Hoří, má Jinx. Seriál ze světa League of Legends rozdělal požár v Praze, pak pohltil celý Netflix

Filip HouskaFilip Houska

arcane

Foto: Playzone / Netflix

Hořící Malostranská věž při příchodu seriálu Arcane do Česka

0Zobrazit komentáře

Někteří kolemjdoucí se doopravdy snažili zavolat hasiče. A není divu, vždyť začátkem listopadu na vlastní oči viděli, jak z několika historických budov v Praze stoupá dým. Na rozdíl od běžného požáru byl ale tento dým růžový, což nebývá zvykem. Záhy se taky ukázalo, že šlo světlenou show, která vítala příchod jednoho z nejzajímavějších seriálů, který kdy dorazil na Netflix – Arcane. A Česko patří mezi země, kde má novinka nad očekávání obří úspěch.

Zítra to bude přesně měsíc, co Netflix vypustil první tři epizody seriálu inspirovaného slavnou multiplayerovou hrou League of Legends, na jehož příchod fanoušci čekali minimálně od letošního května. V úvodních dílech divákům naservíroval rozmanitý svět zvaný Runeterra, ve kterém se to hemží darebáky, partičkami pochybných existencí a také šampiony známými ze samotné hry.

Hlavní děj se odehrává ve dvou městech – bohaté metropoli Piltover a chudém, výpary zahaleném městečku Zaun. A byť mezi nimi nikdy nevládlo čiré nepřátelství, vzhledem k různým sociálním vrstvám a politice se vzájemné vztahy postupně vyostřují až do momentu, kdy vypukne otevřená válka. V ní je nejviditelnější hrdinka Jinx, jedna z klíčových postav celého seriálu.

Právě ta spolu se svou sestrou Vi a dalšími šampiony vtahuje diváky do chytře zpracovaného děje. Vedle příběhu Arcane vyniká ale i svým zpracováním. Díky tomu, že je série o devíti dílech laděna do steampunkové atmosféry s poutavými animacemi a postupnými zpomalenými přechody, zabaví i ty, kteří o League of Legends nic neví.

I proto se videoherní společnost Riot Games, která stojí za původní hrou a iniciovala i vznik seriálu, soustředila na to, jak Arcane mezi diváky uvede. Lákání v průběhu několika měsíců před vydáním bylo samozřejmé, podle vkusu studia to nicméně nestačilo. Riot Games totiž moc dobře ví, jakým fenoménem hra League of Legends, kterou si měsíčně pustí alespoň sto milionů hráčů, je. Proto jednotlivým trhům vnukla myšlenku guerilla marketingu.

Jak se debut Arcane na Netflixu blížil, začaly se objevovat drobné střípky, který na příchod lákaly. Například v populárních hrách Fortnite a PUBG se objevily konkrétní postavičky z League of Legends, a to v rámci speciálního festivalu, během kterého se hráči mohli těšit na řadu akcí a odměn. Následně se na nejvyšší budově světa Burdž Chalífa v Dubaji promítl trailer. A pak začalo hořet.

Praha v plamenech

Silnou reklamní kampaň mělo Arcane také v hlavním městě České republiky, do kterého pomyslně vtrhla Jinx. Právě ta začátkem listopadu „zapálila“ několik ikonických pražských budov, jmenovitě Malostranskou věž u Karlova mostu, Staroměstskou věž, kostel svatého Mikuláše, Staroměstskou radnici, Jindřišskou věž, Prašnou bránu a Novomlýnskou vodárenskou věž.

Ve skutečnosti věže nehořely, pouze se z nich pomocí světelných efektů valil růžový dům. „Použili jsme filmovou techniku, kdy do šedé mlhy svítíte růžovým světlem. Celkem to byly tři noci a vždy to trvalo půl hodiny. Původní idea byla, že se bude mlha šířit městem u země. Ale to bylo nerealizovatelné,“ řekl pro deník E15 Ivan Soukup, kreativní ředitel agentury DDB FTW, která měla kampaň na starosti.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Příchod seriálu vizuálně doprovázela i poutavá malba sester Vi a Jinx, která se objevila v pražských Vysočanech poblíž nákupního centra Galerie Harfa. I to byl jeden z plánů Riot Games, přesný mustr ale vývojáři neměli a konkrétní podobu výsledného díla nechali vývojáři League of Legends na lokálních umělcích, kteří si mohli zvolit, jak zadání pojmou.

Haló se udělalo také ve staré čističce odpadních vod v pražské části Bubeneč, kde byl uspořádán „večírek“ pojatý jako výprava do zaplivaného podměstí Zaun. „Dělat kampaň na něco, co jsme neviděli, byla velká výzva. Nakonec nás Riot Games navedli, ať je to špinavé a industriální podměstí. Čistička v Bubenči pak byla favoritem,“ doplňuje Soukup.

Celá kampaň byla podle všeho finančně nad poměry jiných reklamních kampaní v Česku, přesnou částku ale agentura nechtěla komentovat. Je však reálné, že se pohybovala v řádech jednotek milionů korun. Nabízí se proto otázka, proč Riot Games chtěli zrovna Prahu coby součást své obrovské akce k Arcane. Jak se ukázalo později, měli velmi dobrý odhad.

Arcane se totiž už třetím týdnem drží na prvním místě, co se obliby seriálů u českých diváků na Netflixu týče. A mezi tuzemskými sledujícími převažují vesměs pozitivní reakce – i proto má na filmové databázi ČSFD seriál hodnocení 93 % a je čtvrtým nejlepším seriálem na platformě. Zajímavá čísla nabízí i server Flixpatrol, kde je vidět srovnání s ostatními zeměmi – i tam patří Češi ve sledování Arcane ke špičce.

