Fry, Leela, Bender a další zaměstnanci společnosti Planet Express se po deseti letech opět hlásí do služby. Animovaná komedie Futurama od tvůrců Simpsonových právě dnes přiletěla s prvním dílem nové sezony na streamovací službu Disney+. Na palubě hvězdoletu přitom nechybí žádný z původních dabérů, kteří hrdinům (lze pro ně to slovo vůbec použít?) propůjčili své nezaměnitelné hlasy.
Jak říká profesor Farnsworth: „Good news, everyone!“ Neboli hezky česky: „Dobré zprávy vespolek!“ Návrat Futuramy dobrou zprávou bezesporu je, pro ty nejvíce natěšené fanoušky ale může být nepotěšujícím oznámením skutečnost, že nové díly budou vycházet s týdenní frekvencí. Celkem jich bude dvacet, ačkoliv prozatím je připravená jen první půlka nové sezony. Premiéra druhé desítky dílů ještě nebyla oznámena.
„Věrní diváci se dočkají odhalení desítky let trvajících tajemství. Dojde na další pokračování love story Frye a Leely, tajuplnou historii robotického Santy i osud potomků Kifa a Amy,“ láká s odkazem na známé postavy a jejich příběhy popis animované novinky. Jak už u komediální série od autora Simpsonových a Rozčarování Matta Groeninga bývá zvykem, dojde i na narážky na skutečný svět.
Mezi témata, která bude nová Futurama vážně i nevážně rozebírat, patří bitcoin, pandemie nebo cancel culture, tedy údajně přehnaná citlivost na kontroverzní témata. Na paškál si v nových epizodách vezme i budoucnost streamovacích služeb. Tedy mnohem aktuálnější témata, než která řešila ve svých posledních okamžicích. Zatím poslední z celkem 140 dílů Futuramy měl premiéru v září roku 2013.
Navzdory desetileté odmlce bude nová série návratem se vším všudy, tedy včetně dabérů kreslených postav. Nechybí John DiMaggio alias robot Bender ani Billy West coby Fry, profesor Farnsworth i doktor Zoidberg. Vrací se také Katey Sagalová jako Leela, účetní Hermes Conrad opět promluví hlasem populárního dabéra Phila LaMarra. Dokonce i loni zesnulý rapper Coolio ještě stihl nahrát repliky Kwanzaabota.
Nejen léto, ale celý letošní rok byl pro Hollywood zatím spíše zklamáním. Z jen několika málo filmů se staly kasovní hity, naopak vyšlo několik propadáků včetně Flashe nebo pátého Indiany Jonese. Dokonce i nové Mission: Impossible v příjmech zklamalo. Ve čtvrtek ale do kin dorazily dva z nejočekávanějších filmů roku – a na oba se diváci vydali ve vysokých počtech. Až do takové míry, že dalece překonaly očekávání. Jinými slovy: Barbenheimer dobyl kina.
Vzhledem k předchozím měsícům i velice nezvyklé kombinaci dvou velkých premiér byl uplynulý víkend z hlediska množství prodaných vstupenek zvlášť zajímavý. Na jedné straně byla Barbie, chytrá feministická komedie o slavné hračce, na druhé Oppenheimer, tříhodinové životopisné drama o vzniku a vlivu atomové bomby.
Režisérka prvního z nich, Greta Gerwigová, navíc poprvé natočila film pro masové publikum, a režisér druhého, Christopher Nolan, se zase pustil do své asi dosud nejnáročnější látky v nejdelším snímku své kariéry. Obojí zafungovalo skvěle.
Zatímco se od Barbie ve Spojených státech očekávaly příjmy nanejvýš kolem 110 milionů dolarů (2,4 miliardy korun), skutečné číslo se vyšplhalo až na 162 milionů, tedy zhruba 3,5 miliardy korun. To je nejsilnější debut letošního roku, kterému dosud vládnul animovaný snímek Super Mario Bros. ve filmu.
Foto: Vertical Ent.
Margot Robbie v roli Barbie ve stejnojmenném snímku
První rekord si přitom blondýnka z růžového světa na konto připsala hned v den americké premiéry v pátek – 70,5 milionu dolarů jí zajistil za letošek nejlepší první den na velkém plátně. S velkým náskokem z trůnu sesadila animovaný hit Spider-Man: Napříč paralelními světy. Nakonec pro sebe Barbie získala titul vůbec nejúspěšnější premiéry filmu režírovaného ženou.
