Hrdina jménem 3D tisk. Češi díky němu vytiskli stovky tisíc ochranných pomůcek a předpovídají mu velkou budoucnost

Josef Prusa_Prusa Research_005Story

Foto: Prusa Research

Josef Průša, zakladatel a CEO Prusa Research

0Zobrazit komentáře

Každá krizová situace přináší nové hrdiny a jinak tomu nebylo ani v době, na kterou – snad již brzy – budeme vzpomínat jako na celosvětovou pandemii koronaviru. Mezi její hrdiny patřili především lékaři, zdravotní sestry, prodejci v supermarketech či policisté. K nim bychom ovšem mohli přiřadit ještě jednoho, možná trochu nečekaného hrdinu, kterým je technologie 3D tisku a komunita okolo ní. Ty totiž hrály nezastupitelnou roli v celé řadě iniciativ boje proti koronaviru a umožnily rychle reagovat na nečekané potřeby.

„3D tisk je technologií, která díky unikátní schopnosti rychle převést digitální modely navržené na počítači do fyzické podoby umožňuje takřka okamžitě zhotovit výrobní prototyp a rapidně tak zrychlit testování a tím i celý vývoj výrobků směrem k jejich optimálnímu technickému řešení,“ přibližuje největší sílu 3D tisku Michal Kovařík, který vedl tým Fakulty stavební ČVUT v oblasti 3D tisku při pomoci proti pandemii.

Na této superschopnosti 3D tiskáren se shodují všichni námi oslovení odborníci z oblasti 3D tisku, kteří na vzniklou situaci reagovali za pomoci této technologie. Od Josefa Průši či Davida Miklase přes společnost Y Soft a automobilku Škoda Auto až po experty z ČVUT. Ti všichni přinášeli řešení, jak v době krize bojovat proti viru a jeho šíření.

skoda-respirator2

Foto: Michal Čížek/Škoda Auto

Vytištěný respirátor CIIRC RP95-3D

Jak ona superschpnost 3D tisku vypadala v praxi, osvětlila Alena Nováková z Českého institutu informatiky, robotiky a kybernetiky ČVUT, který stojí za vývojem ochranné polomasky CIIRC RP-95.

„Jedině při využití 3D tisku bylo možné, aby za 7 dní vzniklo 7 různých prototypů těla masky. Pomocí 3D tisku jsme vyrobili i formu, do které se odlévalo silikonové těsnění. I zde jsme mohli flexibilně upravovat dle potřeby, a to v rekordním čase. Rychlost byla klíčovým elementem, o které se standardní průmyslové výrobě ani nezdá. Data pro výrobu masky jsme potom zdarma sdíleli majitelům vhodných tiskáren po celém světě,“ popisuje Nováková s tím, že ochrannou masku si díky tomu lze vytisknout kdekoliv na světě.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V tomto ohledu značně pomohla komunita, která se kolem technologie 3D tisku vytvořila. Díky ní mohly být nejen ochranné pomůcky vyvinuté v Česku zhotovovány na tiskárnách po celém světě, ať už v profesionálních laboratořích či v domácnostech obyčejných nadšenců. Sílu komunity stojící za 3D tiskem potvrzuje také Elke Heissová, marketingová ředitelka společnosti Y Soft, která nabízí řešení spojená s 3D tiskem.

„Kolem 3D tisku funguje silná komunita nadšenců, nalezneme například množství webů, kde lidé s hrdostí sdílejí návody pro tisk funkčních pomůcek, které pomáhají lidem v každodenním životě. Když se tito lidé najednou ocitli doma a viděli, že vznikla potřeba obličejových masek a štítů, vrhli se na tisk a začali si vzájemně vylepšovat své návrhy,“ říká Heissová. Stejně jako oni se do vytváření ochranných pomůcek pustil i Y Soft, který po celém světě daroval na 42 tisíc obličejových masek a štítů.

O tvorbě obličejových štítů pomocí 3D tisku ví své také Josef Průša z Prusa Research, které vytvořilo na 200 tisíc kusů celoobličejových štítů. A i v tomto případě se ukázala síla celé komunity a dalších lidí, kteří chtěli pomoci.

david-miklas1-min

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

David Miklas, spoluzakladatel projektů KeelCraft a CovMask

„Přímé náklady budou někde kolem 8 milionů korun, z toho 2,5 milionu nám ale přispěli lidé na transparentní účet. Díky tomu, kolik jsme dodali ochranných pomůcek my a komunita 3D tiskařů, která vyrobila dalších odhadem 100 tisíc kusů, jsme ochránili lidské životy,“ říká s radostí Josef Průša, jehož prodeje 3D tiskáren vzrostly během pandemie zhruba dvojnásobně.

