Pracovní výkonnost zaměstnanců je každý den ovlivňována celou řadou faktorů. Ať už se jedná o jejich fyzickou či psychickou pohodu, samotný obsah a formu jejich práce, ale také o to, v jakém pracovním prostředí se pohybují. Správným prostředím v kancelářích se zabývá český startup The Greenest Company, který vnáší do kanceláří kus přírody snoubící se s moderními technologiemi, zlepšující akustiku prostoru, kvalitu ovzduší a celkovou pohodu zaměstnanců, kteří v kancelářích pracují.
Pro co nejlepší optimalizaci pracovního prostředí začala The Greenest Company provádět tzv. Space Monitoring. Díky němu firma získává velké množství dat, na základě kterých se klient dozvídá, jak kvalitní prostředí jeho kanceláře poskytují, jak moc se v nich dá soustředit, zda jsou prostory využity správně, co se dá zlepšit a na čem ušetřit.
„Prostředí na nás má ohromný vliv. Na náladu, spokojenost, soustředění, na práci, na naše zdraví… A nejde jen o estetiku – hlavní roli ve skutečnosti hraje kvalita vzduchu, akustika, četnost vyrušení, hladiny CO2 a další faktory. Jenže dosud neexistoval jednoduchý způsob, jak kanceláře objektivně měřit. Tak jsme ho navrhli,“ říká Jindřich Fialka, spoluzakladatel českého startupu The Greenest Company.
Na mysli má speciální zařízení pro monitoring prostředí, kterým je kávovník Space Monitor. Rostlina zasazená do elegantního květináče se výrazně liší od klasických monitorovacích krabiček. V praxi to funguje tak, že rostlinka se na týden stává příjemnou součástí monitorované kanceláře, zatímco její senzory umístěné v květináči sbírají data a sledují hladinu CO2, akustiku, teplotu a vlhkost vzduchu, četnost vyrušení nebo světelné podmínky, které v místnosti panují. Zároveň je v rámci monitoringu pomocí online dotazníků zjišťován i názor zaměstnanců na prostředí, ve kterém pracují.
Netradičně technologicky vyspělý kávovník tímto způsobem nashromáždí zhruba 350 tisíc datových záznamů až z 50 metrů čtverečních plochy kanceláří, přičemž obvykle měření probíhá v sestavě 10 kávovníku pro pokrytí většího prostoru. Data jsou následně zpracována big data analýzou a na jejím základě je vyhodnocena kvalita prostředí na jednotlivých kancelářských patrech či v celém kancelářském prostoru.
A jaký může být výsledek? „Jednomu z klientů jsme například doporučili plošně snížit teplotu o 1 °C, což může v jeho případě na patře s 350 lidmi mít reálný dopad na zvýšení soustředění zhruba o 20 procent. Jelikož mají na patře spoustu zasedaček, kanceláří a šest různých open spaců, bylo důležité, že jsme přesně řekli, která místa mají jaké problémy a proč, a co se s tím dá dělat,“ prozrazuje pro CzechCrunch Jindřich Fialka.
Pro každou zónu je vypočítán index soustředění, index spokojenosti a porovnává se vnímaná kvalita s tou naměřenou. Spolu s nimi The Greenest Company zhotovuje i doporučení, která pomohou zvýšit soustředění a produktivitu zaměstnanců a přispívají i k jejich duševnímu a fyzickému zdraví. „Dopad je přitom obrovský – jsou kanceláře, ve kterých hladiny CO2 nebo akustiky dosahují hodnot, při nichž lidský mozek reálně funguje jen na 50 % nebo méně,“ dodává Fialka.
The Greenest Company prozatím nabízí monitoring kanceláří jako službu, která zahrnuje samotné měření i následnou analýzu, interpretaci dat a doporučení. Nasadit si hi-tech kávovník na jednom kancelářském patře o rozloze 1 tisíc metrů čtverečních vyjde zhruba na 50 tisíc korun, přičemž cena je počítána vždy podle měřených zón. Měřicí přístroje zatím český startup samostatně neprodává, ale Jindřich Fialka nevylučuje, že k tomu v budoucnu dojde.