Genster jsme nezachránili, ale jeho konec mě posunul. Těším se na nový projekt, říká Michaela Kloudová

Nikdo nechce, aby jeho startup neuspěl. Michaela Kloudová se snaží z konce svého módního projektu vzít co nejvíc a staví cirkulární obchoďák.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

kloudova-podcast

Foto: CzechCrunch

Michaela Kloudová spouští první cirkulární obchoďák

0Zobrazit komentáře

Byť jsou to už dva roky, Michaela Kloudová má při vzpomínkách na konec svého módního startupu Genster stále motýlky v břiše. Dnes už mluví převážně o tom, že jí divoká jízda hodně dala a udělala z ní mnohem zkušenější podnikatelku. Když se ale musela předloni v létě de facto přes noc stát nečekaně krizovou manažerkou, byl to šok. „Je to klišé, ale věděla jsem, že mě to opravdu posune dál. Nelituji žádného dne v Gensteru, šla bych do toho znovu,“ říká Michaela Kloudová v CzechCrunch Podcastu. Už několik měsíců pracuje na novém projektu, z něhož v prosinci vyroste první cirkulární obchoďák v Česku.

Podnikat přitom rodačka z Frýdku-Místku odmala nechtěla. Po vzoru svého otce plánovala být velkou manažerkou. V Unileveru, jednom z největších výrobců potravin a výrobků pro péči o tělo a o domácnost na světě, se jí ostatně podařilo vystoupat v kariérním žebříčku vysoko, když řídila velké marketingové rozpočty pro český a slovenský trh. Jenže pak nešťastně spadla z koně, na kterých odmala jezdila, a zlomila si obratel. „Tehdy jsem slyšela větu: Buďte ráda, že chodíte. V tu ránu se vám dost věcí v životě změní. Dala jsem výpověď, tehdy to nikdo nechápal,“ popisuje Kloudová start své podnikatelské dráhy.

Nejprve stála u zrodu projektu Alimenty dětem, který pomáhá samoživitelkám a funguje dodnes. Pak jednoho dne svému příteli jako dárek k narozeninám objednala stylistku. A když viděla, co s člověkem dokáže udělat, když dobře vypadá a dobře se cítí, rozhodla se na tom postavit startup Genster. Ten zákazníkům posílal boxy právě s oblečením vybraným stylistikami na míru každému zvlášť. O tom, jak to s ním dopadlo a proč firma předčasně skončila, vypráví v novém díle CzechCrunch Podcastu, který si můžete poslechnout níže nebo v podcastových aplikacích včetně SpotifyApple PodcastůGoogle Podcastů a také na YouTube.

V Gensteru se na začátku vše zdálo být na dobré cestě. Po andělské investici od Vojty Ročka se přidal také fond Presto Ventures a módní projekt měl přislíbené až desítky milionů korun na další rozvoj. „Viděla jsem se na zahraničních trzích, jak tam přestříhávám pásku,“ směje se Michaela Kloudová. A rok 2020 prý i dobře začal. Firma rostla, ale pak přišla pandemie. Akviziční náklady na nového klienta najednou pětinásobně vyskočily. Genster však dál potřeboval plnit domluvené cíle. Nakonec se mu to i díky stávajícím zákazníkům, kteří ho podrželi, podařilo.

Jenže vzápětí se začala rýsovat další překážka. Jak projekt rychle rostl a nabíral zákazníky, nastal problém s cash flow. Oblečení kupoval Genster nejprve ze svého, následně ho posílal zákazníkům, kteří si vybrali, co se jim líbí, a zbytek poslali zpátky. Než měla firma peníze zpět, trvalo to třeba tři týdny. „S naším růstem se to začínalo ukazovat jako velký problém, který ohledně celého byznys modelu znejistěl i investory. Ti se pak v červenci 2020 rozhodli zastavit financování,“ vzpomíná na klíčový okamžik Kloudová.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ze zakladatelky se v tu ránu stala krizová manažerka, která byla nejprve odhodlaná celý projekt zachránit. S týmem se snažila najít nové byznys modely a sama zajistit nové financování, ale už bylo pozdě. „V listopadu mi došlo, že jedu na mrtvém koni a je třeba jít dál. Odnesla jsem si ale z příběhu Gensteru dost. Chtěla bych, aby lidé věděli, že mě to spíše posunulo, než zakopalo do země. Prošla jsem si peklem, to je jasné, ale je super teď budovat další projekt s nabytými zkušenostmi,“ popisuje s odstupem cennou lekci Kloudová.

Jelikož věděla, že jí jeden nezdar od podnikání neodradí, v posledních měsících už opět spřádala plány na další byznysové dobrodružství. Nakonec se rozhodla otevřít první cirkulární obchoďák první cirkulární obchoďák v Česku, který zahájí v prosinci testovací provoz v pražském obchodním centru na Chodově. „Na jednom místě budeme nabízet použité věci, ale v takové kvalitě, kterou byste určitě nečekali. Bude tam nejen móda, ale také elektronika, knihy, doplňky do domácnosti nebo dětské věci,“ popisuje plány Michaela Kloudová. Na projektu spolupracuje mimo jiné s Noemou Pšenicovou, která v Gensteru vedla marketing.

V novém díle CzechCrunch Podcastu s Michaelou Kloudovou došlo také na tato témata:

  • Proč je vztah startupu a investora jako manželství?
  • Co jsou největší ponaučení z konce Gensteru?
  • Lze se na krizové a nečekané momenty nějak připravit?
  • Co je při podnikání nejdůležitější?
  • Na co si v novém byznysu dává největší pozor?
  • Je Česko připravené na cirkulární projekty?
  • Je cirkulární obchoďák moderní second hand?

