Google předstihl Amazon. Jeho startup Wing začíná v Austrálii komerčně doručovat pomocí dronů

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

wing-drone

Foto: Wing

Dron startupu Wing doručující zásilky

0Zobrazit komentáře

Původně tajný projekt Wing, který vznikal v laboratořích Google X, je dnes dceřiná firma konglomerátu Alphabet, pod který spadá právě i Google, a zaměřuje se na vzdušnou dopravu. Nyní jde také o jednu z prvních firem, která spouští komerční zásilkovou službu zprostředkovanou drony. Wingu se tak podařilo předběhnout například giganta Amazon, který spuštění své dronové doručovací služby sliboval už v minulém roce.

V blogovém příspěvku, kde Wing spuštění služby ohlásil, píše: „Wing si představuje budoucnost, ve které mají všichni přístup k produktům, co potřebují, jakmile je potřebují, a jsou jim doručeny až na práh domova.“ Právě k vyplnění této vize mají pomoci drony s balíčky poletující nad městem. Jako první si mohou v této budoucnosti vyzkoušet žít obyvatelé třech předměstí australského města Canberra, konkrétně Crace, Palmerstonu a Franklinu.

wing-drone2

Wing zde svou službu testoval 18 měsíců, během nichž úspěšně doručil 3 000 balíčků. Do ostrého provozu může přejít po schválení od CASA (Civil Aviation Safety Authority), australského vládního orgánu pro regulaci civilních letů. Ve třech zmíněných lokacích bude Wing schopen ze začátku obsloužit 100 domácností a v následujících týdnech a měsících se má jeho dostupnost rozšiřovat do oblastí Harrison a Gungahlin. V místech, kde bude služba dostupná, budou také zpočátku organizovány informační semináře.

Zákazníci budou moci k objednání využít mobilní aplikaci a služba se nejprve zaměří na doručování vybraných potravin, léků a kávy, ale také například golfového vybavení. Wing pro tyto účely uzavřel smlouvy s několika lokálními obchodníky, jako je například výrobce kávy Kickstart Expresso nebo lékárna Capital Chemist. Jedná se tedy o přístup výrazně odlišný od všeobjímajícího Amazonu, kdy služba dává přednost menším prodejcům, podporujíc rozvoj místní ekonomiky. Místní prodejce Wing také vybízí k projevení zájmu o spolupráci.

oliver-dlouhy-kiwicom2

Přečtěte si takéBrněnský startup Kiwi.com prodává nadpoloviční podíl. Transakce se má vyšplhat na 3 miliardy korunBrněnský startup Kiwi.com prodává nadpoloviční podíl. Transakce se má vyšplhat na 3 miliardy korun

Startup Wing předpokládá, že doručování drony by pro místní byznys mohlo mít hodnotu až mezi 30 a 40 miliony australských dolarů (cca 480 až 650 milionů korun) a do roku 2030 by mohlo zprostředkovávat až čtvrtinu objednávek jídel a 4 až 6 % objednávek obecně. Největšími výhodami pro zákazníky jsou pak pohodlnost a zejména rychlost doručení, v oznámených lokacích nepřesahující pár desítek minut.

Mluvčí CASA Business Insideru popsal základní pravidla bezpečnosti, které služba musí splňovat:

  • Drony mohou létat nad silnicemi a domy, ale ne nad hlavními dopravními tepnami.
  • Drony se mohou za letu k lidem přiblížit maximálně na pět metrů vertikálně a dva metry horizontálně.
  • Lety nejsou povoleny před sedmou ráno od pondělí do soboty a před osmou ráno v neděli.
  • Lidé, kteří budou moci službu využívat, musí být předtím upozorněni, aby se k dronům za letu nepřibližovali.

