Porucha pozornosti neboli ADHD u dětí školního věku je v posledních letech celosvětové velkým tématem. Například ve Spojených státech, tedy zemi, která se této diagnóze věnuje jednoznačně nejvíce, jsou poruchou pozornosti diagnostikovány čtyři miliony dětí ve věku od šesti do jedenácti let.
Možností, jak poruchu pozornosti léčit nebo alespoň zmírnit, je mnoho, za standard je nicméně považována kombinace úpravy stravy a výchovných vyučovacích metod, případně psychoterapie a speciální léky (například Ritalin, Adderall, Vyvanse nebo Concerta). Už brzy se ale se jednou z oficiálních léčebných složek stanou i počítačové hry.
Americký Úřad pro kontrolu potravin a léčiv (FDA) totiž schválil mobilní hru EndeavorRX od vývojářského studia Akili Interactive jako další z nástrojů právě pro léčbu dětského ADHD. A jde o průlomové rozhodnutí.
Finálnímu rozhodnutí předcházelo sedmileté testování zhruba šesti stovek dětí, po jehož skončení FDA rozhodlo, že mobilní hříčka, ve které hráč ovládá speciální vznášedlo a po cestě se vyhýbá překážkám, může být nasazena jako oficiální způsob léčby pro děti ve věku od osmi do dvanácti let.
Testované děti hrály hru 25 minut denně, pět dní v týdnu po dobu čtyř týdnů a až u jedné třetiny z nich díky hraní některé z měřitelných symptomů ADHD téměř vymizely. V rámci maximální objektivity je však třeba dodat, že výzkum prováděli vědci a lékaři, kteří určitým způsobem participují na vývoji hry nebo přímo pro společnost Akili Interactive pracují. Zároveň byly testovány pouze děti, u nichž zatím pro léčbu nebyly použity žádné klasické medikamenty.
„Celkový efekt léčby vydržel být účinný až po dobu jednoho měsíce od jejího ukončení. U některých dětí se sice objevily drobné vedlejší efekty jako mírná agresivita, závratě, frustrace a bolest hlavy, v porovnání s vedlejšími efekty klasických léků jsou ovšem tyto symptomy poměrně zanedbatelné,“ uvedla bostonská společnost Akili Interactive ve svém prohlášení.
EndeavorRx pro léčbu ADHD
Zdá se tedy, že s postupnou digitalizací zdravotnictví se blížíme do doby, kdy se konkrétní typy her stanou naprosto běžnou součástí léčby nejen poruchy pozornosti a dalších nemocí. Tak trochu paradoxně jsou to přitom právě počítačové hry, které v některých lékařských výzkumech vychází jako jeden z důvodů zhoršení symptomů ADHD u dětí v předškolním a školním věku.
Konkrétní datum, kdy bude hra EndeavorRX volně dostupná ke stažení, zatím potvrzeno nebylo, rodiče a lékaři ale už teď mohou zažádat o předběžný přístup na oficiálním webu vývojářů.
Sedm dlouhých let čekání od prvního dílu na druhé pokračování jedné z nejúspěšnějších a nejlépe napsaných her poslední dekády je u konce. Dnes vychází The Last of Us II, na kterém kalifornské herní studio Naughty Dog spolu se stovkami designérů, vývojářů a dalších lidí pracovalo celých šest let. Šest let, ve kterých si Naughty Dog a jeho šéf Neil Druckmann prožili opravdu mnoho.
Už v posledních týdnech jsme se díky prvním recenzím mohli přesvědčit, že hra splňuje to, na co se čekalo. Notně temná atmosféra, kombinovaná se silným a emotivním příběhem 19leté Ellie, která v prvním díle stála po boku Joela, jež ji doprovázel na cestě za záchranou lidstva v pandemií sužovaném postapokalyptickém světě. Ve druhém díle se čas posunul o několik let dopředu a postupně se dozvídáme, jak nenaplněná cesta bude pokračovat.
To, na co tvůrci vždy sázeli, nebyla jen hratelnost, množství nepřátel, kombinace hororové adventury a akce, ale také skvělé herecké výkony, které v hlavních rolích podávají Troy Baker jako Joel a Ashley Johnson jako Ellie. Stovky hodin nejrůznějších záběrů, pokročilé mimiky, dabingu i snímání všech sekvencí, které se propojily s herními modely do obrovského otevřeného světa.
Není divu, že na vývojáře byl kladen obrovský tlak, protože se po prvním díle, který je často přezdíván jako jedna z vůbec nejlepších her historie, čeká sice něco trochu jiného, ale přitom ve stejné či lepší kvalitě. První Last of Us v prodejích jen za první týden překročilo 1,3 milionu kusů a za dalších pět let se celkově prodalo dalších 17 milionů kopií.
