Hraní her jako léčba. První mobilní hra byla ve Spojených Státech oficiálně schválena jako lék na dětské ADHD
Porucha pozornosti neboli ADHD u dětí školního věku je v posledních letech celosvětové velkým tématem. Například ve Spojených státech, tedy zemi, která se této diagnóze věnuje jednoznačně nejvíce, jsou poruchou pozornosti diagnostikovány čtyři miliony dětí ve věku od šesti do jedenácti let.
Možností, jak poruchu pozornosti léčit nebo alespoň zmírnit, je mnoho, za standard je nicméně považována kombinace úpravy stravy a výchovných vyučovacích metod, případně psychoterapie a speciální léky (například Ritalin, Adderall, Vyvanse nebo Concerta). Už brzy se ale se jednou z oficiálních léčebných složek stanou i počítačové hry.
Americký Úřad pro kontrolu potravin a léčiv (FDA) totiž schválil mobilní hru EndeavorRX od vývojářského studia Akili Interactive jako další z nástrojů právě pro léčbu dětského ADHD. A jde o průlomové rozhodnutí.
Finálnímu rozhodnutí předcházelo sedmileté testování zhruba šesti stovek dětí, po jehož skončení FDA rozhodlo, že mobilní hříčka, ve které hráč ovládá speciální vznášedlo a po cestě se vyhýbá překážkám, může být nasazena jako oficiální způsob léčby pro děti ve věku od osmi do dvanácti let.
Testované děti hrály hru 25 minut denně, pět dní v týdnu po dobu čtyř týdnů a až u jedné třetiny z nich díky hraní některé z měřitelných symptomů ADHD téměř vymizely. V rámci maximální objektivity je však třeba dodat, že výzkum prováděli vědci a lékaři, kteří určitým způsobem participují na vývoji hry nebo přímo pro společnost Akili Interactive pracují. Zároveň byly testovány pouze děti, u nichž zatím pro léčbu nebyly použity žádné klasické medikamenty.