Glicked. Filmy Gladiátor II a Wicked připomínají fenomén Barbenheimer a oběma se daří skvěle

Co mají společného spektákl z antického Říma a velkolepý pohádkový muzikál? Hlavně velice úspěšnou premiéru, ale i mnohem více, než by se mohlo zdát.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

gladiator-wicked-glicked

Foto: CinemArt

Filmy Gladiátor II a Wicked za sebou mají skvělý premiérový víkend

0Zobrazit komentáře

Gladiátor II patřil mezi nejočekávanější filmy letošního roku. Ať už kvůli obřímu rozpočtu, jménu režiséra nebo příběhu, který navazuje na divácky veleúspěšný, pěti Oscary oceněný, historický spektákl z přelomu tisíciletí. Premiéra dopadla z hlediska příjmů velice dobře. Ještě mnohem lépe se ale dařilo typově velice odlišnému, a přitom v něčem spřízněnému snímku Wicked (česky Čarodějka). Už víckrát proto zaznělo, že se opakuje fenomén Barbenheimer z loňského roku.

Hollywoodská studia tehdy do kin vedle sebe nasadila dva na první pohled protichůdné filmy s odlišnými cílovými publiky, které by si tak neměly konkurovat. Výsledná kombinace feministické komedie Barbie a dramatu o vzniku atomové bomby Oppenheimer ale působila natolik zvláštně, že se jí diváci stali posedlí a řada z nich se vydala na obojí. Ať už díky memu Barbenheimer nebo nezávisle na sobě, z obou titulů se staly hity, mezi nimiž místo typické rivality fungovala jakási zvláštní symbióza.

Uvedením historické fikce Gladiátor II a muzikálu Wicked ze světa Čaroděje ze země Oz ve stejném období jako by se Hollywood snažil loňský úspěch zopakovat. A skutečně, už nějakou dobu se mluví o kombinaci „Glicked“, která ve svém premiérovém víkendu ovládla americká kina, aniž by si dva snímky výrazněji konkurovaly. Naopak tvoří zajímavou dvojici, které si diváci všímají a postarala se o největší příjmy před Díkuvzdáním za více než dekádu.

Wicked, jež do Česka dorazí příští týden, ve Spojených státech debutovalo na vrcholu žebříčku příjmů se 114 miliony dolarů (2,75 miliardy korun). To představuje jednu z nejlepších muzikálových premiér vůbec, což je zvlášť úctyhodné v době, kdy se tento žánr jinak příliš vysokému zájmu diváků netěší. Druhý Gladiátor, který se naopak v kinech po světě promítá už týden, v USA debutoval s 55,5 miliony dolarů. Spolu s ostatními tituly jako Red One, Venom a další to dává 205 milionů, v daném období nejvíce od roku 2013.

Také globální čísla jsou velice dobrá. Muzikál s Arianou Grande a Cynthií Erivo dosáhl na 164 milionů dolarů, historicky nejvíce pro adaptaci hry z Broadwaye. Příběh z antického Říma v režii Ridleyho Scotta pak má globálně na kontě už 220 milionů dolarů – při rozpočtu odhadovaném na čtvrt miliardy skvělý start pro snímek s omezenou přístupností. Wicked i Gladiátor II přitom mají stopáž kolem 2,5 hodiny, což typicky znamená méně projekcí a prodaných lístků. Oba filmy ovšem přišly s něčím, co zaujalo.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Gladiátor II měl do velké míry cestu vyšlapanou svým předchůdcem z roku 2000 – příběhem o pomstě zasazeném do období začínajícího úpadku Římského impéria. Pokračování následuje stejný model, když do středu staví mladého muže s vazbami na nejvyšší politiku, který pod ostřím vojáků přijde o své nejbližší, stane se gladiátorem a usiluje o pomstu. Děj pak tento námět rozvíjí prostřednictvím rodinných vztahů, sebestředných despotických císařů a intrikánského otrokáře s tváří Denzela Washingtona.

