Herní obchody JRC už patří Smarty. Promění je na showroomy s elektronikou, ale chystá i gamingová centra

Michal MančařMichal Mančař

smarty-jrc-prodejna-1

Foto: Smarty

Prodejna Smarty a JRC v Praze-Štěrboholích

0Zobrazit komentáře

Před měsícem oznámila tržby přes dvě miliardy korun a vyhlásila masivní útok na maloobchodní trh, nyní si společnost Smarty oficiálně připsala první výrazný úspěch své ofenzivy. Antimonopolní úřad posvětil její už dříve oznámenou akvizici největší české sítě videoherních obchodů JRC za blíže nespecifikovanou částku. Ty nyní z původního gamingového zaměření promění na specializované prodejny s elektronikou.

„Trh se po delší době začíná hýbat. Největší hráči se mění v tržiště. My jsme ale přesvědčeni, že tím vyklízejí část hracího pole,“ říká Petr Syrůček, zakladatel skupiny Smarty, do níž patří například obchod s elektronikou Smarty.cz nebo iWant, jenž nabízí produkty od Applu. Nyní k nim přibude JRC, jež doposud patřilo minoritnímu akcionáři ČEZ a expertovi na energetiku Michalu Šnobrovi.

Šnobr jedničku mezi českými herními obchody vlastnil od roku 2015, letos se ale i kvůli dopadu pandemie rozhodl k prodeji. „Pokud má mít JRC budoucnost, potřebuje silnějšího a většího partnera jak v oblasti e-commerce, tak v kamenných obchodech. A takový partner se objevil sám, to rozhodování nebylo vůbec těžké,“ uvedl před několika týdny.

Pod novým majitelem se původně videoherní řetězec výrazně promění a coby síť prodejen Smarty nabídne široký výběr elektroniky. „Nákup nového telefonu nebo počítače je pro lidi pořád výjimečná událost. A tu chtějí lidé absolvovat v odpovídajícím obchodě, který se na elektroniku specializuje a kde má personál odpovídající znalosti,“ dodává Syrůček. První takto transformované obchody by se měly otevřít už příští rok, do té doby mají zůstat v současném režimu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zákazníky do nich má nalákat odborný personál a vysoká úroveň služeb, se kterými má podle svého prohlášení skupina zkušenosti díky stávajícímu portfoliu. „Víme, jak má takový prvotřídní obchod a zejména zákaznický servis vypadat, a totéž nabídneme zákazníkům v nové síti obchodů. Chceme prodávat jen to, co známe a čemu rozumíme. Lidé u nás nikdy nekoupí prášek na praní nebo nádobí. Jsme specialisté na elektroniku a těmi i zůstaneme,“ tvrdí Syrůček.

Právě ve snaze poskytnout nejlepší zákaznickou zkušenost nebudou nové obchody Smarty standardní samoobslužnou prodejnou, ale představí koncept showroomu k prohlédnutí či vyzkoušení nejzajímavějších produktů. Vedle běžného osobního odběru poskytnou i možnost doručení zboží domů ještě ve stejný den.

Akvizice JRC je pro Smarty důležitým krokem k naplnění plánů na výrazný růst. Obrat 2,3 miliardy korun z loňského fiskálního roku chce totiž Syrůčkova skupina do roku 2024 více než zdvojnásobit a pomoci jí v tom má i rozšíření sítě získaných kamenných obchodů ze 44 až na 60 během dvou let. Prodejny, které doposud byly zaměřeny na cílovou skupinu hráčů počítačových her, navíc chystané změny o herní kořeny nemají připravit.

Nové obchody tak nabídnou například sestavení počítačů na míru, tedy službu nikoliv exkluzivní pouze pro hráče, ale právě jimi často využívanou. Stejně tak chce Smarty představit vlastní značku počítačových sestav. Herně nejzajímavějším plánem je však spuštění gamingových center ve velkých městech, která zájemcům poskytnou příležitost nejnovější hry pořídit i důkladně vyzkoušet.

Některým se nelíbí, že Donio dává v konání dobra svobodu. Přivádíme k dárcovství nové lidi, říká David Procházka

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

david-donio-boxed

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

David Procházka, zakladatel dárcovské platformy Donio

0Zobrazit komentáře

Existuje ani ne dva roky, ale už dokázala vybrat na dobrou věc a další zajímavé projekty přes čtvrt miliardy korun. David Procházka se svou dárcovskou službou Donio rychle vyletěl během pandemie, prakticky přes noc splnil všechny cíle pro celý rok a teď řídí projekt, se kterým chce otevřít možnost pomoci ještě více lidem. „Přivádíme k dárcovství nové lidi,“ říká v CzechCrunch Podcastu.

