Hráli jsme Dostihy s vnučkou jejich autora. Pořád byla v distancu, v reálu jich prodá 25 tisíc ročně
Její dědeček Dostihy a sázky vymyslel – a Kristýna Miškovská po něm převzala firmu Dino Toys, která je ve velkém stále vyrábí.
Zdroj zábavy, zabiják nudy, vyvolávač svárů a tak trochu i kulturní dědictví celé země. Tím vším jsou legendární Dostihy a sázky, desková hra, která přesně před 40 lety přinesla trochu svěžího kapitalismu do stojatých socialistických vod. Taky se tehdy soudruhům vůbec nelíbila. Lidé ji však milovali a milují dodnes, jak potvrzuje Kristýna Miškovská a její manžel Václav, kteří jsou třetí generací přebírající vydavatelství Dino Toys, jež Dostihy a sázky vlastní. Nedalo nám to a vyzvali jsme je ke hře, při které jsme se dozvěděli, zda se dědeček Miškovské inspiroval hrou Monopoly a co všechno má mladá krev s Dinem v plánu.
Venku je okolo deseti stupňů a mrholí, tedy ideální podmínky zavřít se v teple kavárny a vybalit nejznámější českou deskovku Dostihy a sázky. Dnes to nebude jednoduché, soupeři nám jsou odborníci na slovo vzatí. V žilách Kristýny Miškovské koluje krev Ladislava Mareše, který hru vymyslel. Její manžel Václav je zase herní nadšenec do morku kostí a dá se s ním o nich hovořit dlouhé hodiny. Jak navíc sami přiznávají, Dostihy a sázky hrají na chalupě se sklenkou vína poměrně často.
Právě Miškovští jsou novou generací, která přebírá kormidlo rodinné firmy Dino Toys. Tu děda Mareš založil po revoluci a její portfolio se za oněch třicet let rozrostlo na 600 produktů, mezi kterými nechybí další deskovky, puzzle, kostky, ale i legendární plastová Tatra. Nezdržujme však hru, rozeberme si figurky a pojďme na to.
„Kristýna chce fialovou,“ oznamuje Václav s potutelným úsměvem. „Tu rozhodně nechci, nemám ji ráda,“ oponuje jeho žena, která na sebe vzala roli bankéře, a tak háže kostkou jako první. Jak prozrazuje, hry, ve kterých je právě kostka, nejsou její silná parketa, což se také velmi brzy potvrdí.
Když její děda v roce 1984 hru Dostihy a sázky vymýšlel, o přítomnosti kostky měl stejně jasno jako o zasazení celé hry do prostředí koňských dostihů. „Dodnes nechápu proč, ale za socialismu bylo sázení na koně povolené. Dědu fascinoval ten adrenalin a kompetitivnost celého prostředí, ale žádný koňák tehdy rozhodně nebyl,“ vysvětluje Miškovská a vytahuje ofocený novinový článek z Rudého práva.
Přestože sázení na koníky soudruhy bavilo, hra na toto téma nikoliv, a proto vyšla velmi ostrá kritika. „Ten článek končí větou: ‚Řekni mi, s čím si hraješ, a já ti povím, jaký člověk jsi‘,“ ukazuje s úsměvem Miškovská. „Zapůsobil samozřejmě perfektně. Na hru se stály fronty, a přestože tehdy v tiskárně v Jablonci, kde děda pracoval, tiskli 700 kusů denně, nestačili odbavovat poptávku,“ dodává vnučka člověka, kterého sama označuje za vizionáře, a Miškovský dokonce za ranaře s tahem na branku, který si byl schopen udržet autorská práva na hru.
Tady se hraje zostra. A brzy vám dojde, jak tuhle hru, kterou „přece zná každý“, vlastně neznáte.
„Lidé často opomíjejí mechanismus dostihů. Když jsou koně nasazení do hlavního dostihu sezony a začnete na ně sázet, můžete tím druhého hráče totálně zlikvidovat, protože vám musí vyplatit desetinásobek,“ upozorňuje Václav.
„Nezdržuj a házej,“ pobízí ho manželka – závod začíná.
A hned v prvním kole si kolegiálně připomeneme, kdo kam stoupnul. V tu ránu s nejšibalštějším úsměvem z Václavových rtů přichází: „Upozornění, pokuta!“
Zaplatíme ji samozřejmě ještě několikrát. Jediné štěstí stáje CzechCrunch je to, že existuje políčko Distanc…
Velký zájem o ni je i dnes. A to takový, že Dino prodává každý rok stabilních 25 tisíc kusů. „Jsme silní v retailu, a když lidé při běžném nákupu hru vidí, je to pro ně skvělý způsob, jak se otisknout do svých potomků a předat jim něco ze svého mládí,“ říká Miškovský, zatímco jeho žena kupuje prvního koně – krásného hřebce Korana za 2 400 herních korun, byť by možná raději stoupla na trenéra, který je prý její nejoblíbenější zdroj peněz ve hře.
To Miškovský vyjmenovává své oblíbence z první a nejlevnější červené stáje a šampiony z nejprestižnější tmavě modré stáje. Stejně jako Koran v roce 1963 i všichni ostatní herní koníci nesou jména skutečných dostihových koní – v řadě případů účastníků, či dokonce vítězů Velké pardubické. „Cena tomu ale rozhodně neodpovídá,“ říká s úsměvem Miškovská, původně vystudovaná filmová produkční.
Ani děda netrvá na tom, že Dino musí přežít
Přestože Kristýna jezdila s firemním paleťákem už jako malá holka a dnes zná jména dětí zaměstnanců i to, zda měli neštovice, nikdy nebylo dáno, že jednou rodinný podnik převezme. „U nás doma na to nebyl tlak. I když se bavím s dědou, tak necítím, že by nějak trval na tom, že Dino zůstane zachováno. Nemusí,“ vysvětluje Miškovská s tím, že ona i manžel měli své vlastní projekty, které je bavily a dobře živily.
Jak už to ovšem u rodinných firem bývá, změna v rodině často dopadne také na podnik. Když z pozice jednatele Dino Toys odstoupil kvůli rozvodu rodičů její otec a maminka se musela vrátit do vedoucí pozice, které se předtím s radostí vzdala, museli se manželé Miškovští rozhodnout. Buď se dál věnovat filmové produkci a podnikání v marketingu, nebo se stát třetí generací ve vedení Dina.