Nebyly to ovšem jen štíty, na které byl charakteristicky oranžový filament 3D tiskáren Josefa Průši a jeho týmu přetvářen. Průša se angažoval i v projektu CovMask, který přetvářel šnorchlovací masku na ochrannou pomůcku pro lékaře.

„V CovMask jsme dokázali zmobilizovat početnou českou komunitu 3D tiskařů v čele s Josefem Průšou a vyrábět tak denně více než 700 kusů redukcí, které propojovaly masku s filtrem. S kapacitními možnostmi 3D tisku jsme tak bojovali počtem 3D tiskáren, kterých bylo v projektu zapojeno více než 100. Hned jak to ale bylo možné, nechali jsme si zhotovit vstřikolisovou formu a dílce začali vyrábět v mnohem větších sériích,“ vysvětluje David Miklas, který je jednou z hlavních postav příběhu CovMask.

„Kdyby bylo potřeba, jsme schopni štítů dlouhodobě vyrábět i stovky tisíc měsíčně.“

Ve velkém se rozběhla také výroba již zmíněných polomasek CIIRC, kterou si vzala na starost automobilka Škoda Auto. Ta totiž jako jeden z mála subjektů u nás disponovala potřebnou technologií umožňující výrobu daného typu ochranné pomůcky.

„Jakmile se zjistilo, že tiskárnami, které to umožňují, disponuje jenom několik firem a institucí v Česku a Technický vývoj Škoda Auto je mezi nimi, neváhali jsme a své kapacity nabídli,“ říká Jaroslav Kafka z oddělení stavby modelů a prototypů, které jinak tiskárnu HP Jet Fusion 540 využívá k tisku modelů automobilů a součástek do vyvíjených prototypů.

Čas vrátit se do starých kolejí

Nebýt těchto iniciativ, možná by byl koronavirus pro Českou republiku větším problémem. Nyní již můžeme říci, že je situace stabilizovaná a pojem koronavirus s každým novým dnem rezonuje o něco méně, byť na něj rozhodně není radno zapomínat. I to je nicméně důvod, proč se společnosti, které pomohly, když to bylo nejvíce potřeba, opět pomalu vracejí ke své původní činnosti.

„Jak napovídá název našeho oddělení Stavba modelů a prototypů, vracíme se k původnímu zadání. 3D tisk částí respirátorů pomohl zejména tím, že umožnil okamžitě začít dodávat právě vyvinutý produkt. Souběžně se však hledala technologie, která by umožnila efektivní a masovou výrobu. Lze však říct, že pokud budeme moci v budoucnu pomoct, tak určitě víme, jak na to, a nezůstaneme stranou,“ říká Jaroslav Kafka ze Škodovky.

prusa-stit1

Foto: Prusa Research

Josef Průša s ochranným štítem z vlastní 3D tiskárny

prusa-stit3

Foto: Prusa Research

Tisknutí ochranných štítů na farmě 3D tiskáren Prusa Research

Podobně je na tom v současné době také Y Soft, který se chce nyní zaměřit na vzdělávání v oblasti 3D tisku. „I když jsme v případě potřeby schopni vyrábět obličejové štíty a masky, není to naše hlavní oblast obchodní činnosti, ale budeme i nadále podporovat vzdělávání pomocí 3D tisku a budeme i nadále vyvíjet další plány výuky 3D tisku,“ říká marketingová ředitelka Y Softu Elke Heissová.

