Herní konzole Playdate spouští předprodej a originálně roztáčí retro zábavu. Má totiž analogovou kliku
Říct, že retro vlna se hernímu průmyslu nevyhýbá, by bylo velice diplomatickým zhodnocením situace. Remaky starých hitů, brnkání na nostalgickou strunu a sázky na osmdesátkové či devadesátkové audiovizuální zpracování patří už mnoho let do arzenálu velkých i malých firem a vše někdy přechází až do chladné vypočítavosti. O to větší nadšení pak musí budit nová konzole Playdate, která na jednu stranu svou analogovou klikou přetáčí čas o čtvrt století a možná i víc zpět, ale současně roztáčí svěží pojetí herního handheldu. Hravě, neotřele a ve žlutém.
Nová generace konzolí dosahuje rekordních výkonů a v kombinaci s obřími obrazovkami televizí poskytuje dokonale pohlcující herní zážitek. Tedy když se vám poštěstí stále těžko dostupné konzole vůbec sehnat. Stolní počítače s prvotřídním hardwarem zase dokážou v nejnovějších hrách vytvořit takřka fotorealistické scény k nerozeznání od výhledu z okna ven. Ovšem jen za předpokladu, že budete mít štěstí a na trhu seženete grafickou kartu, jejichž kritický nedostatek zapříčinila kryptoměnová mánie.
Prostě abyste si dnes pořádně zahráli, musíte mít pořádnou kliku. I když – možná by stačila docela malinkatá. Taková, jakou má Playdate, herní konzole od studia Panic Inc. Žlutá krabička s černobílým displejem, kterou díky rozměrům ani ne osm na osm centimetrů a tloušťce devíti milimetrů strčíte do kapsy. A která má kromě standardních směrových a ovládacích tlačítek také malou, ale přesto zcela funkční kličku. Nenabídne sice dechberoucí vizuální zážitek, ale sází na neotřelý design a nestárnoucí hratelnost.
„Žlutá barva působí přístupně, přátelsky a prostě neodolatelně,“ shrnuje i naše pocity z nové konzole Cabel Sasser, spoluzakladatel studia Panic. Na první pohled hravá krabička dává vzpomenout na dětská léta s gameboyem či jeho napodobeninou v ruce. Podobné emoce pak vyvolává i retro ladění her na černobílé obrazovce. Byla by však chyba domnívat se, že Playdate se jen veze na vlně nostalgie. Už samotná klička, byť mírně řečeno nepatří k nejmodernějším technologií, je toho důkazem.
„Slouží k nabíjení baterie? Kdepak. Je to zábava? Ano! Klička je analogový ovladač, který vyklopíte ze strany konzole a jejím točením ovládáte hru. Ne každý titul ji využívá, ale některé jsou pro ni přímo stvořené,“ zní o originálním ovládacím prvku ze studia Panic. „Je to něco jako analogová páčka gamepadu. Jen jí prostě můžete točit donekonečna,“ hlásí tvůrci. Jednoduché, analogové, přesto nevídané a inovativní.