Francouzští obři, pozor. Český startup LemonPay chce změnit stravenkový byznys s univerzální platební kartou

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

petr-skoc-lemonpay

Foto: LemonPay

Petr Skoč, obchodní ředitel LemonPay

0Zobrazit komentáře

Ve světě stravenkového byznysu se chystají rozvířit vody hned dvě důležité události. Od příštího roku by měl začít v Česku platit takzvaný stravenkový paušál, který ovšem není jediný, kdo chce změnit zavedené pořádky. Na velkou konkurenci z Francie si brousí zuby i nový tuzemský projekt LemonPay.

Edenred se svými Ticket Restaurant, Sodexo s Gastro Passy a Up s Chèque Déjeuner, to je obří francouzský trojblok, který v Česku ovládá drtivou většinu stravenkového trhu. Jejich takřka neotřesitelnou pozicí se však nyní pokusí narušit platební karta LemonPay.

Za novou univerzální kartou pro zaměstnance stojí skupina českých investorů v čele s developerem Petrem Hlinovským a ambice nemají rozhodně malé. Do konce roku chtějí získat prvních 25 tisíc zákazníků a do tří let mít čtvrt milionu aktivních uživatelů. Do karet ji může hrát i chystaný stravenkový paušál.

„Na stravenkový paušál jsme připraveni a velmi ho vítáme. Nabízíme nejmodernější řešení – tedy žádné papírové stravenky, ale klasickou platební kartu, se kterou lze platit ve všech restauracích. Tohle všechno umíme zkombinovat s dalšími benefity, jako například s placením volnočasových aktivit, což zavedení velcí hráči nyní nedokážou,“ hlásí sebevědomě Petr Skoč, obchodní ředitel LemonPay.

lemonpay_5

Foto: LemonPay

LemonPay ve své platební kartě kombinuje stravenky a benefity

Silné konkurence se v LemonPay skutečně nebojí, byť je jasné, že nový hráč to na zavedeném trhu nebude mít snadné. Zmíněný stravenkový paušál by však mohl leccos změnit. Vláda totiž schválila jeho zavedení od příštího roku a podle dosavadních informací by nemělo nic bránit ani jeho přijetí poslanci. Výsledkem by bylo, že od roku 2021 budou moci zaměstnanci dostávat „stravenkové“ peníze přímo.

Dosud zaměstnavatelé svým zaměstnancům dávali buď papírové stravenky či je nově začali nahrávat na plastové či digitální stravenkové karty, ale od příštího roku budou moci vyplácet hodnotu stravenek v hotovosti přímo na účty zaměstnanců. A u toho chce být LemonPay, jehož univerzální karta by měla zaměstnance nejméně omezovat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

U klasických stravenek totiž platí, aby je mohl člověk v restauraci využít, musí je daný podnik akceptovat. LemonPay pracuje s tím, že akceptační síť nepotřebuje, využít umí jakýkoliv terminál a navíc nemá ani žádné časové omezení, kvůli kterému mnoho papírových stravenek propadávalo. Podle LemonPay to je ročně až 150 milionů korun.

Univerzálnost nové karty má spočívat i v tom, že nebude fungovat jen jako stravenka, ale také pro další benefity, jako je placení za zdravotní péči, sport, kulturu, cestování nebo online nákupy. LemonPay tak v sobě kombinuje stravenky, benefity a potenciálně i další peněženky, dle libosti zaměstnavatele. Zároveň firma upozorňuje, že peníze nepůjdou využít na cokoliv, ale omezí se právě na stravu či vybrané benefity, jiné platby budou blokovány.

petr-skoc_1

Foto: LemonPay

Petr Skoč, obchodní ředitel LemonPay

Na zavedenou konkurenci však chce domácí projekt, do něhož aktuálně Petr Hlinovský hledá další investory, zaútočit ještě jedním zásadním aspektem. Na rozdíl od konkurence si nebude brát žádné provize od restaurací, ani od zaměstnavatelů. Byznys LemonPay má být založen na měsíčním poplatku za každou využívanou kartu.

Aktuálně je u stravenek standard, že provizi platí obě strany. Jednak firmy, které je využívají pro své zaměstnance, platí zhruba 5 až 7 procent provize za využívání služeb a stejná procenta pak musí zaplatit i restaurace, když si stravenky směňují za peníze. To chce LemonPay změnit a účtovat si bude jen za vystavení karty (69 korun s platností na tři roky) a pak měsíční poplatek za každou kartu.

artvillas-min

Přečtěte si takéRyzí život na Kostarice. Unikátní resort Filipa Žáka nabízí luxus v srdci džungle hovořící jazykem českých architektůRyzí život na Kostarice. Unikátní resort Filipa Žáka nabízí luxus v srdci džungle hovořící jazykem českých architektů

„Zcela odbouráváme zažitý model trhu, tedy nebudeme si od klientů (zaměstnavatelů) brát provizi z nabíjených prostředků na karty. Našim cílem je být zcela transparentní, budeme si účtovat měsíční fee za vydanou kartu ve výši maximálně 29 korun, a to podle velikosti klienta,“ vysvětluje pro CzechCrunch Petr Skoč.

