Galerie hlavního města Prahy zve na skupinovou terapii. Představuje díla ze zemí s komunistickou minulostí
U Kamenného zvonu je k vidění výstava postavená na sbírce Deutsche Telekom, která upíná pozornost na umělce a umělkyně bývalého východního bloku.
Galerie hlavního města Prahy (GHMP) se spojila s kurátory sbírky společnosti Deutsche Telekom a výsledkem je výstava v Domě U Kamenného zvonu, která uměleckým jazykem zachycuje palčivá témata dnešní doby, jako je ohrožení demokracie, vzestup autoritářských režimů či ignorování klimatických změn. A ačkoliv pojetí výstavy nevyznívá příliš pozitivně, jejím smyslem není návštěvnice a návštěvníky deprimovat, ale rozvířit dialog o tom, jak moc je nutná péče o sebe samé i o společnost jako celek. Od toho se odvíjí i název výstavy Group Therapy, již lze navštívit do 11. srpna 2024.
Už před více než pěti lety oslovili Galerii hlavního města Prahy Nathalie Hoyos a Rainald Schumacher, kurátoři sbírky Deutsche Telekom, s nabídkou představit ji českému publiku. Sbírka se začala rodit v roce 2010 a od jiných korporátně budovaných kolekcí umění ji její kurátorské duo chtělo odlišit především záběrem na současné umění ze střední, východní a jihovýchodní Evropy – tomu se podle jejich slov věnuje v globálním uměleckém kontextu stále nedostatek pozornosti.
„Možnost otevřít výstavu protahoval covid a letos se nám to konečně podařilo. Výstavu jsme ale nepřijali jen pasivně jako ukázku sbírky, ale rozhodli jsme se, že do ní vstoupíme drobnými intervencemi. V naší sbírce jsme se tak pokusili najít díla, která by korespondovala a komunikovala s díly vybranými kurátory sbírky Deutsche Telekom,“ říká Magdalena Juříková, ředitelka a kurátorka GHMP.
Na výstavě se kromě děl ze dvou zmíněných kolekcí setkávají také díla umělců, kteří byli kurátory přizváni k výstavě, aby vytvořili site specific díla. Podle slov Juříkové je struktura výstavy poměrně složitá i vzhledem k tomu, že má Dům U Kamenného domu velice komplikovanou architekturu. Jasně vymezené je ale téma, které všechna díla celkem 80 umělců a umělkyň spojuje, a to jsou aktuální globální problémy, kterými žije celý svět.
„Spousta děl ve výstavě se stala ještě aktuálnějšími v souvislosti s válečnými konflikty, které ve světě vzplanuly. Název výstavy Group Therapy nám tak připadal nejvhodnější. Převzali jsme ho z názvu zde vystaveného díla Evy Koťátkové, která pracuje s tématem kolektivní terapie v případě duševních poruch a problémů. Jde o výraz mnoha významů, který by měl platit pro nás pro všechny jako způsob, jak se vypořádat se situací, v níž momentálně žijeme,“ dodává Juříková.
Kurátoři sbírky Deutsche Telekom Nathalie Hoyos a Rainald Schumacher vybrali díla, která bez ohledu na zemi původu spojuje angažovanost a potřeba upozornění na společenské problémy. I vzhledem k tomu, že díla vytvořili umělci a umělkyně pocházející z postkomunistických zemí, jsou jimi zpracovaná témata mnohdy velice vyhroceně formulovaná. V některých případech si totiž obyvatelé daných zemí došli k demokracii za velmi dramatických okolností.