Přes tato bezpečnostní opatření by mělo doručování drony zvyšovat bezpečnost v dopravě díky menšímu vytížení silnic. Podstatně by se také měl snížit negativní dopad doručování na životní prostředí a v neposlední řadě by měly klesnout i náklady. Na druhou stranu si někteří lidé stěžovali na hluk, který drony při letu vydávají – hlukové znečištění patří k velkým tématům současnosti a drony ho naneštěstí budou v dohledné době spíše zhoršovat. Wing se přesto snaží vyvíjet nové, tišší modely dronů.

wing-drone1

Wing a Amazon samozřejmě nejsou zdaleka jedinými firmami se zájmem o doručování prostřednictvím dronů. Už v roce 2016 pomocí dronů Flirtey ve Spojených státech doručoval obchodní řetězec 7-Eleven a v roce 2017 na Islandu svůj testovací program spustil izraelský start up Flytrex. Wing od prosince minulého roku svou službu testuje také v Helsinkách ve Finsku.

Nová doba v levném cestování letadlem. Italové představili sedačky připomínající let na stojáka

Michal PtáčekMichal Ptáček

let
0Zobrazit komentáře

Když se dnes ve frontě na letišti zeptáte náhodného člověka na jeho pocity z letecké přepravy, příliš pozitivních dojmů se s velkou pravděpodobností nedočkáte. Kvůli narůstajícím regulím a požadavkům na bezpečnost se totiž z létání stala v posledních letech záležitost, která je všechno, jen ne pohodlná a rychlá.

Svoji roli v tom samozřejmě hraje i neustále se zvyšující cenová dostupnost, protože zatímco ještě v minulém století bylo létání spíše záležitostí minimálně vyšší střední třídy, dnes je díky dostupným cenám letenek létání masovou záležitostí.

Tomuto faktu letecké společnosti přizpůsobují i svoji nabídku a neustále hledají způsoby, jak v tomto ohledu snížit náklady letů na minimum – a díky tomu ještě více vydělat. Už léta se tak například mluví o noční můře všech leteckých cestujících v podobě zavedení „létání na stojáka“. Jinými slovy, letecké společnosti by některé lety operovaly bez sedaček a lidé by v jejich průběhu stáli. To by společnostem umožnilo na palubu dostat větší počet pasažérů a každý let tak udělat více ziskový.

sedacky-1

Třetí verze sedaček Skyrider

Jakkoliv utopicky se může tato myšlenka na první pohled zdát, dost možná nejsme daleko od doby, kdy ji v různém provedení začneme vídat v praxi. Ostatně nahrávají tomu nejen letecké společnosti, ale také výrobci leteckého vybavení. Italská společnost Aviointeriors specializující se právě na výrobu sedaček do letadel totiž na leteckém veletrhu v německém Hamburku představila nový model své speciální sedačky Skyrider 3.0, která let na stojáka takřka dokonale imituje.

Sedačky pro více lidí, ale na kratší lety

Důvodem je její úzká, vertikální konstrukce s úzkým, vyvýšeným sedlem připomínajícím spíše to koňské, díky čemuž by se pasažéři přepravovali v poloze připomínající více stání než sezení.

Italští výrobci se pak chlubí, že jejich produkt dokáže u průměrného letadla navýšit kapacitu přepravených pasažérů o 20 procent a navíc váží o 50 procent méně než standardní sedačky, které se nachází v ekonomické třídě. Díky menšímu množství komponentů by navíc byly levnější na výrobu i údržbu.

skyrider-3

Ačkoliv pro letecké společnosti by podobný produkt představoval zajímavou byznysovou příležitost, cestující už by jistě tak nadšení nebyli. Díky konstrukci Skyrideru 3 by se totiž prostor na nohy pohybující se v ekonomické třídě v průměru okolo 71 centimetrů zmenšil na 58 centimetrů, což by se samozřejmě výrazně projevilo na cestovním pohodlí. I z těchto důvodů italská společnost dodává, že její produkt byl byl vhodný pouze na kratší cesty do 3 hodin letu.

Foto: Aviointeriors