Hlava jako hlava, říká kadeřník Arsov, který se svou milionovou značkou prorazil do klasických drogerií
Jeho salon a kosmetická značka mají roční obrat sto milionů korun. Teď se Tomáš Arsov pouští i do vzdělávání.
Proč by měl někdo, kdo pracuje v prádelně, dostat horší péči než třeba manažerka, ptá se Tomáš Arsov, kadeřník, který založil úspěšný salon a k tomu také vlastní kosmetickou značku. S ní po pěti letech vyrábí víc než třicet produktů založených na přírodní bázi. Arsovovi se díky tomu podařilo vybudovat brand, který má roční obrat okolo sta milionů korun.
„Když přišel covid, byl náš e-shop na začátku. Nikdo jsme tomu nerozuměli, nevěděli jsme, jak to dělat, nezbylo ale nakonec nic než vzít to, co máme, a jít s tím za lidmi. Takže jsme začali natáčet různá videa a edukovat lidi, jak se o vlasy starat. Ze salonu se stal sklad kosmetiky, byl plný krabic a obalů a začali jsme odesílat,“ říká Arsov v rozhovoru pro CzechCrunch.
Nejdřív posílali kolem deseti objednávek denně, loni už to bylo přes třicet tisíc za rok. „Od doby, co značka vznikla, se prodalo asi 800 tisíc produktů a dostali jsme pět ocenění. Za celou dobu salonu jím prošlo 62 kadeřníků a dvě stě tisíc lidí,“ líčí kadeřník. Kromě svého salonu a e-shopu prodává svoje produkty také v klasických obchodech, značka Tomas Arsov je k dostání v drogeriích Rossmann, v lékárnách Dr. Max, v Pilulce, v Notinu či parfumeriích Douglas.
Dřív jste závodně tancoval, vystudoval jste zdravotnickou školu. Jak jste se nakonec ocitl u vlasů?
Vlastně ani sám nevím, protože v dětství jsem chtěl být tanečník nebo učitel. Neudělal jsem ale zkoušky na peďák, protože porotu nezaujal můj zpěv. Teď se tak trochu oklikou k tomu školství vracím. Baví mě vést lidi, koučovat je a ukazovat jim správný směr. Asi jsem ale nejdřív potřeboval nabrat nějaké zkušenosti.
Kde se v tom ale vzala ta zdravotnická škola?
Studovala ji moje sestra i sestřenice. Zdravotní škola mi dala hrozně moc. Nejen v péči o člověka, ale i v dalších věcech. Nikdy ničeho nelituji, protože vždy se nakonec ukáže, že všechno se vám do života hodí. Formovalo mě to do podoby, kde jsem dnes. K vlasům jsem tíhl intuitivně, stříhal jsem ségru i její barbíny. Ve snu by mě ale nenapadlo, že to nakonec budu dělat takhle, že budu mít tak velký vliv a budu dělat kosmetiku, kterou lidé používají denně. Dal jsem na svoji intuici. Mám rád nové technologie, moderní věci, ale vnitřní pocit je neoklamatelný.
Dnes už stříháte sedmnáct let, deset let máte vlastní salon a pět let vlastní značku kosmetiky. Proč jste se rozhodl tu značku založit? Stříhání už vám nestačilo?
Když jsme před deseti lety salon otevírali, něco vevnitř mě už hlodalo a říkalo, že chci mít vlastní kosmetickou značku. Asi zase ta intuice. V roce 2012 jsme byli na obrovském veletrhu v Itálii a tam jsem viděl výzkum a výrobu kosmetiky. Říkal jsem si, že to je přesně to, co bych chtěl, ale věděl jsem, že to bude obří projekt, který bude stát hodně peněz a kterému je potřeba se věnovat samostatně. Můžete si samozřejmě objednat kosmetiku, kterou vyrobí nějaká továrna, vy tam dáte nálepku a je to. Takhle jsem to ale nechtěl. Nakonec to trvalo déle, ale povedlo se.
Takže jste na tom pracoval dlouho?
