Hlava jako hlava, říká kadeřník Arsov, který se svou milionovou značkou prorazil do klasických drogerií

Jeho salon a kosmetická značka mají roční obrat sto milionů korun. Teď se Tomáš Arsov pouští i do vzdělávání. 

Eliška NováEliška Nová

tomas-arsov-1-2

Foto: Tomáš Arsov

Tomáš Arsov vlastní známý kadeřnický salon, daří se ale i jeho kosmetické značce

Proč by měl někdo, kdo pracuje v prádelně, dostat horší péči než třeba manažerka, ptá se Tomáš Arsov, kadeřník, který založil úspěšný salon a k tomu také vlastní kosmetickou značku. S ní po pěti letech vyrábí víc než třicet produktů založených na přírodní bázi. Arsovovi se díky tomu podařilo vybudovat brand, který má roční obrat okolo sta milionů korun.

„Když přišel covid, byl náš e-shop na začátku. Nikdo jsme tomu nerozuměli, nevěděli jsme, jak to dělat, nezbylo ale nakonec nic než vzít to, co máme, a jít s tím za lidmi. Takže jsme začali natáčet různá videa a edukovat lidi, jak se o vlasy starat. Ze salonu se stal sklad kosmetiky, byl plný krabic a obalů a začali jsme odesílat,“ říká Arsov v rozhovoru pro CzechCrunch.

Nejdřív posílali kolem deseti objednávek denně, loni už to bylo přes třicet tisíc za rok. „Od doby, co značka vznikla, se prodalo asi 800 tisíc produktů a dostali jsme pět ocenění. Za celou dobu salonu jím prošlo 62 kadeřníků a dvě stě tisíc lidí,“ líčí kadeřník. Kromě svého salonu a e-shopu prodává svoje produkty také v klasických obchodech, značka Tomas Arsov je k dostání v drogeriích Rossmann, v lékárnách Dr. Max, v Pilulce, v Notinu či parfumeriích Douglas.

Dřív jste závodně tancoval, vystudoval jste zdravotnickou školu. Jak jste se nakonec ocitl u vlasů?
Vlastně ani sám nevím, protože v dětství jsem chtěl být tanečník nebo učitel. Neudělal jsem ale zkoušky na peďák, protože porotu nezaujal můj zpěv. Teď se tak trochu oklikou k tomu školství vracím. Baví mě vést lidi, koučovat je a ukazovat jim správný směr. Asi jsem ale nejdřív potřeboval nabrat nějaké zkušenosti.

Kde se v tom ale vzala ta zdravotnická škola?
Studovala ji moje sestra i sestřenice. Zdravotní škola mi dala hrozně moc. Nejen v péči o člověka, ale i v dalších věcech. Nikdy ničeho nelituji, protože vždy se nakonec ukáže, že všechno se vám do života hodí. Formovalo mě to do podoby, kde jsem dnes. K vlasům jsem tíhl intuitivně, stříhal jsem ségru i její barbíny. Ve snu by mě ale nenapadlo, že to nakonec budu dělat takhle, že budu mít tak velký vliv a budu dělat kosmetiku, kterou lidé používají denně. Dal jsem na svoji intuici. Mám rád nové technologie, moderní věci, ale vnitřní pocit je neoklamatelný.

tomas-arsov-4

Foto: Tomáš Arsov

Tomáš Arsov

Dnes už stříháte sedmnáct let, deset let máte vlastní salon a pět let vlastní značku kosmetiky. Proč jste se rozhodl tu značku založit? Stříhání už vám nestačilo?
Když jsme před deseti lety salon otevírali, něco vevnitř mě už hlodalo a říkalo, že chci mít vlastní kosmetickou značku. Asi zase ta intuice. V roce 2012 jsme byli na obrovském veletrhu v Itálii a tam jsem viděl výzkum a výrobu kosmetiky. Říkal jsem si, že to je přesně to, co bych chtěl, ale věděl jsem, že to bude obří projekt, který bude stát hodně peněz a kterému je potřeba se věnovat samostatně. Můžete si samozřejmě objednat kosmetiku, kterou vyrobí nějaká továrna, vy tam dáte nálepku a je to. Takhle jsem to ale nechtěl. Nakonec to trvalo déle, ale povedlo se.

