Harry Potter dostal pastelové tóny. Speciální edici ilustruje polovina dua Tomski&Polanski

České vydání Harryho Pottera oslavilo na konci února 25 let. K tomu mu nakladatelství Albatros nadělilo speciální edici ilustrovanou Ilonou Polanski.

Eliška NováEliška Nová

hp-mvp

Foto: Albatros/Instagram

Obálka prvního dílu Harryho Pottera podle Ilony Polanski

0Zobrazit komentáře

Vyšel na přestupný rok, v magické datum 29. února před 25 lety. Tolik je českému vydání Harryho Pottera. Nakladatelé byli nad první knihou o Harry Potterovi rozpačití nejen v Anglii, ale i v Česku. A tak napoprvé vyšla ve slabém nákladu šesti tisíc kusů. Jak se později ukázalo, obavy nebyly na místě. K narozeninám dostane český překlad novou obálku. I ta bude kouzelná.

Speciální sběratelské vydání Harryho Pottera dostane podobu od české ilustrátorské špičky, respektive jedné její poloviny. Obrazový materiál v knize má na starosti Ilona Polanski z dua Tomski&Polanski. Polanski si tak odskočí od Lukáše Tomka, se kterým založila světově uznávané studio.

Ilustrátorka navrhla Harryho Pottera a jeho přátele v pastelových  šedomodrých tónech. „Těšit se můžete i na několik černobílých ilustrací uvnitř. A už teď vám můžeme říct, že společně pracujeme i na ostatních dílech série,“ uvedlo nakladatelství Albatros na svém instagramovém účtu. Pokud jde o speciální edice, autoři dostávají za úkol vyvarovat se podobám s filmem. Inspirace mají čerpat pouze z knih a od filmových výjevů by se měly lišit. To se podařilo naplnit, obrázky mají nezaměnitelný autorčin rukopis.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Albatros zveřejnil novou obálku prvního dílu na svém Instagramu. Oficiálně by však měla být představena v dubnu na festivalu ComicCon, vydání je pak plánováno na květen. Nová obálka každopádně už prošla pod rukama J. K. Rowling, která každou speciální edici musí nejdříve schválit.

Tomski & Polanski jsou uznávaní ilustrátoři nejen v Česku, ale i v zahraničí. Za sebou mají práci pro Kofolu, navrhli například přebal Pragerovy Kombuchy, kterou česká nápojová společnost vlastní. Pro ČEZ zase pracovali na vizuálech pro její SkiTour. Ilustrace českého studia chtěl také Eurosport, a to pro projekt, který mapoval historii cyklistického závodu Paříž-Rubaix. Ilustrace stvořili Tomski&Polanski pro Nike, Adidas či Škodovku. A také pro film Grandhotel Budapešť Wese Andersona, který v roce 2015 získal hned čtyři oscarové sošky. Známé jsou také jejich ilustrace z knih cestovatele Ladislava Zibury.

Nyní k nim přibude jedna z nejprodávanějších knih na světě. Doposud se prodalo přes půl miliardy čarodějných knih ve více než osmdesátce jazyků. Není proto divu, že neustále vycházejí nová a nová vydání.

harry-potter-deathly-hallows-radcliffe-grint-watson

Přečtěte si takéSeriálový Harry Potter našel Brumbála. Má jím být bývalý ChurchillSeriálový Harry Potter našel ředitele Bradavic Brumbála. Má jím být bývalý Winston Churchill

V Česku jsou na pultech zatím ilustrovaná vydání Jima Kaye, která vycházejí od roku 2015. Aktuálně je dostupných prvních pět dílů. Šestý díl má vyjít příští rok v říjnu a ilustrovat ho bude Levi Pinfold. Ke dvacátému výročí filmového Harryho Pottera se začaly vydávat edice od designérů filmové série MinaLima. První díl obsahoval přes 150 barevných ilustrací a různé interaktivní prvky, včetně Příčné ulice nebo bradavické Velké síně. Loni na podzim vyšel v češtině první díl. Letos v září lze očekávat Tajemnou komnatu.

Za zmínku stojí ale každopádně také speciální slovenské vydání k tamnímu dvacátému výročí. Ilustroval ho Adrián Macho, jehož nejznámnějším počinem je dětská knížka Gerda: Příběh velryby.

Letos by sbírku knih o Harrym Potterovi měl každopádně doplnit také jeden speciál. Jde o doprovodné příručky ze světa Harryho Pottera, tento rok by přitom měly vyjít tři knihy, které se budou soustředit na tři hlavní postavy – Harryho Pottera, Rona Weasleyho a Hermionu Grangerovou.

Osud českého vydání Harryho Pottera byl před 25 lety podobný tomu britskému. Na ostrovech zvrátila odmítavý přístup nakladatelů dcera jednoho redaktora, kterou kniha nadchla a chtěla vědět, jak bude pokračovat. A zatímco ve světě Potter už dávno bodoval, v Česku jej náhodou objevil nakladatel a překladatel Ondřej Müller, který si ho všiml, když jel metrem na veletrh ve Frankfurtu. I tak se v tuzemsku knihkupci domnívali, že trh s dětskou literaturou není dost silný.

Nakonec se tu četl dobře, teprve třetí díl z bradavického hradu ale prodeje zvýšil na statisíce kusů, od čtvrtého se v Česku, podobně jako ve světě, mluvilo o Pottermanii. Tím nejcennějším zůstává každopádně i v Česku první vydání prvního dílu – k dostání je zhruba za patnáct tisíc korun.

