Hosting je pro e-shop stejně zásadní jako logistika. Při vánočním náporu bude hrát klíčovou roli, říká Jan Svášek z vshostingu
I když to ještě na začátku roku málokdo předpokládal, e-commerce letos zažívala nápor jako při vánoční sezoně už v průběhu roku, kdy koronavirová krize dolehla na nejeden byznysový sektor. Online nákupům se ale nadmíru dařilo a pro množství e-shopů to ze dne na den znamenalo během jinak pomalejších měsíců změnu procesů i strategie. Teď se čeká, že by Vánoce mohly být ještě mnohem silnější než obvykle. A na to je nutné se připravit.
S nástupem Vánoc souvisí naskladnění většího množství zboží, investice do marketingu, nabírání nových lidí i nápor nejen na logistické hráče, ale také základní infrastrukturu, na které vše běží – webový hosting. Ten přitom podle Jana Sváška, e-commerce konzultanta v českém vshostingu, stále množství hráčů v e-commerce podceňuje. Právě vshosting v Česku využívají weby jako Notino, Shoptet, Footshop, Sconto nebo GymBeam.
V rozhovoru pro CzechCrunch Svášek popisuje, jaký rozdíl může v byznysu představovat sdílený hosting mezi více weby dohromady oproti dedikovanému řešení, jak se liší hosting pro e-shopy od klasických webů, jak pro ně postavit správnou infrastrukturu i jakou roli dnes u internetových obchodů hraje cloud a DevOps. Hovoří také o tom, jak se vshostingu dařilo loni a jaký výhled má na letošní rok.
Na trhu fungujete téměř 15 let. Za tu dobu se oblast e-commerce zásadně proměnila. Jak se tyto změny projevily na straně hostingu?
Bohužel pořád platí, že hosting byl, a dle mého ještě dlouho bude, extrémně podceňovaný. Přestože je pro fungování e-shopu stejně zásadní jako třeba logistika. Bez něj neprodáte vůbec nic.
Čím si to vysvětlujete?
E-shopaři se zaměřují na jiné části byznysu, stačí se podívat na témata přednášek na e-commerce konferencích: newslettery, PPC, platební brány, logistika, vývoj. Hosting a serverovou infrastrukturu klienti řeší, až když přijde průšvih.
Hosting by si tedy měl podle vás při zakládání e-shopu zasloužil větší prioritu?
Jednoznačně. Stává se, že i větší klienti chtějí za hosting platit jen pár tisíc měsíčně, ale neuvědomují si, že za to z podstaty věci dostanou velmi nekvalitní produkt. To je jako kdybyste si chtěli postavit dům za 100 tisíc. Výsledkem bude takový lepší stan. Bydlet se v tom dá, ale…
K čemu to pak vede? Co se může reálně stát?
Neadekvátní hosting může způsobit výpadky například v době marketingové kampaně, kdy na web přijde skokově více lidí. Architektura s tím dopředu nepočítá a je zle. Tím vyhodíte z okna ohromné peníze, navíc dvakrát. Jednou to jsou ty ušlé tržby, kdy se zákazník na web nedostane, a druhá věc jsou ty náklady na reklamu, která vám pak jede úplně zbytečně. O důvěře zákazníků ani nemluvě.
V posledních letech ale hosting získává u managementu e-shopů vyšší prioritu. Roste všeobecné povědomí o důležitosti kvalitní infrastruktury a internetové projekty jsou více ochotné do ní investovat. Někteří se nebojí do hostingu „vrazit“ i šestimístné částky měsíčně.
Co podle vás způsobilo takový obrat?
Jednoduše si spočítali, že se jim to vzhledem k potenciálnímu riziku vyplatí. Hybatelem jsou i zvyšující se nároky zákazníků e-shopů, kteří čím dál méně tolerují dlouhé doby načítání nebo dokonce výpadky. Je nepsaným pravidlem, že když se e-shop nenačte do 2-3 vteřin, zákazník odejde jinam. Výpadek e-shopu ho u mnoha zákazníků diskvalifikuje nadobro. Rychlost načtení i prevence výpadků přitom závisí na spolehlivosti hostingové služby a kvalitě komunikace aplikace se serverovým podkladem.
