Před rokem dostalo hotelnictví s příchodem pandemie obrovskou ránu. Inkasoval ji i český technologický startup Mews, který se specializuje na modernizaci ubytovacích zařízení, a když se zavřely hotely po celém světě, odpadla mu velká část příjmů. Teď už je ale situace o něco klidnější, a tak by se firma založená Richardem Valtrem ráda vrátila k růstu. I proto oznámila akvizici svého britského konkurenta.
Ve startupu Mews vyvíjí cloudové systémy pro správu hotelů, díky kterým si mohou hosté vyřizovat vše včetně rezervací či check-inu pohodlně online a také samotná ubytovací zařízení s jejich pomocí své fungování digitalizují. O něco podobného se ve Velké Británii snaží také společnost Hotel Perfect s historií sahající až do roku 1992, kterou nyní Mews za nezveřejněnou částku získává pod svá křídla.
„Odvětví systémů pro správu objektů v současnosti prochází rapidní inovací a růstem,“ říká Richard Valtr, zakladatel Mews. „Hotel Perfect má vše, co nás při hledání akvizic zajímá: skvělé lidi, zákazníky a technologii. Nové partnerství zároveň reprezentuje naše odhodlání investovat do britského trhu, kde sledujeme mnoho potenciálních zákazníků, kteří chtějí adaptovat cloudové technologie a hledají řešení, která jim budou spolehlivě sloužit také v dlouhodobém výhledu,“ dodává.
Hotel Perfect má ve Velké Británii stovky zákazníků, které Mews připojí ke své stávající bázi čítající přes dva tisíce ubytovacích zařízení v 62 zemích po celém světě. Díky nové akvizici se chce ještě více zaměřit právě na britské ostrovy, kde bude nově i díky Hotel Perfect spolupracovat s luxusními hotely, resorty, lázněmi, golfovými kluby či konferenčními centry. Také britská firma vyvíjí produkty pro rezervace, správu obchodních kanálů či komunikaci s hosty.
Za uplynulých osmnáct měsíců se jedná už o třetí podobnou akvizici, kterou tuzemský startup s oficiálním sídlem v Nizozemsku a kancelářemi od Londýna přes Paříž a Mnichov až po Sydney koupil. Loni akvíroval společnosti Planet Winner a Base7Booking a věří, že se i s nimi na palubě vrátí k růstu, který pandemie přibrzdila. Mews hlásí, že aktuálně již má otevřeno 86 procent hotelů v jeho portfoliu, do nichž se vrací zahraniční turisté.
„Aktuální trend vypadá velmi povzbudivě. 86 % hotelů využívajících platformu Mews už je v provozu a počet zavřených hotelů rapidně klesá. Stejně tak poměrně rychle roste i obsazenost hotelů. Ta se globálně pohybuje kolem 48 %, přičemž očekáváme, že růst se zastaví někde kolem 55 % – zhruba tam se pohybují hotely ve Spojených státech, které jsou podstatně více proočkovány a bez zásadnějších opatření,“ komentuje oživování hotelnictví po celém světě Matthijs Welle, který v Mews působí jako CEO.
Přes to přese všechno prý nakonec firma dokázala během posledního roku o polovinu vyrůst, avšak přesné číslo ani metriky, jichž se růst týká, říct nechce. V posledních týdnech prozradila alespoň to, že zaznamenala dosud největší objem zaplacených peněz za ubytování v jednom dni. Částka 4 miliony eur (přes 100 milionů korun) překonala dosavadní rekord ze Silvestra v roce 2019 hned o 1 milion eur (přes 25 milionů korun). Hotely ani samotné Mews podle Richarda Valtra ještě vyhráno nemají, ale nálada už je pozitivnější než před rokem.
