Genster jsme nezachránili, ale jeho konec mě posunul. Těším se na nový projekt, říká Michaela Kloudová
Nikdo nechce, aby jeho startup neuspěl. Michaela Kloudová se snaží z konce svého módního projektu vzít co nejvíc a staví cirkulární obchoďák.
Byť jsou to už dva roky, Michaela Kloudová má při vzpomínkách na konec svého módního startupu Genster stále motýlky v břiše. Dnes už mluví převážně o tom, že jí divoká jízda hodně dala a udělala z ní mnohem zkušenější podnikatelku. Když se ale musela předloni v létě de facto přes noc stát nečekaně krizovou manažerkou, byl to šok. „Je to klišé, ale věděla jsem, že mě to opravdu posune dál. Nelituji žádného dne v Gensteru, šla bych do toho znovu,“ říká Michaela Kloudová v CzechCrunch Podcastu. Už několik měsíců pracuje na novém projektu, z něhož v prosinci vyroste první cirkulární obchoďák v Česku.
Podnikat přitom rodačka z Frýdku-Místku odmala nechtěla. Po vzoru svého otce plánovala být velkou manažerkou. V Unileveru, jednom z největších výrobců potravin a výrobků pro péči o tělo a o domácnost na světě, se jí ostatně podařilo vystoupat v kariérním žebříčku vysoko, když řídila velké marketingové rozpočty pro český a slovenský trh. Jenže pak nešťastně spadla z koně, na kterých odmala jezdila, a zlomila si obratel. „Tehdy jsem slyšela větu: Buďte ráda, že chodíte. V tu ránu se vám dost věcí v životě změní. Dala jsem výpověď, tehdy to nikdo nechápal,“ popisuje Kloudová start své podnikatelské dráhy.
Nejprve stála u zrodu projektu Alimenty dětem, který pomáhá samoživitelkám a funguje dodnes. Pak jednoho dne svému příteli jako dárek k narozeninám objednala stylistku. A když viděla, co s člověkem dokáže udělat, když dobře vypadá a dobře se cítí, rozhodla se na tom postavit startup Genster. Ten zákazníkům posílal boxy právě s oblečením vybraným stylistikami na míru každému zvlášť. O tom, jak to s ním dopadlo a proč firma předčasně skončila, vypráví v novém díle CzechCrunch Podcastu, který si můžete poslechnout níže nebo v podcastových aplikacích včetně Spotify, Apple Podcastů, Google Podcastů a také na YouTube.
V Gensteru se na začátku vše zdálo být na dobré cestě. Po andělské investici od Vojty Ročka se přidal také fond Presto Ventures a módní projekt měl přislíbené až desítky milionů korun na další rozvoj. „Viděla jsem se na zahraničních trzích, jak tam přestříhávám pásku,“ směje se Michaela Kloudová. A rok 2020 prý i dobře začal. Firma rostla, ale pak přišla pandemie. Akviziční náklady na nového klienta najednou pětinásobně vyskočily. Genster však dál potřeboval plnit domluvené cíle. Nakonec se mu to i díky stávajícím zákazníkům, kteří ho podrželi, podařilo.
Jenže vzápětí se začala rýsovat další překážka. Jak projekt rychle rostl a nabíral zákazníky, nastal problém s cash flow. Oblečení kupoval Genster nejprve ze svého, následně ho posílal zákazníkům, kteří si vybrali, co se jim líbí, a zbytek poslali zpátky. Než měla firma peníze zpět, trvalo to třeba tři týdny. „S naším růstem se to začínalo ukazovat jako velký problém, který ohledně celého byznys modelu znejistěl i investory. Ti se pak v červenci 2020 rozhodli zastavit financování,“ vzpomíná na klíčový okamžik Kloudová.