Hollywood si může oddechnout. Po téměř pěti měsících skončila stávka scenáristů, studia ustoupila

Nová pravidla zahrnují lepší systém odměňování a reflektují nástup streamovacích služeb. Zásadním bodem je také použití AI při tvorbě scénářů.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

hollywood-sign

Foto: Vincentas Liskauskas

Jeden z nejznámějších nápisů na světě

0Zobrazit komentáře

Po téměř pěti měsících, přesně 148 dnech, včera oficiálně skončilo jedno z nejvypjatějších období v Hollywoodu za několik dekád. Odbory scenáristů Writer’s Guild of America (WGA) uzavřely novou smlouvu se zástupci studií Alliance of Motion Picture and Television Producers (AMPTP) a jednohlasně rozhodly ukončit dlouhou stávku. V jednom z center světového filmu tak mohou neomezeně opět vznikat scénáře pro filmy, seriály a další televizní pořady.

Předběžnou dohodu obě strany uzavřely už v neděli po pěti dnech vyjednávání, kterých se zúčastnili i ředitelé několika největších studií – Bob Iger z Disney, David Zaslav z Warner Bros. Discovery, Ted Sarandos z Netflixu a Donna Langley z NBCUniversal. Řešila se řada témat, od systému odměňování tvůrců v nové éře streamovacích služeb po využívání umělé inteligence při psaní scénářů.

„S velkou pýchou můžeme říci, že tato dohoda je vynikající. Zahrnuje významné posuny k lepšímu a ochranu pro scenáristy ve všech sektorech našeho členstva,“ napsal vyjednávající výbor WGA v e-mailu svým více než 11 tisícům členů.

Dlouhou stávku v květnu spustilo vypršení dosavadní smlouvy mezi scenáristickými odbory a velkými hollywoodskými studii. „V tomto vyjednávání je v sázce přežití scenáristiky jako profese,“ uvedla tehdy organizace WGA a její vedení dodávalo, že s tím, jak se těžiště práce tvůrců přesouvalo od kinofilmů a seriálů pro klasickou televizi k pořadům pro streamovací služby, firmy si pro sebe nechávaly čím dál tím větší část zisků.

stranger-things-season-4-netflix-5

Foto: Netflix

Už kvůli stávce scenáristů se zastavilo natáčení poslední řady Stranger Things

Mezi primární způsoby odměňování scenáristů dlouhodobě patří takzvané residuals, tedy prémie za opětovné uvádění seriálů v televizi. Díky tomu mohou umělci například dosáhnout na minimální příjem pro uzavření zdravotního pojištění (ve Spojených státech neveřejného) a být dostatečně zajištění, zatímco hledají další práci nebo čekají na další řadu seriálů, s nimiž jsou spojení.

Jelikož na streamovacích službách nic jako opakované uvádění neexistuje, pouze opakované přehrávání, firmy prakticky žádné residuals nevyplácely. Společnosti přitom byly velice netransparentní v ohledu sdílení statistik úspěšnosti jednotlivých titulů, takže tvůrci neměli dobré možnosti pro vyjednání smluv. Navíc éra takzvané kvalitní televize znamená vyšší rozpočty a méně epizod v jednotlivých sezónách, tudíž také kratší období zajištěného zaměstnání.

Odbory proto varovaly, že práce scenáristy v Hollywoodu se výrazně posouvá od statusu stabilního zaměstnání směrem ke gig economy, tedy hledání mnoha jednotlivých projektů místo dlouhodobé práce. Jelikož to zahrnuje větší tlak na výkon, takový posun by zároveň mohl znamenat pokles kvality tvorby.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nová smlouva WGA s AMPTP, jejíž podmínky dokázaly odbory zajistit díky dlouhé stávce s rozsáhlými protesty a blokováním filmových a televizních produkcí, zahrnuje například zlepšené podmínky pro dodatečné odměňování scenáristů. Tvůrci budou dostávat zaplaceno v závislosti na úspěšnosti titulu, přičemž se začíná na přehrání 20 procenty všech předplatitelů dané streamovací služby.

Dalším důležitým bodem je pojištění takzvaných writers rooms, tedy týmů scenáristů pracujících na jednom seriálu. Streamovací služby postupně přecházely na jiný model, kdy místo dlouhodobé spolupráce s celým týmem seriál vznikl v krátké době (či z hlav jen pár lidí) a v průběhu natáčení, které často vyžaduje úpravy scénářů, jistota zaměstnání zůstala jen minimální části z nich. Nová pravidla specifikují, jaký je minimální rozsah writers roomu podle velikosti projektu, jak dlouho mají tvůrci zajištěnou spolupráci a podobně.

