Google by mohl v budoucím operačním systému využít nativní programovací jazyk Applu Swift

Filip HouskaFilip Houska

swift
0Zobrazit komentáře

Není tajemstvím, že Google v pozadí vyvíjí zcela nový operační systém pod označením Fuchsia. Ostatně se první zmínky objevily přibližně před rokem, nicméně doposud není 100% jisté, kde se tento systém bude využívat nebo kdy bude připravený. Nedávno však na povrch vyplynula zajímavá informace.

Na serveru GitHub se totiž před několika dny objevil fork programovacího jazyka Swift, který je určen výhradně k vývoji aplikací pro operační systémy iOS, macOS, watchOS a tvOS, respektive pro platformy od Applu. Tím nejzajímavějším na celém výskytu bylo to, že autorem tohoto forku byl samotný Google. Okamžitě se začaly šířit spekulace, co Google se Swiftem, dá se říct „konkurenčním“ jazykem, chystá.

trucktop

Přečtěte si takéTesla ukázala elektrický kamion a novou verzi Roadsteru se zrychlením z 0 na 100 do 2 vteřinTesla ukázala elektrický kamion a novou verzi Roadsteru se zrychlením z 0 na 100 do 2 vteřin

Vše po pár dnech objasnili inženýři, podle kterých se „kopie“ Swiftu založila proto, aby mohly být prováděny úpravy kódů ve vlastním veřejném repozitáři. Ostatně se jedná o open-source jazyk, do kterého může vstupovat kdokoliv.

Server Android Police však poukázal na jednu poměrně zásadní věc. V tom samém repozitáři se objevil pull request od jednoho z vývojářů, který navrhoval rozdělení příslušného kódu pro podporu zmíněného operačního systému Fuchsia, což by znamenalo, že by chystaný OS od Googlu podporoval programování právě i ve Swiftu.

Zatím nejsou známy konkrétní detaily, nicméně pokud bude chystaný systém Fuchsia, který by mohl být náhradou za Android nebo Chrome OS, se Swiftem počítat, stane se pro většinu vývojářů mnohem přitažlivějším. Nativně však bude založen na „céčkovém“ programovacím jazyku Dart, jenž vyvíjí sám Google.

Foto: Apple Newsroom

Zakladatel startupu ShipMonk, Jan Bednář: zařazení do žebříčku Forbes 30 pod 30 vděčím svému týmu

0Zobrazit komentáře

O českém startupu ShipMonk, který převážně americkým klientům poskytuje služby fulfillmentu, tedy stará se o skladování zboží, balení či odesílání objednávek zákazníkům, se začalo v posledních týdnech opět mluvit. Jeho zakladatel Jan Bednář, kterému je teprve 26 let se totiž dostal do žebříku 30 pod 30 amerického časopisu Forbes.

Je tak po Janu Řežábovi ze Socialbakers teprve druhým Čechem, kterému se to podařilo. My jsme proto společně s Bednářem připravili kratší rozhovor, který popisuje to, jak se v 16 letech dostal do USA, od studia až k firmě se 70 zaměstnanci a milionovými obraty, ale třeba i jak se ShipMonk aktuálně daří, jaké problémy během dvouletého fungování řešil a jaké jsou plány do budoucna.

Ahoj Honzo, čemu vděčíš za zařazení do amerického Forbes 30 pod 30?

Tak především svému týmu v ShipMonk a nastavení všeho tak, že jsme dokázali růst velmi rychle s unikátním produktem / servisem v oboru, který není běžně tak úplně zaměřený na tech. Logistika je obor ve kterém podnikají především „old school firmy“, pro které technologie nejsou na prvním místě. A my se na to koukáme přesně naopak.

I díky tomu jsme pro spoustu zákazníků mnohem atraktivnější varianta oproti klasickým firmám, které to samé dělají posledních 30 let především proto, že v e-commerce vzniká spoustu startupů, které jsou řízeny millenials a oni se inovací tak trochu bojí, věří ve zlatou střední cestu.

cash

Přečtěte si takéPete Cashmore prodává svůj tech web Mashable za 50 milionů dolarů vydavatelství Ziff DavisPete Cashmore prodává svůj tech web Mashable za 50 milionů dolarů vydavatelství Ziff Davis

Tyto klasické firmy se ovšem derou dopředu především za maximálním ziskem. Jste vy se svým přístupem ziskoví?

Ano, ShipMonk je ziskový vlastně úplně od svého počátku. Nejsem moc velký fanda typických „Silicon Valley“ startupů, které vyberou obrovské peníze a budují hodnotu jenom na růstu. Myslím si, že je to proti všem ekonomickým pravidlům a hodně z těchto firem to nakonec neudrží. Takže od začátku buduji firmu tak, aby zisková byla. Zatím veškerý zisk investujeme zpátky do růstu firmy, vývoje webové aplikace a systému, automatizace a do náboru nových lidí.