A v tempu tisku ochranných pomůcek zvolnil také Josef Průša. Nicméně sám říká, že v případě potřeby by pro něj nebyl problém vrátit se do původních obrátek tisku štítů.

alzadrive

Přečtěte si takéSpojení dvou e-commerce jedniček. Shoptet svým 21 tisícům e-shopů nově umožňuje prodávat na AlzeSpojení dvou e-commerce jedniček. Shoptet svým 21 tisícům e-shopů nově umožňuje prodávat na Alze

„Štíty stále vyrábíme. Už bereme, že ta urgence je menší, ale stále je nemocnicím, lékařům, policistům nebo školám rozdáváme zdarma, pokud je akutně potřebují a nemají čas to tahat přes jejich nákupní oddělení. Nedávno jsme také dokončili jejich CE certifikaci, takže štíty už můžeme i ‚legálně‘ prodávat ostatním, třeba kadeřníkům, prodavačům a podobně. Kdyby bylo potřeba, jsme schopni štítů dlouhodobě vyrábět i stovky tisíc měsíčně,“ říká Průša.

O 3D tisku je slyšet

3D tisk nabídl pomocnou ruku v celé řadě případů, což ovšem pomohlo i samotnému 3D tisku. „Pro mě je zvláště cenný posun v oblasti rozšíření povědomí veřejnosti o 3D tisku, jehož výhody a praktické využití byly dosud známy převážně úzkému okruhu profesionálů a nadšenců,“ pochvaluje si Michal Kovářík z ČVUT fakt, že o 3D tisku dnes ví daleko více lidí než před vypuknutím pandemie.

covmask

Foto: CovMask

Celoobličejovým maskám z potápěčské výbavy nechybí ani respirátor

V tomto ohledu s ním souhlasí také kolega z Fakulty strojní ČVUT Libor Beránek, který ovšem upozorňuje na to, že v některých případech byl 3D tisk glorifikován až přespříliš. „Opět se rozjela marketingová kampaň, která přisuzovala 3D tisku nereálné vlastnosti z pohledu produktivity či kvality samotných dílů. Stejná vlna zde byla i před zhruba 5 až 8 lety, kdy ještě uživatelé neměli s 3D tiskem dostatečné zkušenosti, jak pozitivní, tak negativní.“

3D tisk dnes ale neoslovuje pouze „domácí“ uživatele. Začíná si hledat cestu i do produkce celé řady firem, které objevují jeho kouzlo. „Řada firem si uvědomila, že mohou 3D tisku využít pro tisk některých potřebných dílů, na jejichž dodání by musely dlouho čekat, nebo specifických dílů, které se sériově nevyrábí. 3D tiskárny se tedy rychleji stávají součástí firem, a to i proto, že mnohé typy jsou cenově stále dostupnější,“ vysvětluje Alena Nováková z ČVUT.

„K užívání 3D tiskárny musíte být kreativně naladění a musíte chtít něco vytvářet a třeba i změnit.“

„Myslím, že posledních několik měsíců ukázalo, že 3D tisk není raketová věda, snadno se učí a je zábava díky němu vytvářet věci. Také vidíme trend, kdy se díky poptávce 3D tisk posouvá z okrajové výroby více k průmyslovému 3D tisku. 3D tisk ve vzdělávání bude i nadále růst,“ přidává svůj názor na popularizaci 3D tisku Elke Heissová z Y Softu.

3D tisk běžnou součástí domácností

S rostoucí popularitou 3D tisku se nabízí otázka, zda se 3D tiskárnám podaří stát se v příštích několika letech masově rozšířenou technologií. Představa toho, že si budeme moci pomocí 3D tisku sami vyrábět a opravovat celou řadu věcí, zní lákavě, ovšem možnost jejího využít trochu limitují nároky, které jsou na uživatele 3D tiskáren kladeny.

„Že se 3D tiskárny stanou běžnou součástí domácností, jsme s Josefem Průšou před 10 lety hrdě tvrdili. Nicméně dnes na to už mám trochu skromnější názor. 3D tisk je velmi užitečná technologie, nicméně k ní je potřeba zvládat alespoň základy 3D modelování. Dokud nebude k dispozici dostatečně jednoduchý způsob vytváření contentu pro 3D tisk, nevěřím, že by se 3D tiskárny smysluplně do domácností prodávaly právě tak jako běžné 2D tiskárny,“ míní David Miklas, který právě Y Softu před lety prodal svou firmu be3D.