Posledním ze stěžejních momentů byla otázka použití umělé inteligence. Umělci se například (s dobrými důvody) obávali, že jejich práci z velké části nahradí algoritmy a oni budou mít za úkol například z automaticky generovaných scénářů vytvořit koherentní vyprávění. Podle čeho by automaticky generované scénáře vznikaly? Algoritmy by trénovaly na předchozí tvorbě, samozřejmě bez nároku daných umělců na odměnu.

wga-strike

Foto: ufcw770 / Flickr

Scenáristé v Hollywoodu stávkovali 148 dní

Právě podepsaná smlouva všechny tyto a další problémy řeší. Firmy navíc musí scenáristovi dát předem vědět, jestli a jak velká část scénáře, na němž má pracovat, vznikla za pomoci umělé inteligence. Sám tvůrce se naopak může se souhlasem studia rozhodnout, zda služeb AI využije. Pro trénování umělé inteligence se ovšem, alespoň bez omezení, nesmí používat dřívější tvorba.

Podmínky, na nichž se po měsících stávky odbory se studii domlouvaly několik dní, obsahují mnoho dalších detailů týkajících se odměn nebo ochrany autorů. Oficiálně má nová smlouva vstoupit v platnost počátkem října, scenáristé se ale mohou vrátit do práce už nyní.

Přes dosažení zásadní dohody nicméně v Hollywoodu bude ještě nějakou dobu trvat, než se opět rozjedou kamery u studiových projektů. Stále totiž stávkují herecké odbory SAG-AFTRA. Právě dvojitá stávka – zabraňující vzniku prakticky jakýchkoliv nových titulů – hrála při vyjednáváních významnou roli. Nyní, když WGA dosáhly dohody, bude snadnější podobné podmínky vyžadovat také pro SAG-AFTRA.

Intenzivní, krutý, ale i přeplácaný. Do kin dorazil Stvořitel, nejočekávanější sci-fi roku

Domácí Bod obnovy překvapil, povede si stejně dobře i globálně ambiciózní Stvořitel? Připomíná Apokalypsu, District 9 nebo Blade Runnera.

THE CREATOR

Foto: Falcon

Ken Watanabe v novém sci-fi Stvořitel

0Zobrazit komentáře

Před týdnem jsme se rozplývali nad velmi povedeným českým sci-fi filmem Bod obnovy, teď do kin míří jeho celosvětový kolega Stvořitel, který má za sebou podobný příběh. Ještě před pár měsíci o něm málokdo věděl, po prvním traileru ale nastalo netrpělivé očekávání, kdy už tu konečně bude. Neokoukaný svět ošuntělých robotů, asijských rýžových polí, zlověstné technologie a tajemného stvořitele zasáhl leckterého fanouška žánru. Už za pár dní se můžete do kina vydat, zážitek to bude opravdu intenzivní.

Vítejte v roce 2070, kdy jsou Spojené státy v konfliktu s Novou Asií. Neshodnou se totiž v pohledu na umělou inteligenci. Spojené státy se ji snaží vymýtit, protože před patnácti lety detonovala jadernou bombu v Los Angeles. V Asii s ní lidé žijí v míru a roboti – zde nazývaní simulanti –, ať už s lidskou tváří nebo bez ní, jsou běžnou, mírumilovnou součástí tamních komunit.

Jenže Američané postavili po nebi plující stanici, která dokáže velice rychle zničit cokoliv, co na Zemi zaměří, a zoufale hledají tajemného tvůrce asijské umělé inteligence ve snaze AI hrozbu zničit. Na jeho odhalení pracoval i zkušený voják Joshua, který se při misi v utajení zamiloval a oženil, při překotném finále svého úkolu ale o ženu přišel. Po několika letech však kývne na nabídku se do svého působiště vrátit a pomoci najít tajemnou zbraň, kterou zastánci AI vyrobili.