V jakém řádu se tedy loni pohyboval obrat ShipMonk a jak na tom skončí letos?

Loňský rok jsme ukončili s obratem 3,9 milionů dolarů (84,6 milionů korun) a letos dosáhneme na 10 milionů dolarů (217,17 milionů korun). Náš cíl pro příští rok je dostat se na hranici 20 milionů dolarů.

Využili jste v minulosti externího financování?

Prozatím jsme kompletně self-funded.

Hledáte případně investory pro rychlejší expanzi?

Pohráváme si nějakou dobu s myšlenkou, že začneme s nějakým investorem pracovat, máme totiž v poslední době celkem dost nabídek. Problém je ten, že nám jde především o to, abychom pracovali s někým, kdo nám přinese větší hodnotu, než jen tu finanční.

shipmonk

Přišla do ShipMonk během doby fungování i nějaká nabídka k prodeji?

Na prodej vyloženě zatím ne, na to je ještě brzo. Můj osobní cíl je firmu prodat do 4 let, takže do té doby je potřeba vybudovat co nejvyšší hodnotu pro nového kupce. Od investorů už nějaké nabídky máme a jednáme s dalšími. Problém je, že každých 6 měsíců co odmítneme investici rapidně roste hodnota firmy, takže je otázka, jestli je to pro nás ta nejlepší cesta.

Každopádně v příštím roce chceme spustit novou divizi firmy, která bude prodávat software, na kterém poslední dva roky pracujeme, což je pro investory mnohem atraktivnější, než tzv. „asset heavy“ logistická firma.

Jaké další plány máte na příští rok?

Plánujeme naplno rozjet náš sklad na západním pobřeží, spustit SaaS produkt (Bamboo), což je kompletní software logistické řešení pro firmy, které si řeší logistiku samy ve vlastním skladu (pro malé a střední firmy). Bude to fungovat jako „Zenefits pro logistiku“ (Zenefits je jedna z nejoblíbenějších HR platforem na americkém trhu, pozn. red.) a také plánujeme dále růst, nabírat lidi, případně ke konci roku otevřít i náš třetí sklad.

Už jsi to v krátkosti zmiňoval na začátku rozhovoru, nicméně, v čem je tedy ShipMonk tak diametrálně odlišný od konkurence?

V jednoduchosti tři základní věci. Technologie, tedy náš software, který kompetně automatizuje celý zásobovací řetězec. Automatizace, kdy se snažíme náš sklad maximálně automatizovat, což nám umožňuje zvyšovat marži a v případě, kdy je to potřeba tak bojovat agresivnější cenou. A v neposlední řadě osobní přístup, kdy má každý náš zákazník dedikovaného „Happiness Engineera“, který se kompletně stará o jejich účet.

Je to expert na logistiku, který je provádí od nastavení účtu až po výběr nejlepšího způsobu dopravy, řešení problémů apod. Logistika je jeden z nejdůležitějších pilířů každého e-commerce byznysu a pokud to dáte celé několik na starosti (někomu, kdo se v tom opravdu vyzná), je důležité, aby zákazníci cítili, že nám mohou věřit, kdykoliv zavolat, kdykoliv dostanou hned odpověď a že se o ně skvěle postaráme.

shipm

Čemu ses věnoval ještě před ShipMonk? Jak ses dostal k myšlence na takový projekt?

Byla to celé trochu shoda náhod. Byznys jsem začal na škole, když jsme s kamarádem začal posílat různé zboží z USA, asi jako skoro každý, kdo v USA žije (smích). Později jsem založil firmu Poslimito.cz, kterou jsme později přejmenovali na BedaBox. V té době jsem vyhrál tři byznys plán soutěže a dostal se do akcelerátoru na Floridě, kde jsem poznal spoustu startupů, které po nás chtěli abychom jim řešili celou logistiku (order fulfillment).

Poté co jsem si udělal průzkum trhu a zjistil, že je na něm jen pár hráčů, kteří to umí dělat dobře a že segment rapidně roste, rozhodli jsme se udělat radikální rozhodnutí a začali jsme nabízet zmíněný order fulfillment. To bylo zároveň asi nejlepší rozhodnutí, co jsem kdy udělal, protože se k nám zákazníci začali doslova „sypat“ a růst byl pohádkový.

V lednu 2016 jsme změnili jméno z BedaBox Fulfillment na ShipMonk a od té doby podnikáme pod tímto jménem. Původní BedaBox, tedy přeposílání balíků z USA do ČR, se nám podařilo úspěšně letos v září prodat naší konkurenci Stackry.

Díky za čas na rozhovor, Honzo!

Taky děkuji.