Hra s důvěrou. Umělá inteligence stvořila autora, jeho fotku i život, pokoutně vycházely i její texty

Slavný časopis Sports Illustrated publikoval články, které psala umělá inteligence, ale vydával je za dílo redaktora. Kterého ovšem stvořila také AI.

Luboš KrečLuboš Kreč

aiKomentář

Foto: Vygenerováno službou DALL-E od OpenAI

Umělá inteligence pomáhá s tvorbou mediálního obsahu

0Zobrazit komentáře

Komentář Luboše Kreče: O tom, jak umělá inteligence promění trh práce a fungování společnosti, se vede poměrně intenzivní debata. Dotýká se to i světa médií. Klíčovým aspektem celého příběhu pak je důvěryhodnost, což dokazuje i příběh z magazínu Sports Illustrated.

Americký časopis Sports Illustrated publikoval několik článků, které sepsala umělá inteligence, a vydával je za dílo reálného autora. Autora, jehož jméno, fotografie i krátká biografie byly taktéž dílem umělé inteligence. Vydavatel magazínu se za pochybení omluvil a vyhodil několik manažerů.

Je to drobná epizoda, která ovšem dobře ilustruje úskalí nástupu umělé inteligence, který pozorujeme poslední zhruba rok. A v tom, co se stalo v měsíčníku proslaveném svými titulními stránkami, se zračí jak pozitiva, tak negativa tohoto fenoménu.

Články, které umělá inteligence tvořila, byly partnerské texty. Tedy v podstatě reklamní materiály, které jsou v redakcích neoblíbené a nikdo je moc dělat nechce. Proč? Protože to bývá tuctová práce, které neslibuje zrovna velký závan kreativity.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Hlavní přednost umělé inteligence spočívá právě v tom, že nahradí rutinní činnost lidí a umožní jim věnovat se důležitějším úkolům s vyšší přidanou hodnotou. Řeč je samozřejmě o té AI, kterou máme prostřednictvím služeb jako Chat GPT momentálně k dispozici.

I většina tvůrců a průkopníků umělé inteligence argumentuje, že z jejího nástupu budou lidé profitovat, protože je oprostí od toho, co je nezáživné, a dá jim prostor a čas pro něco smysluplnějšího. A pomůže jim rozvinout jejich opravdový potenciál.

Potud se tedy ve Sports Illustrated zachovali naprosto logicky a správně, ostatně nejsou zdaleka jediným médiem, které se umělou inteligenci snaží nasadit do výroby obsahu. Odvrácenou stranou příběhu ale je, že jsme se to dozvěděli pokoutně díky jinému, všímavému médiu.

ek-spotify

Přečtěte si takéSpotify drasticky škrtá a je to skvělá zpráva. Byznys potřebuje tlakSpotify drasticky škrtá a je to skvělá zpráva. Ukazuje se, že byznys potřebuje tlak, ne pohodlí

Tím, že se redakce snažila tvářit, jako by text stvořil reálný autor, se dopustila zásadní chyby. Lhala. Předstírala. Důvěryhodnost je přitom klíčovou součástí hodnoty a kvality každého média.

Ale vlastně nejen média. Je totiž zásadním předpokladem i při vývoji a nasazování umělé inteligence do praxe. Společnost si musí být jistá, v jakých mantinelech se pohybuje a čemu může věřit. Je nutné usilovat, aby systémy a algoritmy, které umělou inteligenci pohánějí, například netrpěly předsudky.

Pokud tvůrci umělé inteligence nebudou s veřejností hrát rovnou hru a pokud se férově nebudou chovat ani ti, kteří s ní pak pracují, celý fenomén začne nabývat nebezpečných rozměrů, což už je teď patrné v debatě třeba o šíření fakenews.

Řešením určitě nejsou zákazy ani zdivočelá regulace. Důvěryhodný a maximálně transparentní výzkum a stejně zodpovědná aplikace ovšem řešením jsou.

Text komentáře vznikl pro rozhlasovou stanici Český rozhlas Plus.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Práci vám nevezme, ale určitě změní. Jak s umělou inteligencí pracují ti, kdo tvoří web?

Umělá inteligence se zapojila do řady odvětví. A začala vytvářet třeba i podobu internetu. Jak se s ní naučit spolupracovat a na co ji nejlépe využít?

Tomáš PaulusTomáš Paulus

tomas-paulus

Foto: Trask

Tomáš Paulus, UX designér z agentury Bell & Hurry

Představte si tisíce zápisků z uživatelských rozhovorů, uživatelské recenze, miliony článků, nahrávky z call centra nebo nahrané návštěvy vašich webových stránek. Cenné poznatky – jenže člověk by je z takových dat doloval dlouhé týdny.

S umělou inteligencí je to jiné. Vše, co potřebujete, můžete mít k dispozici prakticky okamžitě. Není tedy divu, že se umělá inteligence stává neodmyslitelnou součástí mnoha odvětví. Výjimkou nejsou ani ta, která už ve svém jménu zahrnují kreativitu – jako třeba UX design.

Jak se v nich umělá inteligence dá využívat? Jak se zapojuje konkrétně ve firmě, která se v digitálním odvětví pohybuje? A jak bude vypadat designér budoucnosti? Své zkušenosti sepsal Tomáš Paulus, šéfdesignér ve společnosti Bell & Hurry, která je součástí softwarové firmy Trask.