To všechno a ještě mnoho dalšího se dozvíte v novém díle CzechCrunch Podcastu, který si můžete pustit ve vašich podcastových aplikacích včetně SpotifyApple PodcastůGoogle Podcastů a také na YouTube.

Před lety rychle nabral miliardy, teď průkopník sdílených koloběžek přiznal problém. Potřebuje peníze

„Prodávali jsme dva dolary za jeden. To není životaschopná strategie.“ Startup Bird se ocitl v problémech a potřebuje nové peníze, jinak nepřežije.

Iva BrejlováIva Brejlová

bird_1

Foto: Bird

Americký Bird je průkopníkem sdílených elektrických koloběžek

0Zobrazit komentáře

Psalo se o ní jako o jasném byznysu, rozletěla se po celém světě, zahnízdila ve více než čtyřech stovkách měst a od investorů vybrala přes čtyři miliardy dolarů. Americká firma Bird, hvězda mezi sdílenými koloběžkami a jejich průkopník, se zároveň kdysi stala startupem, který vůbec nejrychleji dosáhl na valuaci jedné miliardy dolarů. Teď přes to všechno oznámila problémy. Sdělila, že pokud se jí nepodaří získat víc peněz, během dvanácti měsíců zbankrotuje.

Bird opustil desítky zajímavých měst i celé země. Přepracoval svůj záměr, obměnil manažerský tým včetně šéfa a varoval investory, že nadhodnotil své historické příjmy o desítky milionů dolarů. Veřejně uvedl, že na finanční výsledky za posledního dva a půl roku se už nelze spoléhat.

Do tržeb totiž prý počítal jízdy na sdílených prostředcích, které zákazníci sice provedli, ale nezaplatili. Systém jim je nemohl strhnout, protože neměli dost kreditu. Za dva a půl roku to mělo znamenat asi 31,6 milionu dolarů zaúčtovaných navíc.

Firma k tomu přičetla současnou náladu ve startupech, které získávají financování stále hůř, a rozhodla se zařadit zpátečku. V rámci nové strategie pro závěr roku seřízla strukturu hlavních nákladů o 40 až 50 procent proti jeho polovině.

Odchází prý z těch trhů, kde nelze obchodně fungovat, protože v nich jsou nevyhovující pravidla. V Evropě je to Německo, Švédsko a Norsko. „Nemyslíme si, že prodávat dva dolary za jeden je životaschopná obchodní strategie,“ uvedl k obchodním výsledkům firmy její nový šéf Shane Torchiana. Společnost má aktuálně k dispozici 38,5 milionu dolarů, pokud ale nenajde další peníze, nebude jí to na příštích dvanáct měsíců stačit.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Bird podle svého vyjádření zjistil, že některá města jsou pro elektrické koloběžky nevhodná. Nemají prý v nich dost vhodnou legislativu, což „vede k nadměrné nabídce vozidel, přeplněným ulicím a vysokému, ale často se měnícímu počtu konkurentů“. Společnost nabízí i sdílená kola, ale na byznys modelu to nic neměnilo.

Zatímco firma vysvětluje svůj neúspěch makroekonomikou a problematickými trhy, někteří bývalí zaměstnanci to vidí jednoznačněji. „Bird se rozrostl příliš rychle – vstoupil do příliš mnoha měst dřív, než měl životaschopný model,“ sdělil pro deník Financial Times jeden z nich. „Tratil peníze na každé jedné jízdě, takže čím víc měst a jízd provozoval, o tím víc peněz přicházel,“ uvedl.

„Jsme optimističtí, co se týče střednědobých až dlouhodobých vyhlídek, očekáváme, že toto odvětví čeká několikanásobný růst,“ uvádí v oficiálním vyjádření ke svému stavu firma. Hovoří o tom, že je potřeba být finančně disciplinovanější. A rozlišit mezi trhy, kde jde teď fungovat, a „těmi, které se jeví jako dlouhodobější a rizikovější investice“. Kromě zmíněných tří evropských států se Bird stáhl z některých středně velkých měst Evropy, středního východu a Afriky, ale i ve Spojených státech.

bird

Foto: Bird

Bird se staly průkopníky na poli sdílených elektrokoloběžek

Společnost za svou existenci oslnila celkem 41 investorů. V roce 2019 firmu ocenili na 2,5 miliardy dolarů. Kapitál do Birdu za dobu jeho existence poslaly i ty nejznámější fondy včetně Sequoia Capital nebo Index Ventures, ve skutečnosti se ale firma nikdy nepřeklopila do zisku. Ostatně problémy s tím má i mnoho konkurentů.

Společnost se usídlila i na burze, ale od té doby, co se její akcie prodávaly nejlépe, ztratily přes 97 procent své hodnoty: teď se prodává jedna asi za 0,2 dolaru. Pokud nestoupne alespoň na jeden dolar do konce roku, hrozí jí z newyorské burzy vyřazení.

Koloběžky Bird byly poměrně krátce k vidění také v Brně. Tam je provozovala společnost Yoyoway, ale od počátků s problémy. Sdílené prostředky se ve městě totiž objevily náhle, bez předchozího oficiálního oznámení a bez vědomí magistrátu. Firma je začala provozovat v rámci programu Birdu, který menším společnostem umožňoval pod jeho značkou a aplikací službu provozovat.