Foto: Naughty Dog
Druhá z hlavních postav série The Last of Us – Joel
Původně hra vyšla pouze na PlayStation 3, o rok později poté v remasterované verzi i na konzoli PlayStation 4, což prodejům také značně pomohlo. Dvojka je aktuálně dostupná pouze pro druhou zmiňovanou konzoli, ale dá se očekávat, že ji vývojáři v mírně upravené verzi předvedou také na chystané konzoli PlayStation 5, která má vyjít před koncem letošního roku a kterou Sony minulý týden odhalilo.
Exkluzivní titul na konzolích od Sony hlásí pro druhý díl i přes počáteční problémy s několika odklady vydání a koronavirem silná čísla, alespoň co do počtu předobjednávek, které se nyní vyzvedávají. Velký nápor je také v českých obchodech – konkrétně v pražském Mironetu se uskutečnil už půlnoční prodej, množství palet pro objednané i osobně vyzvedávané kusy připravilo také Xzone nebo JRC, což jsou největší hráči na tuzemském trhu.
Velkou roli v úspěšnosti v Česku bude hrát i fakt, že se podařilo distributorům vyjednat překlad, takže má hra k dispozici české titulky. Na přesnější čísla ohledně tuzemských i zahraničních prodejů si ale budeme muset ještě nějaký týden počkat. Rozhodně ale půjde o jeden z nejprodávanějších titulů letošního roku.
Uprostřed vývoje, který málem nevyšel
Snad každou podobně komplexní hru, která má dobře postavený příběh, propracované cutscény a motion caption s reálnými herci včetně obrovského herního světa fungujícího bez zdlouhavého načítání, provází problémy. Nehledě na to, že po vydání prvního dílu v roce 2013 na něj o rok později navázal datadisk Left Behind a v roce 2016 zase studio Naughty Dog pracovalo na zakončení příběhu jiného dlouhého dobrodružství – herní série Uncharted, která ještě o rok později dostala rozšíření.
Foto: Naughty Dog
Ellie ve hře The Last of Us II
Studio tak v jednu chvíli pracovalo na několika věcech najednou a začalo se to projevovat nejen na nutnosti osekat některé věci, které by si hráči i tvůrci přáli, ale také na morálce v týmu. Z Naughty Dog v určitých chvílích kvůli extrémnímu pracovnímu nasazení odešli klíčoví vývojáři a designéři, kteří stáli za oběma stěžejními tituly, a studio se muselo poprat s nejednou výzvou.
Od roku 2017 postupně zvalo předem vybrané hráče na uzavřené beta testování nového titulu, aby podle toho vylepšovalo hru a ladilo možné chyby. Při takovém testování jsou hráči natáčeni a analyzováni z pohledu reakcí na jednotlivé části příběhu, prostředí či fyziky a hratelnosti. Při tom se samozřejmě objeví nejvíce potenciálních problémů, přes které je nutné chodit znovu a znovu, dokud to jednoduše nebude fungovat.
Nakonec to ale vyšlo, a když v průběhu letošního února Naughty Dog spolu se stovkami lidí ladil poslední detaily na The Last of Us II, vše vypadalo na dobré cestě, protože právě tehdy měla hra původně vyjít a očekávalo se, že bude takřka kompletní – o několik měsíců dříve ji ale Sony, které funguje jako vydavatel hry, odložilo na květen. Hráči pomalu přestávali věřit, že se pokračování Last of Us vůbec dočkáme v první polovině roku, a částečně měli pravdu.
Na přelomu února a března totiž přišla další rána, která ovlivnila budoucí vývoj – COVID-19. Když Neil Druckmann dělal rozhovor pro magazín QC, jehož poslední část se odehrála v dubnu letošního roku, přiznal, že se netěší na to, jaká smršť bude následovat, až oznámí, že hru musí znovu odložit.
Foto: Naughty Dog
Druhé pokračování herního hitu The Last of Us
Rostoucí čísla nakažených po celém světě, uzavírání hranic a další omezení by zásadním způsobem zpomalily chystanou distribuci, a tak se studio rozhodlo společně se Sony hru opět odložit. Finální datum bylo oznámeno na 19. června a byla to pravděpodobně poslední šance, jak nezklamat fanoušky a tím i potenciální kupující. Hra přitom byla již několik měsíců plně hotova, šlo pouze o to, že by vzhledem k okolnostem nemusela mít tak silné prodeje.
Kolem té doby navíc unikla podstatná část hry, přesněji vyústění příběhu, a Druckmann byl na pokraji zhroucení. Tolik let práce mohlo přijít vniveč v jediný den. Nakonec se ale podle množství předobjednávek a reakcí fanoušků tolik nestalo a vypadá to, že si budou chtít hru užít i přes část uniklých informací.
Jak už bylo zmíněno, všechny potenciální katastrofy se tak podařilo tvůrcům odvrátit a další měsíce ukáží, jak moc úspěšná hra The Last of Us II vlastně bude. A je jedno, jestli jste neměli šanci v poslední době znovu dohrát první díl, je jedno, jestli souhlasíte, nebo nesouhlasíte s vykreslením LGBTQ poslání ve hře – tak či tak se budete bavit.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.