Takže jste na tom pracoval dlouho?
Seděl jsem s jedním známým a najednou jsem se mu o tom zmínil. On vyráběl doplňky stravy, přírodní kosmetiku a oleje. Nakonec jsme se do toho pustili spolu. Na začátku jsem tomu samozřejmě moc nerozuměl. Do té doby jsme prostě měli šampony, se kterými jsme pracovali, věřil jsem, že jsou kvalitní. Když jsem dostal nabídku vyrábět si vlastní, začal jsem do toho šťourat a vzdělávat se, co a proč jak je, co má konkurence. Nakonec jsem si uvědomil, že některé konkurenční přípravky nechci vůbec používat a ani je nechci dávat našim klientům. V tom okamžiku jsem věděl, že půjdu třeba hlavou proti zdi, ale že to dokážu. Nikdo mi tehdy nevěřil, ani naši kadeřníci. Takže další boj bylo je přesvědčit, že máme něco lepšího než firma, která to dělá desetiletí. Nakonec to pochopili, ale začátek byl těžký.

Kdybyste vlastní studio neměl, asi by to bylo mnohem těžší, že?
Určitě. Ale zvolil jsem si správné lidi, kteří šli na té cestě se mnou. Kolem mě je přes sedmdesát lidí, marketéři, obchodníci, asistenti, kadeřníci. Už to dávno není jen o mně a ani by to v takovém množství, v jakém jsme dnes na trhu, nebylo možné.

Snažíme se nahrazovat některé látky. Třeba silikony za pár let nebudou moci ve vlasové kosmetice vůbec být.

Nakolik je byznys salonu a kosmetické značky propojený? Fungovalo by jedno bez druhého?
Co se firem týče, je to rozdělené. Jedna firma je salon, druhá se věnuje vývoji, výzkumu a výrobě kosmetiky. Všude je moje jméno, stojí za tím stejní lidé, ale oba ty subjekty stojí samostatně.

Kosmetická divize měla předloni obrat 38 milionů, loni to bylo 71 milionů. Plánujete i letos double?
V závodním tancování bylo vždycky těžké něco vyhrát, ale ještě těžší je to obhájit. Mně se to dařilo, stabilní růst v byznysu je ale ještě těžší. Takže to neberu tak, že jsme dosáhli sedmdesáti milionů a teď už se můžeme jen dívat. Naopak nás to nakopává, abychom dělali víc. Chceme, aby obě společnosti rostly. Většinu zisku pak dáváme do vývoje, do výzkumu, marketingu a nových projektů. Ze začátku jsme měli deset objednávek denně a byli jsme šťastní, po chvíli to najednou bylo dvacet. Pak přišel covid a byly to stovky. Teď jsou to občas i tisíce objednávek denně, takže predikce vypadají slibně. Když se budeme bavit o obou firmách, i se salonem jsme na nějakých sto milionech.

A jaký máte zisk?
Na konci roku jsme byli v plusu. Samozřejmě nás to uživí, ale většinu peněz, které přijdou, se snažíme investovat dál. Do nových technologií, do vzdělávání, do nových projektů, které stojí miliony.

