Hrdinství československých legií ztvární velkolepá hra. Má vysoký rozpočet a láká i hercem Dobrým
Last Train Home od brněnského studia Ashborne Games vás provede sibiřskou anabází legionářů během první světové války.
Příběh československých legií za první světové války je jednou z nejvíce fascinujících kapitol dějin naší země. Nyní legionářské hrdinství získá neobvyklé zpracování. Brněnští videoherní tvůrci ze studia Ashborne Games představují svou historickou strategii Last Train Home, v níž povedete své muže k vítězství – a hlavně domů. Podívejte se na první ukázky hry včetně traileru spojujícího záběry ze hry a živé herce v čele s Karlem Dobrým.
Východní fronta první světové války proti sobě postavila i české vojáky. Jedny na straně Rakouska-Uherska, druhé bojující proti habsburskému mocnářství po boku Rusů coby takzvaní legionáři. Bolševická revoluce a brestlitevský mír Rusko z války vyřadily, konflikt ale neskončil. Legie se vydaly na strastiplnou cestu domů. Nikoliv však nejkratší cestou, ale směrem na východ, přes transsibiřskou magistrálu. A skrz ruskou občanskou válku mezi stoupenci cara a bolševiky. Do této divoké doby přijíždí Last Train Home, poslední vlak domů.
Právě odhalená hra od brněnského studia Ashborne Games je realtimovou strategií inspirovanou skutečnými dějinami, která spojuje taktické boje se správou vašeho oddílu a vlaku. V prvně uvedené části povedete jednotlivé vojáky napříč čtyřicítkou rozmanitých misí, budete jim určovat cíl pohybu i útoků a využívat jejich zvláštní schopnosti. Například průzkumník odhalí skryté části mapy, kulometník zase ze své zbraně zařídí přehradnou palbu. Autoři zde neskrývají vliv úspěšné druhoválečné strategické série Company of Heroes.
Nejdřív jsme měli takovou tu českou skromnost. Koho bude naše historie zajímat? Vědí ve světě vůbec, co Čechoslováci v Rusku dokázali?
„Inspirace je hodně, čerpáme napříč žánry, z těch nejznámějších her to je XCOM, Faster than Light a Frostpunk,“ říká pro CzechCrunch zkušený herní vývojář Petr Kolář, který Ashborne Games a práce na jejich prvotině – ačkoliv tým jako takový má jinak bohaté životopisy – vede. Herní znalci zpozorní, protože zatímco Company of Heroes se zaměřuje na taktické přestřelky v reálném čase, další zmíněné tituly přidávají i rozvážnější hratelnost mimo bojiště. I na tu v Last Train Home dojde. A to na trati dlouhé devět tisíc kilometrů.
Mezi velitelskou akcí se totiž zaměříte na strategii a management. Každý jednotlivý voják má své jméno, dovednosti a příběh. Nejsou anonymním zdrojem, kterým můžete plýtvat. O zraněné vojáky se musíte postarat v nemocničním voze vašeho obrněného vlaku. Ten můžete zastavit a prozkoumat okolí trati, abyste doplnili zásoby. Anebo u vyhýbek zvolit, jakou cestou se vydáte. Koleje stejně jako při skutečné sibiřské anabázi československých legionářů nicméně vedou vždy do Vladivostoku. Hra jako taková do konečné stanice v podobě ostrého vydání dorazí ještě letos.
„Ze začátku jsme měli takovou tu českou skromnost. Koho bude naše historie zajímat? Je to vůbec zajímavé pro svět? Jenže toho jsme se rychle zbavili. To téma samotné je zajímavé,“ přidává se Dominik Jícha, marketingový manažer brněnského studia. „Vojáci v cizí zemi se musí dostat domů. To by přece bylo nesmírně zajímavé i ve fiktivním podání. Ale takhle je navíc skvělé, že k tomu máme blízko a že můžeme lidem říct, že je to inspirované skutečnými událostmi. Příběh legionářů totiž ve světě moc neznají,“ dodává.
A byť se s ní nesrovnává, zástupce Ashborne Games tím také dává vzpomenout na Kingdom Come: Deliverance, další ryze českou hru, která se pyšnila domácím a historickým zasazením. A která při svém oznámení vyvolávala otázky o tom, jestli je něco takového vůbec vhodný námět pro videohru. Že pochyby nebyly na místě, ukázal úspěch hry od Warhorse Studios, která si našla miliony fanoušků (a zákazníků) doslova po celém světě.
„Samozřejmě to nejde jen tak vzít a zopakovat, že jim to takhle fungovalo. To nejde. Bylo to v nějakou dobu, byl to jiný žánr, jiní lidé a tak podobně. Ale prostě jsme si řekli, že si za naší hrou stojíme, že nám to dává smysl, že jsme v tom silní. A že není potřeba se bát,“ zmiňuje Jícha. „A spojení s českou historií a legiemi je skvělá příležitost i marketingově. Kdybychom ji nevyužili, tak si sypu popel na hlavu,“ zmiňuje (a bezesporu tím mezi hráči budí ještě větší zájem…) marketingový manažer.
První letmé náznaky toho, že by se Last Train Home mohl vydat po podobných kolejích jako Kingdom Come, dokonce už v Brně mají. Hru již viděli zástupci zahraničních médií a podle marketingového šéfa studia přišla velmi příjemná zpětná vazba. „Většinou byli nadšení. Sami třeba ani netušili, co Čechoslováci v Rusku dokázali. Ale například známý magazín PC Gamer nám dával fundované otázky a to téma buď znali, nebo si ho velmi pečlivě nastudovali. I proto myslím, že je to opravdu zaujalo,“ zmiňuje Jícha.
Pro co nejautentičtější historický zážitek Ashborne Games, jež patří pod vydavatelství THQ Nordic ve skupině Embracer, spolupracují s Československou obcí legionářskou. Tedy organizací, která mimo jiné provozuje i jedinečný projekt Legiovlaku šířícího prvoválečnou osvětu po celé republice. Zástupci Obce v dobových uniformách – a s těžkým kulometem – byli i na novinářské premiéře chystané novinky. Ale nejen na ní, zahráli si i v působivém traileru, který mixuje živé záběry s těmi herními.