Fruitisimo roste za hranice i do obchodů. Na krizi platí jedině investice, říká šéf ovocných barů
Otevírání nových poboček, investice do marketingu i digitalizace a vývoj produktů pro supermarkety. Fruitisimu se daří růst, současné krizi navzdory.
Spoluzakladatel Fruitisima Jan Hummel má radost. První pololetí letošního roku je totiž pro českou síť ovocných barů co do výsledků historicky nejlepší. Předchozí dva roky byly ovlivněny pandemií, ale současný vývoj předčil i covidem nezastíněný rok 2019. Prevencí proti hrozbám pramenících ze současné krize jsou podle šéfa ovocných barů investice. Zdá se tak, že letos konečně vyjde dlouho plánovaná expanze do Německa, ke které se navíc přidruží rozšíření také k rakouským sousedům.
Pozitivní výsledky prvního pololetí roku jsou podle Hummela způsobeny především tím, že se ve Fruitisimu podařilo otevřít nové franšízové prodejny, ve kterých o 24 procent překonali očekávané obraty. „Během covidu jsme některé prodejny zavřeli, takže před otevřením nových nyní postupujeme obezřetně – když nemáme vyjednané dobré obchodní podmínky, raději je vůbec neotevřeme,“ říká Hummel.
Podle něj tak i díky tomu mají nově otevřené prodejny v Česku, na Slovensku a v Maďarsku dobré výsledky. V obchodních centrech se totiž v rámci covidových dozvuků daří dohodnout lepší podmínky nájemních smluv, díky čemuž může Fruitisimo růst i navzdory neblahému vývoji ekonomiky.
„V meziročním srovnání jsme tak měli v prvním pololetí nárůst 110 procent – v absolutní hodnotě jsme se dostali zhruba na 160 milionů korun, tedy o 90 milionů více než v roce 2021. Jde o čísla, která zahrnují celou naši síť,“ vysvětluje Hummel a dodává, že tahounem růstu je také uzavření nových franšízových smluv, jak s novými, tak se stávajícími franšízanty. A do konce roku plánuje otevření dalších prodejen.
Velkou roli hraje také to, že lidé se po letech vrátili do obchodních center. Jen v momentě, kdy mohli odhodit povinné respirátory ve vnitřních prostorách, vzrostly tržby ze dne na den přibližně o 15 procent. Podle Hummela je fyzické nakupování pro lidi jistá forma zábavy a odreagování, když tak opět získali možnost korzovat po obchodech, neváhali a opět je zaplnili.
Investicemi proti krizi
Proto nyní více než kdy jindy dává smysl dále investovat do rozvoje společnosti, což je fakt, na kterém se Hummel shoduje s investory Ondřejem Frycem a Petrem Borkovcem. „Věříme, že z krize je potřeba se proinvestovat. Dost prostředků jsme tak vložili do nového digitálního zákaznického prostředí a na jaře jsme udělali velkou kampaň s Benem Cristovao, se kterým jsme vymysleli čtyři drinky a díky tomu se nám počet prodaných sezónních koktejl podařilo ztrojnásobit.“
Investice do marketingové kampaně s Benem Cristovao byla pro Fruitisimo jedna z největších – vyšla na tři miliony korun. Hummel podotýká, že se rozhodli vsadit zrovna na tohoto influencera, jelikož koncept Fruitisima zapadá do jeho životního stylu – je vegan a sportovec. Zároveň ho znají lidé napříč všemi generacemi. A rozhodnutí to bylo správné, jelikož kampaň má pozitivní výsledky a dobrou zpětnou vazbu od zákazníků. S Cristovao tak na ni nejspíš ještě naváží.
Se zpětnou vazbou od zákazníků souvisí také druhý důležitý krok, který spočívá v již zmíněné digitalizaci. Zákazníci mohou na všech prodejnách objednávat přes aplikaci, což mohou udělat i předem a objednávku si pak jen přijít vyzvednout. Digitalizací prošly také provozní procesy, které bývají tradičně v papírové, tudíž nepříliš praktické formě.
„Zní to sice triviálně, ale pro nás šlo vážně o revoluci. V každém provozu máte checklisty, kde je potřeba každý den zaškrtnout, co všechno se udělalo. Když máte takový checklist na osmdesáti prodejnách na papíře, kontrola nemůže být nikdy dostatečná. Nyní máme vše online a provoz na prodejnách je díky tomu mnohem hladší,“ přibližuje Hummel.
Další součástí digitalizace je instantní zpětná vazba od uživatelů. Na každé prodejně se nachází tablet, na kterém může zákazník po nákupu rychle ohodnotit svůj zážitek. Fruitisimo takto každý den nasbírá tři tisíce hodnocení, důležitá jsou pak především ta negativní, která se pohybují kolem tří procent. Zákazník totiž může rozvést, s čím konkrétně nebyl spokojený, a provozovatel pobočky může situaci začít rychle řešit.
„Dříve jsme dělali mystery shopping, což je sice skvělá a podrobná záležitost, ale zabírá spoustu času a je také velmi nákladná. Nyní tak máme hodnocení živě a případná negativa můžeme odchytnout rovnou, protože se o nich velmi rychle dozvíme. Pomalu se z nás tak stává softwarová firma, ale pořád prodáváme džusy,“ směje se šéf Fruitisima.
Vzhůru do Německa a Rakouska
Kromě digitálních inovací se zdá, že je konečně na spadnutí také dlouho očekávaná expanze do Německa, která se několikrát posouvala kvůli covidu. První jednání probíhala již v březnu roku 2020, kdy se měly otevřít tři ovocné bary v Mnichově. Později se podařilo podepsat i nájemní smlouvu, jenže i z dalších pokusů bohužel sešlo.