Heureka loňský rok zakončila s půlmiliardovým ziskem. Přes dluhopisy si ale i tak jde pro rekordní 2,5 miliardy korun
Tomáš Braverman, CEO Heureky
Největší evropská skupina cenových srovnávačů je k nezastavení. Česká Heureka Group působící na devíti trzích za loňský fiskální rok vykázala provozní zisk před započtením úroků, daní a odpisů 19,9 milionu eur, tedy zhruba 511 milionů korun. Meziročně jde o dvacetiprocentní nárůst.
Zastavovat přitom rozhodně neplánuje. Heureka, která byla loni vyčleněna ze ztrátové Mall Group, nově žádá peníze od investorů. V rámci doposud největšího objemu vydaných dluhopisů české e-commerce jde konkrétně o 2,5 miliardy korun. Firma je přitom podle ředitele Tomáše Bravermana oceněna na 7,5 miliardy. Podle vyjádření mají být peníze použity na další rozvoj skupiny a optimalizaci kapitálové struktury.
Dluhopisy o nominální hodnotě deset tisíc korun jsou veřejně nabízeny investorům v Česku, v budoucnu se plánuje jejich obchodování na pražské Burze cenných papírů. Výnos dluhopisů dosahuje 5,25 procenta ročně s pololetním vyplácením a splatností pět let. Heureka za účelem emise založila samostatnou dceřinou společnost HeurekaFinCo.
Koordinátorem emise je J&T Banka, která při emisi dluhopisů pomáhala také Tomáši Čuprovi, když žádal 222, respektive ještě předtím 777 milionů korun.
Skupina Heureka je aktuálně vlastněna trojicí investorů, po čtyřiceti procentech drží skupina PPF a EC Investments Daniela Křetínského, Patrika Tkáče a Romana Korbačky. Zbylých dvacet procent drží Rockaway Jakuba Havrlanta.
Klíčová role ve sdílení zahraničního know-how
Za výrazným, dvacetiprocentním meziročním růstem podle vyjádření Heureky stojí několik faktorů. Mimo jiné produktové inovace v klíčových kategoriích, které přinesly více než desetiprocentní nárůst produktových recenzí a přes dvacetiprocentní nárůst recenzí obchodů.
Zásadní novinkou je ve skupině také platforma pro poskytování datové analytiky a statistik ze všech devíti zemí, díky které mohou e-shopy nebo značky pracovat s relevantními informacemi o zákaznickém chování.
Celkově navštíví weby Heureka Group na dvacet milionů lidí měsíčně a eviduje nabídku z více než pětapadesáti tisíc e-shopů. Právě díky tomu získala status největšího evropského cenového srovnávače a nákupního rádce.
Upevňování pozice v rámci regionu si Heureka Group stanovila jako cíl pro letošní rok a ve využití know-how ze zahraničních trhů ve prospěch partnerských e-shopů vidí svou klíčovou roli.
„České e-shopy mají mimo naše území obrovský potenciál pro expanzi. Například trh e-commerce v Maďarsku a Rumunsku poslední dva roky významně meziročně roste. Heureka tak funguje jako platforma, přes kterou e-shop může expandovat do dané země s minimem nákladů, ale přitom s potřebnými daty a informacemi,“ říká Tomáš Braverman, CEO Heureka Group s tím, že této možnosti využila už šedesátka českých e-shopů.