Fyzika, která na papíře ožije. Český startup Vividbooks už inovativní výukou oslovil 3 tisíce žáků
Vítek Škop zakládal vzdělávací startup Vividbooks, který se pomocí rozšířené reality snaží motivovat děti ke studiu technických oborů, v loňském roce. Tedy předtím, než si kdokoliv vůbec dokázal představit nástup globální pandemie, kvůli které se zavíraly mimo jiné i školy, díky čemuž byli žáci nuceni učit se doma. Startup tudíž stál před novou výzvou a musel přehodnotit původní plány.
„Mrzí nás, že situace je taková, jaká je. A že dlouho odkládaná digitalizace a inovace ve školství se děje za takto nepříjemných podmínek. Nicméně změna byla nutná a současný vývoj ji jen akceleroval. Pro nás koronavirus znamenal nejen uspíšit vývoj učebnic, ale učinit důležité kroky v marketingu a obchodu,“ popisuje pro CzechCrunch vystudovaný grafický designér Škop.
Ten se vývoji Vividbooks začal věnovat v reakci na svou diplomovou práci na téma digitalizace vzdělávání. Díky tomu vznikl nástroj, jenž kombinuje tu nejzákladnější vzdělávací technologii, tedy tužku a papír, s prostředím virtuální reality. Učitel tak jednoduše vytiskne pracovní listy, na kterých po namíření iPadu ožívají jednoduché kresby, jež vydávají zvuky.
Díky tomuto způsobu dokáže dětem přinést učební látku v hravé, zajímavější formě. „Snažíme se o badatelský přístup. Naším cílem je, aby si žáci vzorečky neopsali z knihy, ale aby na ně přišli sami. Děti si kreslí, co se naučili, a tím i verifikují, že se něco naučili. Nakreslit znamená pochopit,“ přibližuje Vítek Škop fungování aplikace.
Vividbooks se v průběhu roku dostal do evropského akcelerátoru Impact Edtech, kde jako jeden z 15 zástupců uspěl v konkurenci dalších 250 mladých firem. Na popularitě získává i mezi školami – během jarní vlny pandemie byl produkt zpřístupněn zdarma a dostal se až ke třem tisícům žáků po celém světě, od Japonska přes Francii či Velkou Británii až po Kanadu, Brazílii a Mexiko.
V tuzemsku Vividbooks aktuálně ve výuce využívá přes čtyřicet škol. Jednou z nich je pražská Základní škola Livingstone, jejíž ředitelka Petra Bakajsová si výukové pomůcky v praxi pochvaluje. Využití rozšířené reality (AR) přitom na moderních učebnicích nepovažuje za to nejzajímavější (animace z učebnic jsou dostupné také ve webovém prohlížeči, tedy bez využití AR).
„Zaujalo nás to, že Vividbooks podporují konstruktivistické učení. Hezký design děti zaujme, pak mají vymyslet, co, proč a jak funguje. Dítě své poznatky konstruuje a o celém procesu se učí. V tom je chceme podporovat,“ popisuje Bakajsová pro CzechCrunch a jako další pozitivní faktor jmenuje fakt, že knížky nejsou jen okopírované metodické podklady.
„Takto má učebnice vypadat, jsme s ní spokojeni a baví i rodiče,“ říká ředitelka základní školy s tím, že ve škole Vividbooks plně nahradily všechny ostatní učebnice fyziky. „Pro učitele obsahují ideální metodické podklady, které jsou velmi stručné, ale akorát. Pokud učitel potřebuje výklad doplnit, může si jej doplnit dalšími kanály.“