Hogo fogo kemping? Vezmete obří Audi za 3,5 milionu, na střechu namontujete stan a vyrazíte za město

Hybridní Audi Q8 je koráb – navíc v černé barvě –, který křičí do světa, že je obr. Ale co když mu na zahrádku namontujete stan a vyrazíte kempovat?

Luboš KrečLuboš Kreč

audi-hp

Foto: Luboš Kreč/CzechCrunch

Audi Q8 se stanem od Decathlonu na střeše

0Zobrazit komentáře

Autotest Luboše Kreče: Prázdniny jsou v plném proudu, zrovna jste se vrátili z Tenerife a chystáte výjezd do wellness hotelu na Slovensku, když vtom: „Tati, my bychom chtěli pod stan! Ale aby to bylo takový jako luxusnější!“ Ale beze všeho, co třeba zlatý holuby do pusy, ty byste nechtěli? Děti mívají zvláštní přání, někdy nesplnitelná… Pak mě ovšem napadlo: jasně, pojďme si dát kemping se vší parádou, suchou nohou a v Audi Q8 za 3,5 milionu.

Máte rádi stanování? Já celkem ano, i když čím jsem starší, tím jsem pohodlnější, takže dva týdny v kempu už fakt nejsou pro mě. Ale víkendový trip s kamarády či rodinou, ten bývá fajn. Nejlepší je spát pod širákem, jenže někdy to jinak než se stanem nejde – a pak přichází ta nejméně pohodlná fáze: postavit stan. Která tyčka a kam náleží? Máme dost kolíků? Nenateče sem? Uf.

Já vím, existují samorozkládací stany, které jen vyhodíte do vzduchu a – simsalabim – už stojí. Jenže máte pořád kolem sebe trávu, taháte si špínu dovnitř, nedej bože, kdyby přišla bouřka. Jak říkám, čím jsem starší, tím jsem pohodlnější. Ale co kdyby existovalo řešení, které má odpověď na všechny moje výhrady? Co kdyby byl stan postavený za pár vteřin a vy byste byli dostatečně izolovaní od země? Já ho objevil až teď a jsem z něj nadšený: autostan.

A jelikož děti chtěly stanovat, ale tak nějak luxusně, přímo se nabízelo osadit testované plug-in hybridní Audi Q8 60 TFSI e přístřeškem od Decathlonu a vyrazit na noc ven. Nejsložitější na celém procesu bylo namontovat na příčníky složený stan, který se uchycuje do poněkud staromódní skoby ve tvaru U se závity. K tomu bylo třeba dvou lidí, v jednom by se to instalovalo opravdu složitě, zvlášť když samotný stan, který čítá jak podsádku, tak matraci a žebřík, váží přes 50 kilo.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jakmile to bylo za námi, už následovala jen radost – teda takhle, nemůžete naplno využít potenciál motoru s výkonem bezmála 500 koní, protože máte na střeše kvádr, který je dlouhý 146 centimetrů, široký 123 centimetrů a vysoký 35 centimetrů a zakrývá ho elastický textilní obal (na trhu jsou i střešní stany se skořepinovým krytem, které vyrábí například Thule). Ovšem jakmile zaparkujete na místě, kde chcete strávit noc, pochopíte: postavit stan trvá 20 vteřin a stejně dlouho vám zabere ho složit.

Co víc si můžete přát, když chcete přijet a co nejdřív vytáhnout stoličku, dát si sklenku prosecca a děti vyhnat do řeky? Uvnitř je místo pro dva spacáky, matrace je součástí, takže netaháte ani karimatky, a jelikož jste metr a půl nad zemí, opravdu vás netrápí, co se děje pod vámi. Což bohužel nebyl můj případ…

Nahoře spali dva potomci, a tak jsem si ustlal dole, pod širákem, jenže v noci přišla nečekaně bouřka, takže jsem musel dospat uvnitř auta. Na něco takového sice vlajková SUV loď z Ingolstadtu není úplně stavěná, ale zvládl jsem to. A ráno, protože jsme byli přece na hogo fogo stanovém výletu, jsem se dal do latě cestovním espresovačem Outin.

„Tak co, bylo to lepší než normálka?“ přivítal jsem ráno droboť. „Jo, jenže to dělalo v bouřce zvuky! A jak bubnoval déšť, tak to bylo hlučný. A já chci asi dneska už zase spát doma.“ Proč jsem se jen ptal? Nakonec jsem si ale takové kempování zamiloval místo nich. A k tomu jsem si znovu potvrdil ještě jednu věc, ale ne už díky stanu: plug-in hybrid mi dává smysl.

