Hosting je pro e-shop stejně zásadní jako logistika. Při vánočním náporu bude hrát klíčovou roli, říká Jan Svášek z vshostingu
I když to ještě na začátku roku málokdo předpokládal, e-commerce letos zažívala nápor jako při vánoční sezoně už v průběhu roku, kdy koronavirová krize dolehla na nejeden byznysový sektor. Online nákupům se ale nadmíru dařilo a pro množství e-shopů to ze dne na den znamenalo během jinak pomalejších měsíců změnu procesů i strategie. Teď se čeká, že by Vánoce mohly být ještě mnohem silnější než obvykle. A na to je nutné se připravit.
S nástupem Vánoc souvisí naskladnění většího množství zboží, investice do marketingu, nabírání nových lidí i nápor nejen na logistické hráče, ale také základní infrastrukturu, na které vše běží – webový hosting. Ten přitom podle Jana Sváška, e-commerce konzultanta v českém vshostingu, stále množství hráčů v e-commerce podceňuje. Právě vshosting v Česku využívají weby jako Notino, Shoptet, Footshop, Sconto nebo GymBeam.
V rozhovoru pro CzechCrunch Svášek popisuje, jaký rozdíl může v byznysu představovat sdílený hosting mezi více weby dohromady oproti dedikovanému řešení, jak se liší hosting pro e-shopy od klasických webů, jak pro ně postavit správnou infrastrukturu i jakou roli dnes u internetových obchodů hraje cloud a DevOps. Hovoří také o tom, jak se vshostingu dařilo loni a jaký výhled má na letošní rok.
Na trhu fungujete téměř 15 let. Za tu dobu se oblast e-commerce zásadně proměnila. Jak se tyto změny projevily na straně hostingu?
Bohužel pořád platí, že hosting byl, a dle mého ještě dlouho bude, extrémně podceňovaný. Přestože je pro fungování e-shopu stejně zásadní jako třeba logistika. Bez něj neprodáte vůbec nic.
Čím si to vysvětlujete?
E-shopaři se zaměřují na jiné části byznysu, stačí se podívat na témata přednášek na e-commerce konferencích: newslettery, PPC, platební brány, logistika, vývoj. Hosting a serverovou infrastrukturu klienti řeší, až když přijde průšvih.
Hosting by si tedy měl podle vás při zakládání e-shopu zasloužil větší prioritu?
Jednoznačně. Stává se, že i větší klienti chtějí za hosting platit jen pár tisíc měsíčně, ale neuvědomují si, že za to z podstaty věci dostanou velmi nekvalitní produkt. To je jako kdybyste si chtěli postavit dům za 100 tisíc. Výsledkem bude takový lepší stan. Bydlet se v tom dá, ale…
K čemu to pak vede? Co se může reálně stát?
Neadekvátní hosting může způsobit výpadky například v době marketingové kampaně, kdy na web přijde skokově více lidí. Architektura s tím dopředu nepočítá a je zle. Tím vyhodíte z okna ohromné peníze, navíc dvakrát. Jednou to jsou ty ušlé tržby, kdy se zákazník na web nedostane, a druhá věc jsou ty náklady na reklamu, která vám pak jede úplně zbytečně. O důvěře zákazníků ani nemluvě.
V posledních letech ale hosting získává u managementu e-shopů vyšší prioritu. Roste všeobecné povědomí o důležitosti kvalitní infrastruktury a internetové projekty jsou více ochotné do ní investovat. Někteří se nebojí do hostingu „vrazit“ i šestimístné částky měsíčně.
Co podle vás způsobilo takový obrat?
Jednoduše si spočítali, že se jim to vzhledem k potenciálnímu riziku vyplatí. Hybatelem jsou i zvyšující se nároky zákazníků e-shopů, kteří čím dál méně tolerují dlouhé doby načítání nebo dokonce výpadky. Je nepsaným pravidlem, že když se e-shop nenačte do 2-3 vteřin, zákazník odejde jinam. Výpadek e-shopu ho u mnoha zákazníků diskvalifikuje nadobro. Rychlost načtení i prevence výpadků přitom závisí na spolehlivosti hostingové služby a kvalitě komunikace aplikace se serverovým podkladem.
E-shopaři si vše uvedené dnes více uvědomují i díky zapojení většího počtu technických lidí do managementu. Na druhou stranu se chtějí soustředit na svůj core byznys a ne se zabývat náročnou (a drahou) optimalizací serverové infrastruktury. Proto dnes v e-commerce převažuje snaha o outsourcing hostingu i jeho správy.
Co si lze vlastně dnes představit pod pojmem „správa hostingu“? A jaké výhody má, když si ji e-shopy neřeší samy?
U serverové infrastruktury nejde jen o „železo“, tedy hardware a jeho provoz. Neméně důležitá je i softwarová stránka věci: aktualizace, instalace, optimalizace, řešení nenadálých situací a tak dále. Zajistit toto v dostatečné kvalitě in-house může přijít i na několik set tisíc korun měsíčně na provoz a údržbu serverové infrastruktury a s tím spojený personál. My toto vše klientům zajišťujeme v rámci tzv. managed služeb za zlomek nákladů. O vše kolem správy se postaráme a případné problémy vyřešíme klidně i ve 3 ráno.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.