Hollywood si může oddechnout. Po téměř pěti měsících skončila stávka scenáristů, studia ustoupila
Nová pravidla zahrnují lepší systém odměňování a reflektují nástup streamovacích služeb. Zásadním bodem je také použití AI při tvorbě scénářů.
Po téměř pěti měsících, přesně 148 dnech, včera oficiálně skončilo jedno z nejvypjatějších období v Hollywoodu za několik dekád. Odbory scenáristů Writer’s Guild of America (WGA) uzavřely novou smlouvu se zástupci studií Alliance of Motion Picture and Television Producers (AMPTP) a jednohlasně rozhodly ukončit dlouhou stávku. V jednom z center světového filmu tak mohou neomezeně opět vznikat scénáře pro filmy, seriály a další televizní pořady.
Předběžnou dohodu obě strany uzavřely už v neděli po pěti dnech vyjednávání, kterých se zúčastnili i ředitelé několika největších studií – Bob Iger z Disney, David Zaslav z Warner Bros. Discovery, Ted Sarandos z Netflixu a Donna Langley z NBCUniversal. Řešila se řada témat, od systému odměňování tvůrců v nové éře streamovacích služeb po využívání umělé inteligence při psaní scénářů.
„S velkou pýchou můžeme říci, že tato dohoda je vynikající. Zahrnuje významné posuny k lepšímu a ochranu pro scenáristy ve všech sektorech našeho členstva,“ napsal vyjednávající výbor WGA v e-mailu svým více než 11 tisícům členů.
Dlouhou stávku v květnu spustilo vypršení dosavadní smlouvy mezi scenáristickými odbory a velkými hollywoodskými studii. „V tomto vyjednávání je v sázce přežití scenáristiky jako profese,“ uvedla tehdy organizace WGA a její vedení dodávalo, že s tím, jak se těžiště práce tvůrců přesouvalo od kinofilmů a seriálů pro klasickou televizi k pořadům pro streamovací služby, firmy si pro sebe nechávaly čím dál tím větší část zisků.
Mezi primární způsoby odměňování scenáristů dlouhodobě patří takzvané residuals, tedy prémie za opětovné uvádění seriálů v televizi. Díky tomu mohou umělci například dosáhnout na minimální příjem pro uzavření zdravotního pojištění (ve Spojených státech neveřejného) a být dostatečně zajištění, zatímco hledají další práci nebo čekají na další řadu seriálů, s nimiž jsou spojení.
Jelikož na streamovacích službách nic jako opakované uvádění neexistuje, pouze opakované přehrávání, firmy prakticky žádné residuals nevyplácely. Společnosti přitom byly velice netransparentní v ohledu sdílení statistik úspěšnosti jednotlivých titulů, takže tvůrci neměli dobré možnosti pro vyjednání smluv. Navíc éra takzvané kvalitní televize znamená vyšší rozpočty a méně epizod v jednotlivých sezónách, tudíž také kratší období zajištěného zaměstnání.
Odbory proto varovaly, že práce scenáristy v Hollywoodu se výrazně posouvá od statusu stabilního zaměstnání směrem ke gig economy, tedy hledání mnoha jednotlivých projektů místo dlouhodobé práce. Jelikož to zahrnuje větší tlak na výkon, takový posun by zároveň mohl znamenat pokles kvality tvorby.