Již příliš nepřekvapí, že chce LemonPay sázet také na digitální produkty. Platby přes Apple Pay či Google Pay sice spustí až začátkem příštího roku, ale přesto si proti konkurentům věří. Přitom například Edenred do digitalizace také významně šlape a budoucnost vidí pouze v digitálních stravenkách. S tím souhlasí i Petr Skoč.

„Máme technologický náskok a nebojíme se vyzvat velké hráče z Francie. Papírové stravenky jsou přežitek, český trh čeká v tomto segmentu digitalizace,“ doplňuje obchodní ředitel LemonPay.

Za prvních 5 měsíců roku jsme na 175 % plánu, hlásí půlmiliardová skupina Potten & Pannen. Pomáhá jí přerod do onlinu

Peter BrejčákPeter Brejčák

stanek

Foto: Potten & Pannen – Staněk

Pavel a Miloš Staňkovi, zakladatelé Potten & Pannen – Staněk

Pavel a Miloš Staňkovi sice mají stejné příjmení, příbuzní ovšem nejsou. Dvojici podnikatelů s kuchyňským vybavením dala dohromady začátkem devadesátých let náhoda, a to příhodně v restauraci, kde pracoval o necelých jedenáct měsíců starší Miloš. Zatímco on měl praktické zkušenosti z pohostinství, mladší Pavel si díky cestám na zahraniční veletrhy držel přehled o tom, co v Česku chybí.

„Na trhu jednoduše nebylo mnoho kvalitních značek nádobí,“ uvádí dvojice příběh skupiny Potten & Pannen – Staněk, který se začal psát už v roce 1992. Dnes devětačtyřicetiletý Pavel Staněk tehdy jezdil po veletrzích, hledal nové značky a domlouval partnerství, jeho byznys partner Miloš Staněk pak kvalitu nádobí ukazoval zákazníkům naživo přímo v prodejně tím, že vařil.

V průběhu téměř třech desetiletí se byznys solidně rozjel a dnes do celé skupiny s obraty na úrovni přesahující půl miliardy korun patří – kromě hlavního zaměření na prodej kuchyňského vybavení pod značkou Potten & Pannen – Staněk – také prémiová škola vaření Gourmet Academy či e-shopy a butiky prodávající luxusní čaje francouzské značky KusmiTea a outdoor produkty sporttesterů Polar.

Před deseti lety se dvojice podnikatelů rozhodla svůj byznys rozšířit i do online světa, historicky však jednotlivé značky nepropojovala a všech pět e-shopů (včetně slovenského Potten & Pannen – Staněk) fungovalo úplně samostatně.

pavel_milos_stanek-2-min

Foto: Potten & Pannen – Staněk

Pavel a Miloš Staňkovi, zakladatelé Potten & Pannen – Staněk

Prodeje na internetu ale nedosahovaly výsledků, jaké skýtal jejich potenciál. Podíl e-shopu na celkovém výkonu firmy dosahoval pouze jednotky procent, a proto došlo k rozhodnutí – tradiční značka se musí transformovat a začít naplno využívat potenciálu propojení onlinu a kamenných prodejen.

„Online byl pro nás spíš dítě než dospělý, který by firmu živil,“ přibližuje v rozhovoru pro CzechCrunch Zbyněk Janyška, šéf marketingu a obchodu skupiny. „Koncem roku 2018 jsme si potvrdili, že e-shop je pro nás důležitá platforma a využili jsme zkušenosti Pavla z Ameriky, kde byznysově působil a zároveň zblízka sledoval boj Walmart versus Amazon. Tehdy pochopil, že když do onlinu šlápneme naplno a budeme o krok nebo dva napřed, bude to jen dobře.“

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Loni tak v Potten & Pannen posílili e-commerce divizi, která začala fungovat jako samostatná jednotka v obchodních kanálech s vlastní strategií, plánem i týmem. A i když v oblasti online prodeje nešlo o naprostý začátek od nuly, ambice byla velká.

„Byl to dobrý krok, e-shop nám narostl za rok na dvojnásobek a teď tvoří přibližně desetiprocentní podíl na obratech a patnáctiprocentní podíl na marži. Je to pro nás dobrá startovací fáze,“ pochvaluje si Janyška.

Domácí vaření chytře

Ani po úspěšném růstu a výrazném posílení svých online aktivit se tak skupina Potten & Pannen – Staněk ve vývoji neplánuje zastavovat. V rámci celé firmy plánuje nejen změny technologických procesů, ale i digitalizaci prodejen v kombinaci s nakupováním pomocí QR kódů, digitálních ploch na sestavování kuchyní či využití rozšířené reality.

