Futuristické křivky a pohon na vodík. Airbus představil letadla, se kterými chce změnit leteckou dopravu
Budoucnost létání spočívá podle Airbusu ve vodíku. Jasně to demonstrují koncepty hned tří letounů, které navrhl tak, aby byly schopny uspokojit potřeby všech sektorů komerčního letectví. V tomto případě se navíc nejedná o snahu přitáhnout na sebe pozornost, ale dle jeho tvrzení o zcela reálné koncepty, jejichž produkční verze by mohly být nasazeny do provozu již v roce 2035.
Každý z nově představených letounů využívá coby primární zdroj energie vodík, ve kterém se pomalu ale jistě rýsuje jeden z dominantních stavebních kamenů dopravy budoucnosti. Nejenže je vodík v některých ohledech dokonce efektivnější než klasická fosilní paliva, ale je také daleko ekologičtější, a proto se stává perfektním nástrojem k plnění emisních závazků, které si řada společností v poslední době položila.
„Jedná se o historický okamžik pro komplexní odvětví komerčního letectví. Máme v úmyslu zaujmout vedoucí roli v nejdůležitější změně, jakou kdy toto odvětví zažilo. Pevně věřím, že použití vodíku, jak v syntetických palivech, tak jako primárního zdroje energie pro komerční lety, má potenciál výrazně snížit dopady letecké dopravy na klima,“ uvedl Guillame Faury, výkonný ředitel Airbusu.
První z konceptů budoucnosti představuje proudové letadlo označované jako případný nástupce modelu A320. Letoun je schopen na jediné natankování urazit vzdálenost přibližně 2 tisíce námořních mil, tedy téměř 4 tisíce kilometrů.
Díky tomu se jedná o ideální stroj pro mezikontinentální letecké linky, na kterých by byl schopen přepravit 120 až 200 pasažérů. Coby palivo by přitom sloužil kapalný vodík skladovaný v nádržích v zadní části letounu za přetlakovou přepážkou.