Možnost jezdit pár desítek kilometrů jen na elektřinu mi vyhovuje – stanovali jsme na kamarádově louce zhruba 20 kilometrů od domu a na cestu tam i zpět jsme nemuseli zapínat spalovací motor. Díky bohu za to, protože Audi Q8 je parádně dynamické a stovku dá za pět vteřin, ale není pro něj problém si vzít v průměru 11 či 12 litrů benzinu. Kdo si takové auto kupuje, na náklady asi moc nehledí, ale stejně…

Audi do segmentu kupé odvozených z luxusních SUV přišlo z velké německé trojky nejpozději: BMW trend odstartovalo v roce 2008 s modelem X6 a Audi se přidalo s Q8 až po deseti letech. Jenže letmý pohled na silnice ukazuje, že jakkoli tyhle mastodontí vozy s nikterak ohromujícími zavazadelníky popuzují milovníky úsporné jízdy a vůbec udržitelného přístupu k životu, fanoušků mají víc než dost.

eqe-hp

Přečtěte si takéApalucha 2.0. Do hor jsme vyrazili e-sporťákem od MercedesuApalucha 2.0. S dětmi do českých hor jsme vyrazili elektrickým Mercedesem za tři miliony

A já to začínám chápat. Zatímco BMW X6 je od pohledu drzé, agresivní, Audi Q8 působí decentněji a umírněně, i ve srovnání s Mercedes GLC Coupé. Zároveň, aby nedošlo k mýlce, když k němu přijdete poprvé, jediné, co vás napadne, je: „Obr!“ Je to prostě kolos – váží 2,6 tuny, na šířku má dva metry, na délku pět a na výšku 1,7 metru. Ale jakmile si do něj sednete, olbřímí dojem zmizí a vůz se ovládá velmi hladce a snadno. I místa je v něm přiměřeně, byť znovu platí otřepané: jako Škoda Superb to není.

Jelikož děti chtěly luxusní kempování, minimálně cesta v Audi Q8 60 TFSI e jim toho komfortu nabídla požehnaně: základní cena vozu je 2,6 milionu, testovaný kus by v obchodě ale vyšel na 3,5 milionu. Měl třiadvacetipalcová kola, odvětrávané sedačky, panoramatickou střechu nebo laserová světla.

Model pohání šestiválcový třílitr, což je v době všeobecného downsizingu v podstatě skvost. Někdo by poznamenal, že škoda toho hybridního ústrojí, ale já se budu opakovat – mně kombinace spalováku a elektřiny přijde fajn a praktická, zvlášť když máte doma wallbox.

Spíš bych Audi vytkl, že u hybridní Q8 nelze na čistě bateriový pohon ujet tak daleko, jak to dovede konkurence. S mnichovskou X5 jsem se dostal i přes 80 kilometrů, na podobná čísla dosáhl také – byť lehčí – Mercedes E. Těch zhruba 50 kilometrů, které jsou u topové audiny dosažitelné, je tak přinejlepším průměrný výkon. Na druhou stranu jsem z tří německých konkurentů měl v Q8 nejméně pocit jako v SUV a nejvíc jako v klasické limuzíně.

Když jsme po výletu parkovali auto před domem, úplně mně svrběly ruce jet nocovat znovu. Kombinace skvělého auta a extrémně komfortního stanování, kdy jste v suchu a vše máte vyřešené v řádu sekund, mi učarovala. „Takže koupíš auto za tři mega?“ rozesmála se manželka. A já: „To by bylo fajn, ale začal bych raději tím stanem, ten je za 32 tisíc. Hezky krok za krokem, ne?“

Audi Q8 60 TFSI e

  • základní cena 2,6 milionu, cena testovaného vozu cca 3,5 milionu korun
  • systémový výkon 360 kW, z toho spalovací motor 250 kW
  • objem 2 995 cm³, osmistupňová převodovka Tiptronic
  • maximální rychlost 240 km/h
  • kapacita baterie 17,8 kWh

Stan Decathlon MH 500

  • ložná plocha 240 x 140 cm
  • celková váha včetně žebříku 55 kg
  • cena 31 tisíc korun
  • rozměry včetně obalu 146 × 123 × 35 cm

Dojezd přes 1000 kilometrů a cena 300 milionů. Projeli jsme se jediným exemplářem Mercedesu EQXX na světě