E-shopaři si vše uvedené dnes více uvědomují i díky zapojení většího počtu technických lidí do managementu. Na druhou stranu se chtějí soustředit na svůj core byznys a ne se zabývat náročnou (a drahou) optimalizací serverové infrastruktury. Proto dnes v e-commerce převažuje snaha o outsourcing hostingu i jeho správy.
Co si lze vlastně dnes představit pod pojmem „správa hostingu“? A jaké výhody má, když si ji e-shopy neřeší samy?
U serverové infrastruktury nejde jen o „železo“, tedy hardware a jeho provoz. Neméně důležitá je i softwarová stránka věci: aktualizace, instalace, optimalizace, řešení nenadálých situací a tak dále. Zajistit toto v dostatečné kvalitě in-house může přijít i na několik set tisíc korun měsíčně na provoz a údržbu serverové infrastruktury a s tím spojený personál. My toto vše klientům zajišťujeme v rámci tzv. managed služeb za zlomek nákladů. O vše kolem správy se postaráme a případné problémy vyřešíme klidně i ve 3 ráno.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsOvlivňují váš byznys i nové technologie, jako je třeba cloud?
Určitě, cloud za posledních pět let obrovsky vyrostl. Poskytuje e-shopům spoustu výhod, ať už jde o vysokou dostupnost (tj. i když dojde k poruše v části cloudu, provoz e-shopu to neovlivní), možnost okamžitě navýšit výkon, ale i o cenu. Zejména pro menší e-shopy dává cloud maximální smysl. V přepočtu na jednotku výkonu, kterého menší projekty mnoho nepotřebují, je řádově levnější než vyhrazené řešení. Dalším velkým trendem jsou takzvané microservices.
Spousta lidí si pod pojmem microservices příliš nepředstaví. O co jde a proč je vývoj v nich tak populární?
Microservices umožňují rychleji vyvíjet nové funkcionality e-shopu, navíc s menší chybovostí. S tím je z hostingového pohledu spojený vyšší zájem o Kubernetes, což je nástroj, určený právě pro spojování microservices. Proto jsme spustili vlastní platformu pro Kubernetes, která těmto náročným zákazníkům vychází vstříc.
Za rok 2020 jsme poptávek na managed služby v rámci této platformy řešili okolo 50. Odhaduji, že 70 procent jich dopadlo pozitivně. Dnes na Kubernetes migruje čím dál víc a hlavně čím dál větších e-commerce projektů.
Kubernetes je doménou obřích firem typu Amazon nebo Microsoft. Jde jim vůbec v tomto ohledu konkurovat?
Když microservices před několika lety začínaly, mnoho klientů volilo infrastrukturu od jednoho z velkých amerických cloudů. Důvodem byla hlavně popularita AWS od Amazonu u programátorů. Postupně od toho ale upouští a přesouvají se k alternativním službám. Poskytují mnohdy totiž srovnatelné (a často i komplexnější) služby za nižší cenu. A to ve stejné nebo i vyšší kvalitě.
To, jak e-shopy fungují a na čem běží, se během let výrazně proměnilo. Jaké jsou podle vás ty největší změny?
E-shopy dnes často nejsou jen internetové obchody, ale komplexní digitální huby. Jejich samotným produktem je platforma jako taková, skrze kterou prodávají svůj sortiment. Stávají se z nich prakticky digitální agentury s důrazem na trendovost, implementaci nových funkcionalit a získání technologické konkurenční výhody. V letošním roce tomu bylo například v případě Pilulky (vstup na burzu, implementace Apple Pay atd.) nebo Zásilkovny s jejich službou Mezi Námi či Z-Boxů.
Co to znamená pro vás jako poskytovatele hostingu?
Jsou to hlavně větší nároky ze strany klienta na spolehlivost a robustnost celého řešení. Před pár lety byl přepych mít jeden primární server a k tomu jeden záložní. Dnes několikrát do měsíce stavíme klientům na míru multi-layer řešení, které pak roubujeme na jejich interní vývojové workflow. Dochází tak k faktickému spojení vývoje (Dev) na straně klienta a správy (Ops) na straně naší.
