Hudebníci jsou bez koncertů, a tak Spotify nabízí pomoc. Podpořit umělce mohou fanoušci přímo z aplikace

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

spotify-fundraising

Foto: Spotify/CzechCrunch

Spotify umožňuje umělcům jednoduše získat podporu od fanoušků

0Zobrazit komentáře

Hudební streamovací služby v čele se Spotify na jednu stranu zachránily hudební průmysl, na druhou značně zproblematizovaly příjmy zejména méně populárních umělců. Tento základní problém se v současné situaci nemění, švédská firma ale nyní představila způsob, jak mohou posluchači svoje oblíbené hudebníky podpořit přímo. Libovolnou částku jim lze poslat rovnou z přehrávače v mobilní aplikaci.

Pro velkou část hudebního průmyslu se s nástupem internetu hlavní část příjmů postupně přesunula ze samotného prodeje alb ke koncertům. Ty už více než měsíc v desítkách zemí po celém světě nelze pořádat a vše nasvědčuje tomu, že v blízké době se v tomto ohledu mnoho nezmění. Někteří svá „živá“ vystoupení alespoň v nějaké formě přesouvají online, jiní mohou podněcovat vyšší zájem o merch, všem ale zkrátka zmizela důležitá část výdělků.

Spotify minulý měsíc ohlásilo, že pro svou platformu chystá funkce pomáhající umělcům vybírat peníze pro své další fungování. Nyní ji spustilo pod názvem Fundraisingová volba umělce. Hudební projekty, které mají na Spotify profil, díky ní mohou přímo do něj přidat odkaz na jednu z podporovaných služeb vybírajících finanční podporu. Uživatel streamovací služby tak může na odkaz kliknout, zvolit jakýkoliv obnos a transakci potvrdit stejně jako při klasickém nakupování na internetu.

spotify-artist-fundraising-pick-1

Spotify představilo funkci Fundraisingová volba umělce

Mezi podporované fundraisingové služby momentálně patří Cash App, GoFundMe a Paypal.me. Ve spolupráci s Cash App Spotify také představilo akci, kdy dalších 100 dolarů dostane hudebník ze Spojených států nebo Spojeného království, kterému někdo prostřednictvím Cash App pošle jakýkoliv finanční dar. Tento program je limitován do výše milionu dolarů pro celek přerozdělených peněz. Posílání a přijímání příspěvků bez dodatečné pomoci je pak možné všude, kde zmíněné služby fungují.

Jak zmiňuje magazín TechCrunch, pro umělce funguje nastavení podobně jako například výběr skladeb, které se na jejich profilu zobrazí. Celým procesem budou provedeni kliknutím na modrý banner nahoře stránky po přihlášení do správy účtu. Mohou přitom zvolit jak přímou podporu vlastního živobytí, tak jedné z mnoha organizací pomáhajících hudebnímu průmyslu. Všechny dostupné jsou součástí programu Spotify COVID-19 Music Relief.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Na jednom místě je shromažďuje dedikovaný web, kde je také možné přispět několika kliknutími. Naprostá většina vytvořených fondů se pochopitelně zaměřuje na umělce a další pracovníky, kteří kvůli pandemii přišli o zdroj příjmů. Spotify se zavázalo, že každý příspěvek dorovná vlastním až do celkové částky deseti milionů dolarů (zhruba čtvrt miliardy korun). V současnosti jsou mezi spolupracujícími projekty fondy z Velké Británie, Spojených států, Kanady, Francie, Austrálie, Německa, Norska a přibývat by měly i další země.

spotify-artist-fundraising-pick-2

Foto: Spotify

Hudebníci mohou ve svém profilu na Spotify zvolit podporu vlastního projektu nebo vybraných fondů

S obdobnými programy pro podporu umělců nedávno přišly například také platformy jako SoundCloud a Bandcamp. Samo Spotify říká, že s vlastním řešením přišlo nejdříve, jak to bylo možné, v následujících týdnech tedy očekává změny podle zpětné vazby uživatelů z řad posluchačů i hudebníků. 

„U této funkce jednoduše doufáme, že v této těžké době umožníme těm, kteří mají zájem a prostředky, podpořit umělce a vytvoříme další příležitost pro naše partnery v rámci programu COVID-19 Music Relief získat finanční potřebnou finanční podporu pro další práci a pomoc hudebnímu průmyslu, v němž se pohybujeme,“ napsalo Spotify v oficiálním prohlášení.