***

V digitálním světě je diskuze o tom, jestli může umělá inteligence nahradit UX designéry, v poslední době velmi živá. Ostatně po výstupech z DALL-E nebo Midjourney by si jeden mohl myslet, že době designérů odzvonilo. Jak to tedy je?

UX designéři se o práci bát nemusejí. Jsou vlastně ukázkou toho, jak práce s umělou inteligencí funguje. Nenahradí ty designéry, kteří jsou ochotni se přizpůsobit a inovovat.

Designéři, kteří posledních deset let nezměnili přístup k práci a opakují dokola tytéž postupy, jsou velmi jednoduše nahraditelní. Jsou to především ti UX designéři, kteří zapomněli na empatii, zvědavost, systémové myšlení a kreativitu. Naopak ti, kteří začnou generativní AI využívat jako svého asistenta, dokážou být mnohem efektivnější. Zdlouhavé a opakující se úkoly „delegují“ na AI a budou mít víc prostoru soustředit se na kreativní a empatickou stránku designu. Budou se moct věnovat lidské stránce své profese.

V posledních letech se designéři učili spolupracovat v rámci týmů. Učili se tvořit řešení s produktovými vlastníky, vývojáři, analytiky, marketéry… Dnes se musí naučit spolupracovat se stroji. Kolaborace mezi lidskou a umělou inteligencí je to, co bude definovat nejbližší dekády designového odvětví.

trask

Přečtěte si takéKde na internetu pobíhá vaše identita? Hrozby její krádeže rostouKde na internetu pobíhá vaše identita? Hrozby její krádeže rostou, obezřetnost lidí méně

Dále v souvislosti s AI téměř denně vznikají nové nástroje, které designér může ke své práci využít. Pro jednotlivce je nemožné držet krok se všemi novinkami. Většina designérů se ještě pořád učí, jak co nejlépe kreslit ve Figmě. Zdá se ale, že mnohem důležitější bude umět vybírat z portfolia nových technologií a uplatňovat je v praxi. Designéři, kteří dokážou využít nové technologie k doručení vyšší kvality práce za zlomek času, budou před ostatními o mílové kroky napřed.

V Bell & Hurry využíváme umělou inteligenci denně. Pomáhá nám zpracovávat a analyzovat výzkumná data, data z trhu nebo trendy. Dokáže rychleji identifikovat problémy a očekávání zákazníků. Úkoly, kterými jsme trávili několik dní, teď zvládneme za hodiny nebo i minuty. A nejde jen o využívání ChatGPT nebo jiných jazykových modelů. Používáme také AI asistenty v MIRO, Dovetailu nebo Lookbacku.

Přesně ony tisíce zápisků z uživatelských rozhovorů, recenze, články, nahrávky i zaznamenané návštěvy… To všechno je s umělou inteligencí zpracované a kategorizované během sekund.

K čemu ještě používáme AI kromě analýzy dat a výzkumu od stolu?

  • Tvorba některých textů. Například úderné texty do prezentací včetně poznámek řečníka.
  • Změna stylu textů. Když potřebujeme upravit text tak, aby zněl jako klientova značka.
  • Návrh uživatelského výzkumu. Vytváříme si postupy a scénáře k testování. Navrhujeme různé kreativní metody výzkumu.
  • Hlubší porozumění problému.
  • Náhled na problém z více perspektiv.
  • Simulace rozhovoru s experty/uživateli z různých odvětví.
  • Hledání chyb a mezer v návrzích.
  • Generování obrázků.
  • Přepis nahrávek.

A samozřejmě pro spoustu dalšího. Je potřeba ale myslet na to, že AI není všemocná. Dokáže sice zpracovat velké množství informací, ale stále potřebuje lidské vedení a kritickou interpretaci výstupů. To znamená, že práce s ní vyžaduje nový druh dovedností, který si designéři budou muset osvojit. To je především schopnost přizpůsobit a formovat výstupy umělé inteligence tak, aby co nejlépe vyhovovaly koncovým uživatelům.

Velmi záleží, jaká data do AI vložíte a na jakých datech je trénovaná. Například výzkum Baymardu ukazuje, že ChatGPT 4 vykazuje velkou chybovost při UX auditech. Více než 50 procent problémů v UX designu ChatGPT vůbec neodhalil a přes než 30 procent doporučení na zlepšení bylo zbytečných nebo škodlivých. Pokud by ale výzkum byl provedený na umělé inteligenci, která je naučená na specializované databázi (například Baymardu), tak by UX audit s jistotou odhalil problémů mnohem víc.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Odzvonila tedy doba designérů? Právě naopak. Role UX designéra díky bohu nemizí a jen se dále vyvíjí.

UX designéři se teď mohou soustředit na „vyšší letové hladiny“. Mohou se konečně naplno zaměřit na řešení přístupnosti, etických aspektů designu, soukromí, dopadu na životy uživatelů a zákazníků. Mohou ušetřený čas věnovat svým klientům a rozvíjení jejich byznysu víc než kdy dřív.

Běžnou opakující se manuální práci za designéry zvládne odvést Figma AI nebo jakýkoli jiný AI nástroj. Designéři konečně nebudou muset řešit tvorbu stejných komponent pořád dokola.

Budou moct jít víc do hloubky svých návrhů a řešit technické nebo kontextové problémy. Designér, který se přizpůsobí, hledá nové možnosti, inovuje a dodává své práci lidský dotek, se o svou práci rozhodně bát nemusí.

CC Premium

Partnerem článku je společnost Trask