Half-Life po ostravsku. Dva maturanti stvořili střílečku z alternativního Česka se slavnou inspirací

Nejdřív odmaturovali, pak vydali Kvark. „Ale stálo to mnoho sil, dokonce jsme si kvůli učení museli dát od vývoje pauzu,“ vtipkují vývojáři.

Michal MančařMichal Mančař

kvark-boxed

Foto: Latest Past

Střílečka Kvark od mladých vývojářů Petra Pavlík a Radovana Šťastného připomíná Half-Life

0Zobrazit komentáře

Petr Pavlík a Radovan Šťastný jsou dva mladí videoherní vývojáři z Ostravy. Jak mladí? Tak, že před prázdninami odmaturovali. A teď vydali ostrou verzi své střílečky Kvark, která si bere inspiraci z titulů jako Half-Life nebo BioShock. A ještě je zasazená do alternativního Česka.

Akční hru Kvark jste mohli vyzkoušet už loni v létě. Tehdy vývojáři vypustili do světa předběžnou, ale hratelnou verzi. Nyní si Kvark na Steamu za 19,5 eura neboli 500 korun pořídíte už ve verzi plné. „Přidali jsme nové levely, nové nepřátele, vylepšili jsme dosud vydané úrovně, grafiku a spoustu dalšího,“ říká pro CzechCrunch autorská dvojice Radovan Šťastný a Petr Pavlík.

Když Kvark spustíte, objevíte se v podivném výzkumném komplexu, kde se zjevně něco pokazilo. Nejen tím tento titul – který je zasazený do alternativního Česka (skutečně to nemá být Československo) v osmdesátých letech, takže na vás čekají i propagandistické nápisy v češtině a odkazy na domácí kulturu – připomene slavný Half-Life. Kdo tuhle stěžejní střílečku hrál, ihned si vzpomene na kombinaci svižné akce, občasného řešení hádanek a napínavého sci-fi příběhu.

„Právě z Half-Lifu nebo BioShocku jsme si prvně brali inspiraci. Při vývoji jsme jinak na hraní neměli moc času. Určitě bych ale ještě zmínil Atomic Heart, který nás oba strašně bavil a má podobné zasazení jako Kvark,“ popisuje Pavlík. „A já bych přidal Northern Journey. To není inspirace hratelností, ale byla to pěkná motivace, když jsem zjistil, že na celé hře dělal jediný vývojář,“ dodává Šťastný.

Dvojka, jež tvoří tým Latest Past, stojí za drtivou většinou obsahu hry. Výpomoc s audiem oběma mladíkům poskytl Jakub Řehoř ze studia Perun Creative, které můžete znát díky úspěšnému simulátoru bezdomovce Hobo: Tough Life a které aktuálně pracuje na fantasy akci Kromlech. Perun navíc u Kvarku zastával mentorskou a vydavatelskou roli.

Do tvorby hry zasáhl i osobní život autorů. Na Kvarku totiž začali pracovat ještě během střední školy, kterou letos dokončili. „Maturita naštěstí dopadla pro nás oba dobře, možná i výborně. Ale stálo to mnoho sil, dokonce jsme si kvůli učení museli dát od vývoje hry dva týdny pauzu,“ vtipkuje Petr Pavlík.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ve studiu budou oba vývojáři pokračovat, a to navíc s nečekaným bonusem. „Rozhodli jsme se zkusit Vysokou školu báňskou u nás v Ostravě, obor informatika. A ta je deset minut chůze od kanceláří Perunu. Takže jestli všechno dopadne, určitě plánujeme při studiu alespoň na půl úvazku stále vyvíjet, ať už pro Perun na jejich velké hře Kromlech, nebo na vlastních menších projektech,“ dodává.

Kvark s verzí 1.0 totiž nejspíš dosáhl vrcholu. Radek s Petrem chtějí hru už jen dostat na konzole. „Až to doděláme, bude pro nás Kvark dokončen,“ říkají. „Potom se chystáme pustit do nějakého společného projektu, u kterého se chceme podívat na tvorbu multiplayerové hry,“ naznačují budoucnost Latest Past.

Kvark si vysloužil nominaci na nejlepší hru brněnské herní konference Game Access 2023

Zatím se tak neplánují ani žádná rozšíření Kvarku. Leda by se prý objevil enormní zájem. „Prodané kopie bychom spíše neměli sdílet, ale můžeme říct, že hra se zatím prodává tak průměrně, nic převratného, ale taky žádná katastrofa,“ uzavírají Petr Pavlík a Radovan Šťastný.

Prodeje hry by nicméně vydání finální podoby Kvarku na Steamu mohlo nakopnout. Publikum lačnící po retro střílečkách tu totiž rozhodně je. To koneckonců ukazuje úspěch dalšího českého počinu Hrot, domácí variace na Quake z apokalypticky socialistického Československa. Tu má na svědomí dokonce sólo vývojář vystupující pod přezdívkou Spytihněv.

