sledovat, jak se situace vyvine.

Návrh na obdobnou digitální daň se nyní diskutuje i v České republice. V připomínkovém řízení se nachází návrh, kde by dokonce 7% dani podléhaly firmy rovněž s globálním obratem nad 750 milionů eur, jejichž roční obrat v Česku činí více než 50 milionů korun.

Přepravní startup Bolt, který funguje i v Praze, potvrzuje status jednorožce. Získává dalších 60 milionů eur

bolt_markusvillig_car-min

Foto: Bolt

Markus Villig, spoluzakladatel a CEO Boltu

0Zobrazit komentáře

Na přepravním trhu je už prakticky 10 let množství alternativních služeb, které se postavily klasickým taxislužbám a samy mezi sebou konkurují jedna druhé a předhánějí se v tom, kdo pokryje větší část světa a ukrojí si větší díl z koláče zvaném zákazníci. Nejlépe našlápnuto má v této hře pravděpodobně Uber, který dnes funguje již ve více než 60 zemích a 400 městech světa, včetně Prahy. Na paty mu ale například na americkém trhu šlape Lyft, na asijském miliardové Didi a na tom evropském zase pomalu, ale jistě Bolt (dříve Taxify).

Původem estonský startup, který od roku 2015 funguje i v Praze, totiž v novém kole financování získá kolem 60 milionů eur, v přepočtu tedy kolem 1,5 miliardy korun, a posune se tak v kombinaci s předchozími investicemi vysoko nad hranici jedné miliardy dolarů v hodnotě firmy. To znamená, že ještě výrazněji potvrdí své zařazení mezi takzvané startupové jednorožce, nebo-li startupy, které dosáhly na více než miliardu dolarů v tržní kapitalizaci. K těm se Bolt poprvé přiblížil loňskou investicí ve výši 175 milionů dolarů, vedenou Daimlerem.

„V posledních dnech jsme uzavřeli nové investiční kolo. Jeho cílem je podpořit naši nedávnou expanzi do Londýna a také ji zamýšlíme využít pro financování rozšíření do dalších měst, do kterých bychom chtěli vstoupit v letošním roce,“ říká Markus Villig, CEO a zakladatel Boltu. Zpráva přichází krátce poté, co Bolt vstoupil do Londýna a co potvrdil masivní zahraniční expanzi, ve které se mu budou nově nabyté prostředky hodit. Další financování by se navíc mělo znovu přehoupnout do devítimístných cifer, tedy nad hranici 100 milionů eur, což by postupně posunulo Bolt na jeden z nejlépe financovaných startupů v Evropě.

bolt-aplikace

Foto: Bolt

Aplikace Bolt pro řidiče

Vyjednávání o dalším kole investic dle všeho probíhalo již od prvního kvartálu letošního roku a potvrzeno bylo nyní. Mezi investory se zařadí například švédský fond Nordic Ninjas, Naya Capital, Creandum, G Squared nebo Superangel, který podporuje startup již od jeho začátku. Větší investoři, kteří se zapojili již dříve, jako například SoftBank či Didi, v novém kole ovšem dle všeho nejsou.

Šedesát milionů eur nicméně nemusí být poslední slovo, jelikož aktuální kolo nebylo prozatím finálně uzavřeno. Je tak možné, že na stůl vyloží karty ještě několik dalších investorů a finální částka bude vyšší, což by akorát umocnilo pozici firmy na trhu i v miliardových žebříčcích.

samaras

Přečtěte si takéČeská nápojářská skupina Kofola vstupuje do byznysu s kávou. Kupuje tuzemskou firmu EspressoČeská nápojářská skupina Kofola vstupuje do byznysu s kávou. Kupuje tuzemskou firmu Espresso

Bolt aktuálně působí na mnoha trzích západní Evropy, stejně jako v několika arabských zemích, Africe, východní Evropě, západní Asii a také Austrálii. Je tak dost možné, že se mimo saturovaného trhu v Londýně, kde dosud dominoval především Uber, pustí také na další asijské, případně i západní trhy. Mimo sdílených jízd navíc Bolt nabízí také elektrické koloběžky nebo dovoz jídla, podobně jako jeho další konkurenti, což je pro podobné aplikace klíčové.

Mohou tím relativně levně získat uživatele na levnější službu a v rámci stejné aplikace je přetáhnout k dražším alternativám. Například půjčení koloběžky často vyjde na pouhé desítky korun, kdežto za přejíždění autem pak zákazník měsíčně utratí stovky i tisíce korun. Pro změnu přitom stačí jen jednou kliknout v aplikaci.