Holky z marketingu se mění na firmu. Z facebookové skupiny je projekt, který na pracovním trhu pomáhá tisícům žen
Holky z marketingu: Aneta Martinek, Lucie Audi a Pavlína Louženská
Kdysi to byla skupina pár desítek žen, které se chtěly navzájem podporovat v marketingu. Aktuálně už jejich komunita čítá přes 28 tisíc členek i členů a dál rychle roste. #HolkyzMarketingu se staly silným hnutím, které bez nadsázky v tuzemsku mění svět onlinu a marketingu. Oproti minulému roku se rozrostly o 350 procent co do počtu lidí, které dokážou proškolit, účastníků akcí i dalších vlastních projektů, a tím i příjmů. Teď se oficiálně stávají profesionály. Právě zakládají společnost s ručením omezeným a hodlají dosáhnout ještě dál.
Vzít si na konferenci podpatky a nebýt u toho považována za hostesku – první cíl, s jakým původní komunitu zakládala Pavlína Louženská, vzešel z jejích vlastních zkušeností. Jako žena se na řečnických pódiích ocitala pokud ne jediná, tak ve výrazné menšině. Napadlo ji proto se v takové menšině alespoň sdružovat, a začala tak s „kamarádkami a kamarádkami kamarádek“.
Dnes je jich 28 666. Uvnitř skupiny najdou vzdělání, rady i podporu, ale zdaleka to není jen o ní. Projekt má velmi hmatatelné důsledky: Holky z marketingu mají spočítané, že 20 procent absolventek jejich první akademie určené k vzdělávání v oboru si díky ní našlo lepší práci. Pracovní podmínky se však mění i pro ty ostatní. Ženy vědí, o jakou částku si za svou práci říct. Zkušenosti, které jim skupina poskytla, si píšou do životopisů. A jejich aktivita na trhu věrohodně narůstá.
Doteď fungovala komunita oficiálně jako nezisková organizace. Veškerá práce kolem ní probíhala především po večerech, pro zúčastněné jako – jak zakladatelky zmiňují – něco navíc. „Ale abychom mohly dlouhodobě fungovat a mít ještě větší dopad, rozhodly jsme se, že se budeme profesionalizovat,“ přibližuje Aneta Martinek, jedna ze tří spoluzakladatelek oficiální podoby skupiny a její COO.
#HolkyzMarketingu se právě proto přeměnily z neziskovky ve společnost s ručením omezeným. Založily ji spolu Pavlína Louženská, Lucie Audi a Aneta Martinek, které se zároveň staly jednatelkami. Profesionalizace je cílem letoška. Oficiální komunikace se začíná přesouvat z facebookové skupiny do newsletterů a na web.
„Už nechceme být prezentované tím, že #HolkyzMarketingu jsou facebooková skupina. Chceme, aby nás vnímali jako fungující projekt, vzdělávací platformu,“ popisuje Martinek. „Je to proto, abychom mohli dlouhodobě fungovat. A abychom dopad mohly mít ještě větší,“ shrnuje krátce.
Otevřít ten svět všem
Vzdělávání je teď také hlavní produkt, ze kterého může platforma finančně fungovat. Loni otevřela Akademii pro juniorní marketérky, tedy pro ty, které s marketingem chtějí začít. Za minulý rok stihla vzdělat celkem tři tisíce lidí, letos už to má být ovšem rovnou deset tisíc. Z částečně offline a online setkání se navíc Akademie postupně přesunula zcela do onlinu, což znamená, že může dosáhnout na víc zájemkyň.
„Neskutečně nám to otevřelo cílovku. Můžeme oslovit holky v regionech nebo v zahraničí. Místo toho, abychom udělali jeden workshop týdně, jsme dělali čtyři,“ popisuje Martinek. Provozovat vzdělávání online je ale zajímavé nejen pro ty zájemkyně, které jsou fyzicky daleko. O tom, na jakou skupinu vlastně organizace cílí, svědčí už časy workshopů: pokud jsou ve všední den, pak jedině večer. Webináře pak probíhají o víkendu dopoledne.