Říkal jste, že během covidu jste začali prodávat tisíce vašich produktů. Pomohlo vám, že byly zavřené salony a lidé se o svoje vlasy museli starat doma?
Když přišel covid, byl náš e-shop úplně na začátku. Nikdo jsme tomu nerozuměli, nevěděli jsme, jak to dělat, nezbylo ale nakonec nic než vzít to, co máme, a jít s tím za lidmi. Takže jsme začali natáčet různá videa a edukovat lidi, jak se o vlasy starat. Ze salonu se stal sklad kosmetiky, byl plný krabic a obalů a začali jsme odesílat. Hodně lidí v tu dobu začalo řešit zdravé stravování, chtěli ale i přírodní kosmetiku. Uchopili jsme to tedy ve správný čas. Byť na začátku to jako úplná idylka nevypadalo, mysleli jsme, že salon skončí. Nakonec nám ale pandemie pomohla nasměrovat se jinam.

Kolik produktů se dnes prodá?
Loni to bylo přes třicet tisíc objednávek za rok. Teď jsme udělali dvacet tisíc za prvních pár měsíců. Od doby, co značka vznikla, se prodalo asi 800 tisíc produktů. Na veletrzích Beautyforum by Cosmoprof jsme dostali pět ocenění za nejlepší produkt, inovaci a design. Za celou dobu salonu jím prošlo 62 kadeřníků a dvě stě tisíc lidí.

Na čem své produkty stavíte? Na tom, že jde o přírodní výrobky?
Ano, je to přírodní kosmetika, která neobsahuje navíc nic, co by tam nemělo být. Je bez sulfátů, silikonů a parabenů. Velká výhoda je, že mám zkušenosti z praxe a vím, co je potřeba. Než něco schválím, vrátím to třeba i desetkrát. Teď děláme třeba novou stylingovou řadu a měli jsme asi jedenáct vzorků, než jsme došli k tomu pravému. Testujeme to víc než rok a já jsem sám sobě největším kritikem.

Vaše produkty se dnes prodávají v lékárnách Dr. Max, v drogeriích Rossmann, v Douglasu nebo Notinu. Od začátku jste věděli, že ji budete chtít dostat i mezi běžné zákazníky?
V Česku pořád existuje mýtus o profesionální a neprofesionální kosmetice. Mnohdy si u kadeřníka koupíte produkty, které bych použil maximálně na podlahu, protože to složení je mnohdy podobné, a tudíž pro vlasy a vlasovou pokožku nevyhovující.

Prodáváte tedy v obchodech stejnou kosmetiku, jakou používáte i ve svých salonech?
Všechny naše produkty jsou dělané stejně, žádnou exkluzivní značku nemáme. Nemám rád kategorizování, takže by mi bylo hloupé nabízet něco jiného v salonu a něco jiného prodávat v obchodech. Nechápu, proč by různí lidé měli dostávat různou kvalitu. Pro mě je to hlava jako hlava.

tomas-arsov-2

Foto: Tomáš Arsov

E-shop s kosmetikou se podařilo rozjet během covidu

Pomohlo vám ve vývoji kosmetické značky, že jste vystudoval zdravotnickou školu a přišel jste přeci jen do kontaktu s chemií?
Stoprocentně, chemické laboratoře byl zrovna jeden z mála předmětů, který mě na zdravotní škole bavil. Ta škola mi dala hodně v přístupu k člověku, ale i základy kosmetiky. Platí nejen, že jste to, co jíte. Jste i to, co si dáváte na obličej. Když na sebe lidé aplikují chemii denně několik let, zákonitě se to musí někde projevit.

Spolupracujete dnes na vývoji třeba s nějakými vysokými školami?
Neřekl bych, že vyloženě spolupracujeme, ale sešel jsem se třeba s profesory z Jihočeské univerzity, kde jsme řešili různé látky. S našimi vývojáři jezdím po veletrzích, kde se ukazují nejnovější trendy, dozvíte se tam o nových látkách, které mohou být mnohem přívětivější alternativou. Jsme pak schopní tyto trendy téměř okamžitě vložit i do našich výrobků. Na rozdíl od firem, kde jsou na všechno desítky ředitelů, jsme pružní. Někdy i zjistíme, že jsme je předběhli. Byli jsme jednou na zahraniční akci, kde zástupci jedné italské značky mluvili o supermoderní látce a my ji přitom už rok a půl používali.

