Futuristický odvaz značky Hyundai. Ioniq 5 je čistě elektrický crossover s řadou netradičností
Hledí do budoucnosti, ale zároveň vzpomíná na minulost. Tak by se dal popsat Ioniq 5, nový čistě elektrický crossover od Hyundai, jehož tvář si prošla radikální proměnou. Ta vzpomíná na časy dávno minulé a zároveň přináší ochutnávku zcela nového futuristického směru, kterým se chce asijská automobilka vydávat.
Ioniq 5 představuje první krůček zcela nové podznačky Ioniq, spadající pod automobilku Hyundai. Pod ní chce jihokorejský výrobce automobilů produkovat čisté elektromobily, které stojí na zcela nové platformě vytvořené jim na míru. V případě modelu Ioniq 5 přináší nebývale dlouhý rozvor náprav, díky kterému vůz nabízí bohatý vnitřní prostor.
Tím nejnápadnějším je ovšem inovativní design vozu, který již nehovoří aktuálním designovým jazykem Hyundai, ale kombinuje futuristické prvky s křivkami, které nás mají zavést do minulosti. Hyundai hovoří o odvážném stylu, který před 45 lety předvedl první sériově vyráběný model značky jménem Pony a o odkazu na tuto prvotinu.
Design Ioniqu 5 odvážný rozhodně je, a to ze všech úhlů. Příď evokuje některé nasupené americké muscle klasiky. Dominuje jí čtveřice světel pro denní svícení, které sahají až do boků vozu, podobně jako u Land Roveru. Světla jinak zasazená do hluboké černi opticky propojuje světelná mřížka, která připomíná tradiční mřížku chlazení. Záď naopak působí lehce retro, díky hranatým LED lampám zasazeným do jednoho panelu.
Bočním liniím 4,6 metru dlouhého, 1,8 metru širokého a 1,6 metru vysokého vozu vévodí výrazný prolis táhnoucí se od konce prahu u zadních kol až téměř k bočním zrcátkům. Ty designéři, kteří zde dostali skutečně velké množství volnosti, vzali na milost a na voze je ponechali. Neplatí to už však o klasických klikách, které jsou v případě Ioniq 5 zapuštěné, aby co nejméně rušily tvary vozu a přispěly k lepší aerodynamice. Ve jménu jejího zlepšení se nese i design kol a také široké střešní C sloupky.
Prozatím neotestované parametry
Lepší aerodynamika nahrává vyšší úspoře energie, která může být ukládána do baterie o kapacitě 58 či 72,6 kW. Možnost výběru se týká také pohonného ústrojí, které může být tvořeno buď jedním elektromotorem vzadu, pohánějícím dvě kola, případně jsou nabízeny dva elektromotory pro pohon všech kol.
Vrcholná verze s pohonem všech kol a větší z dvojice baterií nabízí výkon 225 kW a zrychlením z 0 na 100 km/h za 5,2 sekundy. Verze s pohonem dvou kol v kombinaci s větší baterií nabízí odhadovaný dojezd 470 až 480 kilometrů dle režimu WLTP. Všechny varianty by měly dosahovat maximální rychlosti 185 km/h.
Akumulátory vozu lze nabíjet výkonem až 350 kW. V takovém případě se kapacita baterie doplní z 10 na 80 % již za 18 minut, pro získání energie na 100 kilometrů stačí u dobíjecího stojanu s vozem setrvat pouhých 5 minut.
Ioniq 5 navíc přichází se zajímavou vychytávkou v podobě dvou V2L zásuvek, díky kterým je možné, a to i za jízdy, nabíjet elektrické spotřebiče s příkonem až 3,6 kW. Vůz tak lze použít i jako pojízdnou nabíječku a s jeho pomocí nabíjet například elektrokola či spotřebiče využívané při pobytu v divočině. Během něho se rozhodně hodí i objem 531 litrů, potažmo 1 591 litrů zavazadlového prostoru vzadu a 57 litrů pod přední kapotou.