Slovenský investor vytáhl proti obří herní firmě Ubisoft. Je přezaměstnaná a neefektivní, kritizuje

„Cena Ubisoftu na burze je pro nás už nesmyslně levná. V kombinaci toho, jaké má hry, značky a talenty, má mnohem větší hodnotu,“ říká Juraj Krúpa.

ubisoft-juraj-krupa

Foto: AJ Investments / Ubisoft / CzechCrunch Good Game

Juraj Krúpa z AJ Investments – a na pozadí Assassin’s Creed Shadows od Ubisoftu

0Zobrazit komentáře

Ubisoft, to jsou světoznámé herní značky jako Assassin’s Creed, Far Cry nebo Rayman. Ale taky firma, která se v poslední době dost trápí, hodnota jejích akcií povážlivě klesá, poslední vydaná hra ze světa Star Wars zdaleka nenaplnila očekávání… A to všechno se nelíbí investorům. Včetně Juraje Krúpy ze společnosti AJ Investments. „Ta firma je přezaměstnaná, vedená neefektivně a pozice, kdy je veřejně obchodovaná, je pro ni nevýhodná,“ říká pro Good Game, herní newsletter CzechCrunche.

Odebírejte newsletter Good Game

Zajímá vás herní průmysl v Česku i ve světě? Přihlaste se k odběru.

Newsletter Good Game | Poslední vydání

Měl to být pro Ubisoft velký rok. Na začátku jedno z největších videoherních studií na světě vydalo mnoho let očekávané pirátské dobrodružství Skull and Bones, pak následovala na první pohled lákavá výprava mezi vesmírné zlodějíčky ve Star Wars Outlaws a vše měl završit nový díl dlouhodobě výdělečné série Assassin’s Creed. Jenže ouha. Problémy se na sebe začaly kupit, prodeje nevycházely tak, jak firma očekávala, a hodnota akcií za poslední měsíc klesla skoro o 40 procent. A tak se akcionáři ozvali.

„Ubisoft sledujeme už déle,“ vysvětluje pro newsletter Good Game Juraj Krúpa, zakladatel a jednatel slovenské investiční společnosti AJ Investments. Ta patří mezi minoritní akcionáře Ubisoftu, v posledních dnech ale ve světových médiích vyvolala haló svou otevřenou kritikou vedení firmy. „Její cena na burze je pro nás už nesmyslně levná. V kombinaci toho, jaké má hry, značky a talenty ve svých řadách, má mnohem větší hodnotu,“ dodává.

Ve středu večer se Ubisoft pohyboval těsně nad 10 eury za akcii. Ještě před čtvrt rokem to byl přitom dvojnásobek. Sama firma už oznámila, že očekává pokles výdajů hráčů za aktuální fiskální rok na 1,95 miliardy eur (50 miliard korun) oproti původně plánovaným 2,3 miliardy eur. „Přitom mají obrovskou skupinu fanoušků a výrazné značky, které jsou těžko nahraditelné. Hrají je desítky milionů lidí po světě,“ říká Krúpa.

„Jenže ta firma je přezaměstnaná, vedená neefektivně a my si myslíme, že pozice, kdy je veřejně obchodovaná, je pro ni nevýhodná,“ dodává jednatřicetiletý Slovák, jehož společnost v minulosti vydělala i na investici do videoherní firmy Activision Blizzard, kterou poté odkoupil Microsoft, nebo spekulací na pokles akcií amerického slevového portálu Groupon, jejž se teď snaží zachránit Češi.

V úterý Krúpa hovořil se zástupci Ubisoftu a představil jim věci, jež podle jeho propočtů nefungují a měly by se změnit – a tématem údajně byl i Yves Guillemot, CEO firmy. „Interně si to projdou a případně bude následovat schůzka v Paříži,“ dodává. „Chápou, o co nám jde.“

Jak vypadá Krúpou navrhované řešení? Kolik dalších akcionářů získal na svou stranu? A jak by do situace mohl vstoupit čínský gigant Tencent? To se dozvíte v novém vydání newsletteru Good Game. Dočtete se ale i o tom, jaké hry od Ubisoftu máme nejraději. Anebo o výročí jednoho – dokonce patentovaného! – výletu do Mordoru. Tak se přihlaste k odběru.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

 Novinky ze světa her

💪 Epic Games se pouští do boje se Samsungem a Googlem. Prý zneužívají svého postavení a odrazují uživatele od instalování obsahu odjinud než ze svých obchodů. Připomínáme, že v minulosti už Epic k soudu s Googlem – a také Applem – šel.

📱 Jihokorejský herní obr Krafton (znáte třeba díky PUBG) chce dostat Palworld na mobily. Ano, ten Palworld, který tak trochu vykrádá Pokémony – a který se jen pár dní nazpátek dostal na mušku právníků Nintenda.

🤖 Astro Bot poráží vesmírné mariňáky. Český obchod Xzone se podělil o detaily zářijových prodejů, v souboji velkých releasů se nejlépe dařilo hravému robůtkovi na PlayStationu, který předčil i Space Marine 2, bronzové místo si vykopal fotbal EA Sports FC 25. A dokonce devět měsíců po vydání zavládla mezi merchem kniha 50 let videoher.

🔫 Češi stvořili sci-fi Heroes of Might and Magic. Pražské studio Oxymoron Games vydalo svůj teprve druhý titul Silence of the Siren. Vzali legendární „hírousy“, Dunu, Warhammer a miliony vydělané na Project Hospital – a poslali novinku na Steam.

🤝 Odborníci rozeberou AI a právo ve hrách, přijede skoro stovka řečníků, ukáže se přes devadesát studií… Takže si do kalendářů zapište, že Game Developers Session v Praze proběhne 13. a 14. prosince. Už loni GDS stála za to.

💀 Japonský génius Hideo Kodžima představuje Death Stranding 2. V neobvyklé hře se opět objeví Norman Reedus a Léa Seydoux, ale taky Elle Fanning nebo George Miller, režisér Mad Maxe a Furiosy.