Seděl jsem s jedním známým a najednou jsem se mu o tom zmínil. On vyráběl doplňky stravy, přírodní kosmetiku a oleje. Nakonec jsme se do toho pustili spolu. Na začátku jsem tomu samozřejmě moc nerozuměl. Do té doby jsme prostě měli šampony, se kterými jsme pracovali, věřil jsem, že jsou kvalitní. Když jsem dostal nabídku vyrábět si vlastní, začal jsem do toho šťourat a vzdělávat se, co a proč jak je, co má konkurence. Nakonec jsem si uvědomil, že některé konkurenční přípravky nechci vůbec používat a ani je nechci dávat našim klientům. V tom okamžiku jsem věděl, že půjdu třeba hlavou proti zdi, ale že to dokážu. Nikdo mi tehdy nevěřil, ani naši kadeřníci. Takže další boj bylo je přesvědčit, že máme něco lepšího než firma, která to dělá desetiletí. Nakonec to pochopili, ale začátek byl těžký.
Kdybyste vlastní studio neměl, asi by to bylo mnohem těžší, že?
Určitě. Ale zvolil jsem si správné lidi, kteří šli na té cestě se mnou. Kolem mě je přes sedmdesát lidí, marketéři, obchodníci, asistenti, kadeřníci. Už to dávno není jen o mně a ani by to v takovém množství, v jakém jsme dnes na trhu, nebylo možné.
Snažíme se nahrazovat některé látky. Třeba silikony za pár let nebudou moci ve vlasové kosmetice vůbec být.
Nakolik je byznys salonu a kosmetické značky propojený? Fungovalo by jedno bez druhého?
Co se firem týče, je to rozdělené. Jedna firma je salon, druhá se věnuje vývoji, výzkumu a výrobě kosmetiky. Všude je moje jméno, stojí za tím stejní lidé, ale oba ty subjekty stojí samostatně.
Kosmetická divize měla předloni obrat 38 milionů, loni to bylo 71 milionů. Plánujete i letos double?
V závodním tancování bylo vždycky těžké něco vyhrát, ale ještě těžší je to obhájit. Mně se to dařilo, stabilní růst v byznysu je ale ještě těžší. Takže to neberu tak, že jsme dosáhli sedmdesáti milionů a teď už se můžeme jen dívat. Naopak nás to nakopává, abychom dělali víc. Chceme, aby obě společnosti rostly. Většinu zisku pak dáváme do vývoje, do výzkumu, marketingu a nových projektů. Ze začátku jsme měli deset objednávek denně a byli jsme šťastní, po chvíli to najednou bylo dvacet. Pak přišel covid a byly to stovky. Teď jsou to občas i tisíce objednávek denně, takže predikce vypadají slibně. Když se budeme bavit o obou firmách, i se salonem jsme na nějakých sto milionech.
A jaký máte zisk?
Na konci roku jsme byli v plusu. Samozřejmě nás to uživí, ale většinu peněz, které přijdou, se snažíme investovat dál. Do nových technologií, do vzdělávání, do nových projektů, které stojí miliony.
Říkal jste, že během covidu jste začali prodávat tisíce vašich produktů. Pomohlo vám, že byly zavřené salony a lidé se o svoje vlasy museli starat doma?
Když přišel covid, byl náš e-shop úplně na začátku. Nikdo jsme tomu nerozuměli, nevěděli jsme, jak to dělat, nezbylo ale nakonec nic než vzít to, co máme, a jít s tím za lidmi. Takže jsme začali natáčet různá videa a edukovat lidi, jak se o vlasy starat. Ze salonu se stal sklad kosmetiky, byl plný krabic a obalů a začali jsme odesílat. Hodně lidí v tu dobu začalo řešit zdravé stravování, chtěli ale i přírodní kosmetiku. Uchopili jsme to tedy ve správný čas. Byť na začátku to jako úplná idylka nevypadalo, mysleli jsme, že salon skončí. Nakonec nám ale pandemie pomohla nasměrovat se jinam.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.