Vysoce nad očekávání se dařilo i Oppenheimerovi. Analýzy zájmu publika a předprodejů mu předpovídaly domácí debut kolem 50 milionů dolarů (1,1 miliardy korun), za zhlédnutí příběhu jednoho z nejvýznamnějších vynálezů v dějinách lidstva ale diváci za první čtyři dny utratili až 82,4 milionu dolarů, tedy necelých 1,8 miliardy korun. Znamená to další potvrzení, že Nolanovy projekty táhnou diváky do kin, nezávisle na žánru.
Ke skvělému debutu přitom Oppenheimerovi významnou měrou pomohly projekce v obřích kinech IMAX, kde jsou vstupenky dražší. Ve Spojených státech jejich prodeje představovaly až 47 procent veškerých příjmů – a velký zájem byl samozřejmě hlavně o projekce speciálního analogového formátu IMAX 70mm, který je dostupný jen ve třiceti kinech na celém světě, včetně jednoho v Praze.
„Po celém světě jsme zaznamenali vyprodané sály v brzkých ranních hodinách a lidi, kteří hodiny cestovali i přes hranice, aby Oppenheimera mohli zhlédnout ve formátu IMAX 70mm,“ řekl ředitel IMAX Rich Gelfond.
Dohromady dvojice novinek, spolu s ostatními tituly v kinech, vygenerovala ve Spojených státech čtvrté nejvyšší víkendové příjmy v historii. Tento fakt ještě více podtrhuje trojice víkendů, které jsou nad nimi: jsou totiž spojené s premiérami filmů Avengers: Endgame, Avengers: Infinity War a Star Wars: Síla se probouzí, tedy vysoce očekávanými pokračováními masivních franšíz. Barbie i Oppenheimer sice vycházejí z široce známých předloh, technicky jde ale o původní filmy bez jakékoliv přímé návaznosti na předchozí média.
Foto: CinemArt
Cillian Murphy jako J. Robert Oppenheimer
Globální příjmy se nesly prakticky ve stejném, pozitivně překvapivém duchu. Barbie ve světě mimo Spojené státy za první víkend vydělala 182 milionů dolarů a celkově tak dosáhla na 344 milionů dolarů. Už teď tedy nemá daleko k tomu, než zaplatí svůj 145milionový rozpočet a náklady na rozsáhlou reklamní kampaň – a začne vydělávat. Oppenheimer, který s rozpočtem 100 milionů patří mezi Nolanovy méně nákladné projekty, z celého světa dohromady vydělal 176 milionů. V Česku se čísla návštěvnosti zastavila na úctyhodných 103 388 divácích pro Barbie a 88 419 pro Oppenheimera.
Nemalý podíl na dvojitém úspěchu měl nejspíš fakt, že mnoho diváků se rozhodlo zhlédnout oba filmy, někteří dokonce v jednom dni. Internet už před několika měsíci začaly zaplavovat memy kombinující růžový Barbieland s nukleární explozí a lidé psali o svých plánech vydat se do kina na Barbenheimera (což mimochodem doporučujeme i vám). Na obojí po sobě se mezi jinými vydal dokonce Quentin Tarantino, zachycený na fotce u pokladny, kde si kupuje vstupenku na Barbie nedlouho po tom, co vyšel ze sálu po skončení Oppenheimera.
Podobně zajímavý kulturní fenomén se nejspíš jen tak opakovat nebude a Hollywood se mimo něj naopak nachází spíše v krizi. Jednak je to zmíněná série neúspěšných filmů, jednak přemíra šablonovitých superhrdinských titulů, jednak boj umělců se studii o férové odměny. V následujících týdnech se ale všichni mohou vydat do kina, nechat se otřást hrozbou nukleárních zbraní a pobavit výletem do růžově plastového světa.
Aktualizace 23. 7. 2023. Předchozí verze článku uváděla nedělní odhady příjmů, podle nichž Barbie a Oppenheimer v amerických kinech vydělali 155 a 80,5 milionů dolarů. Finální oficiální čísla jsou vyšší. Doplněna také česká návštěvnost.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.