Futuristické křivky a pohon na vodík. Airbus představil letadla, se kterými chce změnit leteckou dopravu
Budoucnost létání spočívá podle Airbusu ve vodíku. Jasně to demonstrují koncepty hned tří letounů, které navrhl tak, aby byly schopny uspokojit potřeby všech sektorů komerčního letectví. V tomto případě se navíc nejedná o snahu přitáhnout na sebe pozornost, ale dle jeho tvrzení o zcela reálné koncepty, jejichž produkční verze by mohly být nasazeny do provozu již v roce 2035.
Každý z nově představených letounů využívá coby primární zdroj energie vodík, ve kterém se pomalu ale jistě rýsuje jeden z dominantních stavebních kamenů dopravy budoucnosti. Nejenže je vodík v některých ohledech dokonce efektivnější než klasická fosilní paliva, ale je také daleko ekologičtější, a proto se stává perfektním nástrojem k plnění emisních závazků, které si řada společností v poslední době položila.
„Jedná se o historický okamžik pro komplexní odvětví komerčního letectví. Máme v úmyslu zaujmout vedoucí roli v nejdůležitější změně, jakou kdy toto odvětví zažilo. Pevně věřím, že použití vodíku, jak v syntetických palivech, tak jako primárního zdroje energie pro komerční lety, má potenciál výrazně snížit dopady letecké dopravy na klima,“ uvedl Guillame Faury, výkonný ředitel Airbusu.
První z konceptů budoucnosti představuje proudové letadlo označované jako případný nástupce modelu A320. Letoun je schopen na jediné natankování urazit vzdálenost přibližně 2 tisíce námořních mil, tedy téměř 4 tisíce kilometrů.
Díky tomu se jedná o ideální stroj pro mezikontinentální letecké linky, na kterých by byl schopen přepravit 120 až 200 pasažérů. Coby palivo by přitom sloužil kapalný vodík skladovaný v nádržích v zadní části letounu za přetlakovou přepážkou.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsDruhým představeným letounem je vrtulový speciál určený především k regionální přepravě. Tomu napovídá i plánovaná kapacita 100 pasažérů. I přes poměrně kompaktní rozměry je však tento letoun schopen urazit vzdálenost dlouhou 1 tisíc námořních mil, tedy téměř 2 tisíce kilometrů.
Podobně jako u předešlého konceptu se i zde počítá s upraveným proudovým motorem, který by byl poháněn opět výhradně energií získávanou z vodíku. Jinak se oba letouny svou koncepcí v podstatě nevymykají klasickému pojetí proudových či vrtulových letadel.
Budoucnost do V
To ovšem neplatí o posledním konceptu, který můžeme zcela bez váhání označit za potenciálně přelomovou budoucnost letecké přepravy. Svým tvarem v mnohém připomíná nedávno testovaný véčkový letoun od aerolinek KLM. Určitá podobnost není nic překvapivého, jelikož je Airbus jedním z partnerů, kteří KLM s vývojem jeho letounu pomáhají.
Neobvyklý design křídel slévajících se do trupu pomůže nejen s lepšími aerodynamickými vlastnostmi, ale zároveň se díky němu nafoukne vnitřní kabina, do které se tak může pohodlně usadit na 200 cestujících. Netradiční prostor navíc umožňuje inženýrům konfigurovat interiér letounu v rozdílném uspořádání.
V případě vodíkové verze tohoto letounu navíc bohatší vnitřní prostory znamenají i větší prostor pro uskladnění paliva, a tedy delší letové vzdálenosti. Airbus prozatím uvádí, že by měl i tento letoun disponovat doletovou schopností téměř 4 tisíc kilometrů.
Každý z konceptů představený pod komplexním označením ZEROe má potenciál stát se prvním dopravním přepravním letounem s nulovými emisemi na světě. K tomu je však zapotřebí nejen vůle samotného Airbusu, ale také aerolinek, letišť i vlád.
„Přechod na vodík jako primární zdroj energie pro takové koncepty letadel bude vyžadovat rozhodné kroky celého leteckého ekosystému. Spolu s podporou vládních a průmyslových partnerů se můžeme postavit této výzvě a otevřít cestu obnovitelné energii a vodíku k udržitelné budoucnosti leteckého průmyslu,“ řekl šéf Airbusu Faury.
Nakládání s vodíkem má svá specifika a vyžaduje například speciálně vybudovanou infrastrukturu na letištích. Zároveň bude zapotřebí zkoumat i jeho skladování přímo v letadlech. Proto chce Airbus příštích 14 let věnovat vyhodnocování dat, která mu budou tyto koncepty přinášet.