Přestože výsledek je spíš snahou nostalgicky vzývat kvality prvního filmu, než něčím novým a vzrušujícím, v několika ohledech funguje. Jak jsme přiblížili i v naší recenzi, Scottův historický blockbuster zdárně balancuje mezi akcí okázalých bitev v Koloseu, a debatami o politice a naději na lepší budoucnost bez zbytečného krveprolití.

Wicked se zase vrací před jeden z nejslavnějších hollywoodských příběhů, Čaroděje ze země Oz. Hrdinkami muzikálu, který vychází z veleúspěšné broadwayské hry z roku 2003, jsou čarodějky Galinda a Elphaba, později známé jako Hodná čarodějka ze Severu a Zlá čarodějka z Východu. Elphaba je velice nadaná, snad ještě výrazněji ale vystupuje z davu svojí zelenou kůží. S krásnou, ovšem méně schopnou Galindou se ze začátku vzájemně přinejlepším tolerují, postupem času ale mezi nimi vzniká silné přátelské pouto.

Marketingová kampaň tuto skutečnost poněkud skrývá, Wicked nicméně představuje jen první část z dvoudílného příběhu – studio se zkrátka snažilo vyhnout osudu neukončených vyprávění, na jaký naposledy doplatilo Mission: Impossible Odplata – První část. Podle všeho ale nebylo čeho se bát. Novinka jednak netrpí dojmem náhodně utrženého děje, jednak se dočkala mnohem lepších ohlasů, než by mnozí předpovídali.

Zatímco Gladiátor II ukazuje svět, v němž osobní ambice a dekadentní zábava pohlcují lidskost, Wicked představuje výrazně odlehčenější příběh nepravděpodobného přátelství. Oba snímky ale nakonec spojují různé formy optimismu a skutečně se zajímavě doplňují. Dohromady pak mají šanci na fenomén Barbenheimer navázat s Glicked.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Zakletí je upřímný animák o nefunkční rodině. Studia se ho lekla, říká režisérka, co dělala i Shreka

Na Netflix dorazila nová pohádka. Jmenuje se Zakletí, a i když vypadá jako další klasický animák, nenechte se zmást. Překvapí vás, o čem doopravdy je.

zakleti-uvodka

Foto: Netflix

Nová netflixovská pohádka Zakletí zkoumá, proč se z rodičů mladé princezny staly příšery

0Zobrazit komentáře

Jestli jste z Prahy a pohybujete se po ní metrem, tak jste si ho možná už všimli. Některé stanice, co jsou vybaveny reklamními videopanely, už nějaký čas lákají na novou netflixovskou pohádku Zakletí. Není se co divit, osud tohoto animáku byl chvíli sám o sobě jakoby zakletý, streamovací obr na něj ale neupozorňuje jen kvůli tomu. I když to na první pohled není z trailerů nebo synopsí jasné, Zakletí vypráví neobvykle reálný příběh o rozpadající se rodině, jehož konci budete mít chuť zatleskat.

Slovo reálný samozřejmě berte v uvozovkách. Zakletí jsou plnokrevná pohádka, která se odehrává ve smyšleném království Lumbria, kde se létá na čemsi mezi kočkou, medvědem a orlem a jezdí na zvířatech, která zase mohou připomínat ta z avatarské Pandory. Místo tu mají i kouzla a do toho všeho se někdy zpívá a tančí. Potud je to klasický hollywoodský animák, mnohem zajímavější je ale to, co leží pod tímhle vším.

Hlavní hrdinkou filmu je náctiletá princezna Elian, která má poměrně velký problém, s nímž se musí vyrovnat – její rodiče, král a královna, se totiž z neznámého důvodu proměnili v monstra. Chovají se tak, jak byste to od roztomilých kreslených příšer čekali. Nejsou zlí, ale ani k čemukoliv použitelní. Neustále zlobí a vyvádí, něco rozbíjejí a žerou, celkově prostě dělají obří rotiku.