Tady rozumějí řeči. Tedy, opravdu hluboce jí rozumějí – a učí to i umělou inteligenci. V nedávno založené firmě Mama AI ji rozebírají na slova, emoce a úmysly a pak zase skládají dohromady, abyste si mohli povídat s nehmotným umělým člověkem schovaným někde hluboko v počítači. Hladký rozhovor vám zajistí při ovládání bankovního účtu, objednávání zboží nebo třeba při hře. To když budete jen tak pro zábavu hádat zvíře, které si umělá inteligence jakoby myslí. Partnerem vám při tom bude telefon a mluvit s vámi bude klidně i v češtině.
Startup Mama AI funguje teprve čtvrtým měsícem, ale už během prvních dvou stihl vyhrát evaluaci v České spořitelně na konverzačního robota. Tedy právě na technologii, která může během rozhovoru ověřit klienta a prakticky nahradit běžný styk s bankou nebo její aplikací jedním telefonátem. To vše během rozhovoru, který působí, jako když někde na druhé straně telefonu mluví zaměstnanec banky.
Jenže tento zaměstnanec bude vždy příjemný, dostupný 24 hodin denně, sedm dní v týdnu, a ještě je schopný se neustále učit nové věci. Interně softwaru, který se takto umí přeučit na konverzaci a plnění pokynů v jakémkoliv oboru, říkají Telma. Telma je ideální ukázka pro to, kam rozpoznávání lidské řeči může služby prakticky v jakémkoliv oboru posunout. Ale není to jediný směr.
Foto: Anna Kassahunová
‚Šestiválec‘ Mama AI učí počítač smysluplně mluvit s lidmi
„Trh umělé inteligence roste o 30 procent ročně. A konverzační hlasová řešení zrovna tak. Je to velký, nevyhnutelný trend,“ říká Jan Macek, spoluzakladatel a co-CEO společnosti. Zní to uvěřitelně, za krátkou dobu existence se kromě úzké spolupráce v oblasti hlasových asistentů s Českou spořitelnou Mama AI dostalo do velkých firem působících v tuzemsku v oblasti pojišťovnictví, energetiky, telekomunikací nebo utility.
Že je počítačové zpracování jazyka širokým pojmem, dokazuje i to, jak se už nenápadně vkradlo ke stovkám tisíc lidí v Česku. Stihlo totiž automaticky generovat covidové reporty pro všechny obce v republice a ve spolupráci s Mobilním rozhlasem posílat lidem přesné informace o tom, jak se situace přímo v jejich okolí vyvíjí.
Díky datům z otevřených zdrojů dokázala umělá inteligence vytvořit smysluplný text, který měl v jednu dobu i 400 tisíc zhlédnutí týdně. V červnu se report rozšířil i o informace o očkování, a stále si tak udržuje zajímavou čtenářskou základnu. „Každé ráno vygenerujeme personalizované reporty a grafy pro všechny obce,“ popisuje Jan Cuřín report pro 6 280 obcí v tuzemsku. I Cuřín je spoluzakladatelem firmy a mimo jiné zastává funkci CFO.
Tak trochu jiný startup
Mama AI věci pojímá jinak, než jak by se ve startupu slušelo. Pokud vyjmeme studenty, průměrný věk zdejších zaměstnanců tu vyčíslí přesně na 42,47 roku. Pro samotné zakladatele to bude ještě o něco víc. Mají za sebou rozsáhlé zkušenosti v nadnárodní firmě, zakládající členové Mama AI jsou totiž skupinou lidí, kteří 25 let pracovali v oblasti umělé inteligence pro IBM, až se z něj nakonec oddělili, a přesto s firmou dokážou dál úzce spolupracovat.
Zakladatelé vzali vlastní peníze a do startu firmy dali řádově miliony korun. Dokázali přesvědčit většinu tehdejšího týmu IBM umístěného v Praze k tomu, aby šla právě s nimi. Tento tým byl specializovaný na konverzační řešení i zpracování jazyka a textu, a tak se pro IBM rovnou stali partnerem a dodavatelem řady řešení.
A především jich bylo šest. Startup Mama AI má skutečně šestici zakladatelů, a chcete-li je sledovat, budete muset být hodně pozorní: Jan Kleindienst, Jan Cuřín, Jan Macek, Josef Vopička, Jakub Krchák a Martin Čmejrek působí extrémně sehraně, plynule si předávají slovo a rozšiřují myšlenku jeden druhému, až je jasné, že tato firma musí být široce rozkročena.