Podívali jsme se také na další futuristické počiny Mercedesu, jakým je například koncept Vision One-Eleven. Je to budoucnost?

eqxx9

Foto: Vojtěch Sedláček/CzechCrunch

Koncept EQXX, jediný svého druhu

0Zobrazit komentáře

Rozpálený asfalt, vzduch tetelící se horkem a v něm obrysy elektromobilu, který dokáže na jedno nabití ujet vzdálenost z Prahy do Splitu, Bruselu nebo třeba do Paříže. Mohlo by se zdát, že se jedná o fata morgánu, nicméně na okruhu v polském Modlinu jsme takový vůz skutečně viděli. Že se nejedná o přelud, jsme si navíc mohli osahat, a dokonce si jej i projet. Zcela funkční prototyp Mercedes-Benz Vision EQXX, který je jediný svého druhu na světě, ovšem nebyl jediným oknem do budoucnosti, do kterého jsme ten den nahlédli.

Standardní dojezd elektromobilů se dnes pohybuje okolo 400 kilometrů, ti nejlepší zvládnou 600 kilometrů. Kdo dosáhne větších vzdáleností, je považován za unikát. A pak je tu EQXX, vůz, se kterým Mercedes ukázal, že dojezd 600 kilometrů je jen začátek. Setkali jsme se s ním na eventu Mercedesu v polském Modlinu, který byl jako jedna velká bonboniéra, a EQXX byl rozhodně ten nejlákavější bonbón ze všech.

Jedná se totiž o naprosto unikátní záležitost, za jejíž volant nepustí každého. Když jsem se inženýra na sedadle vedle mě zeptal, na kolik vyšel vývoj vozu, dostalo se mi odpovědi „a lot“. Trváte-li však na konkrétní částce, podle inženýrů se můžeme bavit o sumě okolo dvanácti milionů eur, tedy přibližně 300 milionů korun.

Pro Mercedes je ale cena tohoto klenotu v podstatě nevyčíslitelná. Automobilka vložila do jeho vývoje veškeré know-how, které má, za účelem vyvinout technologickou dokonalost s extrémní efektivitou. Tyto snahy se propsaly i do těch nejtitěrnějších detailů tvaru vozu, použitých materiálů a také pohonného ústrojí.

Kdo by v případě extrémně účinného elektromobilu čekal vůz připlácnutý k zemi s divokými tvary plnými děr jak ementálský sýr, byl by na omylu. Vision EQXX mi tak trochu připomíná automobil budoucnosti, jak si jej lidé představovali v 60. letech. Stříbrně lakovaná karoserie má kapkovitý tvar, vůz je delší, než by se mohlo z fotografií zdát, a zakončuje jej nevšední záď. Koeficient odporu vzduchu činí pouhých 0,17 a vůz je skutečně stříbrnou kulkou, která pročesává vzduch s absolutní ladností.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jakmile ke mně vůz přijíždí, okamžitě si všímám namalovaného loga hvězdy Mercedesu na přídi. Proč přidávat gramy navíc s kovovým logem, když jej lze na kapotu prostě jen namalovat. Hmotnost hraje u dojezdu elektromobilů zásadní roli, takže se odlehčovalo, kde to jen šlo. Dveře tvoří karbon a vyztužené plasty, celá řada komponentů vozu jako zavěšení či část rámu byla vyrobena na 3D tiskárně. Díky tomu bylo možné pracovat nejen s hmotností, ale také snižovat potřebné počty dílů.

Na automobil jsme měli všeho všudy zhruba pět minut, člověk by na jeho obdivování ale potřeboval hodiny. Platí to jak o vzhledu exteriéru, tak i interiéru. Ten mě objal náručí futurismu a zprostředkoval přímý kontakt s dalšími technologickými a udržitelnými výstřelky, které tento vůz nabízí.

Například čalounění tvářící se jako kožené je ve skutečnosti vyráběné z podhoubí, řada materiálů zase pracuje s recyklátem z PET lahví. Mě ovšem nejvíce zaujal materiál, na první dobrou působící jako standardní hliník, který byl ve skutečnosti bioodpadem zpracovaným na 3D tiskárně. Oko rozdíl nepoznalo, přesto bylo řešení podstatně lehčí než klasika. Kdo chce otevřít dveře, netahá za žádnou kliku, ale jen vezme za látkový pásek. Vše je vyvedeno ve smetanově modrých tónech v kombinaci s námořnickou modří a já se už nemohu dočkat, až s vozem vyrazím.