Říkal jste, že hodně investujete do výzkumů a technologií. Co se typicky snažíte vylepšovat?
Receptury. Snažíme se nahrazovat některé látky. Třeba silikony za pár let nebudou moci ve vlasové kosmetice vůbec být. Čím dřív se přizpůsobíte, tím lépe. Máme v tom obrovský náskok, byť ta změna možná nebude tak rychlá, protože velké společnosti se budou snažit zákaz oddálit. Existují stovky druhů silikonů a oni používají ten nejlevnější, který se dává do saponátů na podlahu, aby byla lesklá. Podobně to funguje i na vlasy, máte je hladké a lesklé, nikdo už ale neřeší, co to s nimi dělá. Říkám tomu instantní krása. Zamaskuje to nedostatky místo toho, aby to vyřešilo problém.

Všechny ty firmy to vědí, lidi to ale pořád kupují, tak proč by to měnily. Společnosti je používají právě proto, že jsou levné. Když vyrábí stovky tisíc výrobků, je výměna jedné složky o milionech. Pro nás jsou to desetitisíce. Já nad vlasy stojím dennodenně, mluvím s lidmi, poslouchám, co je trápí a jaké výrobky používají. Proto nám dává smysl investovat do technologií, jezdit na různé zahraniční akce a vzdělávat se tam, protože právě vzdělání je to, co nemůžete nikdy dokončit.

sadil

Přečtěte si takéŘíkají mu Táta hypoték, nově vede známé developeryTáta hypoték nově vede známé developery. Jsem obchodník, chci mít svobodu, tvrdí Jan Sadil

Do jaké distribuce byste ještě chtěli?
Myslím, že už jsme se na běžný trh dostali, vždycky jsem ale otevřený i novým možnostem. U některých partnerů máme exkluzivitu, takže nemůžeme být úplně všude. Jedeme v tempu, které nám sedí. Teď expandujeme na Slovensko, což je další krok vpřed. Jednáme tam s drogerií DM, s Tetou a s 101 drogerií. V Česku bychom rádi navázali spolupráci s Rohlíkem, Sephorou nebo lékárnou Benu.

A co další trhy?
Vstoupili jsme na Amazon v německy mluvících zemích. Základy budujeme v Itálii nebo v Bulharsku. Díky Notinu jsme ale vlastně v celé Evropě.

Máte dojem, že jste zaplnil nějakou díru na trhu? Asi není úplně běžné, že by kadeřníci zároveň vyráběli svoji značku vlasové kosmetiky?
Asi ano, jsem první český kadeřník, který něco takového udělal. Nikdo přede mnou nebyl, zato po mně ano. Dnes už je lidí, kteří dělají vlastní kosmetiku, víc. A někteří nás také kopírují, aspoň díky tomu vím, že je naše kosmetika dobrá, když jim to stojí za to. Často dostávám otázky, proč se svojí značkou nepřišel někdo přede mnou. Nevím. Asi neměli odvahu, protože právě o té to bylo nejvíce. Byl to risk. Musíte mít peníze. Pár salonů, které by na to měly, přitom tady v Česku je. Jsem v Asociaci zaměstnavatelů v kadeřnickém a beauty oboru a tam vidím přístup některých lidí. Nechtějí být s ničím spojováni, hlavně zůstat tak, jak jsou, protože tak je to pohodlné. Hodně lidí vidí také jen pozlátko, ale neuvědomují si, jaká práce za tím je. Jsou to hodiny, týdny a roky volného času. Zatímco jiní jsou venku, my sedíme v laboratoři a připravujeme další projekty.

Jsem první český kadeřník, který něco takového udělal. Nikdo přede mnou nebyl, zato po mně ano.

