Google by měl českým mediálním domům platit za zprávy. Když se nedomluví, zasáhne ministerstvo
Pokud se platforma, sociální síť nebo agregátor nebudou chtít domluvit, hrozí jim pokuta až do výše jednoho procenta celkového ročního obratu.
Vyhledávače, agregátory a sociální sítě často mají svůj obsah díky produkci vydavatelů či mediálních domů. Kolikrát tak vzniká nerovná situace a média ztrácejí peníze kvůli tomu, že čtenář nepřijde například na jejich web, ale zůstane na platformě, kde zmínku o zprávě či článku zaznamenal. Alespoň z tohoto předpokladu vychází evropská směrnice, která má novelizovat autorský zákon. Česká verze teď prošla i Poslaneckou sněmovnou – a to silnou většinou 148 souhlasných hlasů.
Pokud zákon projde Senátem a podepíše ho prezident, vydavatelé a mediální domy by měly získat silnější pozici vůči provozovatelům internetových vyhledávačů, agregátorů zpráv či sociálním sítím při sjednávání licenčních poplatků za využívání článků.
Posílení vydavatele ještě nad rámec unijní směrnice kritizuje Google. Podle jeho mluvčí pro ČR a Slovensko Alžběty Houzarové by v případě definitivního schválení novely ve stávajícím znění musel výrazně omezit zobrazování zpravodajského obsahu tuzemských vydavatelů ve výsledcích vyhledávání a službě Zprávy Google.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs-
Ministr kultury Martin Baxa, který návrh podpořil, poslancům řekl, že změna nebude znamenat ztížení boje s dezinformacemi nebo omezování rozvoje informačních služeb. Reagoval tak nepřímo na tvrzení společnosti Google, podle níž zákon „znesnadní lidem přístup k důvěryhodným zprávám“.
Firmy jako Google, Twitter nebo Facebook budou muset podle novely získat od kolektivního správce nebo od jednotlivých vydavatelů licence ke komerčnímu využívání jejich článků. Licenční poplatek by podle návrhu poslance Jana Laciny měl zohledňovat rozsah a dosah publikovaného sdělení, úsilí vynaložené vydavatelem na pořízení obsahu publikace a ekonomický přínos, který má platforma z užívání obsahu, a to včetně příjmů z reklamy.
Licenční poplatky může stanovit i ministerstvo
V případě nedohody platforem a vydavatelů do dvou měsíců od zahájení jednání by odměnu mělo stanovit ministerstvo kultury, které by na to také mělo 60 dnů. Pokud by platforma odmítla jednat o získání licence nebo by licenční poplatky neplatila, hrozila by jí podle návrhu sankce až ve výši jednoho procenta celkového ročního obratu.
Pokud návrh ve stávajícím znění projde i Senátem a podepíše jej prezident, bude Google podle Houzarové zřejmě muset výrazně omezit délku zpravodajských úryvků ve výsledcích vyhledávání.
S úpravami zákona podle Mediáře naopak souhlasily Unie vydavatelů, která sdružuje vydavatelství jako Mafra, Czech News Center či Vltava Labe Media, nebo také společnost Seznam.cz, která je vůči novele v dvojjediné roli. Kromě internetového vyhledávače totiž provozuje také zpravodajské servery.
Kolektivní správce by podle schválené úpravy nezastupoval automaticky všechny mediální domy a vydavatele, kteří to neodmítnou, ale pouze ty, kteří o to požádají. Tuto verzi zákona podpořila i Asociace on-line vydavatelů, která zastupuje menší internetové hráče – Drbna.cz, Info.cz, Extra Online Media či Forum 24.
Některým vydavatelům už Google v Česku za zprávy platí. Loni v dubnu v zemi spustil službu Google News Showcase, kterou firma překládá jako Výběr zpráv Google. Jedná se o produktový a licenční program pro zprávy, v jehož rámci se Google dohodl na poplatcích s vydavatelstvími Echo Media, Economia, Forum 24, Internet Info a N Media.
Mluvčí Googlu Alžběta Houzarová pro Czechcrunch nyní potvrdila, že od té doby se program rozšířil na celkově sedm vydavatelství – o ČTK a Trima News, které vydává regionální servery Drbna. Jaký bude další osud těchto dohod na základě novely zákona, to prý ale zatím není jasné.
S přispěním ČTK
Související témata:GooglePřejít do diskuze
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.
Pokud chcete tento komentář nahlásit, přihlaste se.
Přihlásit seVyplňte své jméno
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Přihlásit se
Cookies
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.