3d-tisk-prvok1

Foto: Vojtěch Sedláček/CzechCrunch

3D tisk si hledá cestu i do dílen obyčejných nadšenců

Podle něj zatím najdou 3D tiskárny uplatnění zejména u domácích kutilů či hardwarových vývojářů a Josef Průša k tomu dodává: „3D tiskárna je univerzální nástroj – spíše ji můžete přirovnat k nástroji, který máte v garáži nebo dílně, než ke klasické tiskárně na papír nebo třeba televizi. K užívání 3D tiskárny musíte být kreativně naladění a musíte chtít něco vytvářet a třeba i změnit.“

Nicméně ani ti, kteří nesplňují kritéria zmíněná Josefem Průšou, nemusí smutnit. 3D tisk by se podle Elke Heissové mohl postupně stávat dostupnější také těm, kteří si na 3D tisk nevěří.

„Mám pocit, že dalším krokem po výuce budou sdílené tiskařské dílny, kam si můžete vzít svůj 3D tiskový soubor a nechat si jej vytisknout za vás. V tomto směru spatřujeme první kroky v zemích po celém světě. Vidíme také nárůst 3D tisku v otevřených digitálních dílnách a sdílených kreativních prostorech,“ popisuje Heissová.

Technologie s velkým potenciálem

V 3D tisku je bezesporu ukryta budoucnost mnoha stávajících a zcela nových oborů. Ve kterém z nich bude hrát 3D tisk tu nejvýznamnější roli, je nyní těžké, ba dokonce zcela nemožné předpovídat. Vývoj v této oblasti jde kupředu raketovým tempem, a to, co se ještě před rokem zdálo nemožné, se dnes stává realitou.

„Očekáváme výrazné rozšíření sortimentu materiálů, a to nejen z hlediska jejich mechanických vlastností, ale i například elektrické vodivosti, využití barev a podobně. V oblasti metalického tisku je možno očekávat výrazný posun v produktivitě a možnosti tisknout velké tiskové úlohy. Dále určitě velký ‚boom‘ proběhne u objemového tisku plastů a stavebních materiálů,“ nastiňuje svou vizi budoucnosti 3D tisku Jaroslav Kafka ze Škoda Auto.

3d-tisk-prvok2

Foto: Vojtěch Sedláček/CzechCrunch

Schopnosti 3D tisku dokazuje i projekt prvního tištěného domu u nás jménem Prvok

Velké chvilky 3D tisku ve stavebnictví očekává také Michal Kovařík z ČVUT. Stavebnictví je podle něj jedním z posledních odvětví s nulovým zastoupením robotizace, vysokým zastoupením ruční práce a značnou úrazovostí, což by mohl 3D tisk změnit.

„3D tisk má šanci být technologií, která díky robotickému charakteru výroby a schopnosti vyrábět počítači optimalizované konstrukce organických tvarů zvýší efektivitu a bezpečnost výstavby při současném snížení energetické náročnosti budoucích staveb,“ míní Kovařík.

Podle Davida Miklase je budoucnost 3D tisku ukryta především ve výrobě potřebných věcí, rychlém prototypování a ve vývoji hardwarových produtků. „A v neposlední řadě ve vzdělávání. Učit se tvořením je dle mé zkušenosti nejzábavnější a nejefektivnější forma,“ připomíná Miklas.

pavelsladek

Přečtěte si takéDva roky jsme tápali, ale teď už máme vizi jasnou. Chceme být globální jednička, říká Pavel Sládek ze SocialbakersDva roky jsme tápali, ale teď už máme vizi jasnou. Chceme být globální jednička, říká Pavel Sládek ze Socialbakers

Tímto směrem se ubírá i vize Y Softu, jak popisuje jeho marketingová šéfka: „Lekce v naší be3D Academy pomáhají zaujmout a udržet pozornost studentů, zatímco se učí přírodovědu, fyziku, biologii, matematiku a technické předměty. Celé naše 3D tiskové prostředí je přizpůsobeno pro výuku a díky našemu 3D tiskovému řešení mohou učitelé a studenti začít využívat 3D tisk kreativním a užitečným způsobem.“

Jak ovšem vysvětluje Libor Beránek z Fakulty strojní ČVUT, aby mohl 3D tisk všechny tyto vize naplnit, je nutné vyřešit řadu překážek. Podle Beránka se jedná hlavně o dvě věci. Prvním problémem jsou znalosti výhod a nevýhod v oblasti 3D tisku, které umožní navrhovat díly určené přímo pro 3D tisk.

