Godzilla slaví 70 let. Nejslavnější filmové monstrum je plné metafor a dodnes baví epickými bitvami
Godzilla se na velkém plátně poprvé objevila 3. listopadu 1954 a zosobňovala strach z nukleárních zbraní. Od té doby ale lidstvo i chránila.
Na začátku listopadu 1954 se z moře poprvé vynořil obří prehistorický ještěr, mnohem větší a vražednější než jakýkoliv známý dinosaurus. Od té doby Godzilla srovnala se zemí desítky měst a má na svědomí desetitisíce lidských životů, ale i řadu jiných monster. Ikona japonské kinematografie, jejíž vliv je snad větší než u filmových mistrů jako Akira Kurosawa nebo Jasudžiró Ozu, představovala ničitele lidstva i jeho ochránce, stala se metaforou pro lidskou sebestřednost i nespoutanou sílu přírody. A dnes oslavila 70 let.
V době, kdy se Godzilla poprvé objevila na velkém plátně, už filmy s obřími monstry měly precedent, snímek Godzilla z roku 1954 se ale široce považuje za zakladatele žánru kaidžú. Ten stojí na pomezí sci-fi a fantasy, kombinuje vlivy japonského folkloru a moderní industrializace a příšery, která v něm devastují města, se mnohdy objevují jako důsledek lidské činnosti.
První kaidžú film dal svoje motivy najevo hned v úvodní scéně, kde posádku rybářské lodi na moři překvapí oslepující záblesk v dáli, následovaný děsivou masou vystupující z vody. Jen půl roku před tím, než Godzilla režiséra Iširóa Hondy vyšla, se podobný incident odehrál také ve skutečnosti, když posádku lodi Daigo Fukuryū Maru (Šťastný drak číslo 5) ozářila radiace z testu vodíkové bomby Castle Bravo. Dvacet tři mužů několik týdnů čelilo akutnímu radiačnímu syndromu a jeden z nich na následky ozáření zemřel.
Později ve filmu se objevuje řada odkazů na strach z termonukleárních zbraní, které o necelou dekádu dříve zničily Hirošimu a Nagasaki. Samotná Godzilla ničí vše, co jí přijde do cesty, je odolná vůči radiaci, a jedna z hlavních postav filmu ji proto chce studovat. Z dlouhého spánku ji probudily testy vodíkové bomby a zabít ji může jedině nově vyvinutá děsivá zbraň, u níž hrozí zneužití pro válečné účely.
Godzilla ovšem zároveň už tehdy nebyla jen vražedná příšera, které se mají diváci bát a doufat v její porážku. Velká část publika k obřímu zvířeti, jež se jen snaží přežít, cítila empatii a vnímala ho jako oběť. Nejenže samotné monstrum je metaforou pro atomovou bombu, filmaři z jejího probuzení v zásadě vinili Spojené sáty. Celý film je podobenstvím o poválečném Japonsku, strachu a problémech, kterým tamní obyvatelé čelili.
Hondův počin se stal hitem a v následujících letech v upravených verzích uspěl také v zahraničí. Hned v roce 1955 u studia Toho vzniklo první pokračování a v průběhu dekád následovalo 31 dalších – zatím poslední, skvěle přijatá Godzilla Minus One, vyšlo loni. V roce 1962 se Godzilla na velkém plátně poprvé utkala s King Kongem, svojí filmovou inspirací.