A mladá Elian se s tím musí nejen vyrovnat a udržet před ostatními zdání, že král a královna a celé království jsou v pořádku, ale zvládnout to i bez rodičovské podpory. Není se tedy co divit, že se vydá na cestu, na jejímž konci doufá, že najde klíč, jak všechno vrátit zase do doby, jako to bylo dřív.

Jak už to tak bývá, během této cesty se začne leccos odhalovat a narovnávat a jako správná pohádka dojdou svého narovnání i Zakletí. Jen se během toho z prvotního čistě rozjuchaného animáku překlopí do roviny, která ukazuje, že milující rodina může mít mnoho podob a ne vždycky to znamená, že se vztahy v ní nezmění. Nebo že děti mají taky své potřeby a nároky, na které by se nemělo zapomínat, ale že to všechno jde vybalancovat ku spokojenosti všech.

To je v kontextu animované pohádky jednak velice zodpovědné, jednak neuvěřitelně osvěžující. A je to také důvod, proč Zakletým s chutí odpustíte někdy možná až příliš rozverné postavy či skotačení.

„Když mi David Ellison, šéf produkční společnosti Skydance, v roce 2017 líčil, že tenhle film bude o rozpadající se rodině a jak skončí, hned jsem po něm skočila,“ říká pro CzechCrunch režisérka Zakletých a zkušená animátorská matadorka Vicky Jenson, jejíž jméno najdete v titulcích celé řady dobře známých filmů a coby spolurežisérka je podepsaná i pod oscarovým Shrekem.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Je to příběh, který hodně z nás žije. Jak ta rodina dopadne, je realita tolika z nás. Věřím proto, že můžeme lidem, co mají problém, pomoct ukázat cestu. Rodičům, aby pochopili, čím jejich děti prochází, když se jim bortí vztah, a dětem, že tohle se rodičům občas děje, ale není to jejich chyba,“ dodává.

Nadšení Vicky Jenson ale na začátku nesdíleli úplně všichni. Příběhu nefunkční rodiny, který se nezavrší klasickým happy endem, kvůli tomu trvalo dlouhých sedm let, než se dostal k divákům. „Pro film jsme samozřejmě potřebovali partnera, jednali jsme s několika studii, kterým se námět i naše prezentace líbila, pak se ale nejspíš trochu vyděsila nebo začala být nervózní z toho, jak by film měla promovat, takže to šlo na chvíli k ledu,“ vzpomíná Jenson.

Prvním partnerem filmu mělo být studio Paramount, pak se projekt dostal na Apple TV+, nakonec ale skončil u Netflixu, který se ho ujal loni na podzim. Během té doby také změnil jméno, ve hře byl poměrně explicitní název Split, nakonec ale tvůrci sáhli po více tajemně znějícím titulu Spellbound, který se to češtiny překládá právě jako Zakletí. Podobně se sice jmenuje už více děl, ale co už.

„Animované filmy už nějakou dobu zpracovávají velice důležitá a hluboká témata. Jak vycvičit draka třeba zkoumá vztah otce, který se snaží natlačit svého syna určitým směrem, Vzhůru do oblak ukazuje v prvních minutách truchlení tak, že vám to rve srdce, a V hlavě je zase skvělá sonda do mysli teenagerů… všechno to jsou velké příběhy, na které se díváme z jednoduchého důvodu, protože se s nimi dokážeme ztotožnit. Já doufám, že se k nim teď přidáme,“ dodává ještě Jenson.

Jestli se to Zakletým povede, se můžete na Netflixu přesvědčit od 22. listopadu. Pokud si je pustíte v originále, můžete se v hlavních rolích těšit i na dobře známá jména – mladou princeznu namluvila Rachel Zegler, která na sebe poprvé výrazně upozornila ve Spielbergově variaci muzikálu West Side Story a objevila se i ve druhém Shazamovi nebo spin-offu Hunger Games Balada o ptácích a hadech. Hlasy jejím rodičům pak propůjčili Nicole Kidman a Javier Bardem.