„Říká se tomu technologičnost konstrukce. V oblasti klasických technologií jsou tyto znalosti a zkušenosti mezi techniky mnohdy i stoleté, u 3D tisku jsme zatím v plenkách,“ vysvětluje Beránek.

prusa-3D-tiskarna

Foto: Prusa Research

3D tiskárna Original Prusa i3 od Prusa Research

Druhým problémem je podle něj usnadnění tzv. postprocessingu. „Při prezentování 3D tisku v médiích se většinou ukazuje model dílu v CAD a hotový produkt a je tady snaha vzbudit zdání, že z tiskáren padají hotové díly, stejně jako z klasické tiskárny padají potištěné stránky, tak to ovšem není,“ připomíná Beránek.

Po samotném tisku je okolo vytištěného objektu ještě celá řada práce, která se neobejde bez přítomnosti lidského faktoru. Dokud nebude také tento problém překonán, nelze 3D tisk a všechna jeho odvětví plně automatizovat. Pokud se ale podaří odstranit i tyto problémy, může se z 3D tisku stát nový stavební kámen naší společnosti.

Dva roky jsme tápali, ale teď už máme vizi jasnou. Chceme být globální jednička, říká Pavel Sládek ze Socialbakers

Peter BrejčákPeter Brejčák

pavelsladekStory

Foto: Socialbakers

Pavel Sládek, VP of Engineering v Socialbakers

0Zobrazit komentáře

Ještě před několika lety byli Socialbakers v Česku synonymem opravdového startupu. Hodně rychle rostli, v prvních letech nabrali v investičních kolech až po Series C dohromady více než tři desítky milionů dolarů a jeden ze zakladatelů (a hlavní tvář firmy) Jan Řežáb je doteď považován za jednoho z největších startupových talentů u nás. V průběhu let se však něco změnilo.

Řežáb se z aktivní role ve firmě počínaje rokem 2015 postupně stáhl (aktuálně působí ve svém dalším startupu Time is Ltd.), proběhlo několik změn vedení a z mediálního výsluní Socialbakers upadli do mírného zapomnění. Zmínky o firmě z posledních let odkazují v podstatě jen na hospodářské výsledky z rejstříku, které s výjimkou roku 2017 každoročně ukazují ztrátu v desítkách milionů.

„Mrzí mě, že obrázek o nás je takový, jaký je. Setkali jsme se s tím, že se o nás moc neví, a přijde nám to škoda, protože víme, čeho chceme dosáhnout, a jde nám to dobře,“ říká pro CzechCrunch Pavel Sládek, viceprezident inženýringu, který pamatuje úplné začátky Socialbakers.

„Doteď nebylo o Socialbakers moc slyšet. Doufám, že teď bude,“ dodává optimisticky jedním dechem a odkazuje přitom na jasně definovanou vizi, kterou nyní firma následuje – stát se globální jedničkou na trhu takzvaného martechu, tedy marketingových technologií.

pavelsladek013-min

Foto: Socialbakers

Pavel Sládek, VP of Engineering v Socialbakers

Příběh Socialbakers je se Sládkem hodně provázaný. Do firmy, v té době fungující ještě pod názvem Facebakers, nastupoval jako zaměstnanec s pořadovým číslem dva a v průběhu jedenácti let prošel z pozice programátora přes Scrum Mastera a šéfa softwarového inženýringu až na současné místo viceprezidenta inženýringu.

A když Sládek popisuje příběh Socialbakers ze zasedačky ve Fóru Karlín, kde firma zabírá dvě podlaží zařízené v industriálním stylu s dominancí lodních kontejnerů, kvůli kterým se musela na budově vybourat okna, aby je vůbec dostali dovnitř, rozhodně si nebere servítky.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Začátky byly divočina, jako u klasického startupu. Všichni věděli o všem, Honza Řežáb rychle a pořád měnil zadání, což byl i důvod, proč jsme zavedli agile a scrum, jen abychom ho alespoň týden udrželi bez nápadu a abychom alespoň něco mohli dokončit,“ směje se Sládek a vzpomíná na obrovské množství Red Bullu, které tehdy v týmu pořád pili.

S postupným růstem se firma dostala z dětství do dospívání a musela zavádět procesy, aby se například nestalo, že platící klient nebude kvůli změnám v produktu dostávat fungující službu. Socialbakers se tak z garážovky změnili ve stabilní společnost, tehdy sedící ve dvou vinohradských vilách, pořád ale s chutí růst a nechutí spokojit se s tím, že budou jen malým nástrojem zaměřeným na sociální média.