Donio poprvé odstartovalo před necelými dvěma lety. Sedmadvacetiletého Davida Procházku to ke konání dobra táhlo od útlého věku. Jezdil pomáhat do dětských či seniorských domovů, a přestože svůj dárcovský startup postupně otáčí a nechce se zdaleka zaměřovat pouze na dobročinné projekty, dokázal s kolegy a tisíci dárci z celého Česka zajistit desítky milionů korun během pandemie i třeba po ničivém tornádu na Moravě.

„Přišli jsme s tím, že dáváme lidem velkou svobodu v rozhodnutích. Některým se nelíbí, že jsme hodně online a že si může založit sbírku prakticky kdokoliv. Já to ale vnímám jako nejvíc pozitivní věc, protože tady to desítky let fungovalo tak, že jste poslali žádost do nadace a čekali dva měsíce, jestli ji někdo schválí, nebo ne,“ vysvětluje v podcastu zakladatel Donia, proč jeho platformu třeba některé jiné neziskové či charitativní organizace kritizují.

V novém díle CzechCrunch Podcastu hovoříme s Davidem Procházkou mimo jiné o tom, proč sám nikdy neuvažoval, že by Donio dělal jako neziskovou organizaci, jestli jde na dobru vydělávat a jestli je možné, že svou firmu někdy někomu prodá. Pustit si podcast můžete v přehrávači níže nebo v aplikacích včetně Spotify, Apple Podcastů a Google Podcastů:

O čem dalším byla v CzechCrunch Podcastu s Davidem Procházkou řeč?

***

Ještě než se vydal budovat Donio, prodával David Procházka přes internet květiny. Byl to slušný byznys, ale mladému podnikateli něco scházelo. „Chtěl jsem dělat něco s větším smyslem i větším přesahem. Určitě zahrálo roli i ego, nechtěl jsem být do konce života prodejce květin, byť i v tomto oboru můžete vybudovat velkou firmu,“ popisuje své začátky ve světě byznysu Procházka. Nakonec se opět pustil do dobročinnosti, ke které měl blízko.

„Od čtrnácti let jsem se v ní pohyboval. Zjistil jsem, že je spoustu lidí, kteří potřebují pomoct, ale systémově se jim pomoci nedostává. Nebylo to nutně materiální, šlo třeba i o zážitky. Mě frustrovalo, že není jedno místo, kam bych mohl přijít a podpořit třeba 50 takových lidí najednou. Tak jsem si řekl, že bych si ho mohl vytvořit. To byly základy Donia,“ popisuje v podcastu.

S Davidem Procházkou se bavíme o tom, v jakém stavu zastihl Donio nástup pandemie, proč se všechno stihlo na poslední chvíli a jak to nakonec dobře dopadlo. Donio dokázalo díky enormnímu zájmu Čechů o pomoc například s výrobou plicních ventilátorů CoroVent během mžiku splnit cíle, které si s investory dali na celý rok, a tak se plány musely kreslit znova.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Brzy se chce navíc Procházka i s podporou investiční skupiny Miton vydat pomáhat také za hranice. Za jeho práci jsme ho letos zařadili do našeho výběru Innovators 20, společného projektu CzechCrunche a Hospodářských novin, ve kterém jsme vybírali největší tuzemské inovátory. Sám Procházka říká, že se ještě má co učit – rychle rostoucí startup vede jako zakladatel poprvé, a tak spolu s celým týmem musí překonávat nové výzvy.

„Začínali jsme ve třech a během roku a půl nás je najednou pětadvacet. Stalo se to prakticky přes noc, pořád se s tím trochu srovnáváme,“ usmívá se Procházka. V podcastu se bavíme i o tom, jestli lze takový projekt dělat udržitelně, proč byl covid pro Donio dobrý marketing a jak vlastně vypadá tuzemský dobročinný trh. Poslechnout si ho můžete na Spotify, Apple Podcastech nebo Google Podcastech i ve svých oblíbených podcastových aplikacích.

***

Inovace – stejně jako tento díl podcastu – podporují také partneři Innovators 20. Hlavním partnerem projektu je ČSOB, dalšími podporovateli jsou technologická společnost Trask, logistická společnost Zásilkovna, softwarová společnost SAS a startup Keboola zabývající se vývojem cloudové platformy.

partneri-in20-copy

Partneři Innovators 20