Arcane se za uplynulé týdny stal celosvětový fenomén a lze očekávat, že bude mediální humbuk okolo celého něj pokračovat také s další sérií. Riot Games totiž oficiálně potvrdili, že druhá sezóna Arcane přijde, byť se zatím neví kdy.

Papírový dům dorazil do konce. Jeden z největších seriálových hitů však málem zapadnul v moři obsahu Netflixu

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

money-heist-papirovy-dum-netflix

Foto: Netflix

Papírový dům je jedním z největších hitů Netflixu

0Zobrazit komentáře

Kolik děl ze španělské filmové nebo televizní produkce byste dokázali vyjmenovat? Patrně jen nižší jednotky. A ještě vás překvapí, že tam patří i horor Ti druzí s Nicole Kidman. Málokterý divák streamovacích služeb ale dnes neslyšel o seriálu Papírový dům, jehož posledních pět dílů v pátek dorazilo na Netflix. Po čtyřech letech od doby, co začal získávat desítky milionů diváků po celém světě, tak končí jeden z největších televizních fenoménů poslední doby.

Premisa Papírového domu je vcelku jednoduchá. Neznámý muž, označující se za Profesora, dá dohromady osmičlenný tým zlodějů. Jejich úkol je vlámat se do Španělské královské mincovny, na jedenáct dnů se tam zabarikádovat s rukojmími a poté uniknout s čerstvě vytištěnými 984 miliony eur. Tvůrci se ale příběh rozhodli vyprávět neotřelým způsobem, jenž kombinuje akci probíhající téměř v reálném čase, množství flashbacků, časové skoky, nespolehlivého vypravěče a na sebe se vršící zvraty.

Celý seriál je hlavně dílem scenáristy Álexe Piny a režiséra Jesúse Colmenara, kteří se po několika spolupracích rozhodli vytvořit něco nekompromisního a přesně podle svých představ. Dlouhodobá tradice žánru lupičského thrilleru (označovaný jako heist) se složitými plány byla přitom skvělou příležitostí pro něco neotřelého. Delší formát umožnil kombinovat více vlivů a lépe prokreslit postavy jednotlivých zlodějů, nahlížené z několika různých úhlů.

Jen prvních pět řádků scénáře prý kvůli tomu trvalo vymyslet měsíc a scénář k celé první epizodě prošel více než padesáti verzemi, než konečně fungoval. V konečném efektu to ale znamená, že sledování Papírového domu připomíná jízdu na horské dráze. Cesta k milionům nadšených diváků přesto – podobně jako samotný seriál – nebyla vůbec přímočará.

money-heist-papirovy-dum-netflix-2

Foto: Netflix

Hrdinové seriálu Papírový dům

Premiéra subverzivního heist thrilleru ve španělské televizi Antena 3 sice byla více než úspěšná a recenze velice dobré, zájem diváků ale postupně opadal. Poslední díly z celkových patnácti plánovaných už měly pro danou stanici zcela standardní sledovanost. Podle tvůrců to bylo tím, že reklamní sloty příliš narušovaly dynamické vyprávění a celý týden čekání mezi díly bylo příliš dlouho.

Moc se původně nečekalo ani od toho, když práva na celosvětovou distribuci koupil Netflix. Streamovací služba nechala patnáct sedmdesátiminutových epizod pro větší stravitelnost přestříhat na dvaadvacet padesátiminutových a koncem roku 2017 zpřístupnila divákům prvních třináct z nich. Seriál nedostal žádnou marketingovou kampaň, jen byl přidán do knihovny jako bezpočet dalších lokálních titulů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Na rozdíl od jiných si ale rychle našel publikum. Už začátkem roku 2018, čtyři měsíce po uvedení, byl Papírový dům nejsledovanějším neanglickým seriálem na Netflixu. Ukázalo se, že složité vyprávěcí kličky a postupné vykreslování postav jsou pro streamovací službu a takzvaný binge-watching ideální a fungují skvěle. Netrvalo dlouho a Netflix s Álexem Pinou domluvil rozšíření původně plánované uzavřené minisérie.

Ačkoliv podle části diváků řady následující prvním dvěma začaly trpět dojmem uměle roztahovaného příběhu, šířící se úspěch Papírového domu byl nezastavitelný. Seriál se ze skrytého pokladu změnil na jeden z vlajkových titulů služby. Čtvrtá řada je třetím nejsledovanějším seriálem Netflixu bez ohledu na jazyk, přičemž v první desítce je také třetí. Pátá je těsně pod desátou příčkou.

money-heist-papirovy-dum-netflix-3

Foto: Netflix

Hlavní strůjce celého heistu, Profesor

Vzhledem k takovému úspěchu se závěr Papírového domu řadil nejspíš k nejočekávanějším televizním titulům roku. První část páté řady, která vyšla v září, se moc dobrého přijetí nedočkala, a to hlavně kvůli přílišné závislosti na akci. Přinesla však alespoň pár emočně velice vypjatých momentů. Druhá část, uvedená v pátek, naopak seriálu poskytla dobré vyvrcholení. Scenáristé do ní viditelně dali všechno, tudíž se diváci dočkali ještě několika posledních vzrušujících příběhových kliček před velkým, pro mnohé uspokojivým finále.

Papírový dům tedy skončil a zapsal se do historie Netflixu i paměti milionů diváků. Ze světa zběsile vyprávěného heist thrilleru to ale není poslední, co uvidíme. Už teď se v Jižní Koreji chystá adaptace, která by mohla pro fanoušky přinést zajímavé změny a příběh osmi lupičů a profesora představit dalšímu publiku. Na rok 2023 pak Netflix chystá spin-off s názvem Berlin, zaměřený na historii postavy nevyléčitelně nemocného zloděje šperků Andrése de Fonollosy.