Hell March z Red Alertu zazní živě v Brně. Soundtrack Command & Conqueru zahraje sám autor

Koncert industriálního metalu v podání herního skladatele Franka Klepackiho a jeho kapely Tiberian Sons ovládne Česko už v červnu.

Michal MančařMichal Mančař

red-alert-remastered-command-and-conquer

Foto: EA

Záběr z remasteru strategie Command & Conquer: Red Alert

0Zobrazit komentáře

Frank Klepacki není jméno, které by hudební nadšenci nejspíš kdovíjak znali. Ale hráči videoher? Ti už velmi dobře tuší. A teď mohou nejen tušit, ale poslechnout si ho i s jeho kapelou naživo. Skladatel soundtracku slavné série Command & Conquer letos vystoupí vůbec poprvé v Evropě, a to rovnou v Česku. V červnu ovládne Brno.

Industriální metal. Elektro. Funk. Zdánlivě nekompatibilní žánry, ke kterým se přidává někým stále ještě ne úplně uznávaná nálepka videoherního soundtracku. A přece to je recept na jedny z těch nejikoničtějších songů, které kdy ve hrách zazněly. Zvukový podkres legendární strategické série Command & Conquer včetně jejích alternativně-historických odnoží Red Alert je nezaměnitelný a nezapomenutelný. Zakrátko si ho budete moci užít naživo.

Frank Klepacki se svou kapelou The Tiberian Sons se 3. června představí na brněnském výstavišti – vstupenky jsou už teď k mání za 890 korun – a připomene okamžiky, kdy jste coby virtuální generálové vysílali do lítého boje zástupy vojáků a tanků. I název kapely mimochodem odkazuje na herní značku, na níž si Klepacki udělal v branži jméno. Tiberium je fiktivní nerost, který v realtimové strategii pohání válečnou mašinérii, a Tiberian Sun je podtitul druhého dílu Command & Conqueru.

Podle pořadatelů koncertu z GameDev Area (mimo jiné organizátorů konferencí Game Access) rozjede skladatel s kapelou v Brně nejen hudební, ale i vizuální show. Jejich vůbec první evropský koncert doprovodí dynamická projekce scén z jednotlivých her. „Kultovní songy jako ‚Hell March‘, ‚Grinder‘ nebo ‚Act on Instinct‘ si tak užijete za strhujících proslovů lídra Kana či temných intrik telepata Yuriho,“ připomínají organizátoři s odkazem na charismatické padouchy z příběhového pozadí herní série.

Klepacki svou herně-hudební kariéru začal budovat už před rokem 1995, kdy vyšel první Command & Conquer. Vytvořil soundtrack pro slavné fantasy dobrodružství Eye of Beholder II, především pak složil hudbu pramáti všech realtimových strategií Dune II, jež v prosinci oslavila třicet let od vydání. „A protože jsme tehdy byli menší tým, navzájem jsme si vypomáhali. Takže jsem nadaboval třeba i hlášky pro Harkonneny nebo imperátora v intru hry,“ poodhalil Klepacki fungování slavného studia Westwood, které Dunu i C&C stvořilo.

Westwood nicméně již dávno zaniklo a jeho vývojáři se rozutekli do dalších firem. Pozdější tituly Command & Conquer: Generals a Command & Conquer 3: Tiberium Wars tak vznikly už pod hlavičkou Electronic Arts a Klepacki se na jejich hudbě nepodílel. Ačkoliv později se k sérii vrátil a připravil variaci na svou nejslavnější pecku Hell March pro Red Alert 3. Nicméně na čtvrtém a fanoušky chladně přijatém C&C už opět nepracoval, část z bývalých pracovníků Westwoodu totiž založila studio Petroglyph a Klepacki začal skládat pro někdejší kolegy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Kromě industriálních soundtracků pro Command & Conquer stvořil Klepacki hudbu pro desítky dalších her. Metal vyměnil za pohádkovější tóny například v adventurní sérii Legend of Kyrandia, úplně jiné audio vyžadovala videoherní adaptace Blade Runnera nebo fantasy trilogie Lands of Lore. O vylepšení takřka dokonalého se před třemi lety úspěšně pokusil při vydání zmodernizované kolekce úvodních dvou titulů značky s názvem Command & Conquer Remastered, kterou dostal na starosti zmiňovaný Petroglyph.

Právě na albu, které remaster vydaný u příležitosti 25 let značky Command & Conquer doprovázelo a jež přidalo i upravené skladby z novějších her, už Klepacki spolupracoval se čtveřicí hudebníků vystupujících coby The Tiberian Sons. Tony Dickinson, Connor Engstrom, Max Noel a Travis Moberg ho zaujali už dříve svými nahrávkami cover verzí slavných herních songů. Nyní Frank Klepacki a jeho následovníci pochodují za tónů Hell Marche až do Česka.

Spotify rekordně roste, ale přesto propouští kvůli špatným investicím. Slibuje, že ztráty sníží

Zakladatel a šéf Spotify Daniel Ek přiznal, že se unáhlil s investicemi. Výsledný nárůst ztrát má zmírnit propuštění stovek zaměstnanců.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

daniel-ek-spotify2

Foto: Spotify

Spoluzakladatel a CEO Spotify Daniel Ek

0Zobrazit komentáře

Švédské Spotify se zanedlouho stane první hudební streamovací službou s půlmiliardou aktivních uživatelů a na konci loňského roku jako první překonalo dvě stě milionů platících účtů. Přes dobré výsledky, které překonávají odhady, ale stejně jako mnoho jiných velkých jmen z technologického sektoru propouští velkou část svých zaměstnanců.

