Hertz vyhlásil v USA a Kanadě bankrot. Jedna z nejstarších autopůjčoven přesto pojede dál a věří, že přežije
Další černý den pro americkou ekonomiku a tamní firmu s dlouhou historií. Hertz jako jedna z nejstarších společností na půjčování aut, jejíž kořeny sahají až do roku 1918 a půjčování klasických Modelů T od Fordu, vyhlásila bankrot a na americkém a kanadském trhu požádala o ochranu před věřiteli.
Půjčovna měla na začátku letošního roku přes 560 tisíc aut. Po celém světě, včetně Česka, má nicméně Hezhruba 12 tisíc poboček a na 38 tisíc zaměstnanců. Z nich 10 tisíc propustila v předchozích měsících z důvodu koronavirové pandemie, která poslala zájem o vozy z půjčovny téměř na nulu, zvlášť pak na letištích, kde Hertz často působí a kde přišel de facto přes noc o nejlukrativnější byznys.
Ke konci loňského roku měl Hertz na 19 miliard dolarů v dluzích, převážně za samotná vozidla, která ale klesají na hodnotě rychleji, než se dalo očekávat. Při včerejší žádosti firma ukázala 24,4 miliardy v dluzích při kumulativním majetku 25,8 miliardy dolarů. O možném krachu Hertzu, respektive jeho severoamerické části, se mluvilo již delší dobu – a v noci z pátku na sobotu k tomu definitivně došlo. Akcie společnosti Hertz Global Holdings se po oznámení propadly o více než 40 procent.
I když to na západním trhu pro Hertz nevypadá růžově, bude tam prozatím fungovat dál. Bankrot se navíc netýká dalších trhů v Austrálii, na Novém Zélandu nebo v Evropě, včetně České republiky.
„Dnešní krok ochrání hodnotu našeho byznysu, umožní nám zachovat náš provoz a služby zákazníkům a poskytne čas, abychom mohli postavit nové, silnější finanční základy pro úspěšné zvládnutí tuto pandemii a vybudování si lepší pozice do budoucna,“ uvedl prezident a CEO Hertzu Paul Stone.
Hertz má dlouhodobě pověst jedné z nejprémiovějších půjčoven, jelikož statisticky využívá nejen nejnovější modely vozidel, ale zároveň má četnou nabídku prémiové flotily. Ostatně část z ní, konkrétně 20 kusů speciální výroční edice Chevroletů Corvette Z06, dala nedávno půjčovna na prodej, a to za méně než běžnou cenu.
Chtěla tím kompenzovat alespoň část ztrát ještě před požádáním o ochranu před věřiteli. Právě s věřiteli, mezi nimiž jsou obvykle leasingové společnosti, jež firmě pronajímají auta, se Hertz dohodl již před několika týdny na prodloužení splatnosti plateb za pronájmy, vozidla a další náklady, a to do 22. května. Bohužel se mezitím firmě v USA a Kanadě nepodařilo vymyslet, jak bankrotu předejít, a tak o něj musela během včerejška požádat. Věřitelé na další prodloužení odmítli přistoupit.