„Přišlo období, kdy jsme tápali. Hledali jsme vlastní vizi, nevěděli jsme, kam máme jít dál.“

V roce 2015, kdy v čele firmy Řežába vystřídal Robert Lang, však přišel zlom. „Přišlo období, kdy jsme tápali. Hledali jsme vlastní vizi, nevěděli jsme, kam máme jít dál,“ přiznává Sládek. „Měli jsme několik různých nástrojů, třeba pro analýzu dat ze sociálních sítí či plánování publikování příspěvků, chyběla nám silná produktová vize.“

„Byly to takové dva roky s minulým CEO, kdy jsme se soustředili na stabilizaci firmy. Pak v roce 2017 – kdy už o nás utichaly zprávy a jediné mediální pokrytí bylo buď v souvislosti s Honzou, nebo výsledovkami, které neukazovaly hezká čísla – se vyměnil více méně celý top management a nastoupil nový CEO. To byl přesně ten breaking point, kdy se všechno změnilo,“ doplňuje Sládek podrobnosti o nelehké části historie firmy.

pavelsladek017-min

Foto: Socialbakers

Pavel Sládek, VP of Engineering v Socialbakers

Do čela Socialbakers usedl současný ředitel Yuval Ben-Itzhak a Socialbakers opět našli svoji produktovou vizi – integrovat všechny nástroje do jedné unifikované platformy a zaměřit se na zákazníky z řad největších světových korporací a globálních hráčů.

Změnila se tak i orientace původně omezena jen na sociální média na plnohodnotný marketingový software. Většina firem působících na tomto trhu totiž nabízí jen malé nástroje, které markeťákům neumožňují jednoduchou a plynulou kolaboraci na kampaních mezi různými týmy.

„Definujeme se jako globální hráč, který má sídlo v Česku, což tak bude i nadále.“

Socialbakers se rozhodli, že globálnímu trhu nabídnou jednu platformu, ve které budou moct spolupracovat všechny týmy a ve které tvorbu kampaní pokryjí od úplných počátků ve fázi ideje přes její realizaci a analýzu až po vyhodnocení na dopadů kampaní na prodeje. Propojování všech lidí a usnadnění celého procesu je tak jádrem jejich produktu.

Směr Amerika

„Najednou jsme měli silný produkt. Věděli jsme, kdo jsme, co chceme, kdo jsou naši zákazníci. Celé firmě se otevřely oči a poslední roky jdeme za jedním cílem – chceme postavit nejlepší martech platformu a být globální číslo jedna,“ dokončuje Sládek příběh o tom, jak se z pubertálních Socialbakers stala sebevědomá dospělá firma.

Stanovený cíl se pomalu daří naplňovat, i když je v podstatě nemožné reálně zjistit, jestli Socialbakers na globálním trhu jedničkou jsou. Loni v enterprise segmentu rostli o deset procent a díky posílenému sebevědomí se před dvěma lety rozhodli naplno šlápnout do expanze na americký trh, kde většina jejich cílových klientů sídlí.

106-2020-06-03-socialbakers-openning-brno-0513-min

Foto: Socialbakers

Tým Socialbakers v Brně

V ostatních regionech totiž firma byla silným hráčem už dřív a severní Amerika byla posledním dílem ve skládačce, který ji chyběl. Tamní trh má ohromný potenciál a už po dvou letech se ze Spojených států pro Socialbakers stal nejsilnější regionální segment s meziročním růstem o 25 procent.

„Soustředíme se na budování byznysu v Americe, ale není to tak, že by to byl pro nás jediný trh, kde se chceme prodávat. V ostatních regionech jsme pořád silní a definujeme se jako globální hráč, který má sídlo v Česku, což tak bude i nadále,“ popisuje Sládek.

Směr Brno

Jedenáctiletá společnost, která ze svého sídla v Plzni vyrostla na globálního hráče, tak od roku 2017 navzdory mediálnímu klidu pořád roste – a právě proto je pořád i ztrátová, růst dostává přednost před ziskovostí. Poslední dva roky Socialbakers dosáhli tržeb přes 800 milionů korun, nyní se firmě podle Sládka daří, i díky růstu ve Spojených státech, „mnohem lépe“, konkrétnější výsledky však zmiňovat nechce.

