Francouzi představili vestu pro cyklisty, která se při nehodě nafoukne jako airbag

Michal MarekMichal Marek

page accueil
0Zobrazit komentáře

Jízdní kolo je praktický a ekologický dopravní prostředek nejen do města. Mnoho lidí má ale strach vyrazit na kole do provozu, kde se pohybují auta. Zatímco řidič auta a jeho posádka jsou chráněni ocelovým skeletem a řadou důmyslných bezpečnostních prvků, cyklista je při kontaktu s autem velmi zranitelný a srážka pro něj rozhodně nemusí dopadnout dobře. Toho si je vědoma i francouzská firma Helite, která představila speciální cyklistickou vestu, jež se při nehodě nafoukne jako airbag.

Podle firmy Helite má cyklista při 40 % vážných nehod na kole poraněný hrudník a 25 % cyklistů si při tvrdé srážce zraní páteř. A právě na tuto nešťastnou statistiku firma myslela při vývoji své airbagové vesty. Speciální cyklistická vesta s prozaickým názvem B’Safe se při incidentu nafoukne a chrání právě hrudník a krk cyklisty.

Francouzi vestu představili minulý týden na veletrhu spotřební elektroniky CES, kde popsali, jak celá věc funguje. Bezpečnostní vesta sestává ze dvou částí – ze samotné vesty a speciální řídící jednotky, kterou je potřeba připevnit pod sedlo jízdního kola. Řídící jednotka disponuje akcelerometrem a je schopna zareagovat na náhlý náraz i na pád jezdce z kola.

Jakmile dojde k nehodě, čidlo pod sedlem vyšle signál do vesty a ta je okamžitě nafouknuta díky vyměnitelné bombičce s oxidem uhličitým. Celý proces od detekce problému až po plné nafouknutí vesty trvá dle výrobce jen 80 milisekund a cyklista tedy dopadá ochráněn. Detekce pádu cyklisty z kola je užitečná v případech, že jezdec padá z kola bez srážky, například pokud se mu kolo sveze na kluzkém povrchu. I v takovém případě se vesta nafoukne a cyklista by tedy měl padat do měkkého.

Celý bezpečnostní sytém je aktivován jednoduše tak, že si uživatel zapne vestu. Při rozepnutí zipu je vesta naopak vypnuta. Vesta obsahuje baterii, kterou lze dobíjet skrze USB kabel, a na jedno nabití vydrží 7 dní používání. Čidlo pro umístnění pod sedlo by naproti tomu mělo s jednou baterií vydržet v provozu pět let.

vest2

Výhodou vesty je, že je velice minimalistická a vypadá jako naprosto běžný kus oblečení. K dispozici je navíc i v reflexní žluté barvě, která je mezi cyklisty z logických důvodů oblíbená. Druhá varianta je černá, ale obsahuje reflexní prvky.

Vesta B’Safe by měla do Evropy i Ameriky dorazit již letos na jaře, a to za cenu 700 dolarů, což je v přepočtu necelých 16 000 korun. Francouzský firma již dříve představila také další podobné systémy pro zmírnění následků pádů, tehdy pro sjezdové lyžaře i pro seniory.

Foto: Helite