Přesto si prý ani nemuseli vytvořit hlasovací systém, protože mají o svém směřování naprosto jasnou představu a propracovaný plán na to, kdo bude kdy v úplném vedení. Každý rok to totiž bude někdo jiný. Letos je předsedou představenstva Jan Kleindienst, který do IBM kdysi nastoupil jako výzkumník a firmu opouštěl z pozice technického ředitele pro českou pobočku, která se zabývala aplikací umělé inteligence do podniků.
Kleindienst stejně jako ostatní používá označení pozice co-CEO. Za rok ho nahradí další na řadě. A pak další, dokud se všichni nevystřídají – na příštích pět let je tady naprosto jasno. Mezitím se ostatní posouvají na předem domluvená místa ve vedení jednotlivých entit založených pod mateřskou společností Mama AI. Představou je takovým způsobem přinášet mimo jiné stále nový elán i pohled a mít do jednotlivých ramen firmy dostatečný vhled.
Dostávali jsme sekec. Ale čeština je tam
Šestice zakladatelů má za sebou už teď úspěšnou kariéru a doma rodiny s odrostlými dětmi. Takže zmiňují, že i proto je to ideální doba k tomu, aby se mohli soustředit na svůj projekt. „Jsou studie, které říkají, že nejlepší startupisti jsou čtyřicátníci a padesátníci,“ říká Kleindienst. „Je to ideální životní náplň na tuto etapu,“ doplňuje Jakub Krchák. „Taky ve dvaceti se to těžko dělá s vlastním kapitálem,“ přidá se Jan Macek.
Mají 25 let zkušeností z oblasti umělé inteligence, dohromady nastřádají 233 let v IBM a 162 konkrétně ve výzkumu řeči. V rámci akademické i korporátní činnosti už nashromáždili 92 patentů. A s čísly bychom mohli pokračovat: 26 let zkušeností ve strojovém překladu řeči nebo 118 v počítačovém zpracování přirozeného jazyka, další v dialogu, akademickém prostředí, internetu věcí… Výčet zahrnuje řadu trendy směrů, na které pomyslíte.
Tito lidé jsou také mimochodem skupina, která v roce 2018 přesvědčila americké vedení projektu IBM Watson, že čeština by měla být mezi prvními jazyky, kterými by jeho počítač schopný odpovídat na otázky měl mluvit. Oficiálním zdůvodněním bylo, že když slovo robot pochází z češtiny, je v nejlepším zájmu firmy se jazyku přednostně věnovat. Stal se osmým. Což byznysově pro světovou firmu nedává valný smysl. „Taky jsme dostávali sekec třeba od Poláků i dalších,“ směje se Jan Macek.
„Ale Česko je v počítačovém zpracování jazyka velmi silné,“ odkazuje ke zdejším úspěšným IT odborníkům Martin Čmejrek. „Vždy je tlak na to, češtinu zahrnout. A v duchu univerzitního vychování jsme to brali za povinnost. Chceme, aby Česká republika byla na světové mapě umělé inteligence vidět,“ dodává Kleindienst, který je zároveň spoluzakladatelem platformy pro umělou inteligenci na Svazu průmyslu a dopravy.
Jsi tam ještě?
Aby bylo jasné, jak vážně to s konverzací s počítačem myslí, vytahuje Kleindienst mobil a hledá aplikaci, kterou prý občas hraje pro zábavu s dětmi. „Budu myslet na zvíře a ty se mě můžeš zeptat na různé otázky, třeba kolik má nohou,“ začíná přístroj naprosto plynule v angličtině. Občas Kleindiensta pochválí za dobře mířenou otázku, když je zase dlouho ticho, navrhne mu, na co by se mohl zeptat. Případně se ujistí: „Jsi tam ještě?“ Konverzace hladce běží.
