Hledala a nenašla, tak vytvořila vlastní. Češka uspěla s výživovými doplňky na podporu plodnosti
Původně to nebyl byznysový nápad, ale našel si tisíce zákaznic i cestu do řetězců. Veronika Moravec se trefila do prostoru, o kterém se nemluví.
Veronika Moravec, zakladatelka projektu Verra
Je vystudovaná biotechnoložka, rozumí léčivům a umí pracovat s potravinami. Farmacie ji ale nebavila. Místo toho se obrátila k doplňkům stravy a potravinám a vyzkoušela si práci v českých startupech, které se jimi zabývají. Veronika Moravec prošla firmami Mana nebo Sens a nakonec se rozhodla přijít s vlastním projektem s poměrně úzkým zacílením – vytvořila značku Verra a nabídla produkty na podporu plodnosti žen. Teď je prodává v porodnicích, u gynekologů i v internetových řetězcích. A má přes pět tisíc zákaznic.
Původně ale takový záměr neměla, chtěla jen pomoct své sestře, když byla těhotná. Kvůli předchozímu zdravotnímu stavu jí totiž doktorka řekla, že by měla jíst kvalitní vitamíny. Jenže sítem Veroniky Moravec žádné z těch dostupných neprošly.
Místo toho jí průzkum trhu dal signál, že by bylo možné vytvořit vlastní projekt. Během toho, co míchala nové receptury, se jí postupně začali ozývat známí. A jejich známí. Až nastala chvíle, kdy se z malého počinu stal fungující byznys.
Ukázalo se totiž, že ženy svou plodnost potřebují řešit. Spustit Verru stálo miliony. Ale už teď je zisková. V posledních měsících pak přelila Moravec své podnikání i na Slovensko, aktuálně jde do Rumunska a plánuje vybudovat pobočku v Německu.
„Jen v Česku má každý sedmý pár problém otěhotnět a ta čísla porostou. Roste i reprodukční věk v Evropě, už to začíná být problém. Ve čtyřiceti má žena jen pětiprocentní šanci, že se jí otěhotnět skutečně podaří,“ vysvětluje Veronika Moravec.
Není to jednoduchý trh
Trh potravinových doplňků je široký a mísí se v něm ty kvalitnější s těmi, které účinky víc proklamují, než by je tělo dokázalo reálně využít. Může se tu projevit řada negativ. Firmy obvykle pořizují přísady v zahraničí, velmi často z Itálie, ale produkty vyrobené z rostlin i chemicky můžou putovat třeba i z Číny. A podle producenta jednotlivých přísad se liší i jejich kvalita.
Klasicky výrobci potravinových doplňků vytvoří recepturu a finální produkt nechávají v laboratořích upravovat podle toho, aby například zákazníky potěšily složením, příchutí nebo třeba i barvou. Receptury se v několika kolech mění tak, aby produkt odpovídal všem představám. A někdy se stane, že výsledek přídatných látek obsahuje víc než těch účinných.
Je to přístup, který zakladatelka Verry odmítá. Věří, že produkt namíchala tak, aby měl správné účinky. Ukazuje to na číslech. Zmíněných více než pět tisíc zákaznic se pro ně vrací opakovaně. Nabídku dokázala Moravec zalistovat na českou i slovenskou Pilulku, do Notina nebo do specializovaného obchodu Biooo. Z těchto míst počítá další stovky objednávek. A především – tržby už počítá na miliony.