Spotify na konci roku 2022, při uzavření čtvrtého fiskálního kvartálu, mělo konkrétně 489 milionů aktivních uživatelů měsíčně. To představuje až dvacetiprocentní nárůst mezi čtvrtletími, což je pro společnost rekordní. Počet předplatitelů se pak od předchozího reportovaného období zvýšil o čtrnáct procent na 205 milionů. Obě čísla jsou výrazně výše, než firma a analytici čekali.

Přirozeně s tím rostly také příjmy, které se meziročně zvýšily skoro o pětinu na 3,2 miliardy eur, asi 76 miliard korun. „Poslední čtvrtletí roku 2022 přineslo skvělý růst naší platformy. Rok jsme zakončili se silnými výsledky i přesto, že se ukázal jako náročný. V roce 2023 můžete očekávat, že se budeme posouvat rychleji, s větší inztenzitou a úsilím,“ napsal šéf Spotify Daniel Ek na Twitter.

V hovoru s investory a novináři se nicméně vyjadřoval jiným způsobem. Spotify totiž zároveň se zmíněnými položkami narostly také náklady, meziročně až o čtyřiačtyřicet procent. Také kvůli tomu firma oznámila poměrně vysoké operační ztráty, dosahující 231 milionů eur. Příjmy na uživatele pak stagnují – meziročně jsou o tři procenta vyšší, ale mírně nižší než v předchozím kvartálu.

„Ve zpětném pohledu jsem se trochu unáhlil a vzhledem k relativní nejistotě na trhu příliš investoval,“ řekl Ek. Spotify nabíralo nové zaměstnance a nadále investovalo do podcastů, audioknih nebo menších startupů jako Sonatic, jenž disponuje technologií pro syntézu lidského hlasu pomocí umělé inteligence.

daniel-ek

Foto: Spotify

Daniel Ek, spoluzakladatel a šéf Spotify

Zejména podcasty mají patřit k dlouhodobé strategii na zvyšování příjmů, jelikož pro Spotify představují exkluzivní obsah schopný získávat nové uživatele či je přetahovat od konkurence. Nejvýraznější investici v tomto ohledu představovala už dřívější smlouva za 200 milionů dolarů (původně se odhadovalo polovina) s podcasterem Joem Roganem. Firma ale do audioobsahu od true crime po fikci investovala miliardy dolarů. Investoři si nyní nejsou jistí, jak dobře tato strategie funguje.

Vyjádřil se k tomu také přímo Ek, když teď řekl: „Některé investice se vyplatily, jiné ne. Některé pořady zafungovaly, jiným se nedařilo tak, jak jsme očekávali. A to je známka dospívání trhu.“ Vedení streamovací služby v souvislosti s tím slíbilo, že rok 2022 představoval vrchol jejího ztrátového období. Zatímco dosud byl primárním cílem růst, nyní se má pozornost přesunout spíše k efektivitě byznysu.

Tato slova přicházejí týden po tom, co Ek oznámil propuštění šesti procent zaměstnanců, tedy zhruba pěti stovek lidí. „V poslední době jsme vynaložili značné úsilí, abychom snížili náklady, ale prostě to nestačilo,“ napsal v dopise svým zaměstnancům. Přiznal také, že špatně odhadnul vývoj trhu po pandemii.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ačkoliv tak Spotify v době covidu hlásilo rekordní přírůstky uživatelů – a závěr roku 2022 v tom do značné míry pokračovalo –, nyní se přistoupilo k propouštění lidí, představujících dlouhodobé náklady. Snížení ztrát je přitom především významnou položkou pro investory, kteří na poslední oznámení výsledků reagovali desetiprocentním nárůstem hodnoty akcií společnosti.

elden

Přečtěte si takéJedna z nejlepších her míří do kin. Film režíruje tvůrce Ex MachinaJedna z nejlepších videoher vůbec míří na velké plátno. Elden Ring tam přivede režisér Ex Machina

Kromě pojištění důvěry investorů se Spotify může připravovat také na možnou recesi. Server The Verge nicméně cituje výrazně jednodušší interpretaci profesora ekonomické fakulty univerzity ve Stanfordu Jeffreyho Pfeffera, podle něhož za terminací pracovních míst nemusí stát racionální úvahy: „Firmy často nemají problém s náklady, ale s příjmy – a ty propouštění nezvýší. Spíše naopak.“ Argumentuje proto, že firmy jednoduše kopírují jedna druhou a manažeři nad skutečným problémem příliš nepřemýšlejí.

Spotify mezitím nadále čelí tlaku ze strany umělců, kteří službu ostře kritizují za velice nízké odměny za profitování z jejich hudby. Ačkoliv služba podle serveru Financial Times držitelům autorských práv vyplácí asi sedmdesát procent svých příjmů, tvůrci od ní stále dostávají i několikanásobně méně než od konkurence typu Apple Music a Tidal. Nemluvě o srovnání s platformami jako Bandcamp, která prodává jednotlivá alba místo univerzálního předplatného.