Francouzský student navrhl po vzoru NASA speciální kolekci nábytku pro pohodlnou práci z domova
Takzvaných freelancerů, tedy profesionálů na volné noze, stále přibývá a mnoho z nich pracuje mimo klasické kanceláře. Nejčastější volbou jsou pro ně kavárny, coworkingová centra, ale často operují i z pohodlí své postele. To se sice může zdát na první pohled jako splněný sen, ale není to tak úplně pravda. Člověk má totiž tendenci při práci v posteli sedět ve velmi nepřirozených polohách, což může mít za následek problémy s bolestmi zad i celého těla.
Francouzský student designu Geoffrey Pascal se proto rozhodl přijít s řešením a navrhl kolekci nábytku s názvem Grafeiphobia. Ta je určena pro ty, kteří neradi tráví čas u pracovního stolu a volí místo toho pohodlnější a měkčí variantu. Vytvořil tři různé modely, které jsou vhodné pro člověka jakékoliv výšky díky tomu, že jednotlivé části jsou samostatné, a proto se dají složit v libovolné vzdálenosti od sebe.
Základem každého kusu je dřevěný rám, ke kterému je přidělané čalounění přizpůsobitelné dle libosti uživatele. Výsledkem je nábytek, který na jednu stranu připomíná postel, přitom ale nabízí kvalitní a zdravou podporu pro celé tělo. Díky speciálnímu provedení všechny polohy drží tělo v neutrální pozici, jak ji charakterizovala NASA, čímž rozděluje váhu člověka do několika hlavních bodů. Jde skutečně o pozici odvozenou od astronautů, kteří ji praktikují při stavu bez tíže pro správné držení těla.
Inovativní absolventská práce
Pascal začal na svém nápadu pracovat již během studií na vysoké škole designu v Eindhovenu. Sám totiž pociťoval, že práce u stolu se sklopenou hlavou mu nevyhovuje, a navíc se setkával se stále větším počtem lidí, kteří pracují v posteli.
Název kolekce Grefeiophobia si vymyslel sám, stejně jako její význam. Tak nazval také smyšlený strach ze stolů, který celou jeho myšlenku započal.
„Když při práci sedím na židli u stolu, vždycky mám pocit, že jsem k tomu nucený. Cítím se vystresovaný a jsem pod tlakem, což mi akorát ubírá na produktivitě,“ vysvětluje Pascal pro designový magazín Dezeen.
„Proto jsem se rozhodl experimentovat sám na sobě a pracovat každý den z postele. Na tom jsem si ověřil, že vztah k práci se tím úplně změní. Najednou máte více pohodlí, na práci více času, jste méně vystresování a cítíte se soustředěnější,“ doplňuje Pascal, který ale přišel také na to, že práce v posteli s sebou nese i negativní účinky.
Podle studií totiž není zdravé pro tělo ani psychiku člověka pracovat i spát na jednom místě. To se týká také hygieny. Pascala tedy napadlo pohodlí zachovat, ale přenést ho jinam.
Zdravá záda i větší produktivita
Pro spolupráci si vybral belgického výrobce matrací Recticel, který mu vyrobil několik typů pěnových polštářů s různou hustotou výplně, jež simulují odlišné polohy ležení v posteli. Na základě toho také vytvořil svůj projekt. Z úvodní myšlenky se nakonec zrodily tři modely, které se dají užít jak doma, tak i umístit do prostoru kanceláře.
První model „The Basic Desk“ je inspirován klasickou polohou v sedě s notebookem na klíně a skládá se ze tří různých částí, z nichž každá je určena pro jinou část těla. Opěrku zad zajišťuje jeden polštář ve tvaru válce a dva obdélníkové, dále set tvoří sedátko a nakonec opěrka pod nohy, která může sloužit také jako malý úložný prostor. Model je určen pro delší práci až okolo tří hodin.
Model s názvem „The Triclinium Gum“ je nakloněná rovina, která umožňuje ležení na boku. Součástí setu je stolek pro práci s počítačem i papírovými dokumenty a také samostatný polštářek přinášející více pohodlí při umístění mezi nohy. V sadě je možné objednat i další polštáře a popruhy navíc, díky kterým se dá model i různě adaptovat. Příkladem může být design s názvem „Popsicle“, tedy poloha ve stoje. Ten je podle tvůrce vhodný spíše pro kratší práci do maximálně 30 minut.
Posledním modelem z kolekce je „The Flying Man“ vhodný především pro práci do hodiny či ke konci dne, kdy je člověk již unavený. V tomto případě uživatel leží na břiše podepřen třemi různými částmi. Jedna pod nohami, dále polštář pro měkkou podporu břicha a hrudníku a nakonec pojízdný stolek, který je možné užít kromě toho také jako čalouněnou stoličku. Stejně tak se jako sedátko a stůl dají obráceně použít i části pro nohy a břicho.
Klíčem je polohy střídat
Pascal však zároveň tvrdí, že je nutné polohy střídat podle toho, jakou práci člověk zrovna dělá. Nejlepší je tedy mít všechny tři modely, aby uživatel mohl jednoduše přecházet z jednoho na druhý. Jenom tak se nebude cítit unavený a znuděný tím, co právě dělá, jako by tomu nejspíš bylo při sezení na obyčejné židli.
Ačkoliv je kolekce nová, letos již byla představena kromě výstavy na škole Design Academy v Eindhovenu také na nizozemském Design Weeku vedle dalších projektů absolventů. Podle všeho to vypadá, že tyto inovativní způsoby jsou lidem stále bližší, a je o ně i nemalý zájem. Podobné designové variace totiž letos představily i známé designové společnosti jako je londýnské studio Edward Barber and Jay Osgerby či švédská společnost Blå Station.
Foto: Grafeiphobia