Vzdělání je určeno pro ženy a velká část z nich má pro pracovní trh nějaký typ znevýhodnění. „Pomohli jsme jim být aktivnější na trhu. Dokážeme je doporučit do konkrétních pozic. Hlásí se nám holky, které mají poslední půlrok rodičovské a nejsou si jisté, jestli jsou pro trh zajímavé,“ říká Aneta Martinek.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Dodali jsme sebevědomí holce, která byla tři roky na rodičovské. Má peníze, o které si řekla. Díky tomu, že jsme jí poradili, jak si o ně říkat a o jakou částku. Pomáháme jim uvědomit si svou hodnotu. Máme mentoring pro holky 50 plus, kterým pomáháme být aktivnější na pracovním trhu. Našly si i díky nám práci,“ popisuje některé z úspěchů projektu.
Dodat někomu pracovní sebevědomí má vliv na celý trh. Vytvoření proškolené komunity totiž znamená víc lidí, kteří můžou být v marketingových pozicích zaměstnaní. Právě to si uvědomují i zaměstnavatelé, kteří věří, že se do Holek z marketingu vyplatí investovat. Před třemi měsíci začala fungovat platforma #HzMjobs a balíčky pro inzerenty práce s garancí cílení na zajímavou komunitu.
Volnočasový projekt
Facebookovou skupinu #HolkyzMarketingu založila Pavlína Louženská v roce 2014, ale ještě roky ji nepovažovala za něco víc než zajímavý volnočasový projekt. „Všimla jsem si, že mám nějakou komunitu, až když nás tam bylo asi pět tisíc,“ uvedla v podcastu CC Shine. Důležitý moment podle ní přišel zřejmě v roce 2018, kdy ji americká vláda vybrala do programu Young Transatlantic Innovation Leaders Initiative.
„Vybírá nejlepší firmy z celé Evropy, za každou zemi jede jen jeden člověk nebo maximálně dva,“ popisuje Louženská roční program, který ji teprve vedl k tomu, aby začala přemýšlet o tom, jaký dopad její projekt může mít. Přes svou velikost doteď projekt fungoval na dobrovolnické bázi, na základě barterů, a pokud na něco potřeboval opravdu peníze, tak je vedle poplatků za vzdělávání svých členek získával hlavně prostřednictvím různých grantů.
Loni komunita získala na svůj provoz grant od americké ambasády. Letos vydala vzdělávací e-book a za první půlrok se jí podařilo dosáhnout poloviny svého cíle v tom, kolik lidí chce marketingově vyškolit. Poptávku toho, čeho je na trhu třeba, udávají členky a členové – témata vzdělávacích aktivit vycházejí z aktivní facebookové skupiny.
Další vzdělávací aktivity navíc mají jen přibývat. Budou cílit i na seniornější markeťačky a na podzim i na muže. Ti se doteď do kurzů hlásit nemohli. Pokud to situace umožní, chtějí #HolkyzMarketingu uspořádat i klasické konference. A znovu se pokusit zasadit o to, aby se na pódiích objevovalo více žen.
I přes stále častější zapojování mužů nicméně zůstávají největší částí Holek z marketingu ženy, obvykle mezi 25 a 34 roky. Ty Aneta Martinek hodnotí jako mileniály, kteří se nebrání změnám, bourání stereotypů a diskusi. „A to je něco, co komunitu hodně posouvá,“ myslí si.
„Je třeba mít tu rovnováhu. Pokud chci předávat kvalitní know-how a mít kvalitní akce, nikdy se to nepodaří tím, že tam budu mít jen chlapy,“ upozorňuje Martinek. „Ženy přitom takový prostor chtějí. Jenom nedostávají ty příležitosti,“ dodává.
Buď se do toho pustit, nebo to smazat
Jádro týmu aktuálně tvoří sedm žen. Spolu s externími spolupracovnicemi a lektorkami se však dostane na sto lidí. Když Martinek zpětně hodnotí přerod skupiny, říká, že v aktuální velikosti byly na výběr vlastně jen dvě varianty. Buď se do projektu pustit pořádně, nebo ho úplně smazat. Za výběrem druhé varianty stojí nejen skutečnost, že projekt naznačil, že si sám na sebe dokáže vydělat. Povědomí o skupině se rozšiřuje a jednotlivé příběhy dokážou dojmout.
„Když jsme loni pořádali druhý běh Akademie, psali nám chlapi, že chtějí přihlásit manželku. Měli jsme i pána, který přihlásil svoji maminku. Zhruba šedesátiletou. Naše sdělení se dostalo k lidem, kteří nejsou primární cílovka, a ti to šíří dál. A to je ten smysl, který nám naše aktivita dává,“ uzavírá Aneta Martinek.