„Člověk se strojem řeší nějaký problém, stroj ho pochválí, je tam ta emoční výměna.“
Jako druhou verzi zkoušíme češtinu, a i když tady se nějaké kostrbaté porozumění objeví, mobil pořád udržuje rozhovor v chodu. Právě to je podle tvůrců platformy jeden z důležitých momentů. „Je to de facto business proces, kterým vás ta aplikace provede. Ten proces je ‚uhádni něco‘ nebo ‚dostaň se někam‘ – ať už je to zvolený typ transakce, nebo se chcete něco naučit, či si něco ověřit – na to všechno se tyto aplikace hodí. Člověk se strojem řeší nějaký problém, stroj ho pochválí, je tam ta emoční výměna,“ vysvětluje Kleindienst.
Hra s aplikací je jednoduchým příkladem toho, jak jejich přístup funguje. Neukazují mi tu vlastní vynález. Konkrétně toto je kombinace technologií, které dodává někdo jiný, a v Mama AI je spojili tak, aby fungovaly podle jejich představ. Pro rozpoznávání hlasu v češtině v aplikaci funguje rozpoznávač od Googlu. Pro generování českého hlasu je to technologie od Microsoftu. Konverzační jádro využívá technologie IBM. „Vlastní řešení vyvíjíme také,“ ujišťuje však Vopička.
Robot vás pochopí
Obecně se v Mama AI – šestiválci, jak si zakladatelé v nadsázce říkají – definují jako AI konzultanti a dodavatelé služeb i produktů umělé inteligence. „Klienty chceme posouvat cestou digitalizace dál a dnes je první zastávkou na té digitalizaci umělá inteligence,“ přibližuje Čmejrek. Ve své dílně ale připravují například i vlastní technologii na rozpoznávání emocí v hlase. „To je velmi důležité. Poznáme, s čím lidi nejsou spokojení, a to automaticky,“ vysvětluje Vopička.
Zjišťují se také další, takzvané meta informace o mluvčím. Když se s druhou stranou – rozumějme umělou inteligencí – bavíte, potřebuje totiž vědět, jak jste naladěni. Jestli jste muž, nebo žena, aby vás mohla správně oslovovat. Třeba když položí otázku, jestli byste se ještě na něco chtěl nebo chtěla zeptat. Nebo jestli třeba nekřičíte. „Je potřeba nasbírat řadu meta informací o mluvčích, a tedy o tom, co se na telefonu děje, třeba pro případ call center,“ popisuje Vopička.
Foto: Anna Kassahunová
Krchák, Kleindienst, Macek, Cuřín, Vopička a Čmejrek spolu pracovali v IBM
Jako další takové informace zmiňuje třeba ještě věk, akcent nebo kadenci. Uplatnění takové systémy totiž kromě konverzací s roboty najdou i v přepisech a analýzách mimo jiné pro call centra, při řešení zákaznického sentimentu, ovládání zařízení v internetu věcí nebo prostě při sestavování textu v přirozeném jazyce, který je připravený na míru zákazníkovi. Podobně jako u zmiňovaných covidových reportů.
Jenže když někomu počítač skutečně rozumí, dokáže to technologie dotáhnout ještě dál. Proto tady nechtějí zapadnout do jedné škatulky. Věnují se aplikované umělé inteligenci, což je kromě zmíněného také zpracování dat a jejich vyhodnocení. To rovnou umožňuje na základě datových řad predikovat různé události. Například jestli se vyrojí včely nebo rozbije klimatizace. Ještě jako tým IBM také dali na střechu svých kanceláří úl, který tyto technologie využívá.
Přístup Mama AI k umělé inteligenci a počítačovému zpracování jazyka je ale ještě širší. Jejich zájem zahrnuje i kryptosvět, kde se zaměřují mimo jiné na blockchain nebo fenomén NFT. K dalším směrům řadí třeba kvantum, tedy zpracování jazyka kvantovými technologiemi. Z pohledu rozjetého šestiválce ještě přijde boom hlasových řešení. A tady ho chtějí pomoct zajistit.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.