Apple produkuje skvělé seriály, na které se nikdo nedívá. Jeho streamovací služba tratí miliardy

Streamovací služba Apple TV+ nabízí skvěle hodnocené tituly jako Odloučení, Ted Lasso, Silo a další. Přesto má relativně malé publikum.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

severance-apple-tv-s2

Foto: Apple

Adam Scott a Britt Lower v seriálu Odloučení

2Zobrazit komentáře

Odloučení bylo zjevením, zařadilo se na seznamy nejlepších seriálů posledních let a na fanouškovských serverech jako ČSFD nebo Rotten Tomatoes patří mezi nejnavštěvovanější (a nejopěvovanější) tituly. Nová zpráva, že dostane třetí řadu, se okamžitě rozšířila internetem mezi nadšené diváky. Něco podobného se nedávno stalo s oznámením čtvrté série Teda Lassa. Streamovací služba Apple TV+, kam oba zmíněné a řada dalších vychvalovaných seriálů patří, však i přesto podle všeho i po pěti letech od spuštění prodělává.

Vyplývá to z nového reportu serveru The Information. Ten na základě anonymních zdrojů uvádí, že Apple za filmy, seriály a další pořady pro svou streamovací službu utrácí ročně asi 4,5 miliardy dolarů, tedy asi 104 miliard korun. Stále je to přitom snad jediný ztrátový segment firmy – jeho příjmy mají být konzistentně o více než miliardu dolarů (přes 23 miliard korun) nižší, než náklady na provoz a tvorbu obsahu.

Report dále uvádí, že Apple TV+, která nikdy ani přibližný počet předplatitelů oficiálně nezveřejnila, má asi 45 milionů platících uživatelů. To ho s poměrně velkou mezerou staví na poslední místo mezi největšími hráči ve streamovacím byznysu – Netflix má přes 300 milionů předplatitelů, Amazon Prime Video se odhaduje přes 200 milionů, Disney+ má necelých 130 milionů, Max asi 117 milionů, Paramount+ (v Česku SkyShowtime) pak přes 70 milionů.

ted-lasso

Foto: Apple TV+

Roy Kent, Ted Lasso a kouč Beard

Apple TV+ má přitom jednu z nejlepších nabídek na trhu, zaměříme-li se na poměr mezi množstvím nabízeného obsahu a jeho kvalitou (podle hodnocení na agregátorech recenzí). Jinak řečeno, přestože služba nabídne mnohem nižší množství titulů než konkurenční služby, těch, které se těší pozitivnímu přijetí kritiky i diváků, zde nevychází výrazně méně než jinde.

Knihovna streamovací služby Applu je ovšem i po pěti letech od jejího spuštění relativně malá, protože nabízí výhradně původní obsah, který vznikl přímo pro ni, případně na něj firma koupila exkluzivní práva. Přinejmenším mezi většími hráči na trhu s audiovizuální zábavou je to unikátní strategie, v poslední době je naopak stále častější, že si služby licencují svoji originální tvorbu mezi sebou navzájem. Například na Netflixu můžeme zhlédnout Bratrstvo neohrožených, na Maxu Saltburn od Amazonu a podobně. Apple má jen specifickou spolupráci s Canal+, s nímž sdílí většinu obsahu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

To znamená, že Apple diváky nezahlcuje kvanty nezajímavých titulů, mezi nimiž je i za pomoci doporučovacích algoritmů snadné dlouho bloudit, než narazíme na něco zajímavého. Na internetu je tak snadné zahlédnout komentáře o tom, jak se z Apple TV+ stalo nové HBO, kdežto služba přejmenovaná na Max vedle prestižní tvorby nabízí všechno možné, od banálních žánrovek a obskurních artových filmů, po populární dokumenty a reality show.

Už zmíněné dystopické sci-fi Odloučení a laskavá komedie Ted Lasso jsou z produkce Apple TV+ snad jediné tituly, které si díky svým kvalitám získaly skutečně široké publikum. Další seriály jako Silo, Slow Horses, Shrinking, Mythic Quest nebo For All Mankind jsou přitom velice dobře hodnocené a čítají řadu hereckých hvězd od Rebeccy Ferguson po Harrisona Forda. Jejich publikum je ale omezené.

Cupertinská firma pravděpodobně čelí faktu, že konkurovat mnohem déle zavedeným značkám je velmi náročné. Většinoví diváci se zdaleka neřídí recenzemi nabízené nové původní tvorby, ale slyší na to, co už mají rádi, u čeho si oddechnou po práci nebo co mohou pustit dětem. V těchto směrech je nabídka Apple TV+ velmi strohá a neobsahuje žádné opravdu velké hity mířící na široké publikum.

Výrobce iPhonů k tvorbě audiovizuální zábavy přistupuje v zásadě podobně, jako ke svému hardwaru – zaměřuje se spíš na dražší a kvalitnější produkty. Utrácí přitom v tomto ohledu mnohem méně než konkurence. Netflix na tvorbu a licencování obsahu vynaloží asi 17 miliard dolarů ročně, Warner Bros. Discovery asi 19 miliard, Amazon přes 9 miliard, v minulosti ale také až 19. Jak je vidět na jejich příkladu, zábavní průmysl přes frustraci diváků s „nekonečným výběrem“ funguje poněkud jinak a široká nabídka je zde důležitá.

Ztráty kolem miliardy dolarů ročně jsou nicméně pro firmu s tržní hodnotou přes tři triliony a ročními příjmy přes 390 miliard dolarů zanedbatelné. Jen vznášejí otázku, jaké má Tim Cook vlastně s Apple TV+ plány a jakou roli v technologickém obrovi hraje. Streamovací služba je součástí většího segmentu služeb Applu, který zahrnuje také iCloud nebo Apple Music. Ten jako celek už dlouho stabilně stoupá a díky předplatným generuje stabilní příjmy.