Humorná reflexe kritické situace v divadlech. Tvůrci hitu Lajna uvádí internetový seriál sKORO NA mizině

Filip HouskaFilip Houska

skoronamizine

Foto: The Well Stuffed Beaver

V novém komediálním seriálu sKORO NA mizině hraje i Michal Suchánek

0Zobrazit komentáře

Pro kulturu to nejsou lehké časy. Vzhledem ke koronavirovým opatřením české vlády se stále nesmí pořádat žádné společenské akce, což kulturní instituce nutí přehodnocovat své plány a adaptovat se na aktuální situaci. Vtipným a originálním způsobem na to reaguje nový český seriál Skoro na mizině, chytře v sobě ukrývající slůvko korona, z prostředí divadla, který se dnes dočkal debutové epizody o tom, jaké to vlastně je. vysílat představení po internetu.

Stejně jako hudebníci závislí především na příjmech z koncertů a festivalů i divadelníci čelí bezprecedentní výzvě. Prakticky ze dne na den přišli o svá povolání, jelikož by jinak museli hrát před prázdnými sály. A ani to by možná teď nebylo možné. Díky internetu však řada divadelních institucí a herců zkouší štěstí prostřednictvím živých vysílání, což je může nejen lépe propojovat s diváky, ale také zajistit alespoň část příjmů z darů od fanoušků.

Přední česká divadla se tak poměrně rychle adaptovala a začala své diváky alternativně bavit alespoň online, což je případem i ostravského Divadla Mír, které na tento trend nasedlo mezi prvními a dokázalo si zajistit nutnou přízeň veřejnosti. Zároveň je také styčným bodem nového komediálního seriálu sKORO NA mizině kombinujícího realitu a fikci, na němž pracují tvůrci internetové série z hokejového prostředí Lajna.

„Roušky šít neumím, plicní ventilátory neumí vyvinout asi nikdo z nás, tak přicházíme s pomyslnou rouškou seriálovou. Doufáme, že nejen pobaví diváky, kteří nyní kvůli karanténě tráví většinu času doma, ale také, že pomůže hercům a tvůrcům, kteří jsou nyní – jak už napovídá sám název seriálu – skoro na mizině,“ říká jeho režisér Vladimír Skórka.

Jak přežít díky streamování

Vymýšlet složitý scénář k zachycení momentálních dilemat divadel a divadelních herců je poměrně zbytečné. Ideální téma totiž pramení z reálných zkušeností zakomponovaných stran, čehož je nové dílo sKORO NA mizině zářným příkladem. V něm se Divadlo Mír snaží vypořádat s nastalými nepříjemnostmi a plánuje námět na živé vysílání, které by přilákalo diváky a pomohlo jim vydělat nějakou kačku na provoz.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

O komickou atmosféru se pak starají především ostravští herci z osobitého improvizačního uskupení Tři tygři v čele se Štěpánem Kozubem, který mimo jiné ztvárnil roli Luptáka v Lajně, a šéfem Divadla Mír Albertem Čubou. Své role mají v novém seriálu i jejich kolegové Vladimír Polák a Robin Ferro.

Sáhlo se však i po mainstreamových hercích z televize, kteří poněkud explicitní dějový humor jen umocňují. Nechybí například Michal Suchánek, Jana Bernášková nebo Jiří Langmajer, jež si v debutové epizodě seriálu zahráli prostřednictvím videokomunikační služby FaceTime od Applu. Obecně jde ale spíše o moravskoslezskou jízdu s náležitým přízvukem a dávkou zábavných scén.

Pilotní díl se stopáží okolo 22 minut je nabízen ke zhlédnutí přímo na YouTube, a to zcela zdarma. Zatím není jasné, kolik epizod vyjde, nicméně jak tvůrci uvádí, vše záleží na náklonnosti diváků. Ti mimo jiné mohou fungování divadla i herce podpořit dobrovolnou finanční částkou na účet uvedený v popisku videa. Navíc je tvůrci nabádají, aby do komentářů psali své nápady na další vývoj děje.

Pandemiální sitcom o současné situaci chce již brzy uvést také Česká televize.