Francouzští obři, pozor. Český startup LemonPay chce změnit stravenkový byznys s univerzální platební kartou
Ve světě stravenkového byznysu se chystají rozvířit vody hned dvě důležité události. Od příštího roku by měl začít v Česku platit takzvaný stravenkový paušál, který ovšem není jediný, kdo chce změnit zavedené pořádky. Na velkou konkurenci z Francie si brousí zuby i nový tuzemský projekt LemonPay.
Edenred se svými Ticket Restaurant, Sodexo s Gastro Passy a Up s Chèque Déjeuner, to je obří francouzský trojblok, který v Česku ovládá drtivou většinu stravenkového trhu. Jejich takřka neotřesitelnou pozicí se však nyní pokusí narušit platební karta LemonPay.
Za novou univerzální kartou pro zaměstnance stojí skupina českých investorů v čele s developerem Petrem Hlinovským a ambice nemají rozhodně malé. Do konce roku chtějí získat prvních 25 tisíc zákazníků a do tří let mít čtvrt milionu aktivních uživatelů. Do karet ji může hrát i chystaný stravenkový paušál.
„Na stravenkový paušál jsme připraveni a velmi ho vítáme. Nabízíme nejmodernější řešení – tedy žádné papírové stravenky, ale klasickou platební kartu, se kterou lze platit ve všech restauracích. Tohle všechno umíme zkombinovat s dalšími benefity, jako například s placením volnočasových aktivit, což zavedení velcí hráči nyní nedokážou,“ hlásí sebevědomě Petr Skoč, obchodní ředitel LemonPay.
Silné konkurence se v LemonPay skutečně nebojí, byť je jasné, že nový hráč to na zavedeném trhu nebude mít snadné. Zmíněný stravenkový paušál by však mohl leccos změnit. Vláda totiž schválila jeho zavedení od příštího roku a podle dosavadních informací by nemělo nic bránit ani jeho přijetí poslanci. Výsledkem by bylo, že od roku 2021 budou moci zaměstnanci dostávat „stravenkové“ peníze přímo.
Dosud zaměstnavatelé svým zaměstnancům dávali buď papírové stravenky či je nově začali nahrávat na plastové či digitální stravenkové karty, ale od příštího roku budou moci vyplácet hodnotu stravenek v hotovosti přímo na účty zaměstnanců. A u toho chce být LemonPay, jehož univerzální karta by měla zaměstnance nejméně omezovat.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsU klasických stravenek totiž platí, aby je mohl člověk v restauraci využít, musí je daný podnik akceptovat. LemonPay pracuje s tím, že akceptační síť nepotřebuje, využít umí jakýkoliv terminál a navíc nemá ani žádné časové omezení, kvůli kterému mnoho papírových stravenek propadávalo. Podle LemonPay to je ročně až 150 milionů korun.
Univerzálnost nové karty má spočívat i v tom, že nebude fungovat jen jako stravenka, ale také pro další benefity, jako je placení za zdravotní péči, sport, kulturu, cestování nebo online nákupy. LemonPay tak v sobě kombinuje stravenky, benefity a potenciálně i další peněženky, dle libosti zaměstnavatele. Zároveň firma upozorňuje, že peníze nepůjdou využít na cokoliv, ale omezí se právě na stravu či vybrané benefity, jiné platby budou blokovány.
Na zavedenou konkurenci však chce domácí projekt, do něhož aktuálně Petr Hlinovský hledá další investory, zaútočit ještě jedním zásadním aspektem. Na rozdíl od konkurence si nebude brát žádné provize od restaurací, ani od zaměstnavatelů. Byznys LemonPay má být založen na měsíčním poplatku za každou využívanou kartu.
Aktuálně je u stravenek standard, že provizi platí obě strany. Jednak firmy, které je využívají pro své zaměstnance, platí zhruba 5 až 7 procent provize za využívání služeb a stejná procenta pak musí zaplatit i restaurace, když si stravenky směňují za peníze. To chce LemonPay změnit a účtovat si bude jen za vystavení karty (69 korun s platností na tři roky) a pak měsíční poplatek za každou kartu.
„Zcela odbouráváme zažitý model trhu, tedy nebudeme si od klientů (zaměstnavatelů) brát provizi z nabíjených prostředků na karty. Našim cílem je být zcela transparentní, budeme si účtovat měsíční fee za vydanou kartu ve výši maximálně 29 korun, a to podle velikosti klienta,“ vysvětluje pro CzechCrunch Petr Skoč.
Již příliš nepřekvapí, že chce LemonPay sázet také na digitální produkty. Platby přes Apple Pay či Google Pay sice spustí až začátkem příštího roku, ale přesto si proti konkurentům věří. Přitom například Edenred do digitalizace také významně šlape a budoucnost vidí pouze v digitálních stravenkách. S tím souhlasí i Petr Skoč.
„Máme technologický náskok a nebojíme se vyzvat velké hráče z Francie. Papírové stravenky jsou přežitek, český trh čeká v tomto segmentu digitalizace,“ doplňuje obchodní ředitel LemonPay.