Vyplouváme!

Ona námořnická modř možná byla zvolena cíleně, protože tohle auto nejede, ale po vozovce se spíše plaví, tichoučce, hladce, a to i v momentě, kdy jsem dal nohu z plynu. Když tak učiníte ve vozech, jako je Tesla, okamžitě začne rekuperace a brzdění, nikoliv však v tomto případě. Zde člověk dál klouže vzduchem na pramici vážící okolo 1 700 kilogramů bez jakéhokoliv zpomalení.

Vůz pohání kupředu elektromotor, který zvedl účinnost ze standardních 75 procent na 95 procent. Pracovali na něm i inženýři formulové divize Mercedes-AMG F1 a vybrousili jej jako diamant. Změny proběhly také u baterie, která byla přepracována tak, aby při kapacitě 100 kWh měla o třetinu menší hmotnost a byla až o polovinu kompaktnější než klasické produkční baterie.

eqxx6

Foto: Mercedes-Benz

Automobil se do produkce nedostane, některé technologie ale ano

Vzhledem k tomu, jak málo bylo na novinku času, nebylo možné otestovat skutečné dojezdy. Musíme se tedy smířit s daty přímo od Mercedesu, který byl schopen s vozem na jediné nabití dojet ze Stuttgartu až do Británie na okruh v Silverstonu. Na konci této cesty vůz hlásil průměrnou spotřebu 8,3 kWh na 100 kilometrů při průměrné rychlosti 83 km/h. Ve výsledku se tak inženýrům Mercedesu podařilo postavit vůz, který je přibližně o polovinu efektivnější než největší šetřílkové mezi sériově vyráběnými elektromobily.

Že se dá těmto číslům věřit, nasvědčovalo několik šrámů po jeho používání vozu. Ty byly patrné na karoserii, ráfcích automobilu a také ohmataném volantu. EQXX totiž absolvovalo hned několik zatěžkávacích testů v ostrém provozu, kdy putovalo například i z Německa na Azurové pobřeží přes švýcarské Alpy. Zde se mu prý na jedno nabití podařilo urazit 1 008 kilometrů.

Technologie budoucnosti

Jak asi tušíte, EQXX to do sériové produkce nedotáhne. Přesto se jedná o vůz, který přináší skutečnou budoucnost. Některé z jeho inovací totiž Mercedes v produkčních vozech začne skutečně využívat. Prvním mesiášem technologické budoucnosti Mercedesu bude elektrické CLA slibující dojezd 750 kilometrů.

Mimo EQXX jsme v Modlinu mohli obdivovat také například koncept Vision One-Eleven. Ten již naplňuje ony představy o placce, která má v úmyslu každou chvílí opustit zemský povrch. Jedná se o hyperfuturistický návrat ke konceptu Mercedes C111 z roku 1969.

Tato parafráze na aerodynamickou dokonalost má pouhých 1 170 milimetrů na výšku. Její dveře, které se otevírají pomocí tajného tlačítka nad koly, se otevírají v racčím stylu, zároveň je přítomen masivní přední splitter a obrovský zadní difuzor. Záď ukrývá také výsuvné křídlo a má velkou diodovou obrazovku, na kterou je možné zobrazovat textové zprávy.

Bohužel jsme se v tomto případě projet vozem nemohli, protože vystavený kus nebyl pojízdný. Mercedes do něj ovšem ukládá čistě elektrický pohon, který by měl mít například technologii inovovaných článků chlazených kapalinou, opět z dílny inženýrů F1. A také zde je přítomen kompaktní elektromotor.

Malé rozměry umožnily inženýrům posunout celý kokpit vozu více dozadu, než je běžné u klasických supersportů. Celý interiér je podobně jako vůz malým výletem do budoucnosti. Celý byl vyvedený ve stříbrné a oranžové barvě s prošíváním. I zde interiér pracuje s řadou udržitelných materiálů a před posádkou se na palubní desce rozprostírá podobná obrazovka, jaká je i na zádi, s infotainmentem a stylovými doplňky.

Bohužel nám byl odepřen i zážitek ze systému rozšířené reality Magic Leap 2, který by měl celou kabinu proměnit v uživatelské rozhraní a například zprůhlednit i boční sloupky. I přesto bylo setkání s tímto vozem skutečným zážitkem. A uvidíme, jak moc podobná bude skutečná budoucnost na silnicích.