Aktuálně firma zaměstnává už na 500 lidí, zhruba třetina je v technických týmech. Počet vývojářů a dalších souvisejících rolí (UX, QA apod.) se přitom během posledních tří let zvýšil o polovinu. Pro Socialbakers to však pořád není dostatek a rozhodli se otevřít třetí vývojářskou pobočku – po Plzni a Praze přichází na řadu Brno.

„Kanceláře máme po celém světě, obchodní týmy sedí v Singapuru, New Yorku či Mexiku. Engineering a vývoj produktu si ale pořád držíme tady. V tuto chvíli je pro nás důležité, že máme vývojové týmy jen v Česku. To neznamená, že nenabíráme zahraniční vývojáře, v tuzemsku je ale obecně velká koncentrace dobrých vývojářů, kteří nemusí být nutně Češi,“ přibližuje Sládek.

kosik-kaufland-min

Přečtěte si takéV Německu Kaufland na internetu spálil spoustu peněz. V Česku teď začíná poprvé prodávat online přes Košík.czV Německu Kaufland na internetu spálil spoustu peněz. V Česku teď začíná poprvé prodávat online přes Košík.cz

Na moravské metropoli si nejvíc cení silnou IT komunitu, dobrou technologickou univerzitu i spoustu technologických firem, které jsou schopny talenty vychovávat. Důraz přitom klade na fakt, že brněnská pobočka Socialbakers má být ve firemním fungovaní naprosto rovnocenná entita s tou plzeňskou i pražskou a pro letošní rok je cílem vybudovat tam minimálně dva nezávisle fungující týmy.

Důvod pro další velký nábor ve firmě je jasný – neustálá potřeba růst a s ní i související ideový backlog. Sládek přitom záměrně nepoužívá slovo roadmapa, protože pro něj toto pojmenování zavání dlouhým seznamem úkolů, které jen čekají na to, až je někdo dokončí.

„Ono to tak ale není, máme identifikovanou spoustu problémů a potřebujeme chytré hlavy, které nám s tím z technického pohledu pomůžou. Nehledáme programátory, jejichž hlavním cílem je psaní kódu, hledáme lidi, kteří chtějí aktivně řešit problémy našich klientů,“ vysvětluje Sládek s tím, že se vývojáři v Socialbakers běžně účastní meetingů se zákazníky, aby lépe dokázali porozumět jejich potřebám a rovnou se i podíleli na vymýšlení řešení, což pomáhá i v jejich motivaci.

027-2020-06-03-socialbakers-openning-brno-0303-min

Foto: Socialbakers

Socialbakers v Brně

Zároveň před firmou pořád stojí dostatek výzev. Socialbakers mají dataset se stovkami miliard dokumentů, které hodně rychle přibývají – jejich platforma dělá ve špičce pět tisíc požadavků na API sociálních sítí za jedinou sekundu. Stále více se ve zpracovávaní dokumentů spoléhají na umělou inteligenci jako zpracování přirozeného jazyka, počítačové vidění či detekci anomálií.

Právě díky zmíněným technologiím tak hledají vzory, jak se týmy chovají mezi sebou, co se děje s daty, na základě toho jsou schopni množství úkolů automatizovat, a tím svým zákazníkům šetřit čas a zdroje.

Velkými novinkami vyžadujícími spoustu práce je pak například integrace externích nástrojů, které už marketingová oddělení velkých firem běžně využívají a jejich samostatný vývoj interně v Socialbakers tak nedává smysl. Konkrétně jde například o nástroje od Adobe či Google Drive, ale také CRM nástroje jako Salesforce či software pro zákaznickou péči jako Zendesk.

„Existuje hodně nástrojů, které marketing používá a neexistuje žádný, který by pokryl úplně všechno, v takové pozici nejsme ani my. Ale chceme se tam dostat,“ netají Sládek velké produktové ambice a do budoucna nevylučuje ani růst pomocí akvizic.

Pro Socialbakers je totiž nejdůležitější pořád udržovat krok s děním a novinkám na trhu se neustále přizpůsobovat. Vznikají nové sociální sítě jako TikTok, uživatelé se mezi platformami přelévají a firmy neustále hledají možnosti, jak uživatele oslovovat. „Změna není o tom, že musíme být připraveni na to, co se stane za týden. Musíme být připraveni na to, co se stane teď,“ dodává Sládek.