Takže už vám roste konkurence?
Na e-shopech konkurenci určitě máme. V prodejnách jsme pořád asi jediná kosmetika, za kterou stojí někdo přímo z oboru. Osobně si myslím, že zdravá konkurence je dobrá a žene mě dál. Kde by například byla Coca-Cola, kdyby neměla konkurenta Pepsi?

Kromě výroby vlastní kosmetické značky jste se pustil také do vzdělávání. Docházíte na klasické učiliště?
Učím na Metropolitní odborné umělecké střední škole, věnuji se nejen praxi, ale také komunikaci ve službách a přednáším o materiálech. Kadeřník je ve skutečnosti vlastně umělecký obor, navíc takový, který pomáhá. Když stříháte, musíte být totiž také tak trochu psycholog. Je to ale povolání, díky kterému můžete také cestovat, potkávat se se zajímavými lidmi, pohybovat se nejen v umělecké, ale i v byznysové a marketingové sféře. Je to taková souhra všeho možného.

Plánujete také akademii, o co přesně půjde?
Založili jsme novou firmu, jmenuje se Tomas Arsov Academy. Teď máme hotovou strukturu, v podstatě ale chceme mířit na lidi napříč všemi úrovněmi kadeřníků. Chceme je naučit všechno to, co je v kadeřnickém oboru nové. Akademie bude na tři části – základní pro lidi ve škole, kteří se chtějí naučit být kadeřníkem, ale i pro ženy po mateřské dovolené a pro všechny, kteří si chtějí oprášit základy. Na konci by člověk měl umět vybrat účes podle tvaru obličeje, znát typologii barev, základní střihy různých délek vlasů, základní foukání, barvení, ale také jak by měl kadeřník komunikovat s klientem. Měl by také vědět, co je vlas a vlasová pokožka. Na základě absolvování kurzu by měl mít všechno pro to, aby mohl dělat kadeřníka. Pak bude medium část pro ty, kteří už mají po škole, ale trochu si nevědí rady a tápají. Třetí částí by měl být master, který bude náročný a už to bude taková vyšší dívčí, kde půjde všechno do hloubky.

tomas-arsov-3

Foto: Tomáš Arsov

Salon i kosmetická značka mají roční obrat sto milionů korun

Takže budete mít reálnou školu nebo to bude probíhat online?
Od ministerstva školství máme akreditaci na rekvalifikační kadeřnické kurzy. To bude ale až druhá fáze, po dokončení online akademie. Na začátku to tedy bude takový kadeřnický Netflix. Dneska lidé nemají čas jít si někam sednout a poslouchat přednášky. Kdo to udělá, tak tam zívá a nebaví ho to. Tohle bude průřez tím nejdůležitějším, lidé si budou moci videa posouvat, pustit si je tehdy, když na to budou mít čas. Jednotlivé kategorie se pak budou doplňovat o bonusová videa nebo různé webináře. Budou také živá vysílání a live školení, která budou se mnou a mým týmem face to face v Praze.

Jak jste s tím daleko?
Už máme většinu scénářů. Teď natáčíme první kategorii. V říjnu chceme pustit do světa basic kategorii, medium a master se postupně přidají. Aby člověk mohl kurz absolvovat dál, musí udělat zkoušky ze základu, protože chci mít garantováno, že si poradí i se základními věcmi. Často se totiž potýkám s tím, že se někdo chce pouštět do složitých úkonů, aniž by uměl obyčejný základ.

Stíháte vlastně ještě stříhat?
Pravda, už méně. Mám tým 25 kadeřníků, které jsem proškolil a se kterými práci konzultuji. Nemá tedy smysl, abych stál dvanáct hodin v salonu a po večerech řešil byznys. Nechal jsem si pár svých lidí, většinou přátele, které rád vidím, navíc díky nim nevypadnu z toho procesu docela.

CC Premium

Partnerem článku je Tomas Arsov Hair & Beauty Institute