Houbové apokalypsy se nebojím, říká český mikrobiolog. Aniž by znal The Last of Us, vytvořil o ní hru
Tomáš Větrovský z Mikrobiologického ústavu AV ČR ve volném čase vyvíjí hru Mycosis. Ta spojuje jeho práci i se střílečkou Half-Life.
Tomáš Větrovský, mikrobiolog a herní vývojář
Nenechte se zmást náhledovým obrázkem. Česká hra Mycosis možná vypadá retro a odlehčeně – ačkoliv tedy jde o akční horor –, ale stojí za ní vědec. Tomáš Větrovský v ní spojil svůj vývojářský koníček s profesním zaměřením. A v rozhovoru pro CzechCrunch povídá nejen o tom, jak vznikne taková česká variace na The Last of Us, ale i o propojení počítačů a organismů. Nebo o houbové apokalypse.
Kolem vás zuří nebezpečná nákaza. Houbami prorostlí lidé se mění na zombie a jdou vám po krku. Musíte se probojovat přes nepřátele i zapojit mozek při řešení hádanek. To sice zní jako popis herního a dnes už i seriálového hitu The Last of Us, ale platí to i pro českou videohru Mycosis. „Inspirací mi byl Half-Life a každodenní práce v laboratoři,“ říká její autor, český mikrobiolog Tomáš Větrovský, se vzpomínkou na jednu z nejslavnějších stříleček historie.
Větrovský se totiž kromě výzkumu v Mikrobiologickém ústavu Akademie věd věnuje i hernímu vývoji. Výsledek jeho úsilí můžete sami už teď vyzkoušet na Steamu, kde právě vyšla hratelná demoverze jeho titulu. Dvourozměrné arkádovité hry Mycosis, v níž budete v roli výzkumníka bojovat proti krvelačným houbovým zombie (tedy snad houbie?).
Mycosis tím připomíná zmiňované veledílo The Last of Us, jenže ve skutečnosti tento megahit ve vzniku české hry nehrál roli. „Téma houbových zombie jsem otevřel v roce 2016, kdy jsem na konferenci Fungal Genetics v Paříži vytvořil první koncepty Mycosis. Paradoxně jsem tehdy o The Last of Us nevěděl, protože byla jen na PlayStationu a já jsem nikdy konzoli nevlastnil. I většina mých přátel se orientovala na PC,“ říká Větrovský.
Houbové apokalypsy se nebojím. Trvalo miliony let, než houby dokázaly věci jako Cordyceps. Největším strašákem zůstává lidstvo samo.
„Životní strategie parazitických hub rodu Cordyceps, tedy zombifikace hmyzu, je ve vědecké komunitě poměrně notoricky známá. A mně tehdy přišlo zajímavé, že nikdo s touto tematikou nevytvořil počítačovou hru,“ přidává dnes úsměvnou anekdotu s odkazem právě na houby Cordyceps, které hrají takříkajíc hlavní roli i v The Last of Us. „Ani seriál jsem zatím neviděl, ale určitě mu dám šanci,“ zmiňuje vývojář.
Původně z houbového nápadu měla být jen zábava pro kolegy v práci, ale po čase se vědec a vývojář rozhodl z ní udělat plnohodnotnou hru. Větrovský tak spojil svou práci s koníčkem. Už od dětství ho totiž přitahovala věda a chemie, ale později ho ještě více zlákaly počítače. „Fascinovalo mě na nich především to, že si mohu vytvořit program či svět, ve kterém platí má vlastní pravidla. A že mohu vytvořit prakticky jakoukoliv simulaci,“ vzpomíná.
V úplných počátcích mu učaroval osmibitový stroj ZX Spectrum, na kterém si zahrál první (a tehdy ještě z kazet nahrávané) hry. A rozhodl se, že musí vytvořit vlastní. „Moje představa byla zpočátku dost naivní a brzy jsem si uvědomil, že to není tak jednoduché. Dnes máte internet, ale tehdy jsem ho měl k dispozici jen ve škole a rozhodně nebyl tak plný informací o tvorbě her jako teď,“ přidává.