A jaké to všechno je? V první řadě úchvatné – svět, v němž „technologickou válku nevyhrál Mac od Applu, ale walkman od Sony“, jak říká režisér Gareth Edwards, je podmanivý a dechberoucí. Díky tomu, že se natáčel ve skutečných lokacích, které se až zpětně obohacovaly o futuristické prvky, je taky mrazivě uvěřitelný. Vizuálně je Stvořitel jednoduše impozantní a je to přesně druh filmu, který chcete vidět v kině na co největším plátně. Místy je industriální či špinavý, ale přesto vědeckofantastický – vždyť ústředním motivem jsou myslící androidi. Edwards natočil také Godzillu z roku 2014 nebo jeden z příspěvků do ságy Star Wars Rogue One a jeho syrový rukopis tu je znát.

joshua-a-alfi

Foto: Falcon

Hlavního hrdinu Joshuu hraje John David Washington, syn Denzela Washingtona

Stejně jako to, že je velkým fanouškem žánru. Nejprve Stvořitel připomíná Apokalypsu Francise Forda Coppoly o válce ve Vietnamu, když americké letouny vysazují bezohledné, nemilosrdné vojáky uprostřed asijských vesnic. Pak zase Blade Runnera s neonovým městským kyberpunkem, kde se živé maso kombinuje s křemíkem a chromem. Jindy vyvolá vzpomínky na legendární anime Akira. Potom na Elysium nebo District 9, sci-fi snímky, ve kterých se režisér Neill Blomkamp snažil o sociální přesah. Anebo i Avatara a jeho střet technologicky pokročilého vojska se slabšími obránci v džungli.

Více či méně přiznaných inspirací má Stvořitel nespočet. A nespočet má vůbec všeho. Akce, flashbacků, hlasité hudby, dalších a dalších dějových i formátových kudrlinek, brutality… Právě proto je nejvýstižnější říct, že vidět Stvořitele je INTENZIVNÍ. Zdaleka to ale není nutně pozitivní, ne nadarmo se říká, že když je něčeho moc, tak je toho příliš. Loňský Thor by o tom mohl vyprávět.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Stvořitel totiž až moc tlačí na pilu. Chce toho hodně ukázat, říct to zajímavým způsobem, akcentovat kritiku špatných lidských vlastností, nechat vyznít naši brutalitu, být melodramatický. Bohužel jádro, na které je tento – s přeplácaností až moc koketující – mix nabalen, je často hodně přitažené za vlasy, jindy zase jednoduché, až to bolí. Vzpomínáte na Pana a paní Smithovy, kteří o sobě coby zdánlivě obyčejní manželé nevěděli, že jsou supertajní supervrazi? Proč tedy film, který otevírá témata lidskosti, vědomí a umělé inteligence, občas přeřadí do nejlacinějšího, prvoplánového vyprávění?

Přitom Stvořitel umí být neskutečně vážný, dokonce až explicitně krutý. Americký imperialismus má v zaměřovači od prvních sekund, stejně tak prakticky ihned na plátně sledujete důsledky rasismu (robotismu?) a genocidu. Jenže některé okamžiky jsou až na hraně karikatury. Ať už to jsou postavy amerických vojáků a generálů, kteří by se neztratili v akčním osmdesátkovém béčku jako záporáci (opravdu existuje někdo, kdo má přirozeně tak hluboký hlas jako jeden z důstojníků?), nebo naopak přeslazené a primitivní scény s nádechem romantiky či rodinné pohody.

Jindy vás z naprosto strhující, ohromující a ohlušující jízdy vytrhne okamžik, za který by se na filmových školách zápočty rozhodně neudělovaly. Třeba když spojenec hlavního hrdiny vysype ve dvou větách vysvětlení, proč je zrovna ten či onen robot naprosto výjimečný a jak to ovlivní celý svět. Takových scén je ve Stvořiteli bohužel několik. Rychle a překotně plynoucí děj necitlivě zatáhne za ruční brzdu a nabídne naprosto polopatické a primitivní vysvětlování bez předchozího postupného vybudování patřičného kontextu.

red-bull-kolo-molo-3

Přečtěte si takéVyrazili jsme na Red Bull Kolo Molo a natočili kuriózní záběryJak jezdit na cyklokáře nad Vltavou? Vyjeli jsme na bláznivý závod, který tady ještě nebyl

Po dvě třetiny dvouhodinové stopáže budete koukat s otevřenou pusou a různá zaškobrtnutí třeba i prominete. Pak vám ale dojde, kam to všechno směřuje, co přijde a že Stvořiteli chybí to, co jeho režisér dokázal v Rogue One. Film skončí tak… jak skončí. Chybí zkrátka něco, co by po obsahové stránce odpovídalo velkoleposti vizuálu.

Při odchodu z kina, kdy se všechno rozmotá a narovná, se neubráníte myšlence, že tenhle snímek by si zasloužil být chytřejší. Což ale neznamená, že byste ho neměli vidět. Pořád je to nejlepší sci-fi, které letos dorazí do kin. Ale nezapomeňte zajít i na v úvodu zmiňovaný a hlavně povedený Bod obnovy.