Hra s jazyky aneb jak vyrůst v příjmech stonásobně za tři roky. Duolingo jede a nově je z něj miliardový startup

anh-duolingo

Foto: Duolingo

Spoluzakladatel startupu Duolingo Luis von Ahn

0Zobrazit komentáře

Známe to pravděpodobně všichni. Pokud pravidelně cestujete do zahraničí, setkáváte se s tím mnohem častěji, ale potřeba ovládat cizí řeči je stále větší i doma. Schopnost mluvit cizími jazyky se cení, a to nejen na osobní úrovni, ale samozřejmě i na té pracovní. Čím dál více nových a především pak technologických firem nabírá nejen v Česku, ale i za hranicemi a univerzálním vnitrofiremním jazykem často bývá angličtina.

Ten, kdo ji nezvládá alespoň na komunikativní úrovni, má obvykle smůlu. Škola nám ale pro výuku jazyků dá spíše jen obecné základy, nejvíce se člověk stejně naučí osobním drilem a především komunikací s ostatními. Pro tu prvotní fázi, než si najedete nejdůležitější fráze a získáte trochu sebejistoty, je možné využít jak placené jazykové školy nebo soukromé učitele, tak alternativy v podobě výukových aplikací.

Na to v roce 2011 vsadila dvojice kamarádů Luis von Ahn a Severin Hacker, která se rozhodla spustit svou vlastní službu na výuku jazyků. Tak tehdy vzniklo Duolingo, které má dnes přes 300 milionů registrovaných uživatelů, několik let po sobě bylo nejstahovanější a nejvyužívanější výukovou aplikací na všech mobilních platformách a podporuje celkem 94 různých jazykových kurzů ve 23 jazycích. Čeština samozřejmě nemůže chybět, dokonce ji dle statistik využívá přes 400 tisíc uživatelů.

duolingo-apps

Aplikace Duolingo podporuje přes 20 jazyků

Obrovské popularitě aplikace pomohla její značná gamifikace, tedy fakt, že s každým splněným cílem získáte body, různé odznaky a můžete se poměřovat s ostatními. V základu je přitom Duolingo zdarma, a pokud nechcete pokročilé funkce, není za něj nutné platit. Kvality aplikace dokazuje i fakt, že ji na pravidelné bázi využívala taková jména jako Jack Dorsey (zakladatel Twitteru), Bill Gates (zakladatel Microsoftu) nebo Khloe Kardashian.

Byly doby, kdy bylo Duolingo jednoduše všude. Jeho ikonická sova v logu lákala jak mladší, tak starší, a s postupně rozšiřující se podporou dalších jazyků rostla i popularita. Navíc stále je kam růst. Cizí jazyky se po světě učí na 2 miliardy lidí, čím dál více pak na internetu. Jen digitální výuka jazyků za minulý rok dosáhla objemu 6 miliard dolarů a do pěti let má vyrůst o dalších 20 procent. Na to vše si může z velké části Duolingo sáhnout.

Celých pět let přitom jel startup Ahna poměrně na doraz, nic nevydělával a bez investic od známých fondů i solo investorů by pravděpodobně už dnes nebyl. Všechny ovšem lákal raketový růst počtu uživatelů a příslib do budoucna. Mezi investory se objevil například i herec a investor Ashton Kutcher s jeho fondem A-Grade Investments, autor mnoha bestsellerů Tim Ferriss, ale také prestižní fondy Union Square Ventures či Google Capital.

Právě Google Capital, respektive dnes už jeho mateřská společnost Alphabet, poslala minulý týden do Duolinga dalších 30 milionů dolarů a posunula tak celkové vybrané prostředky startupu na 138 milionů. Právě to popostrčilo Duolingo poprvé nad valuaci miliardy dolarů a zařadilo tak mezi jednorožce, tedy startupy s více než miliardovou hodnotou. Hodnota osm let staré firmy se po čerstvé investici investici zastavila na částce 1,5 miliardy dolarů.

severinhacker

Foto: Duolingo

Druhý spoluzakladatel Duolinga Severin Hacker

Jak se jim to vlastně podařilo, když přes pět let startup nevydělával prakticky ani dolar a jen utrácel peníze jiných? Onen příslib rychlého růstu se podařilo postupně od roku 2016 až dosud přetavit ve finanční úspěch. Zatímco ještě před třemi lety Duolingo dosáhlo v ročních příjmech pouze na jeden milion dolarů, o rok později už to bylo 13 milionů, za loňský rok 36 milionů a letos se mají příjmy podle serveru CNBC vyšplhat na hranici 100 milionů dolarů.

Teď tak přichází období, kdy se rychle rostoucí startup přestal soustředit pouze na růst měsíčně aktivních uživatelů, jejichž počet se ročně zvyšuje o zhruba 9 procent, a začal je konvertovat v reálné prostředky. Dnes Duolingo nejvíce peněz získává z placeného členství přímo v aplikaci, které například odstraňuje reklamy a umožňuje výuku v offline režimu. Další část příjmů plyne z firemních překladů.

Zalando si nemůže české zákazníky vynachválit. Spouští pro ně speciální outlet Zalando Lounge

zalando-lounge

Foto: Zalando

Zalando spouští pro české zákazníky novou službu Zalando Lounge

0Zobrazit komentáře

Jeden z největších evropských e-shopů s módou přišel do České republiky v létě minulého roku a prozatím se zdá být s tuzemskými zákazníky nadmíru spokojený. Češi se totiž naučili na Zalandu nakupovat velmi rychle, o čemž svědčí vysoká míra růstu objednávek a příjmů za poslední měsíce. A aby Zalando svůj dobře promazaný prodejní stroj udrželo v optimálním chodu i nadále, spouští pro české zákazníky svůj outlet Zalando Lounge.

Jedná se o zákaznický klub, v rámci kterého mohou zákazníci využívat speciálních nabídek online outletu. Zlevněné zboží je nabízeno prostřednictvím speciálních akcí, během kterých může být cena vybraných módních kousků, doplňků, ale i spotřebičů či doplňků do domácnosti snížena až o 75 %. Nabídka takto výhodného sortimentu je obměňována každý den ráno a je časově omezena po dobu 3 až 5 dnů, popřípadě do vyprodání zásob.

„Reakce českých zákazníků překonávají naše očekávání již od počátku působení Zalanda v České republice v létě 2018. Právě proto jsme se rozhodli rozšířit naši nabídku o Zalando Lounge. Očekáváme, že představení klubu nám významně pomůže naplnit naše cíle v České republice,“ chválí si české zákazníky Martin Rost, senior viceprezident Zalando Offprice, kam patří i Lounge a další outlety.

zalando-lounge

Zalando Lounge

vin-2

Přečtěte si takéVinograf se hodil do gala, pomáhal s tím i Jakub ŠpaňhelVinograf se hodil do gala. Na novém vzhledu známého vinného baru se podílel i Jakub Špaňhel

Členství v klubu je zcela zdarma a zákazníci jsou o nadcházejících nabídkách informováni prostřednictvím e-mailu či notifikací z mobilní aplikace. K přihlášení do klubu mohou zákazníci využít svého stávajícího účtu.

„Ke značce Zalando chceme přilákat ještě více českých zákazníků, abychom se skutečně stali prvním místem, kam zamíří, když pomyslí na módu – tzv. starting point for fashion,“ popisuje cíl Zalanda Martin Rost.