Zároveň tím na nás padá obrovská zodpovědnost ze strany klienta. Naši klienti mají často velmi pokročilý vývoj a nebojí se experimentovat s nejnovějšími technologiemi. Z této komplexity vyplývá i zvýšená poptávka po tzv. předprodukčním prostředí, ve kterém testují nové verze čehokoliv před vypuštěním do produkce. V celkovém důsledku pak nejsme jen dodavateli hostingu, ale technologickými partnery našich klientů.
Můžete uvést nějaké příklady?
Příkladem takového projektu jsou například GymBeam nebo Dedoles, kde jsme po vzájemné konzultaci předělali celou architekturu na ultravýkonné procesory AMD EPYC se 32 jádry u každého serveru. Letošních Vánoc se tak v jejich případě z pohledu výkonu opravdu nebojíme. Tady je krásně vidět, jak je rok v e-commerce krátký. Prakticky se dělí na dvě části: příprava na sezonu (leden až červenec) a sezona (srpen až prosinec).
Dalším ukázkovým případem byla Pošta Bez Hranic. Před čtyřmi nebo pěti lety přecházeli ze sdíleného webhostingu a my jsme jim postavili první managed službu na dvou serverech. A letos jsme společně odladili Kubernetes infrastrukturu. To je krásný příklad toho, kdy klient s námi roste jak obratově, tak produktem a ve výsledku i technologicky.
Většině české e-commerce navíc pomohla probíhající pandemie, přispělo to i k větší a rychlejší digitalizaci. Jak se to projevilo u vás?
Stále ještě není konec, ale je veřejně známo, že drtivá většina e-shopů vystřelila nahoru, u některých šlo ze dne na den až o stovky procent. Největší nárůst byl pochopitelně u online lékáren, kde tři ze čtyř největších využívají naše služby. Takovým klientům jsme narychlo navyšovali kapacitu, což bylo vcelku vzrušující, protože v důsledku pandemie vypadly i dodávky hardwaru.
Za zmínku stojí fakt, že už v první vlně pandemie se nám podařilo vyhrát tendr na technologického partnera jedné z největších online lékáren Lékárna.cz a během druhé vlny pandemie byla celá realizace právě na již dříve zmíněné Kubernetes architektuře zprovozněna.
Velkým hybatelem růstu e-commerce během krize byl i rychlý přesun retailu do onlinu. Koneckonců už před ní se mnoho prodejců, jejichž hlavním prodejním kanálem byly kamenné prodejny, snažilo více dostat do onlinu. S vyhlášením jarního nouzového stavu došlo přímo k explozivnímu růstu, kdy se e-shopy primárně offline prodejců drasticky zvětšovaly. Musely tak mimo jiné radikálně přehodnotit svůj hosting, aby nápor vůbec ustály.
Během první vlny jsme například byli součástí kompletního přebudování e-shopu pro Sconto. Jedná se o velkou e-shopovou instanci postavenou na open-source řešení ShopsysFramework. Společně s Shopsysem jsme jim pomohli v rekordním čase spustit obrovský projekt.
Na webu píšete, že u vás běží 40 % všech českých a slovenských e-shopů. Kolik má dnes vshosting zákazníků?
Dnes už je to spíš 50 procent – jen na řešení od Shoptetu, který hostuje u nás, běží téměř polovina českých e-shopů, tedy více než dvacet tisíc. K tomu nás využívá platforma Shopsys, jejímž prostřednictvím na naší infrastruktuře běží další spousta e-shopů. Dále stovky jednotlivých e-commerce projektů v Česku i na Slovensku. Pilulka, Prusa Research a desítky dalších významných klientů.
Na jaké tržby se díky tomu letos dostanete?
Naše loňské tržby dosáhly 150 milionů korun a letos očekáváme další růst, přibližně o 30 procent. To znamená, že bychom se letos měli dostat na tržby okolo 200 milionů korun.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.