„Když byli zákazníci dlouho zavření doma, využili příležitost na upgrade kuchyně, protože byli nuceni výrazně více vařit.“

Technologie navíc budou hrát stále větší roli i v samotných produktech. V Potten & Pannen plánují představit například řešení pro skladování potravin na bázi vakua v kombinaci s hlídáním expirace přes mobilní aplikaci, podobným způsobem má fungovat i produkt pro vaření metodou sous-vide. Trend ve světě domácího vaření se totiž stále více posouvá do tzv. smart kitchen, což nutně neznamená jen využívání hi-tech přístrojů, ale především využívání technologií pro úsporu času, energie a zamezení plýtvání potravinami.

„Naším cílem není růst za každou cenu. Nemáme externí investory a pracujeme s vlastním kapitálem, proto musíme pečlivě zvažovat všechny investice a nemáme tolik prostoru posouvat se stylem pokus-omyl,“ sumarizuje výčet plánovaných novinek Janyška.

Z kamene až na WhatsApp

Proto i samotné posílení online aktivit probíhalo postupně. „Nejdřív jsme se dívali na to, kolik e-shopů vlastně máme,“ směje se manažer marketingu a obchodu s tím, že pak na řadu přišla obsáhlá analýza a vyhodnocování všech možných ukazatelů. Ukázalo se, že celý ekosystém nebyl vůbec propojený, e-shopy fungovaly jako samostatné světy, které o sobě nevěděly, a stejně tak nedocházelo ani k propojení zákazníků.

Protože však jde o produkty v prémiovém segmentu, značky Potten & Pannen – Staněk, Gourmet Academy, KusmiTea a Polar ve skutečnosti sdílely z 90 procent stejné zákazníky, kteří často ani netušili, že jednotlivé brandy patří do stejné skupiny. Dalším krokem následně bylo řešit synergie omnichannelu, tedy propojování kamenného a online světa například ve formě podpory pickup pointů či delivery služby zákazníkům (kdy si mohou objednat doručení zboží z prodejny) a zlepšování servisu zákazníkům na prodejnách.

musk-shorts

Přečtěte si takéShortujte naše akcie, jak chcete, ale Tesla dál boří rekordy. Elon Musk začal prodávat šortky na popíchnutí investorůShortujte naše akcie, jak chcete, ale Tesla dál boří rekordy. Elon Musk začal prodávat šortky na popíchnutí investorů

Důležitým prvkem bylo využít přednosti obou prodejních kanálů s důrazem, aby se navzájem nekanibalizovaly. E-shop například nemůže konkurovat kamenným prodejnám v oblasti „osahávání“ nebo odzkoušení zboží, na druhou stranu díky digitální komunikaci nemusí zákazníci jezdit na prodejny, aby se dozvěděli o novinkách. Loni skupina rostla na všech kanálech – i když online vyrostl na dvojnásobek, nebylo to na úkor prodejen, z omnichannelu těžili všichni.

Výhoda většího posílení onlinu se pak naplno projevila i letos během pandemie koronaviru a vládního nařízení na uzavření provozoven. Zákazníky se podařilo dostat do digitálního procesu nákupu, e-shopy narostly až na čtyřnásobek. „Naplno jsme si vyzkoušeli, jak funguje delivery a obsluha zákazníka online. Servis jsme navíc doplnili o možnost zavolat si přes WhatsApp s vedoucími prodejen na konzultaci jednotlivých produktů,“ popisuje Janyška.

zbynek_janyska_pps-min

Foto: Potten & Pannen – Staněk

Zbyněk Janyška, šéf marketingu a obchodu Potten & Panen – Staněk

Stanovený cíl dosáhnout letos meziročního růstu celé skupiny na úrovni 10 procent a zároveň navýšit podíl e-shopu na obratu na 15 procent a na marži dokonce na 25 procent tak podle Janyšky nebude problém a neobává se ani ekonomické krize, během které většinou lidé prémiovější produkty přestávají nakupovat.

red-bull-kolo-molo-3

Přečtěte si takéVyrazili jsme na Red Bull Kolo Molo a natočili kuriózní záběryJak jezdit na cyklokáře nad Vltavou? Vyjeli jsme na bláznivý závod, který tady ještě nebyl

„Pro někoho jsou naše produkty ‚nadpožitek‘, avšak navzdory pandemii koronaviru jsme za prvních pět měsíců roku na 175 % byznys plánu našeho online kanálu. Když byli zákazníci dlouho zavření doma, využili příležitost na upgrade kuchyně, protože byli nuceni výrazně více vařit a uvědomili si, že kvalita produktů hraje rozhodující roli. Zainvestovali tak do nákupů, protože přinášíme dlouhodobější hodnotu,“ říká Janyška. Vize skupiny Potten & Pannen – Staněk je tak jasná.

„Být lídrem a trendsetterem na trhu, mít pořád správný náhled do portfolia. Neustále procházíme více než třicet našich značek – jak moc jsou smysluplné a jakou mají pro zákazníky hodnotu, neustále se něco učíme. Vše se snažíme dělat jako rodinná firma, která je hodně o majitelích, a ti si chtějí udržet vysokou kvalitu nabídky. To je pro nás alfa omega,“ dodává Janyška.